Wat is er nieuw

Superfish Home 60: het eerste bakje van Marije74 en zn. :)

6F32BC8C-D064-429D-B41B-BC8B42B2E6FD.jpeg

Voor de liefhebber een foto van de huidige stand van zaken qua inrichting en beplanting.

Ben wel enorm aan het kl*ten met waterwaardes. Vissen zijn tevreden en rustig maar mijn NO2 niet (elke dag rond de 0,2/0,3 en dus wissel ik twee keer daags een goede 50%). Misschien toch filter bijplaatsen of vervangen, zal filtertopic weer even omhooghalen met vragen.

Een nieuw filter moet ook eerst indraaien dus dat zal aan de huidige situatie weinig veranderen. Als je filter capaciteit genoeg heeft dan heeft het weinig z er nu een extra bij te doen.

Nitriet is in ieder geval al weer hoog. Daar hoef ik geen 5 minuten op te wachten, gelijk al dikke verkleuring 😢. Ik ga de emmer en de hevel maar weer er bij pakken *zucht*

Ik lees dat je bak nog niet zo erg lang draait en dat je ook in die tijd bodem hebt vervangen waardoor opgebouwde bacterien weer verloren zijn gegaan Oom heb je er nu bewoners in dus ik denk dat het een kwestie van in balans komen is en tot die tijd zou ik veel verversen dagelijks.

Wat ik al zei in de chat, zeoliet is een optie. Ook een paar dagen niet voeren helpt. En drijfplanten zijn ook raadzaam volgens mij.

Zeoliet is niet aan te raden. Het helpt op de korte termijn met nitriet maar zal je niet helpen de stikstofkringloop op gang te brengen en komt het probleem op een onbepaald tijdstip in de toekomst weer terug. Het kan nuttig zijn in bepaalde situaties hoor maar voor nu zou ik dat niet aanraden.

Ik zou ook geen zeoliet gebruiken want dat neemt inderdaad organische belasting op en dat kan dan niet als voeding voor de bacterien worden gebruikt waardoor de bacteriecultuur zich niet uitbreid.

Geen zeoliet, check. Niet voeren, geen idee. Vissen zijn allemaal nog jong. En ik heb het idee dat niet voeren oplevert dat de familie weer in de stress schiet.
Net met waterwissel toch weer een stukje tetra opgevist volgens mij. Daarmee is de laatste 'Missing in Action' wel zo'n beetje opgeruimd. Drakensteen is leuk, maar die gaten zijn nu even vet onhandig :DD.

Zal ook zorgen weer aan slakjes te komen, helaas heeft onze eerste puntige blaashoren het leven gelaten (vond een leeg huisje gisteren ineens voor in de bak).

In mijn originele filtercartridges zit actieve kool. Ook niet echt handig volgens mij naar ik gelezen heb.

Dat zit in het midden als het goed is en haal dat er maar uit want dat haalt er ook organische stoffen uit die de bacterien weer nodig hebben.

Dat werkt tijdelijk tegen medicijnresten.
Ja, precies. Maar het wordt verkocht als het standaard filter voor de Aquaflow 200. Heb door dit forum geleerd dat dit niet werkt voor de dag-dagelijkse gang van zaken, en de cartridge omgebouwd naar spons/siporax mini/watten.

Wel ff bijblijven John 😛: mijn filter is al weken geleden omgebouwd op jullie advies 😊

Gedaan. Ook even hier op het forum daarop gezocht. Nogal wisselende meningen. Heb er wel Tetra Safestart Bacteria bij ingedaan omdat men hier van mening was dat dit (naast Dr Tims One and Only) het enige bacteriepreparaat was wat daadwerkelijk nog iets deed.

Gedaan. Ook even hier op het forum daarop gezocht. Nogal wisselende meningen. Heb er wel Tetra Safestart Bacteria bij ingedaan omdat men hier van mening was dat dit (naast Dr Tims One and Only) het enige bacteriepreparaat was wat daadwerkelijk nog iets deed.

Klopt hoor en in veel middeltjes zitten alleen de heterotrofe bacterien.

Start bacteriën is ieder zijn eigen ding.
voor zover ik weet, zitten er nergens echte bacteriën in. ik mag het fout hebben he🙂

IMG_7681.JPG

Update: ik heb toch besloten het filterhuis er uit te halen. Dankzij de hele heldere gebruiksaanwijzing van @NicoleE was dat binnen no-time gelukt. Alleen de kitranden verwijderen is een stuk lastiger. Ik heb gecontroleerd of er niet aan te knabbelen valt en laat het even voor wat het is tot ik weet hoe dit probleemloos en zonder kruimels weg te halen.

Met plantjes van @GCJ heb ik een paar aanpassingen gedaan aan de inrichting. Het javamos vond ik niet mooi, en heb ik vervangen door bronmos in de gaten van de drakensteen te steken. Er zijn drijvers bij gekomen en extra limnophila sessiflora takjes. Ik heb wat higrophila getopt en weer in de grond gestoken. Het is nog niet naar mijn zin, maar ik vond de tijd dat het water laag stond en filter uit, alweer lang genoeg geweest. Ik krijg de vissen niet uitgevangen dus doe onderhoud met ze in de bak.

De betta is overigens verhuisd vandaag naar zijn eigen bakje (Home 25) en is daar heel relaxt en content aan het rondzwemmen.

Met het snoeischerpe schilmes waarmee ik de kit heb doorgesneden, ging het niet. En aangezien ik niet helemaal de bak eerst leeghaal, wil ik geen risico op losse stukjes in het water.

Ik haal kitranden en hardnekkige kalk weg met een inductieplaatkrabber. Zat met een mesje te kl€&@ten toen ik dat ding zag liggen en sindsdien is het mommy’s little helper

En nog een Superfish home gepimpt 🤣
dit was ook hier de beste keuze!

ziet er goed uit @Marije74!

Dankzij de hele heldere gebruiksaanwijzing van @NicoleE was dat binnen no-time gelukt

Weet je zo waar dat staat want deze vraag komt vaker van leden namelijk. Bakje ziet er mooi uit Marije met de planten van Marjan erin :thumbs:

Weet je zo waar dat staat want deze vraag komt vaker van leden namelijk. Bakje ziet er mooi uit Marije met de planten van Marjan erin :thumbs:

Ik krijg teveel eer daarmee 🙂 Het overgrote gedeelte van de planten had ze al.

En ik vind het erg mooi geworden. Dat het filterhuis weg is, is wel een enorme verbetering hoor. De hele bak ziet er ineens anders uit.

Ik vind zelf de combinatie van dit aquarium, deze planten in combinatie met geen achterwand erg mooi.

Ja, ik heb het opgeslagen: https://aquaforum.nl/threads/superfish-home-80-van-nicolee.101595/page-6#post-1826209
Hier zie je namelijk precies heel mooi waar het filterhuis vast zit aan de glaswand.

Mijn aanwijzingen:
Zorg ntuurlijk eerst voor de nodige voorbereidingen, als je al een (deels) ingerichte bak hebt. Haal een goed deel van je water weg (minstens 50%) om werkruimte te maken.
Je pakt een HEEL scherp schilmes. Bijvoorbeeld een zogenaamd officiersmes met een niet al te lang lemmet en een spitse scherpe punt.. Zorg, afhankelijk van de grootte van je Home-bak, dat je werkruimte genoeg hebt om achterlangs tot ongeveer tot het midden van het filterhuis te kunnen steken.
Het filterhuis is twee delen die tegen elkaar geklikt zijn. In mijn Home 60 zat ook een rond afdekplaatje onder de plek van de heater. Trek voorzichtig het voorste deel los van de achterknt die vast zit aan de bak. Verwijder deze (voorzichtig, als er veel zweefvuil in zit) uit je bak en leg weg. Het losse rondje dus ook (let op dat je die niet kwijtraakt in je bak, als je die al ingericht hebt zoals ik).
Steek met je mes achter het deel langs dat aan de ruit zit gekit. Door de heldere foto van NicoleE weet je waar de kitranden zitten en kun je dus gericht prikken/snijden, bijvoorbeeld van boven naar beneden. Doe dit aan beide zijkanten, er zitten dus twee kitranden. Met enig geduld en beleid komt daarmee ook het tweede deel los van de bak.

Overigens, mijn kardinaaltetra's zitten elkaar nu, bij gebrek aan een gezamenlijke blauw/zwarte vijand, wat achterna. Hun school is te klein. Ik kan ze uitbreiden maar aangezien kardinaaltetra's voor mijn bakje niet de beste keus bleken, zou ik liever een ander onderkomen voor ze hebben. Iemand die ze gratis of tegen ruil van iets leuks wat je toch overhebt, wil hebben? (Afvangen zal hell worden, al een keer eerder geprobeerd).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan