kimielco zei:
Ik heb geen ervaring met co2 en tot nu toe heb ik ook niet gebruikt. Maar omdat ik de onderstaande CO2 van sera heb gekregen wil ik dit uit gaan proberen.
Nu heb ik begrepen dat de grijze flessen het "oud" model is.
Het model wat ik heb is een licht geschakelde met magneet ventiel.
Nu heb ik begrepen dat sera een "lijst" heeft voor het toedienen van het aantal druppels.
Nu heb ik een aantal vragen:
- Waar kan ik deze lijkst vinden!
- wanneer kan ik het "beste" gaan meten KH en Ph waarde!
- zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten!
- Ik gebruik ook vloeibaar planten voedingsmiddel van easylife pro
Blijf er altijd aan denken dat je je vissen kunt vergassen met CO2. Denk dat dat zowat het belangrijkste is.
Als je nog niet bekent bent met CO2, kan je er best wat over lezen alvorens het aan te sluiten.
Waarom wil je CO2 gaan gebruiken?
Bellen per minuut zegt niets, al is het maar omdat uit elke bellenteller niet even grote bellen komen. Dus die lijst mag je al vergeten.
Een CO2 meter is meestal geen verantwoorde investering, dus zal je het via je pH moeten doen. Dan heb je wel een degelijke manier nodig om je pH te gaan meten. Dus een goede druppeltest (JBL bv) of een degelijke digitale pH meter.
Je zal merken dat als je CO2 toevoegt, je pH naar beneden gaat. Je kan dus ongeveer bepalen hoeveel CO2 je hebt door je pH daling goed in het oog te houden.
Hoe doe je dat?
-Meet de pH van je aquarium water. Die is nu bv. 7,6.
Stel je CO2 bv. op 20 bellen per minuut in, en meet dan om het uur de verandering in je pH waarde. Die zal bv. zo gaan: 7,6 - 7,5 - 7,4 - 7,4 - 7,4. Zo zie je dus dat hij stabiel blijft op 7,4. je pH is dus 0,2 gezakt. Afhankelijk van de hardheid van je water kan je dan ongeveer berekenen hoeveel CO2 er in je water zit. Om een goede CO2 concentratie te hebben zal bij hard water zal je pH minder zakken, bv. 0,6. En bij zacht water zal die meer zakken, bv. 1,2.
je uiteindelijke doel is om als je lichten aan gaan al de nodige CO2 in je water te hebben. Dit wil dus zeggen dat je die moet aanzetten VOOR je lichten aangaan. Meestal neem je er 2-3h voor. En die mag dan ook zeker 2h voor het licht uitgaat ook uit.
In de praktijk kan je best de hoeveelheid CO2 die je toevoegt (je bellen per minuut) langzaam opbouwen. Verspreid dit over een week of 2.
Verhoog dus om de paar dagen langzaam je bellen per minuut. Bv. Dag 1, 15 bellen. Dag 3, 20 bellen. Dag 6, 25 bellen...
Meet daarbij ook altijd je daling van de Ph na. Let er wel op dat je bij de eerste daling van 0,1 weinig CO2 toevoegt, maar als je al een grotere daling hebt (bv. 0,8), dat je bij elke daling van 0,1 veel meer CO2 toevoegt.
Voor een "optimaal" CO2 gehalte zal de daling van je pH in de praktijk, afhankelijk van je hardheid, ongeveer 1 zijn. Dus van 7,6 naar 6,6.
Je hebt ook van die "drop checkers" die je in je aquarium kunt hangen, zijn eigenlijk permanente pH meters. Die kan je er voor alle veiligheid in hangen om te kijken of je niet teveel toevoegt.
Heeft niet veel met aquariums te maken, maar zoals je hier kunt zien daalt de pH als je CO2 toevoegt:
Vergeet vooral die pH/KH/CO2 tabel, en ga eerder af op je pH daling.
Wat ik niet zie op jou foto is een manier om je CO2 te mengen met je aquarium water. Google maar eens CO2 reactor, en je zal een hoop voorbeelden zien.
Dit is even de korte uitleg, er komt nog wel meer bij kijken.
Denk vooral aan regel 1.