CO2 in Aquarium


T

Teus124

Guest
Beste Aquarium liefhebbers,

ik heb even een vraagje. Ik heb al een lange tijd een aquarium en had eerst altijd een luchtpomp met een luchtsteen in mijn aquarium. Dit deed ik puur voor de sier en mijn water waardes waren toen prima. Een tijd geleden ben ik overgestapt van een luchtsteen naar een lavasteen die de bubbeltjes in mijn aquarium verzorgen. Nu vind ik het lastig te beoordelen hoe mijn planten groeien maar er komen allemaal wel gaten in de bladeren en als ik mijn water test doet dmv tetra teststrips geen hij aan dat mijn koolstofdioxide 0 is. Ik naar de winkel gegaan en heb een fles Easy Carbo gekocht. Nu gebruik ik dit al meer dan een week maar mijn resultaten blijven 0. Kan dit te maken hebben met de lavasteen?
 
Easy carbo is geen Co2 en is derhalve ook niet te meten, overigens zijn strips vrij onbetrouwbaar t.o.v. een druppeltest.
Mogelijk kan je een druppeltest set aanschaffen of je waarden door een goede LFS laten testen en hier weergeven.
 
Je kan eens vragen of de winkel met druppels je water kan testen en met de tabel kun je dan ongeveer zien wat voor co2 je hebt. Zo kun je ook gelijk zien of er meer tekorten zijn. Geef je ook iets van plantenvoeding of voeding bij de wortels?
 
Nee ik geef verder geen extra planten voeding. Ik heb ook niet hele bijzondere planten. Maar toch groeien de blaadjes krom en zitten er gaatjes in.
 

Bijlagen

  • D01BA37B-BCA2-4AB5-95D4-FF6EE0A1D0E0.jpeg
    D01BA37B-BCA2-4AB5-95D4-FF6EE0A1D0E0.jpeg
    286 KB · Weergaven: 96
:oopss:haal als eerste de planten uit de potjes en maak de wortels schoon en daarna met een beetje tussenruimte herplaatsen, daarnaast heeft een plant, net als wij, voeding nodig.
Ik vraag mij overigens af hoe groot je bak is in centimeters , lengte, breedte en hoogte gezien je vis bestand.
 
Naast bovenstaande tips zou ik hier nog aan toe willen voegen; algen zie je altijd razendsnel maar bij planten is dit anders. Planten zijn langzaam starters het kan weken duren, afhankelijk van de soort, voordat je reacties ziet op een gedane actie. Je mag dus niet meteen verwachten dat je planten reageren op je Carbo toevoegingen. Ook al omdat dit geen "echte" CO2 is. Bijna alle planten die wij in onze bakken hebben zijn geen waterplanten maar moerasplanten die allemaal bodemvoeding nodig hebben naast de voeding die ze uit de waterkolom halen.
 
Ik ben wel benieuwd naar een totaaltje van de bak.
 

Terug
Bovenaan