Je zegt dat je diverse reacties hebt gekregen over het gebruik CO2 en ozon wel of niet.
Zijn er bij die reacties ook argumenten gegeven? Misschien wordt het voor ons namelijk makkelijker om zinvolle reacties te geven als we kunnen inschatten of die argumenten al dan niet gegrond zijn.
Wat het inschakelen van de CO2-installatie betreft zou ik zeggen: als je een schakelaar hebt, plaats de CO2 dan in dezelfde timer als de verlichting. Naar mijn mening is het namelijk niet zinvol om een (aantal) uur vroeger te starten met het inschakelen van de CO2. 's Nachts wordt er namelijk reeds voldoende CO2 geproduceerd door alle biologie in het aquarium dus moet er 's ochtends al voldoende CO2 aanwezig zijn in het aquarium.
Ik bedoel nu zal die van mij af en toe ook wat CO2 toevoegen 's nachts, pH daalt dan een beetje en stijgt weer. Stel, ik zet die 's nacht uit, dan gaat de pH heel de nacht mss wel stijgen. 's Morgens gaat alles aan, waarna ie mss een massa CO2 zit te pompen om de pH terug op het gewenste peil te krijgen.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van een CO2-controller. Bij mij zit er alleen een schakelklok op en het debiet regel ik manueel af. 's nachts is er geen CO2 nodig dus uitschakelen 's nachts is eigenlijk puur een besparingsmaatregel. Normaal gezien voeg je overdag toe wat je planten verbruiken. Van zodra je 's nachts de CO2-toevoer zou uitschakelen verbruiken je planten ook niet meer, integendeel: ze produceren dan CO2. Dus ik zie die pH niet zo sterk stijgen gedurende de nacht.
Ik voeg ook als de Co2 uit gaat extra zuurstof toe d.m.v. een pompje en bruissteentje.
Ik heb het als proef geprobeerd uit oogpunt dat de planten wat meer zuurstof kregen in de nacht.
Persoonlijk zou ik dit nooit doen, je haalt met dat bruissteentje namelijk niet alleen de CO2 uit het water maar ook de overdag door de planten opgebouwde zuurstof. Als je wel met een bruissteentje wilt werken zou ik adviseren om het bruissteentje een paar uur nadat de verlichting is uitgegaan pas in te schakelen en een (aantal) uur voor de verlichting weer aangaat het bruissteentje weer uit te schakelen en dan w�l de CO2-installatie al terug op te zetten.
Ik ben geen scheikundige en weet ook niet de chemische reacties precies, maar kan me voorstellen dat beide aanzetten niet verstandig is.
Of je moet ook veel CO2 toevoegen gedurende de dag.
Hoe meer o2 er in het water zit hoe meer co2 toegevoegd kan worden.
Wat zou een purifier met je planten voeding doen? Ik heb geen idee.
Ik vermoed dat je de tekst van de fabrikant hebt gekopi�erd. Vraag me af waarom daarin staat dat ammonium niet geoxideerd wordt, maar dat terzijde.
In principe kan het gebruik volgens deze redenering net geen kwaad. Het opgeloste zuurstofgas dat 'verloren' gaat wordt namelijk geleverd door de planten op voorwaarde dat zij CO2 hebben om om te zetten in zuurstofgas natuurlijk. Dus bouw je hier door die CO2bemesting net een extra zekerheid in. Als het al noemenswaardige hoeveelheden zuurstofgas zijn die verloren gaan.
Met die plantenvoeding heb je wel een goed punt. Persoonlijk zou ik al denken dat ozon niet zo interessant is in een beplant aquarium aangezien het niet alleen de afvalstoffen maar ook de plantenvoeding zal oxideren. Terwijl je de oxidatie van die afvalstoffen ook aan het biologisch filter kan overlaten. En aangezien dat biologisch filter ook zuurstof zou verbruiken verandert zo'n ozoninstallatie eigenlijk weinig aan het zuurstof dat verbruikt wordt.
Op zich doet een purifieer weinig met je planten. Het reinigt echter wel organisch afval. De combinatie tezamen kan weer het gevaar opleveren van salpeterzuur (heb ik gelezen) of dat zo is???
Salpeterzuur?
Dat krijg je wanneer deze ozon iets stikstofhoudends oxideert. Het wel of niet aanwezig zijn van CO2 verandert hier niets aan en opnieuw: of het nou de ozon is dat stikstofhoudende afvalverbindingen omzet in salpeterzuur of het zijn onze bacteri�n die de stikstofhoudende afvalstoffen omzetten in salpeterzuur, dat verschilt niets. Dat salpeterzuur reageert met de in het water aanwezige carbonaten tot CO2 en nitraat. Fijn: beide toch nodig als plantenvoeding, dus niets mee aan de hand.
Een andere 'redenering' zou kunnen zijn dat er koolstofhoudende afvalstoffen worden geoxideerd door ozon tot CO2 en er dus op die manier al CO2 geproduceerd wordt en er dus een risico zou kunnen ontstaan op een CO2-overschot. Aan de ene kant zou je kunnen zeggen dat de biologie ook CO2 produceert, maar die biologie heeft aan de andere kant ook koolstof nodig en zal voor minder CO2 zorgen dan oxidatie met ozon. Maar ook hier weer: je volgt je waterwaarden toch op veronderstel ik? Als je pH en kH opvolgt en daaruit het CO2-gehalte bepaald dan weet je of je teveel of te weinig CO2 toevoegt. Naast een ozoninstallatie zijn daar nog tal van andere factoren op van invloed.