Wat is er nieuw

CO2 op een kleiner aquarium (55 liter)

Marije74

Well-known member
Lid geworden
14 juli 2020
Stél. Ik zou toch overstag gaan om op CO2 toediening over te stappen op mijn SF Home 60 bak. Hoe dan?

Mijn aquarium is nog niet mooi. Ik ben nu bezig om het aantal lichturen te verbeteren en meer/anders te voeden. Omdat ik mijn bewoners de waterwissels per week sowieso gun en dat goed voor ze schijnt te zijn, moet ik me misschien ook eens wat in EI gaan verdiepen. Dat gezegd hebbende, ik ben geen techneut en wil me niet te veel verliezen in alleen maar met biochemie en hardware bezig zijn. Ik wil graag genieten van een mooi beplante en gescapete bak met blije bewoners (6 C. paleatus, 15 Hemigrammus hyanuary, een tiental citroengarnalen die hopelijk nog willen vermeerderen, en een zootje puntige blaashorenslakken en wat posthoornslakken).

De planten blijven wat achter. Maken wel graag nieuwe scheuten, maar zitten dan toch weer onder de bruinalg. Het wil allemaal niet zo lekker. Volgens de laatste LFS meneer die ik sprak, was dat een kwestie van voeding en licht maar zou ik toch onherroepelijk ook na moeten gaan denken over CO2 gebruik. Ik twijfel, wil niet teveel hardware en wil eerst afwachten wat beter bemesten en iets minder (intensief) belichten gaat doen. En misschien een andere plant er in die tegen minder licht en CO2 kan.

Maar toch. Stél. Toch weer een stap verder. Hoe pak ik dat goed aan?
Ik heb een JBL e702 filter. Daar zou een inline diffuser van JBL opgezet kunnen. Klinkt allemaal namelijk best mooi: met bellenteller, terugslagklep. Flesje er aan en gaan. Werkt dat zo? Wat raden jullie mij op mijn SF Home 60 aan in het geval ik wil gaan starten met CO2 toevoeging? Hoe doe ik dat veilig, goed én zo makkelijk mogelijk?

Hey, CO2 toediening is een optie die vooral te maken heeft met je keuze aan planten (mijns inziens). Ik heb een SF 70 bak en ik gebruik geen CO2, maar heb gekozen voor vrij makkelijke planten. Amazone zwaardplant/anubias/rode tijgerlotus/lobelia cardinals etc. Dit soort planten vragen over het algemeen niet heel veel bijzonders. Ik persoonlijk maak gebruik van een combinatie Easlife carbo (1ml) en profito (1ml) met daarbij de bodempillen van Tuinkabouter (lid van het forum). Ik heb op de standaard verlichting een simpele dimmer gedaan van een paar euro, omdat ik vond dat de Retro led erg sterk was hierdoor heb ik het aantal uren licht kunnen verlengen.
Ik ben op dit moment erg blij met m'n bak en de planten groeien flink. Je kan hieronder klikken op mijn foto-album en eventueel een kijkje nemen.

EI vindt ik echt een aanrader waar je echt geen biochemicus voor hoeft te zijn.
Het werkt zeer eenvoudig en kost bijna niets. Kijk maar eens op www.aquariumbemesting.nl
Als je meer eisende waterplanten wil gaan houden dan is CO2 bemesting een grote aanvulling voor je aquarium.
Ik zou persoonlijk geen CO2set kopen van JBL maar bijvoorbeeld deze set van Azaqua: https://www.azaqua.nl/co2-systemen/compleet-co2-systeem-

Voor zo'n aquarium zou ik bio CO2 doen

Ik heb een SF 70 bak en ik gebruik geen CO2, maar heb gekozen voor vrij makkelijke planten. Amazone zwaardplant/anubias/rode tijgerlotus/lobelia cardinals etc. Dit soort planten vragen over het algemeen niet heel veel bijzonders. Ik persoonlijk maak gebruik van een combinatie Easlife carbo (1ml) en profito (1ml) met daarbij de bodempillen van Tuinkabouter (lid van het forum). Ik heb op de standaard verlichting een simpele dimmer gedaan van een paar euro, omdat ik vond dat de Retro led erg sterk was hierdoor heb ik het aantal uren licht kunnen verlengen.
Dankjewel! Ik neig sterk toch naar deze oplossing nu ik jouw ervaring lees. Binnenkort andere planten kopen 👍🏻

Dankjewel! Ik neig sterk toch naar deze oplossing nu ik jouw ervaring lees. Binnenkort andere planten kopen 👍🏻
Ik zou op internet even goed de planten researchen, waarschijnlijk heb je wel al wat in je bak staan dat je gewoon kunt gebruiken.

Ik zou op internet even goed de planten researchen, waarschijnlijk heb je wel al wat in je bak staan dat je gewoon kunt gebruiken.

Dat denk ik ook. Eerder al een hygrophila soort er uit gehaald die het niet goed leek te doen. Wel jammer dat mijn limnophila sessiliflora ook zo'n moeite heeft. Die vind ik zo mooi namelijk, áls hij lekker vol en groen is. Mijn crypto's doen het prima maar die kunnen tegen minder licht én krijgen hun voeding periodiek aan de wortels.

Ik heb gelezen dat er goede ervaringen zijn met ik meen Dennerle carbon elixer bio.
Misschien is dat een gunstige oplossing voor je. Bijkomend voordeel is dat je rust in je bak houdt.

https://dennerle.com/nl/producten/aquaristiek/plantenverzorging/speciale-bemesting/carbo-elixier-bio
Ik heb nu een voeding erbij waar ook vloeibare koolstof in zou zitten, de A-complex van Aqua Synergy. Heb zaterdag de weekdosis er in gedaan en verbeeld me dat er al wat goeds gebeurt. Er vanuit gaande dat ik daadwerkelijke tekorten heb én vanmiddag of morgen weer 30% ww doe, heb ik er net nog eens een halve dosering in gedaan.

EI vindt ik echt een aanrader waar je echt geen biochemicus voor hoeft te zijn.
Het werkt zeer eenvoudig en kost bijna niets. Kijk maar eens op www.aquariumbemesting.nl
Als je meer eisende waterplanten wil gaan houden dan is CO2 bemesting een grote aanvulling voor je aquarium.
Ik zou persoonlijk geen CO2set kopen van JBL maar bijvoorbeeld deze set van Azaqua: https://www.azaqua.nl/co2-systemen/compleet-co2-systeem-
Is de EI methode perfect veilig voor garnalen?
In het begin ook redelijk veel fosfaat gehad wil dus niet overdrijven hierin.
Was mijn eigen schuld, ik had voeding in de bodem gestopt en ipv 2 voor de hele bak had ik bij elke plant een staafje geplaatst.

als je alleen dit gebruikt kan ik me voorstellen dat je plantjes het slecht doen. Daar gaat CO2 echt geen verbetering in brengen.
Het bevat nmkl. geen macro voeding.
Hm. Dus weer me wat laten aansmeren als oplossing.
Dan toch maar weer volledig naar de All in One van Planted Box.
Zucht. Waarom trap ik er steeds weer in, en waarom krijg je in deze hobby zoveel aangesmeerd...:

Op een aquarium van 50 tot 60ltr kan bio-co2 een goede optie zijn.

Hm. Dus weer me wat laten aansmeren als oplossing.
Welkom tot de real world.

Vind Aqua Synergy trouwens toch een vaag product; als je gaat vermelden dat je aquariumvoeding Geneeskrachtige Kruiden bevat zal je ongetwijfeld ook 'ingewijd water' moeten gebruiken... 😆

Is de EI methode perfect veilig voor garnalen?
In het begin ook redelijk veel fosfaat gehad wil dus niet overdrijven hierin.
Was mijn eigen schuld, ik had voeding in de bodem gestopt en ipv 2 voor de hele bak had ik bij elke plant een staafje geplaatst.

Goede vraag en er zijn mensen die de EI gebruiken met garnalen maar dan zijn dit naar mijn weten vaak de makkelijke Neocaridina s. De andere zijn gevoeliger en ik zou het daar zelf niet bij doen.

Dat heb ik ook ergens gelezen @Friesian . Volgens mij is het meer zo dat als er geen koper in zit, de voeding wel veilig is. Maar kan het zo snel even niet terugvinden.

Ter update: ik heb me in zitten lezen in Bio CO2. Ik twijfel of dat geschikt voor mij is, omdat je het niet kunt instellen, afkoppelen of anderszins kunt controleren. Om die reden leek me een inline diffusor met een busje dat je open en dicht kunt draaien, een betere oplossing zodat je 's nachts geen CO2 staat toe te voegen.

Voorlopig kies ik eerst nog even voor het verbeteren van mijn voeding: ik heb bij Ton los kaliumnitraat en kaliumfosfaat besteld, en ga dat gedoseerd toevoegen bij de spullen die ik al heb staan (JBL Ferropol, Easylife Profito en A-Complex). Met de hoeveelheid voeding die dat is, kan ik nog zowat tot mijn pensioen ongeveer mee door en weggooien is zonde.

Dat heb ik ook ergens gelezen @Friesian . Volgens mij is het meer zo dat als er geen koper in zit, de voeding wel veilig is. Maar kan het zo snel even niet terugvinden.

Ter update: ik heb me in zitten lezen in Bio CO2. Ik twijfel of dat geschikt voor mij is, omdat je het niet kunt instellen, afkoppelen of anderszins kunt controleren. Om die reden leek me een inline diffusor met een busje dat je open en dicht kunt draaien, een betere oplossing zodat je 's nachts geen CO2 staat toe te voegen.

Voorlopig kies ik eerst nog even voor het verbeteren van mijn voeding: ik heb bij Ton los kaliumnitraat en kaliumfosfaat besteld, en ga dat gedoseerd toevoegen bij de spullen die ik al heb staan (JBL Ferropol, Easylife Profito en A-Complex). Met de hoeveelheid voeding die dat is, kan ik nog zowat tot mijn pensioen ongeveer mee door en weggooien is zonde.
zou ook goed naar je planten bestand kijken, bijvoorbeeld een anubias vraagt naar mijn mening gewoon erg weinig en zwaardplanten gewoon veel voeding bij de wortels dit maakt ze gewoon makkelijk te houden. Ik persoonlijk heb ooit montecarlo of wat lagere plantjes gehad en die vragen vaak toch echt wel CO2 waardoor het gewoon geen succes wordt. Het gaat eigenlijk gewoon om een keuze die je maakt qua planten (vind ik)

Kijk even hierop, er is qua instellen, afsluiten en afkoppelen meer mogelijk dan je wellicht denkt:

https://nl.aliexpress.com/item/4000...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Persoonlijk vind ik de DIY/bio CO² zeer sympathiek en passend bij iemand die er voldoening uit haalt om de hele voedingslijn zoveel mogelijk zelf te produceren.
Maar het is ook gewoon gerotzooi natuurlijk. En niet geschikt als je de CO² meer als kant en klaarprodukt ziet. Ik wil precies kunnen doseren en timen en zo weinig mogelijk onderhoud hebben aan mijn CO² om me op andere dingen te kunnen focussen.

Dat is niet voor bio-co2. Dat is voor een andere vorm van diy co2, met baking soda en citroenzuur.

Ik heb het verschil nooit zo goed begrepen en me er niet in verdiept maar is beide niet een vorm van bio co2 dan?

zou ook goed naar je planten bestand kijken, bijvoorbeeld een anubias vraagt naar mijn mening gewoon erg weinig en zwaardplanten gewoon veel voeding bij de wortels dit maakt ze gewoon makkelijk te houden. Ik persoonlijk heb ooit montecarlo of wat lagere plantjes gehad en die vragen vaak toch echt wel CO2 waardoor het gewoon geen succes wordt. Het gaat eigenlijk gewoon om een keuze die je maakt qua planten (vind ik)
Dat ga ik ook zeker doen. Wil graag richting die planten, ook omdat ik ze mooi vind. Mijn planten zijn nu nog een allegaartje waar de keuze niet is gemaakt op de eisen die ze stellen (ook omdat de meningen nogal verschillen of de bakjes die ik heb wel of niet veel licht geven).
Aan mijn huidige planten zie ik ook de tekenen van een nitraat- en fosfaattekort. Ik kan daarvan alleen nitraat meten en die is meestal maar 1 ppm. Dat zou rond de 15 à 20 mogen zijn, begreep ik. Om die reden wil ik het gaan toevoegen.

Ik heb een CO2 dropchecker van Sera in mijn Home 60 bak hangen en die is inderdaad naarmate de dag vordert van gewoon blauw naar diep blauw: er is dus op alle momenten overdag sprake van een laag CO2 gehalte. Of ik daar actief iets aan ga doen, of kies voor planten die minder behoefte hebben, is nog even de keuze. Eerst die voeding beter maken, mét fosfaat en nitraataanvulling op de voeding die ik heb.
Ik heb ook van een forumlid wat All in One van Planted Box gekregen, die maak ik op in de kleinere bakken (want gebalanceerd en dus minder gevaar op 25 liter dat ik overdoseer).

In de A-complex zou vloeibare koolstof (carbon) zitten en verder alle micro's, zodat ik met NO3 en PO3 er bij alsnog op een volledige voeding zou moeten uitkomen. Maak ik daarnaast de Ferropol en de Profito ook op (al heb ik die laatste nog niet aangebroken dus die kan ik misschien ook nog doorverkopen).

Ik heb het verschil nooit zo goed begrepen en me er niet in verdiept maar is beide niet een vorm van bio co2 dan?

Het biologische aan bio-co2 is het gebruik van gist. Levende wezens eigenlijk, die een proces op gang brengen waar co2 bij vrijkomt.

De andere vorm is meer een chemische vorm. Je maakt gebruik van niet-levende materie om een chemische reactie op gang te brengen waarbij co2 vrij komt.

Dat begrijp ik maar het apparaat functioneert eigenlijk op beide systemen.

Dat weet ik niet. Volgens de omschrijving van de leverancier is het apparaat geschikt voor gebruik met baking soda, citroenzuur en water. Gist en suiker wordt daar dacht ik niet genoemd.

Persoonlijk vind ik de DIY/bio CO² zeer sympathiek en passend bij iemand die er voldoening uit haalt om de hele voedingslijn zoveel mogelijk zelf te produceren.
Maar het is ook gewoon gerotzooi natuurlijk. En niet geschikt als je de CO² meer als kant en klaarprodukt ziet. Ik wil precies kunnen doseren en timen en zo weinig mogelijk onderhoud hebben aan mijn CO² om me op andere dingen te kunnen focussen.
Op dat gevoel zit ik vooral ook. Hier in huis houden we echt van zelf doen en ontdekken. Specifiek met gist en recepten is man ook al behoorlijk onderlegd, als amateur thuisbakker. Maar ik wil ruimte hebben om al die andere aspecten van het aquarium houden goed onder de knie te hebben.

Je hebt 2 soorten van Bio-CO2. De versie met bijvoorbeeld commercieel geprepareerde gelbodem waardoor er een biologisch fermentatieproces in gang word gezet. En de versie waarin jezelf een oplossing maakt van bijvoorbeeld gist, baking soda, en citroenzuur.

Je hebt 2 soorten van Bio-CO2. De versie met bijvoorbeeld commercieel geprepareerde gelbodem waardoor er een biologisch fermentatieproces in gang word gezet. En de versie waarin jezelf een oplossing maakt van bijvoorbeeld gist, baking soda, en citroenzuur.

Aan de 2e versie komt geen baking soda en/of citroenzuur te pas. Dat is een andere vorm van diy co2, niet biologisch.

En wat komt er dan aan de 2e versie te pas?

Standaard gist, suiker en water.

Mogelijke toevoegingen om snelheid van de productie te beïnvloeden zijn het gebruik van pokon (meer allround voeding voor de gistcellen en daarmee hogere productie) of gelatine/agar agar?, om (een gedeelte van) suiker te binden waardoor de suiker vertraagd opgenomen kan worden door de gistcellen. Dat zal de afgifte van co2 vertragen.

Misschien zijn er meer mogelijkheden, dit zijn degenen die ik ken.

Verder kan je vooral spelen met de hoeveelheid water tov de gist en suiker om de productie en de duur daarvan te beïnvloeden. Ook de hoeveelheid suiker speelt daarbij een rol natuurlijk, als voeding zijnde.

Verder kan je vooral spelen met de hoeveelheid water tov de gist en suiker om de productie en de duur daarvan te beïnvloeden. Ook de hoeveelheid suiker speelt daarbij een rol natuurlijk, als voeding zijnde.
...het verschil tussen focaccia en een busbrood, bijvoorbeeld 😉

Ik weet de werking en samenstelling. Heb het zelf jaren gebruikt.
Maar je hebt recepten met basis ingrediënten zoals gist, suiker en water en je hebt recepten met de basis ingrediënten baksoda, citroenzuur en water.
Beide vormen zijn BioCO2.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan