CO2 in aquarium, wanneer toename meetbaar?


P

Paul17

Guest
Goedemiddag allen,

Sinds een tijd hebben we thuis een Juwel 120 liter bak.
Mooie plantjes, mooie visjes (Panda's, Neon tetra's, Antenne baarsjes en twee maanvisje. Sinds afgelopen zaterdag hebben we een Dennerle CO2 set aangesloten, zie hieronder, aangezien het CO2 gehalte veel te laag bleef tijdens het testen (strips). Mijn vraag is, op welke termijn is een toename van het CO2 gehalte meetbaar met strips?

Groet,

1.jpg
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    22 KB · Weergaven: 107
Bij ons gaven strips juist bij de co2-bepaling een sterk afwijkende uitslag. Ik zou er zelf nooit op vertrouwen dat strips de goede waarde aangeven voor co2-gehalte.

Ik gebruik voor de bepaling van hoeveel co2 liever een co2-checker. Een bolletje in het aquarium met een vloeistof er in waarvan de kleur verandert al naar gelang het co2-gehalte in het water op die plaats.
 
Met strips meten is erg onnauwkeurig en ik zou dan ook met druppels testen en een continutest halen.
 
Ik zou je ook graag aanraden om een CO2 drop checker aan te schaffen met de bijbehorende vloeistof om het CO2 gehalte te kunnen bepalen.

Screenshot 2020-03-25 at 19.24.58.png


De metingen met een teststrip zijn buitengewoon inaccuraat en ik kan je daarom niet aanraden om aan de hand hiervan de CO2 toevoer af te stellen. Om de waterwaardes op een nauwkeurigere manier te bepalen kan ik je aanbevelen om een testkoffer aan te schaffen en met druppeltesten te gaan werken. Deze zijn nauwelijks duurder dan teststrips en een stuk nauwkeuriger.
 
Dank voor de reacties, een drop checker is dus aan te raden lees ik.
Morgen eens voor kijken.

Ik zie overigens veel kleine belletjes in de bak en een plantje waarvandaan honderden kleine belletjes in een slier opstijgen.
Zegt dit iets over de CO2? Ik heb dit namelijk nog nooit eerder gezien...
 
een plantje waarvandaan honderden kleine belletjes in een sliert opstijgen is meestal een indicatie dat het plantje word blootgesteld aan teveel licht.
Heb je een overzichtsfoto van je bak, met de daarbij horende informatie over je techniek, zodat we beter de situatie kunnen inschatten?
 
Heb Juwel 120 aquarium met negen planten. Lampen zijn standaard meegeleverd (6500 en 9000k) en staan per dag 6 uur aan, 3 smorgens en 4 in de avond. Links achter zit de bio CO2 bellenteller voorlopig even om te zien of het resultaat heeft.

Het voorste plantje rechts is luchtbellen aan het “lekken”. Overigens begin de plant erachter nu ook grotere luchtbellen af te geven....

361445C4-AF4E-40C0-8896-F105C70A7875.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had in 1e instantie gedacht dat je teveel licht boven je bak had,
maar aangezien je de standaard verlichting gebruikt lijkt me dat achteraf toch niet goed ingeschat.
Dus kan ik de reden niet geven waarom die planten een bellenstroom laten ontsnappen. Maar wellicht dat er mensen zijn die daar wel wat over kunnen zeggen :thumbs:
 
Een bellen stroom vanaf een plant is toch gewoon de fotosynthese van de plant?
Dus dan geeft de plant zuurstof af.
 
Wanneer het een lido120 is met standaard led licht, geeft dat behoorlijk wat licht. Voldoende om in combinatie met voeding en co2 een plant te laten lekken (afhankelijk van de plantsoort uiteraard).

We hebben het zelf gehad met Belgisch groen dacht ik.

Wij hebben destijds boven die plant het licht verminderd met drijvende bamboe.

Of dat van ons hetzelfde was als nu in deze bak kan ik natuurlijk niet inschatten. Ik heb het niet over dat de plant bedekt is met kleine belletjes na een waterwissel of tijdens licht aan periode, maar echt een stroom/sliert belletjes uit de plant recht omhoog.
 
"...Lampen zijn standaard meegeleverd (6500 en 9000k) en staan per dag 6 uur aan, 3 smorgens en 4 in de avond..."
Ik lees hier dat je lampen in totaal 7 uur aan staan. 's ochtends 3 uur en 's avonds 4 uur. Buiten dat wordt over het algemeen geadviseerd om 9-12 uur licht (aaneengesloten) te geven boven een beplant aquarium.

Of ik lees het helemaal verkeerd natuurlijk! :petjeaf:
 
Ik zou ook minimaal 8 uur licht geven. Zo n stroom belletjes duidt op een lek waardoor de plant dit laat zien. Is het niet op een plek waar je een blad hebt afgehaald toevallig?
 
Juwel 120 liter bak.
twee maanvisje.

Ik weet dat dat de vraag niet is maar je bak is (een stuk) te klein voor maanvissen.
En het zijn groepsvissen dus 2 stuks is te weinig (tenzij je bvb een kweekkoppel zou hebben maar soit).
En je hebt ook niet het meest cory-vriendelijke bodemmateriaal gebruikt.

Misschien niet leuk om te lezen maar ik zou het toch eens bekijken en wat informatie opzoeken.
 

Terug
Bovenaan