Wat is er nieuw

CO2 lek?

Maite

Member
Lid geworden
24 mei 2022
Berichten
17
Leeftijd
39
Ik zag net voor de vakantie dat mijn 2 kg hervulbare fles bijna leeg was. Dus snel een 2e fles gekocht en (ietwat gehaast) aangesloten. Die dag leek het prima te lopen, alleen komen we nu na een week thuis en is de fles (0,5 kg) leeg. Alle vissen leven nog en de indicator staat op het moment op blauw, dus ik vermoed dat het ergens bij de flesaansluiting heeft gelekt. Ik denk een geval van "niet strak genoeg aangedraaid", maar hoe check ik daar in de toekomst op?
Ik zie online spuitbusjes waarmee je kennelijk een lek zou moeten kunnen detecteren, maar ik twijfel of dat de moeite waard is. Bij de allereerste keer aansluiten ging alles prima, maar dat is nu al meer dan 8 maanden geleden, dus ik weet niet helemaal meer hoe ik het toen gedaan heb of hoe strak ik het heb aangedraaid. Is er een gemakkelijke manier om te weten of er een lek is? En is er een goede 'rule of thumb' om te weten dat je de aansluiting strak genoeg hebt?
(Het gaat om een Planted Box set met magneet ventiel als dat relevant is)
 
Beetje zeepwater (afwasmiddel met een beetje water) en een kwastje of in een plantenspuit, ruim insmeren/sprayen en controleren op “co2” bellen.

Iets stevig vastdraaien is voldoende, dus niet tot je niet verder kan met een grote sleutel en siliconen ringen kapot draait.
Soms helpt een beetje kranen(siliconen)-vet om bestaande afdichting-ringen lichtjes invetten of gewoon nieuwe ringen kopen.
Eventueel de co2 slang 1 cm inkorten en opnieuw aan magneet-ventiel tule aanbrengen.

Ik doe dit standaard na wijzigingen in CO2 circuit.
 
Laatst bewerkt:
Eventueel de co2 slang 1 cm inkorten en opnieuw aan magneet-ventiel tule aanbrengen.

Magneetventiel handvast, veelal is de moer enkel bedoeld om lostrekken slang te voorkomen (beetje Gardena tuinslang koppeling principe)
 
Laatst bewerkt:
Iets stevig vastdraaien is voldoende, dus niet tot je niet verder kan met een grote sleutel en siliconen ringen kapot draait.
Soms helpt een beetje kranen(siliconen)-vet om bestaande afdichting-ringen lichtjes invetten of gewoon nieuwe ringen kopen.

Dit betreft reduceerventiel op fles
 
Ik had het ook een keer en lastig om het vast te stellen vond ik en hier zat er een scheurtje in het terugslagventiel.
 
Het probleem is vreemder geworden…. Zodra ik aan de knop van de fles zit, schiet de druk weer omhoog 😕 Hij werkt nu weer, maar heb dus nu 2x gehad dat de druk wegvalt en zodra je aan de knop zit doet hij het weer. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
 
Bedoel je de knop voor de werkdruk of de afsluiter van de fles?
 
Hier maakt het niet uit of ik die helemaal of half open zover ik weet.
 
Ik heb het ook 2 keer gehad. Ik heb een Aqua Noa drukventiel. Die heeft een witte harde afsluitring en die moet je flink aandraaien weet ik nu.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan