Wat is er nieuw

CO2 - Hoe lang heb ik nog

Eleemr

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
24 januari 2024
Leeftijd
46
Nu mijn bak 3/4 jaar draait, zie ik dat de druk in mijn CO2 fles best wat aan het teruglopen is. Hoe lang zou ik nog te gaan hebben? Ik hoef niet het onderste uit de kan/fles te hebben. Ik vind het dus niet erg om iet wat eerder te vullen voordat hij echt helemaal leeg is. Maar wanneer is zo'n fles nu echt 'bijna leeg'? Ik ben benieuwd wanneer jullie een fles opnieuw laten vullen.

O ja, de foto vergeten bij te voegen 😆

20260731_144204.jpg

Mijn ervaring is dat het laatste stukje vaak sneller gaat dan je denkt. Maar exacte tijd aangeven hoe lang nog is moeilijk.

Ik heb ook het idee dat het nu ineens wat sneller gaat. Vanwege de baardalgproblematiek, wil ik voorkomen dat ik zonder kom te zitten. Komende week zal ik m eens laten vullen.

Zou ‘m echt snel laten vullen voordat…….

End Of Tank Dump

Zie de uitleg hiervan in gemarkeerde tekst onderaan in deze link: Citaat EOTD

M.a.w. voordat hij laatste hoeveelheid CO2 ongecontroleerd gaat dumpen in jouw bak, vooral bij tijdgestuurd

Met een PH-controller zal de PH ook sneller gaan dalen dan normaal maar hij zal ‘m uiteindelijk wel afsluiten

Ik weet niet tot hoever de werkdruk kan oplopen bij een EOTD, CO2 slangen die goed zijn vastgezet zullen echt niet zomaar losschieten

Laatst bewerkt:
Dit lijkt op een terugslag ventiel bedoeld voor lucht en niet voor CO2?

Een goede terugslag ventiel voor CO2 heeft vaak een borging/wartel om zo de slang goed vast te zetten.
Helemaal niet aan gedacht bij het aansluiten, maar dat is inderdaad wel veel beter. Ga ik zeker aanpassen.

Zou ‘m echt snel laten vullen voordat…….

M.a.w. voordat hij laatste hoeveelheid CO2 ongecontroleerd gaat dumpen in jouw bak, vooral bij tijdgestuurd

Met een PH-controller zal de PH ook sneller gaan dalen dan normaal maar hij zal ‘m uiteindelijk wel afsluiten

Ik weet niet tot hoever de werkdruk kan oplopen bij een EOTD, CO2 slangen die goed zijn vastgezet zullen echt niet zomaar losschieten
Ik ga hem morgen vullen voordat de timer aanspringt. De foto was van een paar dagen terug en nu staat hij zelfs al onder de 10 😱.

Helemaal niet aan gedacht bij het aansluiten, maar dat is inderdaad wel veel beter. Ga ik zeker aanpassen.
Ik kan deze aanbevelen die ik ook gebruik….
https://www.aquaplantsonline.nl/jbl-proflora-co2-taifun-safestop.html

….ondanks dat mijn bellenteller ook nog een geïntegreerde terugslag ventiel heeft
https://www.aquaplantsonline.nl/jbl-proflora-co2-taifun-countsafe.html

Hint: Ik gebruik altijd de harde JBL CO2 slangen, als het toch nodig is een slang los te halen (en dus uit de borging) dat knip ik altijd een halve cm van de slang af om zo weer een “nieuwe” lekvrije knel-koppeling/verbinding te maken.

Laatst bewerkt:
Nog even een gerelateerde vraag. Gebruiken jullie in de bellenteller ook speciale tellervloeistof? Ik merk namelijk dat in mijn teller het water best snel verdampt.

Nog even een gerelateerde vraag. Gebruiken jullie in de bellenteller ook speciale tellervloeistof? Ik merk namelijk dat in mijn teller het water best snel verdampt.

Als een bellenteller snel leeg raakt komt dat eerder door de bekende “plop” dan door verdamping.

plop: op het moment dat magneetventiel inschakeld en er ineens druk vrij komt en steeds een beetje vloeistof wordt meegenomen naar diffusor/reactor, vooral als er lange tijd geen CO2 was toegevoegd

Zelf heb ik daar helemaal geen last van met de taifun-countsafe omdat mijn werkdruk maar 1 bar is (en niet zoal op foto 3 bar wat ik best wel hoog vindt)

Meer over hoeveel een bar druk is
https://aquaforum.nl/threads/co2-systeem-voor-een-rio-125.185831/post-2578632

Laatst bewerkt:
Ik had er ook wel last van dat het water verdween.. heb dat opgelost door er olijfolie in te doen. Nu blijft het wel op peil.

Yep, van GreenAqua. Maar d'r zijn genoeg olieën die je in je voorraadkast hebt die je ook kan gebruiken - het idee is dat het zwaarder is dan water dus normaliter gewoon in de bellenteller blijft zitten.

1785872443695.jpeg
ik gebruik sinds 5 jaar de jbl bellenteller, gevuld met water, en nog nog nooit hoeven bij te vullen.

Bedankt voor alle info. Ik ga eens een keertje met olie proberen.

Zelf heb ik daar helemaal geen last van met de taifun-countsafe omdat mijn werkdruk maar 1 bar is (en niet zoal op foto 3 bar wat ik best wel hoog vindt)
Is ook aan de hoge kant. Ik zat met een in tank diffusor op ongeveer 2. Met de aanpak van de baardalg en toen ook de overstap naar de chihiros inline diffuser heb ik dat naar 2,5 opgeschroefd. Nu blijft de indicator mooi groen. Dat hij nu op 3 bar staat vond ik ook al verrassend. Morgen gaat hij met een volle fles weer naar 2,5.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan