Wat is er nieuw

CO2 in combinatie met Luchtbellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter JohanBarelds
  • Startdatum Startdatum
J

JohanBarelds

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag de knoop doorgehakt en de Dennerle Quantum 300 CO2 set gekocht. Deze werkt met een flipper voor afgifte van de CO2.
Nu heb ik ook een air-flow systeem van Superfish welke luchtbellen middels een bruisbalkje afgeeft in het aquarium.

Ik vraag mij af de air-flow de CO2 verdringt uit het aquarium.
Met andere woorden: heeft het zin om CO2 toe te voegen als je daarnaast ook een air-flow in je bak aan hebt staan? Of gaan lucht en CO2 toevoegen prima samen?

Ik verneem graag jullie reacties.
Alvast b.v.d.

Met vriendelijke groet,
Johan Barelds

De lucht brengt het water onnodig in beweging, waardoor de CO2 weer sneller verdwijnt.

Als je CO2 gaat gebruiken, neem ik aan dat je flink wat planten hebt. Deze geven genoeg zuurstof af aan het water voor een gezonde omgeving voor je vissen.
De lucht kan dus uit.

Met veel planten: luchtpomp uit. Verdrijft idd CO2 uit het water.
Mer weinig tot geen planten: CO2 niet nodig.

"luchtbelletjes" samen met een CO2 systeem is meestal zelfs een goed idee.
Je krijgt zo een beter oppervlaktestroming, welke belangrijk is voor de gasuitwisseling en het voorkomt een kaamlaag die net het tegengestelde doet.
Door de beter gasuitwisseling kan je het CO2 systeem zo instellen dat je op een veiligere manier sneller het gewenste CO2 gehalte kan bereiken.

Als je het CO2 systeem een uur of 2 voor dat je licht uitgaat afzet, gaan de luchtbelletjes er ook voor zorgen dat het overtollige CO2 ook sneller uit je aquarium verdwijnt waardoor je de stress op je vissen verminderd.

Niets als voordelen dus! 🙂

Allemaal bedankt voor de reacties.

Ik heb toch maar besloten de de luchtbelletjes uit te zetten (was ook gelijk een stuk rustiger, want de air pomp maakte nogal wat gebrom). En om de kaamlaag te voorkomen en een goede doorstroming van het oppervlakte water te bewerkstelligen heb ik mijn Eheim filter "uitlaatpijp" naar de de oppervlakte laten wijzen.

En nu maar wachten tot die planten lekker gaan groeien! 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan