Superfish Home 60: het eerste bakje van Marije74 en zn. :)


Marije74

Well-known member
Lid geworden
14 juli 2020
Berichten
429
Locatie
Friesland
In het voorsteltopic kwam de goede tip: open een draadje in het foto-forum, want zo kun je het verloop van je eigen bak bijhouden, ook voor jezelf! Heel leuk idee. Hopelijk lees ik over een jaar deze posting terug met plezier (en niet met het idee 'waarom ben ik er ooit aan begonnen'. De tijd zal het leren...

Hier de eerste setup sinds gisteren. Met enorm veel dank aan SuzanneM. Dankzij haar topic over haar eigen Home 60 leerde ik de drakenstenen kennen. Omdat ik een gezelschapsaquarium wil maken, het liefst met wat garnalen erbij, leek me dit de ideale steen om mijn bak mee te 'scapen'.
IMG_7150[1].JPG


De planten die ik (nog voor ik deze bak uiteindelijk koos) bij de dierenwinkel op uiterlijk had uitgezocht: cryptocoryne wendtii (rechtsvoor in de hoek; misschien moet die nog wat verplaatst want staat tegen de wand aan deels), een crypocoryne nevelii in het midden-achter, linksachter een Hygrophyla pinnatifida, en rechtsachter (een beetje verstopt achter het filterhuis) een Limnophila aromatica. De huidige temperatuur (die ik in de gaten hou met een thermometer die achter het filterhuis tegen de wand geplak zit) is zo'n 24 graden.

De stenen zijn geweekt, gespoeld en uitgeprikt met een satéprikker zoveel mogelijk, de planten gespoeld en van steenwol ontdaan in het grind gezet. Gisteravond na het vullen de bijgeleverde HS Aqua ProCell gedoseerd erbij gedaan, en vanochtend een (eerste of enige, dat moet ik nog even uitzoeken wat het beste is) dosis HS Aqua Bacto starter. Vanmiddag een klein beetje meegeleverd Hikari visvoer verkruimeld er bij gedaan,

Nu 4 weken wachten (valt mooi samen met het eind van de zomervakantie hier in het noorden), na twee weken weer eens de NH3/NH4 druppeltest en de teststrips voor nitraat/nitriet erbij pakken (ik was vals gestart met een biOrb Classic 15 vandaar dat ik ze al heb, maar daar hebben we het even niet meer over, hè). En ondertussen dromen over mooie vissen, garnalen en misschien wel een paar appelslakjes.....
 
Leuk bakje hoor maar hou er rekening mee dat garnalen erg snel in dat filterhuis kunnen komen en ze eruit vangen is een mission impossible heb ik ervaren met de Home 40.
Veel plezier met je bakje natuurlijk.
 
Leuk bakje hoor maar hou er rekening mee dat garnalen erg snel in dat filterhuis kunnen komen en ze eruit vangen is een mission impossible heb ik ervaren met de Home 40.
Veel plezier met je bakje natuurlijk.

Dank! Ik begreep dat één van mijn oude panties wel eens dienst zou kunnen doen als 'wildrooster' voor de evt toekomstige shrimpies. Vind de pomp ook best sterk (er is een SF Aqua Flow 200 standaard mee geleverd): best wel wat waterwervelingen en wuivende plantjes. Heb hem op zijn zachtst gezet.
 
Leuke bak hoor! Leuk om mensen te zien met een wat kleiner aquarium (net zoals ik). Ik zelf heb zelf ook draken stenen gebruikt ze zijn echt prachtig!. Opstarten is altijd het moeilijkste gedeelte vooral de balans vinden tussen allerlei factoren maar dat gaat helemaal goed komen. Ik ben zeer benieuwd ?
 
Mooi om mee te kunnen lezen zo! Let wel op dat je met een panty sneller kans hebt op het dichtslibben, waardoor je filter droog kan trekken. Zeg niet dat het gebeurt, maar houdt dit dan wel in de gaten
 
Mooi om mee te kunnen lezen zo! Let wel op dat je met een panty sneller kans hebt op het dichtslibben, waardoor je filter droog kan trekken. Zeg niet dat het gebeurt, maar houdt dit dan wel in de gaten

Goede waarden in je bak is dus in dit geval ook gelegen in de denier-waarde van je panty ;)
 
Net als Kevin vind ik het ook leuk om een kleiner aquarium te kunnen volgen :) Ben benieuwd naar alle vorderingen!
 
Dankjewel allemaal! Ik hoop dat ik dit foto-album topic ook mag 'misbruiken' voor de beginnersvragen. Want voor mij is dit álles helemaal nieuw (ook vroeger geen aquarium gehad, wel een vissenkom met een goudvis van de kermis en een kat die er een voortijdig einde aan maakte alleen al door de stress die de vis gehad moest hebben).

Mijn bakje staat in te draaien, dag nummer 3. Klopt mijn plantenbestand een beetje met elkaar? (zie hierboven voor de lijst van 4). Hoeveel uren licht geef ik die? Ik heb een instebare witte ledlamp (4 standen) en een blauwe ledlamp (2 standen). Wat is de beste lichtcyclus?

De temp hou ik (gemeten met een analoge thermometer) op 24 graden: afgaande op de plantenkaartjes die in de potjes staken, hou ik dan iedereen tevreden. Moet ik de planten ook voorzien van voer en/of CO2 en zo ja: hoe en waarmee doe ik dat het beste? Moet ik er nog iets anders (al dan niet tijdelijk) bijsteken om het indraaien te bevorderen?

Ik durf de ammoniak methode niet meer aan, dat mislukte voor mijn gevoel met mijn biOrb ieniemieniebakje doordat de ammonia waarden alleen maar bleven stijgen. Liefst laat ik hem met rust als dat goed gaat, en wacht ik een week of vier. Doe ik dat goed?

Dank weer!
 
Vanuit het voorsteltopic de tips om de bodem fijner te kiezen, de planten te splitsen en de stenen eerst op tempex te zetten en dan de bodem er om heen tegen 'dode zones'.
Ik heb nu op het oog om er 10kg JBL Sansibar Grey in te doen. Zo kan ik ook nog achter wat dieper werken en voor een dunnere laag zetten.

De dwergcrypto rechtsvoor moest toch al verplaatst. Ik wil de stenen wel ongeveer zo houden als nu, en wil de plant dan tussen rechtsvoor-steen en de steen er achter zetten.
Hoe verdeel ik het beste en mooiste de rest? :S

Welke planten zouden er nog evt bij moeten? Sowieso koop ik wat (Java) mos, voor op de stenen en een bal vooraan in de bak, voor de garnalen. Kan ik trouwens als beginner ook blue dream garnalen houden, of hou ik het beter bij de vuurgarnalen?

Dank voor het meedenken! :petjeaf:
 
Op het gevaar af dat ik tegen mezelf aan het praten ben hier :DD
Ik heb een bestelling uitstaan voor JLB Sansibar Dark, niet Grey dus. Las bij iemand hier dat ze vond dat dat meer antraciet was dan zwart en dat past nou precies bij onze kamer. (Ik ben tenslotte een vrouw). Ook wat javamos en een bosje zuurstofplanten. Plus toch ook nog maar 'even' geïnvesteerd in een druppeltest kit (tot nu toe had ik teststrips voor alle (start)waarden, alleen voor de NH3/4 een druppeltest). Het idee van 'een leuk bakje voor zoon' is inmiddels al even geleden ;). Dinsdag komt de hele zut met de post. Zoon is met familie op vakantie dus alle tijd om deze week na werktijd de bak opnieuw in te richten.

IMG_7172.jpg
Mijn plantjes worden wat hangerig heb ik het idee. De dwergcrypto lijkt wat te vergelen. Vandaag toch maar even op pad om goede aquaplantenvoeding te vinden om ze wel gelukkig te houden tot en zometeen na de bodemwissel. Easylife Profito of toch iets anders?

Ik wil er Tetra Safe Start bij gaan doen dan. Lees dat dat de meeste geslaagde filterstarter is. Met betrekking tot het filter lees ik dat het goed is de standaard vulling van de Aquaflow 200 (filterschuim en actieve kool) te vervangen door andere filtermedia. Moet ik dan aan watten denken, bioballen of keramische buisjes? En moet ik er dan ook een ander filterschuim in zetten?

Qua bewoners denk ik nog steeds aan garnalen (de rode vuurgarnalen of gele citroengarnalen), twee of drie appelslakken en visjes afhankelijk van wat kan en wat er bij kan.
 
Soms kun je voor je specifieke vragen beter een apart topic openen. Niet iedereen leest namelijk de foto-albums.

Je verlichting kan je voluit landen branden voor 8 uur. Ik ben geen fan van de standaard led-verlichting van Superfish. Het licht dát wordt uitgestraald, hebben je planten hard nodig. Op zich zou je best meer planten kunnen toevoegen. Dat zullen je toekomstige bewoners namelijk zeker waarderen. Een voorbeeld van een gemakkelijke plant is de Lobelia cardinalis of de Limnophila sessiliflora. Verder lees ik dat je je afvraagt aan wat voor plantenvoeding je moet denken. Je Crypto vindt het fijn om voeding bij de wortels te hebben in de vorm van voedingssticks of kleibolletjes. Deze zijn zowel online als bij de aquariumwinkel verkrijgbaar. Zelf heb ik Dennerle NutriBalls en mijn Crypto's doen het er goed op. Verder geef ik Profito, Ferro en Carbo van EasyLife. Eventueel kun je ook Fosfo van EasyLife toevoegen. Andere aquarianen zweren weer op PlantedBox qua voeding.
En wat betreft je filter... De spons kun je wel laten zitten. Het zakje met kool kun je vervangen door iets anders. Keramische buisjes zouden een mooie toevoeging zijn. En die Tetra Safe Start zal ik lekker achterwege laten als ik jou was. Dat geld kun je beter aan nuttige zaken besteden. :DD
 
Hoi Fabian, dankjewel! Het is lastig uitzoeken onder welk subforum ik het beste kan posten. Ik merk dat ik het graag als een soort dagboek opschrijf, in de hoop dat mensen me op mijn bak en situatie gericht komen adviseren. Lees veel :book:, en vaak zijn adviezen tegenstrijdig of niet passend :S.

Ik stond bij het plaatselijke tuincentrum toen ik je posting las (nee, ik weet, daar koop ik géén vissen!). Wel plantjes gekocht (zonder vissen en met goed spoelen durf ik dat vooralsnog wel aan *fingerscrossed*). Dankzij jouw post naast de waterpest die ik als opstarter wilde, ook de limnophila kunnen scoren. Nog een stuk 'sinking wood' gevonden in het deco-schap. Dat staat nu te weken maar misschien moet ik dat wel uitkoken eerst.

Qua voeding alleen de JBL Ferropol en van Tetra speciale Crypto tabletjes kunnen vinden. Die toch wel meegenomen ipv elders op zoek naar kleibolletjes omdat ik graag nu iets voor mijn planten wilde kunnen doen. Kan ik altijd later aanschaffen. De tabletjes stop ik bij de crypto's als ik ze komende week herplant heb in de Sansibar. Net toch weer even een dosis Bacto in de bak gedaan (in de hoop dat het niet alleen in het grind zakt maar ook in het filter) en de geadviseerde dosis Ferropol voor opstartende bakken. Kijken of mijn plantjes er plezier aan hebben.

Over twee dagen de waterpest en de Limnophila in de bak zetten en als de post is geweest, het javamos en de nieuwe bodem in de emmers. Het is wel een nadenk-hobby hoor! (Al vond ik zeilen vroeger ook een stúk moeilijker dan nu, dus komt goed.
 
Dat zal inderdaad beter zijn, dank Ton. De noodzaak van goed spoelen had ik al bij mijn drakenstenen gezien: de eerste de beste steen die ik in het water liet zakken, daar schoten de zilvervissen geschrokken uit :ROFLMAO:
 
(nee, ik weet, daar koop ik géén vissen!
Als de aquaria en vissen er goed uitzien kun je daar prima vissen kopen naar mijn idee. Het ene tuincentrum is het andere niet. Dit geldt ook voor aquaria- en dierenwinkels.
 
Hoi Fabian, dankjewel! Het is lastig uitzoeken onder welk subforum ik het beste kan posten. Ik merk dat ik het graag als een soort dagboek opschrijf, in de hoop dat mensen me op mijn bak en situatie gericht komen adviseren. Lees veel :book:, en vaak zijn adviezen tegenstrijdig of niet passend :S.

Tegenstrijdigheden zal je altijd tegenkomen. De een is fan hiervan, de ander daarvan. Soms kan je een middenweg zoeken, soms moet je gewoon een keuze maken en zien waar het schip strandt.

Voor een vraag over plantenvoeding kun je bij 'planten' terecht, over het filter bij 'filter' o.i.d. Alle vragen als één bulk ergens neerzetten, daar is inderdaad niet echt een plek voor. Je hoeft overigens niet bang te zijn dat de gegeven adviezen niet passend zijn bij jouw aquarium hoor als je de gegevens van je bak even bij de vraag vermeldt.

Goede keus, die Limnophila ;)
 
Goedemorgen! Hier een foto van mijn 60 liter bak, versie 2. Nog niet goed op orde maar het moet allemaal tussen hele drukke bedrijven door (ik werk in de watersport en het is hoogseizoen nu natuurlijk).
IMG_7200.jpg


Afgelopen dinsdagavond heb ik het grind gewisseld voor JBL Sansibar Grey. Natuurlijk stond er in de gebruiksaanwijzing dat het gebruiksklaar was maar e-ven-tu-eel gespoeld kon worden, en natuurlijk heb ik het er met mijn vermoeide hoofd zo ingegooid. Aangezien ik na het scapen en vullen tegen een bak melk aan stond te kijken, en ik het niet vertrouwde dat het goed zou komen, heb ik (om elf uur 's avonds) de hele bak weer leeg geschept. In twee emmers de 10 kg grind keer op keer gespoeld tot het er een stuk beter uit zag. Vervolgens in de bak gedaan en opnieuw gescaped en geplant. Kwart voor één klaar, en de andere ochtend om kwart over 8 weer fris en fruitig op de haven, vanzelfsprekend :oopss:...

Ik heb er toch voor gekozen om de (twee van de drie) drakenstenen in het grind te duwen in plaats van ze (al dan niet met tempex) op de bodemplaat eerst te leggen. Ik wil geen piepschuim in mijn bak en direct op de glasplaat vond ik ivm puntcontact wat griezelig.

Ik had drie javamos in vitro gekocht, en die heb ik elk in een steen geduwd. Blijft prima zo zitten, scheelt opbinden. De derde heb ik in een openingetje van het stuk hout gedaan, en verzwaard met twee steentjes van het oude, groffere, grind. Als dat mosje beter gehecht is, vis ik die twee steentjes er ook uit.

De Hygrophyla heb ik uitgesplitst weer links achterin gedaan. De Limnophila Aromatica staat meer in het midden en is ook gesplitst teruggeplant. De dwercrypto is iets naar achteren, tegen het filterhuis aan, geplant en voorzien van een in een aantal stukjes gebroken Tetra Crypto tabletje in het grind bij de wortels. De grotere Crypto staat tussen de twee stenen in, ook met een tabletje Tetra. Linksvoor staat een potje met waterpest maar dat blijkt echt de koudwatervariant te zijn dus die haal ik er zo uit want die trekt de huidige 24 graden niet. Rechtsvoorin staat een Limnophila Sessiflora die het erg goed doet, mooi groen is en veel nieuwe scheuten al maakt sinds dinsdagavond. Ook 'drijft' er waterpest (Elodea Densa) rond.
Ik heb woensdagochtend toen de bak mooi helder bleek, een dosis JBL Ferropol toegevoegd. Ook toch weer de Bacto (staat er toch, dus baat het niet... :giggle:)

Die waterpest is (helaas) ook de koudwatervariant vermoed ik. Want wordt glazig. Wel maakt hij inmiddels een paar nieuwe scheuten. Volgens wat ik hier lees, zijn die scheuten mogelijk wél warmwaterproof, dus ik wil die zo snel als het kan gebruiken om te vermeerderen en de oude stengels weg te doen. Ik lees dat ze wel wat langer moeten zijn dan de twee à drie centimeter van nu. De waterpest dreef, maar wordt door de onderdruk van mijn filteruitlaat aangezogen en stroomt vervolgens mee naar beneden. Dat krijg ik niet anders (tips welkom).

De filteruitlaat produceert zoveel kracht dat er een 'gat' in het grind werd geblazen links naast de dwergcrypto. Ik heb de uitlaat een paar graden naar achteren gedraaid. Hij staat nu op de rechter drakensteen te blazen.
Er is ook grind neergedwarreld op het hout en de stenen. Ik moet dus wel aan de slag met re-scapen. Meer grind naar achteren, gat vullen en stenen en hout schoon-kwasten. Filter is wel weer mooi stil nu.
Ook moet ik voorzichtig met een vork door de bodem, zie nog luchtbellen zitten.
 
34454326-ABBB-407A-876C-74164F35BF28.jpeg

kleine update:
Bak net gedaan. Schrok van de rommel die van de waterpest af kwam. Bak is dus nu ook groenig. Van de waterpest de helgroene scheuten en topjes geknipt en die teruggedaan. Drijft nu beter, uitlaat naar de achterruit gedraaid. Nog steeds een wervelwind (straks worden mijn shrimpies zeeziek!) dus vraag over het filter in het juiste forum gesteld.
Nu maar weer afwachten, zo werken en vanavond verder.
 
We hebben bewoning! :eek:
IMG_7267.jpg

Blijkbaar toch een meelifter in de bak. We ontdekten hem zojuist. Zoon heeft hem Slibby genoemd :LOL:.
Iemand een idee wat voor slakje dit mag zijn? (Natuurlijk ga ik ook zelf zoeken). Geen idee of ie broertjes en zusjes heeft meegenomen trouwens, en met welke plant hij mee is gekomen. Zo te zien heb ik ze in ieder geval goed gespoeld tegen evt gif!
 
Hahaha! Slakken waren er sowieso in gekomen, ik vind ze echt heel grappig. Slibby is gewoon ons bonuskind :D
 
Inmiddels twee weken verder. Afgelopen week op vakantie geweest, wat was het wárm! Onze bak lijkt dat (met een aangepast lichtschema op tijdschakelaar en verwarming afgeschakeld) redelijk goed te hebben doorstaan. Bij thuiskomst was de temperatuur gestegen van 24 naar 26 graden.
Slibby heeft jonkies gekregen én een tweede pakketje gelegd dat op dit moment ook leven vertoont en uitkomt. Ondertussen stofzuigt hij+zij lekker door. Ligt ook genoeg, aan bruinalg. Ook wat van die lange slierten alg uit het javamos, is wat lastig te vangen.

Waterwaarden waren allemaal uitstekend. Geen NH4, NO2 of NO3 gemeten vandaag met de druppeltesten. Stoute schoenen aangetrokken en naar de plaatselijke LFS getogen met zoon. We zijn een visbestandje rijker dat inmiddels gewend en wel het ruime water is in gegaan.

Wat hebben we? 1 Betta man! Toch nog, ik durfde het eerst niet aan maar werd op slag verliefd op Mr. Mister, een prachtige zwart met aquablauw gekleurde 'dude'. (Voor de liefhebber: Mr. Mister was een bijzonder goed gezelschap van 4 sessiemuzikanten die drie aardige cd's bij elkaar gespeeld hebben. Hun eerste was één van mijn eerste langspeelplaten en die draai ik nog vaak).

Bij deze dude hebben we 4 betta-meisjes gekozen om hem zich geliefd en relaxt te laten voelen. Twee rode, een lichtblauwe met zwarte en een donkerblauw met zwarte.

Op de bodem grazen 3 Corydoras Paleatus. Wat zijn die leuk! Niet gedacht ook dat ik daarvoor zou gaan maar een hele leuke keuze.

En tussendoor in het midden zwemt een schooltje kardinaaltetra's (11 stuks, blijkbaar 1 als bonus gekregen omdat LFS medewerkster zich vergist heeft?).

Ondertussen rommel ik wat door met de uitstroom van mijn filter, ik denk dat ik morgen in de spraybar wat extra gaatjes boor om de stroming wat diffuser te maken. Ook bekijk ik nog even opnieuw mijn plantenbestand: mijn crypto's en beide limnopphyla-soorten doen het prima, maken veel nieuwe scheuten. Maar de Hygrophila voelt zich minder goed, verliest veel blad. Misschien vervang ik die nog, of plant er iets bij.

Alle tips en opmerkingen blijven welkom! :iloveyou:
 
Zelf geen ervaring met Betta's maar hou ze in de gaten want meerdere in een relatief kleine bak gaat niet altijd goed. Zou ook nog wat drijvers voor ze toevoegen.
 
Dat doe ik zeker, dank Thea! Het karakter van de betta was ook wat me in eerste instantie volkomen tegenhield. Voorlopig is dit groepje actief maar aardig tegen elkaar. Vingers gekruisd.
Nog even op zoek naar het juiste voer voor ze. Eerst even afwachten of ze wennen, schijnt dat ze de eerste dagen rustig aan doen qua eten. De kardinaaltjes hebben wat vlokvoer gegeten, de corydoras grondelen gezellig door en happen periodiek even boven wat water.
 
9CEAA857-6563-48A2-A77B-A39535DC6D46.jpeg

Mr. Mister, democratisch door zoon hernoemd tot Duffie (goudvis karakter uit huidig lievelingsboek), heeft het er maar druk mee. Eerste poging tot schuimnest en probeert specifiek vrouwtje te lokken.

Hopelijk houden ze elkaar heel...:oops:
 
Goedenacht! :stars:

Duffie en zijn harem zijn al gescheiden. Kon niet slapen, kom beneden, staat Duffie een enorme bombarie te maken tegen één van deze betta's. Open kieuwen, hoop gefladder, dat werk. Andere betta als een geslagen hond stilhangen. Rest verstopt. Enorm gestresste vissen. 1 Kardinaaltetra aangevroten en 1 missing in action... Ze zijn nog klein.

Heb de vier dames (ik hoop ook trouwens dat ze dat daadwerkelijk zijn, en geen plakat variant...) in een tupperware bakje zitten nu. Geen idee hoe nu verder met ze. :help:
Duffie snel wat hikari voer gegeven zodat hij zou stoppen met achter de kardinalen aan te gaan. Kijken hoeveel er nog over zijn morgenochtend :cry:.
Rode muggenlarven en watervlooien staan in bestelling (hier in het noorden is zo weinig te vinden aan goed gesorteerde aquariumwinkels, laat staan op zondag), en ook catappa blad.
 
Hoi @Marije74
Wat goed dat je zo goed op je visjes let! En vooral ook meteen handelt.
helaas ben ik geen prof maar eerder een beginneling.
De Betta’s zijn echt prachtige visjes! Ook jou mannetje is een pracht kerel, alleen dat hij dit ook weet. De meeste Betta’s zijn erg territoriaal en dulden helemaal niks in hun aquarium. Soms zijn de vrouwtjes ook niet de zachste onder de vissen.Helaas gebeurt het vaak, dat het mannetje aan een stuk paradeert en een vrouwtje opjaagt. Betta mannetjes zijn zo vastberaden, dat ze geen stop kennen en ook niet accepteren. Vaak jaagt het mannetje door zijn vastberadenheid het vrouwtje de dood in. Daarom ben ik heel erg blij, dat je hebt in gegrepen. Dit geld ook voor andere visjes in het aquarium zoals de Tetra’s. Als Dhr Duffie erg op zijn Privé gesteld is, duld hij geen een vis in zijn omgeving. Als hij een andere visje opjaagt wil dit niet zeggen, dat hij honger heeft. Maar eerder dat alle eventuele concurrentie weg moet. Vaak kom je dan toch tot te conclusie, om een visje te herplaatsen. Zo heb ik de Kardinaal tetra’s moeten herplaatsen, omdat zij mijn Betta niet met rust lieten en aan het bijten waren. Dus zo zie je maar weer, dat het ook anders kan gebeuren.


Je hebt Betta mannetjes, die kunnen met niks samen, en je hebt Betta mannetjes die dit wel kunnen. Vaak is dit niet vooruit te zien, en de meeste winkeliers kennen hun vissen niet zo goed om dit in te schatten.
 
Laatst bewerkt:
Wat een gedoe zeg en het zijn en blijven Betta s en dat gaat soms niet goed. Ook een harem vrouwen kan problemen geven soms.

Edit: ik lees net dat je een 60cm hebt en ik denk dat je in zo n bakje het beste 1 Betta kan houden omdat de ruimte best wel beperkt is.
 
Dit was helaas te verwachten. Wat nu? Ik zou de vrouwtjes houden en hopen dat dit wel goed gaat samen (ook vrouwtjes kunnen wel eens territoriaal worden) en het mannetje terug brengen of in een apart aquarium onder brengen. Dit hoeft niet eens een groot aquarium te zijn een 20-30L aquarium (wel met filter en verwarming) moet al genoeg zijn.

Een gemengde betta aquarium is eigenlijk iets wat op den duur altijd fout gaat. Meestal eerder dan later. Ik heb hier zelfs een betta man zitten die met helemaal niets samen kan dus dat kan je ook nog treffen. Eigenlijk is een betta helemaal niet zo geschikt als beginners vis, al begrijp ik de aantrekking. Het is een beetje de goudvis van het tropisch aquarium.
 
Laatst bewerkt:
Oh. Als je de vrouwen zoekt, kan het zijn dat ze achter het filter zitten. Tussen filter en houder is een gleuf waar ze in kunnen. Dit heeft die van mij gedaan, alleen kwam hij er niet meer uit.
 
Ah jammer van de combi, maar inderdaad; in minder dan een meter gaat dit helaas zelden goed. Een kleine bak voor je man is denk ik de besye optie, zoals ook al gegeven
 

Terug
Bovenaan