Wat is er nieuw

Co2 in combinatie met ozon purifieer van philips

• Onderwerp starter Onderwerp starter nooitteoudomtele
  • Startdatum Startdatum
N

nooitteoudomtele

Guest
ik heb een co2 reactor 1 bel per sec in mijn aquarium icm een philips ozon purifieer 200-400 gekoppeld aan een circulatiepomp in het water met daarop een venturi Eheim alwaar de ozon het water in geblazen word. 240 liter. met led verlichting.
Het vreemde is dat ik van diverse kanten diverse kanten diverse reacties krijg om deze combinatie co2 en ozon tezamen wel/niet te gebruiken.
De zaken waar ik heb ge�nformeerd geven nogal tegenstrijdige antwoorden over het wel of niet samen gebruiken. De zaken waren "gerenomeerde zaken" bij de echte aquarianen wel bekend. Maar fatsoenshalve ga ik geen namen noemen.
Ik ben nu zelf even het spoor bijster.

Kan ik ze nu wel of niet gezamenlijk gebruiken.

graag uw ervaring/reactie

groet
theo

Hallo allemaal, ik doe een hernieuwde poging op mijn vraag met een aanvullende vraag hopelijk krijg een reactie :stars:

k heb een co2 reactor 1 bel per sec in mijn aquarium icm een philips ozon purifieer 200-400 gekoppeld aan een circulatiepomp in het water met daarop een venturi Eheim alwaar de ozon het water in geblazen word. 240 liter. met led verlichting.
Het vreemde is dat ik van diverse kanten diverse kanten diverse reacties krijg om deze combinatie co2 en ozon tezamen wel/niet te gebruiken.

Wat is de beste verhouding als het gaat om het aantal uren aan/uit voor het gebruik van co2 en ozon. Ik gebruik ze nu voor de zekerheid afzonderlijk van elkaar qua tijd.

Alvast dank

groet
theo

Hallo allemaal, ik doe een hernieuwde poging op mijn vraag met een aanvullende vraag hopelijk krijg een reactie stars

k heb een co2 reactor 1 bel per sec in mijn aquarium icm een philips ozon purifieer 200-400 gekoppeld aan een circulatiepomp in het water met daarop een venturi Eheim alwaar de ozon het water in geblazen word. 240 liter. met led verlichting.

Wat is de beste verhouding als het gaat om het aantal uren aan/uit voor het gebruik van co2 en ozon. Ik gebruik ze nu voor de zekerheid afzonderlijk van elkaar qua tijd.

Alvast dank

groet
theo

Ik denk dat er weinig mensen zijn hier (waaronder ik) die ervaring hebben met Ozon in het aquarium.
Ik vraag mij daarom dan ook af waarom ik uberhaupt ozon in mijn aquarium zou willen.

Ik weet dat laserprinters een aardige hoeveelheid ozon afgeven, en daarom ook liever niet op kantoor staan. Dit omdat het niet gezond is om in te ademen.
Dus waarom dan wel uw vissen hieraan blootstellen?

Dus het is geen onwil, dat er niet gereageerd wordt. Maar eerder onwetendheid denk ik.

Hallo Marcel,
dank voor je reactie. Ik kan me haast niet voorstellen dat er gezien het aantal leden geen mensen zijn die hier een keer over nagedacht hebben: is dit iets voor mij??

Misschien vergis ik me?

Misschien kan ik er nog een andere vraag bij plaatsen.
Hoelang houdt men doorgaans t co2 apparaat aan? Hoeveel uren is benodigd.
Ik stel me dan voor dat je de resterende tijd gewoon de Philips Ozon Purifieer kan laten draaien?

met groet,
Theo.

CO2

Meestal zet met men dit aan icm de verlichting.
Ikzelf schakel de CO2 in een uur voordat het licht aan gaat. En een uur voor het licht uit gaat schakel ik de CO2 weer uit.
Maar heb het ook jaren op dezelfde klok geschakeld als de verlichting. Dus tegelijk met de verlichting.

Maar goed. Jij gebruikt dus ozon. Kun je misschien eens motiveren waarom? Misschien dat anderen dit ook interessant vinden.
Zoals je naam al aangeeft, ben ik ook nooit te oud om te leren.

Hallo Marcel, ik gebrui beiden (afzonderlijk)
CO2 voor de planten. De ozon gebruik ik voor het verwerken van oa reststoffen van vissen en planten die vervolgens weer worden omgezet naar ( ik geloof nitraat) Het water word ook helderder. Ik kan er nog niet veel over zeggen. De combi net een week samen in werking. Moet zich nog bewijzen

Theo

biljoenblik zei:
CO2

Ikzelf schakel de CO2 in een uur voordat het licht aan gaat. En een uur voor het licht uit gaat schakel ik de CO2 weer uit.
Maar heb het ook jaren op dezelfde klok geschakeld als de verlichting. Dus tegelijk met de verlichting.

Maar goed. Jij gebruikt dus ozon. Kun je misschien eens motiveren waarom? Misschien dat anderen dit ook interessant vinden.

Is dat een must eigenlijk die CO2 uitschakelen 's nachts?

En loop je niet een risico wanneer je dat gebruikt samen met een CO2/pH controller?

Ik bedoel nu zal die van mij af en toe ook wat CO2 toevoegen 's nachts, pH daalt dan een beetje en stijgt weer. Stel, ik zet die 's nacht uit, dan gaat de pH heel de nacht mss wel stijgen. 's Morgens gaat alles aan, waarna ie mss een massa CO2 zit te pompen om de pH terug op het gewenste peil te krijgen.

Bij mij werkt dat bewezen prima.

Ik voeg ook als de Co2 uit gaat extra zuurstof toe d.m.v. een pompje en bruissteentje.
Ik heb het als proef geprobeerd uit oogpunt dat de planten wat meer zuurstof kregen in de nacht.

Het resulteert in een nog betere (breedte) groei van de planten en het verdwijnen van een kleine kaamlaag.
De vissen zijn er onverschillig bij, mogelijk gaat dit niet voor elk soort op!!

Edit,
ik moet er wel bij vermelden dat ik geen Co2/ph controller gebruik dus de Co2 wordt rustig aan afgebouwd en weer opgebouwd.

Coulibaly zei:
biljoenblik zei:
CO2

Is dat een must eigenlijk die CO2 uitschakelen 's nachts?

En loop je niet een risico wanneer je dat gebruikt samen met een CO2/pH controller?

Ik bedoel nu zal die van mij af en toe ook wat CO2 toevoegen 's nachts, pH daalt dan een beetje en stijgt weer. Stel, ik zet die 's nacht uit, dan gaat de pH heel de nacht mss wel stijgen. 's Morgens gaat alles aan, waarna ie mss een massa CO2 zit te pompen om de pH terug op het gewenste peil te krijgen.

Coulibaly

Ik heb geen pH controler, dus dan zou mijn CO2 de hele nacht blijven doseren. Dit is niet wenselijk. Als ik pH sturing had, dan liet ik het ook aan.

nooitteoudomtele zei:
Hallo Marcel, ik gebrui beiden (afzonderlijk)
CO2 voor de planten. De ozon gebruik ik voor het verwerken van oa reststoffen van vissen en planten die vervolgens weer worden omgezet naar ( ik geloof nitraat) Het water word ook helderder. Ik kan er nog niet veel over zeggen. De combi net een week samen in werking. Moet zich nog bewijzen

Theo

Bij mijn weten doet een goede filter dat ook. Zeker met wat extra zuurstof. Dus als ozon dit proces ook doet, krijg je mijns inziens luie bacterien.

Ik weet niet of ik dit een gezonde optie vind.

Maar had jij problemen met je aquarium, omdat je deze ozon hebt aangeschaft?

philips-purifierZuurstof (O2) wordt omgezet in ozon (O3) met een uiterst precieze en lage dosis ozon (0,45 mg Tap 120 en 0,55 mg Tap 200) voor continue gebruik en reageert met moeilijk afbreekbare organische verbindingen.
Ozon lost gemakkelijk op in water en valt snel uit elkaar in water als het niet snel iets vindt om mee te reageren.
Na een paar minuten is het meeste ozon omgezet of terug naar zuurstof (O2) of het heeft gereageerd op verontreiniging.
De Ozon (O3) wordt na oxidatie terug omgezet in zuurstof (O2) zonder giftige producten achter te laten.
Ozon verwijdert geur en kleur in het water en algen, bacteri�n en virussen worden sterk gereduceerd.
Bij pH-waarden in het bereik van 7pH, wordt het giftige Ammonium/Ammoniak door de Ozon niet geoxideerd.
Het giftige Nitriet wordt door de Ozon in Nitraat geoxideerd.

Ik ben geen scheikundige en weet ook niet de chemische reacties precies, maar kan me voorstellen dat beide aanzetten niet verstandig is.
Of je moet ook veel CO2 toevoegen gedurende de dag.
Hoe meer o2 er in het water zit hoe meer co2 toegevoegd kan worden.
Wat zou een purifier met je planten voeding doen? Ik heb geen idee.

Ik heb een korte tijd een purifier gehad en een korte tijd erna had ik blauwalg...geen connectie gevonden verder. Voor een meter bakkie vond ik hem te groot! Uiteindelijk ben ik meer voorstander van "natuur" dan voor "techniek" vwb oplossingen. Oftewel, vervulling verwijderen door verversen

Het aanzetten van co2 heeft s nachts geen enkele zin omdat dit word opgenomen door de planten.

Op zich heb ik een goed buitenfilter 4e generatie 2173, maar ik houd van gadgets/techniek enals het ook nog ten goede komt aan de habitat heb ik dat er graag voor over
Alleen alna het toevoegen van co2 overdag en s avonds merk ik toch wel n verschil. Het staat er frisser bij, is kraakhelder waar dat voorheen anders was. Ondanks een buitenfilter met toegevoegde bacteri�n .

Grtz
Theo

Op zich doet een purifieer weinig met je planten. Het reinigt echter wel organisch afval. De combinatie tezamen kan weer het gevaar opleveren van salpeterzuur (heb ik gelezen) of dat zo is???
Daarom heb ik gekozen voor de dag nacht variant
Overdag co2x ( s'nachts weinig zinvol) en s'nachts ozon)

Grtz
Theo

biljoenblik zei:
Coulibaly

Ik heb geen pH controler, dus dan zou mijn CO2 de hele nacht blijven doseren. Dit is niet wenselijk. Als ik pH sturing had, dan liet ik het ook aan.

Bedankt, da's ook weer duidelijk. Mijn vriendin was ook al van mening dat die CO2 met controller 's nachts misschien beter uit kon. Ik moest dat vraagje hier nog even stellen en dat weten we dan ook weer zie 🙂

Ik had al gezien wanneer ik eens niet kon slapen dat ie bijzonder weinig zat toe te voegen, wat logisch is, de planten geven al CO2 af 's nachts.

Leuk, dat ik nu een ander eens van advies kan voorzien 😳

nooitteoudomtele zei:
Leuk, dat ik nu een ander eens van advies kan voorzien 😳

Dat is ook de kracht van dit forum 🙂

Je zegt dat je diverse reacties hebt gekregen over het gebruik CO2 en ozon wel of niet.

Zijn er bij die reacties ook argumenten gegeven? Misschien wordt het voor ons namelijk makkelijker om zinvolle reacties te geven als we kunnen inschatten of die argumenten al dan niet gegrond zijn.

Wat het inschakelen van de CO2-installatie betreft zou ik zeggen: als je een schakelaar hebt, plaats de CO2 dan in dezelfde timer als de verlichting. Naar mijn mening is het namelijk niet zinvol om een (aantal) uur vroeger te starten met het inschakelen van de CO2. 's Nachts wordt er namelijk reeds voldoende CO2 geproduceerd door alle biologie in het aquarium dus moet er 's ochtends al voldoende CO2 aanwezig zijn in het aquarium.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van een CO2-controller. Bij mij zit er alleen een schakelklok op en het debiet regel ik manueel af. 's nachts is er geen CO2 nodig dus uitschakelen 's nachts is eigenlijk puur een besparingsmaatregel. Normaal gezien voeg je overdag toe wat je planten verbruiken. Van zodra je 's nachts de CO2-toevoer zou uitschakelen verbruiken je planten ook niet meer, integendeel: ze produceren dan CO2. Dus ik zie die pH niet zo sterk stijgen gedurende de nacht.

Ik voeg ook als de Co2 uit gaat extra zuurstof toe d.m.v. een pompje en bruissteentje.
Ik heb het als proef geprobeerd uit oogpunt dat de planten wat meer zuurstof kregen in de nacht.

Persoonlijk zou ik dit nooit doen, je haalt met dat bruissteentje namelijk niet alleen de CO2 uit het water maar ook de overdag door de planten opgebouwde zuurstof. Als je wel met een bruissteentje wilt werken zou ik adviseren om het bruissteentje een paar uur nadat de verlichting is uitgegaan pas in te schakelen en een (aantal) uur voor de verlichting weer aangaat het bruissteentje weer uit te schakelen en dan w�l de CO2-installatie al terug op te zetten.

Ik ben geen scheikundige en weet ook niet de chemische reacties precies, maar kan me voorstellen dat beide aanzetten niet verstandig is.
Of je moet ook veel CO2 toevoegen gedurende de dag.
Hoe meer o2 er in het water zit hoe meer co2 toegevoegd kan worden.
Wat zou een purifier met je planten voeding doen? Ik heb geen idee.

Ik vermoed dat je de tekst van de fabrikant hebt gekopi�erd. Vraag me af waarom daarin staat dat ammonium niet geoxideerd wordt, maar dat terzijde.

In principe kan het gebruik volgens deze redenering net geen kwaad. Het opgeloste zuurstofgas dat 'verloren' gaat wordt namelijk geleverd door de planten op voorwaarde dat zij CO2 hebben om om te zetten in zuurstofgas natuurlijk. Dus bouw je hier door die CO2bemesting net een extra zekerheid in. Als het al noemenswaardige hoeveelheden zuurstofgas zijn die verloren gaan.

Met die plantenvoeding heb je wel een goed punt. Persoonlijk zou ik al denken dat ozon niet zo interessant is in een beplant aquarium aangezien het niet alleen de afvalstoffen maar ook de plantenvoeding zal oxideren. Terwijl je de oxidatie van die afvalstoffen ook aan het biologisch filter kan overlaten. En aangezien dat biologisch filter ook zuurstof zou verbruiken verandert zo'n ozoninstallatie eigenlijk weinig aan het zuurstof dat verbruikt wordt.

Op zich doet een purifieer weinig met je planten. Het reinigt echter wel organisch afval. De combinatie tezamen kan weer het gevaar opleveren van salpeterzuur (heb ik gelezen) of dat zo is???

Salpeterzuur?

Dat krijg je wanneer deze ozon iets stikstofhoudends oxideert. Het wel of niet aanwezig zijn van CO2 verandert hier niets aan en opnieuw: of het nou de ozon is dat stikstofhoudende afvalverbindingen omzet in salpeterzuur of het zijn onze bacteri�n die de stikstofhoudende afvalstoffen omzetten in salpeterzuur, dat verschilt niets. Dat salpeterzuur reageert met de in het water aanwezige carbonaten tot CO2 en nitraat. Fijn: beide toch nodig als plantenvoeding, dus niets mee aan de hand.

Een andere 'redenering' zou kunnen zijn dat er koolstofhoudende afvalstoffen worden geoxideerd door ozon tot CO2 en er dus op die manier al CO2 geproduceerd wordt en er dus een risico zou kunnen ontstaan op een CO2-overschot. Aan de ene kant zou je kunnen zeggen dat de biologie ook CO2 produceert, maar die biologie heeft aan de andere kant ook koolstof nodig en zal voor minder CO2 zorgen dan oxidatie met ozon. Maar ook hier weer: je volgt je waterwaarden toch op veronderstel ik? Als je pH en kH opvolgt en daaruit het CO2-gehalte bepaald dan weet je of je teveel of te weinig CO2 toevoegt. Naast een ozoninstallatie zijn daar nog tal van andere factoren op van invloed.

gapak zei:
Persoonlijk ben ik geen voorstander van een CO2-controller. Bij mij zit er alleen een schakelklok op en het debiet regel ik manueel af. 's nachts is er geen CO2 nodig dus uitschakelen 's nachts is eigenlijk puur een besparingsmaatregel. Normaal gezien voeg je overdag toe wat je planten verbruiken. Van zodra je 's nachts de CO2-toevoer zou uitschakelen verbruiken je planten ook niet meer, integendeel: ze produceren dan CO2. Dus ik zie die pH niet zo sterk stijgen gedurende de nacht.

Hij schiet ook maar 1 keer, hooguit 2 keer aan 's nachts.

Ik heb een 10kg fles gevuld aan 25 euro ongeveer. Veel besparen kan ik daar niet meer op. Maar ik warm wel de Aarde mee op. Misschien 😉

Ik heb 2 pH controllers voor 2 verschillende aquaria. Eentje van Sera en eentje van JBL.

Die van Sera is recht-toe, recht-aan en doet niet meer dan CO2 lossen om het doel pH te bereiken. Die werkt ook met een extern magneetventiel en zou ik 's nachts eventueel wel willen afzetten.

De andere is eentje van JBL. Die heeft ook een vrij goed werkende temperatuursensor, het magneetventiel is ingebouwd in de controller.
Ook heeft dit toestel meer toeters en bellen, zoals bv. een pH en temperatuur bewaking. Wanneer ��n van die 2 parameters buiten een instelbare range vallen, dan gaat er een alarm af (kan je uitzetten).

Net dat alarm vind ik wel goed en ook daarom zou ik die niet zo graag afzetten 's nachts.

Ik heb het nooit gemeten, maar ik vermoed dat de pH 's nacht wel met .50 kan stijgen*. Van 7.00 naar 7.50 bijvoorbeeld.

En dan vraag ik me af, wanneer dan 's morgens (eigenlijk 's middags) alles aanspringt, dat gaat er best wat CO2 in de bak gepompt worden.

a) Is dat niet gevaarlijk voor de visjes?
b) Op mijn 'Sera' bak schommelt de pH nu tussen 6.92 en 7.02. Is het niet beter om de pH zo stabiel mogelijk te houden?

*: De 'JBL' bak is nog niet gefinetuned. Het ventiel gaat open bij pH 7.05, sluit wanneer die onder de 7.00 gaat, maar dan werkt die nog even door. pH daalt dan tot ongeveer 6.60 a 6.70 en begint dan weer te klimmen. Maar zoals gezegd moet het ding nog wat afstellen. Er komen grote bellen uit de uitlaat van de buitenfilter wanneer CO2 wordt toegevoegd. Ik vermoedde dat er ergens lucht zat. Heb de CO2 reactor al een paar keer omgedraaid, lucht uit de buitenfilter laten ontsnappen, niks werkt. Misschien voeg ik ook wat te veel CO2 toe, maar de werkingsdruk is onder de 1 bar. Enfin, los dat wel op.

Ik heb een 10kg fles gevuld aan 25 euro ongeveer. Veel besparen kan ik daar niet meer op. Maar ik warm wel de Aarde mee op. Misschien wink

Tja, elke keer �25 of 2 x �25 gaat om den duur ook schelen. En de aarde opwarmen? Je gaat de opwarming net tegen door je CO2 beschikbaar te stellen voor planten (de energie van je lampen doen je planten deze CO2 omzetten in zuurstof) als je aquariumverlichting sowieso zou branden maakt het al geen verschil en als de energie die je verbruikt opgewekt wordt door CO2-vrije energie zoals nucleaire energie is het al helemaal mooi.

Als je pH 's nachts sterk stijgt (hier doet ie dat iig al niet, daalt hooguit een heel klein beetje) dan betekent dat eigenlijk dat er nog teveel CO2 verloren gaat. In principe zou dat niet mogen aangezien je planten 's nachts niet meer verbruiken. Dus zou dat betekenen dat je teveel oppervlaktestroming hebt. Aan een (zo goed als) stilstaand oppervlak gaat de CO2 maar aan een relatief trage snelheid verloren.

In principe zou de pH dus niet te sterk mogen schommelen als de CO2-bemesting samen met de verlichting in- en uitschakelt. Het zo stabiel mogelijk houden van de pH doe ik dus op die manier en zonder CO2-controller. Wat ik daarbij persoonlijk belangrijk �n een groot voordeel vind is dat de pH niet geforceerd wordt. Als er dan toch iets met de pH gebeurd door een verandering in de balans van het aquarium kan ik dat zien aan de waterwaarden. Stuur je de pH (of beter gezegd: 'forceer' je de pH) dan zal er bij een verandering in de balans dus een andere waarde 'de klappen incasseren'. Dit zou dan alsnog kunnen resulteren in een (veel) te hoog of (veel) te laag CO2-gehalte.

gapak zei:
Ik heb een 10kg fles gevuld aan 25 euro ongeveer. Veel besparen kan ik daar niet meer op. Maar ik warm wel de Aarde mee op. Misschien wink

Tja, elke keer �25 of 2 x �25 gaat om den duur ook schelen. En de aarde opwarmen? Je gaat de opwarming net tegen door je CO2 beschikbaar te stellen voor planten (de energie van je lampen doen je planten deze CO2 omzetten in zuurstof) als je aquariumverlichting sowieso zou branden maakt het al geen verschil en als de energie die je verbruikt opgewekt wordt door CO2-vrije energie zoals nucleaire energie is het al helemaal mooi.

Als je pH 's nachts sterk stijgt (hier doet ie dat iig al niet, daalt hooguit een heel klein beetje) dan betekent dat eigenlijk dat er nog teveel CO2 verloren gaat. In principe zou dat niet mogen aangezien je planten 's nachts niet meer verbruiken. Dus zou dat betekenen dat je teveel oppervlaktestroming hebt. Aan een (zo goed als) stilstaand oppervlak gaat de CO2 maar aan een relatief trage snelheid verloren.

In principe zou de pH dus niet te sterk mogen schommelen als de CO2-bemesting samen met de verlichting in- en uitschakelt. Het zo stabiel mogelijk houden van de pH doe ik dus op die manier en zonder CO2-controller. Wat ik daarbij persoonlijk belangrijk �n een groot voordeel vind is dat de pH niet geforceerd wordt. Als er dan toch iets met de pH gebeurd door een verandering in de balans van het aquarium kan ik dat zien aan de waterwaarden. Stuur je de pH (of beter gezegd: 'forceer' je de pH) dan zal er bij een verandering in de balans dus een andere waarde 'de klappen incasseren'. Dit zou dan alsnog kunnen resulteren in een (veel) te hoog of (veel) te laag CO2-gehalte.

Dat is ook zo. Die Juwel pompen hebben in beide bakken een vrij harde stroming. Ik ga ze morgen eens wat meer op de achterwand richten.

Wel eens bekijken hoe de visjes erop reageren. Hun gedrag kan door zoiets behoorlijk veranderen heb ik al gemerkt.

Op de achterwand richten is geen slecht idee. De vissen die van stroming houden zullen die stroming daar wel vinden en de anderen zullen er wegblijven. Ondertussen gaat er minder CO2 verloren.

gapak zei:
Op de achterwand richten is geen slecht idee. De vissen die van stroming houden zullen die stroming daar wel vinden en de anderen zullen er wegblijven. Ondertussen gaat er minder CO2 verloren.

Er is nu al een pak minder stroming. Ik had eerst de uitlaat van de buitenfilter (waar ook de CO2 passeert) links gezet, gericht op de binnenfilter rechts. Maar die pompt dan weer naar links.

Met die tegengestelde stromen was er redelijk veel deining. Goed voor de vissen leek me dat ook niet.

Ik heb die nu rechts gezet en stroomt nu samen met de pomp van de binnenfilter naar links. Gelijk een pak minder deining.

En de 2 vissen reageren er op door in meer gebieden te gaan zwemmen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan