Wat is er nieuw

co2 lekkage in slaapkamer

• Onderwerp starter Onderwerp starter nivekboy
  • Startdatum Startdatum
N

nivekboy

Guest
Ik ben geïnteresseerd in een co2 installatie voor mijn aquarium.
het aquarium staat in mijn slaapkamer, deze kamer is ongeveer 3m*3m*2m, dat is niet heel groot.
Ik ben alleen bang dat de co2 installatie misschien een lekkage kan krijgen en dat ik verstik in mijn slaap.

Ik heb een aantal vragen hierover.
zou het schadelijk kunnen zijn als er een fles van 95g leeg lekt en is het schadelijk als er een 800g fles leeg lekt in deze kleine kamer.
als dit schadelijk is, weet iemand dan of er een apparaat bestaat dat co2 kan ontdekken en een alarm af kan laten gaan?
ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden, alvast bedankt.

Ik ben geïnteresseerd in een co2 installatie voor mijn aquarium.
het aquarium staat in mijn slaapkamer, deze kamer is ongeveer 3m*3m*2m, dat is niet heel groot.
Ik ben alleen bang dat de co2 installatie misschien een lekkage kan krijgen en dat ik verstik in mijn slaap.

Ik heb een aantal vragen hierover.
zou het schadelijk kunnen zijn als er een fles van 95g leeg lekt en is het schadelijk als er een 800g fles leeg lekt in deze kleine kamer.
als dit schadelijk is, weet iemand dan of er een apparaat bestaat dat co2 kan ontdekken en een alarm af kan laten gaan?
ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden, alvast bedankt.
CO2 is om te beginnen al zwaarder dan lucht dus het zal naar onder zakken. De kans dat je fles in een keer leeg loopt is zeer klein. Je zal een lekkage snel opmerken omdat er dan geen of te weinig CO2 in je bak komt. Lees verder dit hieronder eens door!

https://www.linde-gas.nl/nl/images/Werken met kooldioxide_tcm172-37942.pdf

Buiten wat ben zojuist zei om zou de CO2 niet zo’n probleem moeten zijn als je kamer gewoon normaal is geventileerd

Je mag Co2 niet verwarren met Co, hetgeen waar mensen van stikken in de winter.

Je mag Co2 niet verwarren met Co, hetgeen waar mensen van stikken in de winter.
Van CO2 stik je ook hoor, alleen is CO geurloos en pijnloos. CO2 gaat wat minder pijnloos, dat prikt wel in de longen.
Fijn onderwerp weer.. ?

Als de slaapkamer een beetje geventileerd is zal het wel wat mee vallen met stikken 🙂

Als er een lek is dan loopt die fles niet in 1x leeg natuurlijk.

Het is sowieso verstandig om een 3x3x2 meter slaapkamer te ventileren, of er nou een CO2 fles staat of niet, want je verbruikt zelf 's nachts natuurlijk ook zuurstof en produceert zelf ook CO2.
CO2 kan in hoge concentraties gevaarlijk zijn maar ik heb nog nooit gehoord over ongelukken in huis, wel over ongelukken in brouwerijen enzo. Ik denk dat je dan echt wel een flinke hoeveelheid nodig hebt.
CO is daarentegen wel heel erg gevaarlijk in kleine hoeveelheden maar dan hebben we het over een heel ander gas.

Ik ben het met bovenstaande eens. Maar even voor de theorie, mocht je ooit een volle 800gr fles volledig leegspuiten op je kamer, dan heb je 800gr / 44gr/mol-->18,2mol aan gas, dat is 18,2*22,4= ongeveer 400l aan CO2. Je kamer zal dan dus 0,4/18 kuub*100%=2,2% CO2 bevatten. 4x de maximaal aanvaardbare concentratie. Maar geloof me, als je CO2 installatie in één keer gaat legen, dan wordt je daar echt wel wakker van, ook omdat je ineens onder een laag sneeuw komt te zitten (;

Maar geloof me, als je CO2 installatie in één keer gaat legen, dan wordt je daar echt wel wakker van, ook omdat je ineens onder een laag sneeuw komt te zitten (;
De rotklap slaap je gewoon doorheen? 😛

Ik zocht naar mijn lekken met een zeepoplossing.

-CO2 verdeelt zich gewoon door de lucht en zal niet naar de bodem zakken. Gassen verdelen zich niet zoals een olie-water laag. Alleen in een compleet afgesloten ruimte (ton met deksel erop bijvoorbeeld) kan er een gradient ontstaan, maar sowieso geen strikte scheiding. Slaapkamer is in dat opzicht absoluut geen afgesloten ruimte.
-CO2 kan wel degelijk gevaarlijk zijn. Om 2 redenen: het verlaagt het zuurstof gehalte, en verhoogt dus het CO2 gehalte
-Bij hoge CO2 gehaltes krijg je eerst flinke hoofdpijn, daarna is er een kans om bewusteloos te raken. Maar dat is alleen bij zéér hoge gehaltes. Dat gaat je niet zo maar gebeuren met een 800g flesje. een 10 KG fles is wél gevaarlijk (potentieel)
-Maar zoals gezegd: een 10 Kg fles loopt niet leeg zonder dat je dat merkt. Dat maakt namelijk erg veel herrie en er komt zeer veel koude bij vrij, dat merk je in een woonhuis.
-Ventileren doen veel huishoudens ondermaats. Een raam open is geen ventileren, dat is 'luchten' en werkt alleen als het waait. In de meeste slaapkamers loopt de CO2 snachts (door uitademen) sowieso al op richting de 2000 ppm (0.2 procent) terwijl de richtlijn is om onder de 800 ppm te blijven. Als je 800 gram fles leeg loopt (in 1 nacht) zit je op 22000 ppm, en dat is echt wel gevaarlijk door het zuurstofgebrek dat je dan hebt.

Ik werk zelf in de farmaceutische industrie. Toevallig heeft mijn stagiair vorige week nog flinke hoofdpijn gehad doordat hij in een te hoge CO2 concentratie had staan werken, doordat e.e.a. niet volgens de regels was gebeurd. Daarnaast wordt gebruik van CO2 binnen ons bedrijf als potentieel zeer gevaarlijk gezien, omdat als een 10Kg fles tijdens het weekend leeg zou lopen (niemand heeft het door) mensen bij binnenkomst bewusteloos kunnen raken.

In mijn eigen huis heb ik in de woonkamer en slaapkamer een CO2-alarm, maar dat is niet per se noodzakelijk hoor. Ik gebruik het om te monitoren en de ventilatie te optimaliseren, niet omdat ik het als een reëel gevaar zie.

ondanks de enge scenario's hierboven: maak je niet al te druk. De kans dat er iets fout gaat is al niet erg groot, en je zou het ook snel merken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan