Wat is er nieuw

Co2 met biollog en bewegend bed

Demarc

Member
Lid geworden
14 oktober 2024
Leeftijd
48
Hey ik heb een vraag aan jullie
ik heb een aquarium van 220x60x70 met maantjes en biotodoma cupido dez wordt gefilterd over een bioloog van 200x40x40 waar een werfelbed met k1 filtermedium in een vak zit.
Nu is mijn ph 7.4 en zou deze graag naar 6.5 krijgen. Zat te denken aan c02 toevoeging maar ben bang dat ik veel verlies door het werfelbed. Wat is jullie advies?

Ik breng hem altijd naar beneden met HS aqua oak bark extract, reageren mijn vissen heel goed op, en je kunt daarmee heel gecontroleerd de ph naar beneden krijgen. Met een wervelbed filter heb ik geen ervaring. Ik voeg wel co2 toe maar heb geen bioloog.

Nu is mijn ph 7.4 en zou deze graag naar 6.5 krijgen. Zat te denken aan c02 toevoeging maar ben bang dat ik veel verlies door het werfelbed. Wat is jullie advies?

CO2 toevoegen enkel als doel om de PH te verlagen is niet verstandig, daarnaast is het doel niet niet realistisch/haalbaar met jouw beschrijving.
We hebben het dus over een totale volume van 1000L en ook zeer veel verlies door wervelbed/bioloog.

Er zijn andere mogelijkheden om de PH omlaag te brengen.

Laatst bewerkt:
Ik heb een bioloog en wervelbed vak. Ben gestopt met co2 omdat er geen bijvullen aan was. Was al naar 10kg flessen overgestapt.

Met dit soort volumes heb je twee keuzes: ofwel je werkt met osmose water om de hoeveelheid opgeloste zouten te verlagen of je werkt met een zuur om de zouten te binden (eikeblad extract, zoutzuur etc.). Co2 is niet de manier als het doel is om je pH te verlagen.....eea staat goed uitgelegd in het hiervoor vermelde artikel.

ok ik ga proberen het met zoutzuur te verlagen dat heb ik genoeg in huis ivm mijn werk
ik heb eeb ph van 7.8 en kh van 4 en gh 12 hoeveel zoutzuur maf ik toevoegen?

Uit het artikel:

[Knip]
Dus voegde ik een theelepel geconcentreerd zoutzuur toe en de pH daalde naar 7,2. Een dag later ging de pH weer omhoog naar 8,2. Dus voegde ik twee weken lang elke dag ongeveer een theelepel zuur toe aan het aquarium en herhaalde deze cyclus. Uiteindelijk, na twee weken, stabiliseerde de pH op 6,6. Ik had bijna een derde kopje geconcentreerd zoutzuur aan het aquarium toegevoegd. Dit verbaasde me.

Het exacte mechanisme hiervan is eenvoudig. Het zuur zette de carbonaationen in het water om in koolzuur, wat gewoon een oplossing is van kooldioxide in water. Kooldioxide verlaagt TIJDELIJK de pH van het water. De kooldioxide ontsnapt langzaam aan de atmosfeer gedurende een periode van 24 uur en de pH ging weer omhoog. Dit is waarom KH wordt gedefinieerd als de “bufferende” capaciteit van het water. In een periode van twee weken daalde de zuurgraad uiteindelijk permanent. Maar het duurde een volle twee weken en veel zuur om de truc te doen, zelfs met zeer goede beluchting om de kooldioxide te verwijderen.

Nu is het duidelijk dat als de KH laag is, zoals onder de 3 KH, dit bufferende effect veel minder is en het veel gemakkelijker is om een hoge pH te laten dalen. Maar water met een lage KH en een hoge pH is vrij ongewoon.
[/Knip]

2ml per keer toevoegen? en zoutzuur of zwavelzuur?

Als je echt deze methode wilt volgen, zou je die theelepel zoutzuur per dag, 2 weken lang kunnen aanhouden. Meten is weten.
Zelf zou ik liever kiezen voor een andere bodembedekking, hardscape en RO -of regenwater.

bodembedekking is filter zand wat zovelen gebruiken. het is een Zuid Amerika biotoop dus moet met zand

• Leuk
Waarderingen: Ro
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan