Superfish Home 80 van NicoleE


Leuk, Nicole,

Ik las laatst ergens dat bruinalg vooral wordt veroorzaakt door een hoge concentratie kiezelzuur (SiO2 ionen) in het leidingwater, waarvan de diatomeeën en infusie hun skeletjes van maken en mijn eigen waarnemingen spreken dat niet tegen. In mijn bakjes met hoofdzakelijk regenwater zijn er geen bruine algen (wel groene). Er zijn wel filtersubstraten die de kiezelzuur verwijderen maar otocinclus is er dol op. Een groepje heeft zo'n bak met een dag of wat schoon.
 
Leuk, Nicole,

Ik las laatst ergens dat bruinalg vooral wordt veroorzaakt door een hoge concentratie kiezelzuur (SiO2 ionen) in het leidingwater, waarvan de diatomeeën en infusie hun skeletjes van maken en mijn eigen waarnemingen spreken dat niet tegen. In mijn bakjes met hoofdzakelijk regenwater zijn er geen bruine algen (wel groene). Er zijn wel filtersubstraten die de kiezelzuur verwijderen maar otocinclus is er dol op. Een groepje heeft zo'n bak met een dag of wat schoon.
Dit heb ik inderdaad ook gelezen, er werd zelfs een link gelegd met nieuwe siliconenkit en nieuw glas. Ook met een nieuwe zand/kiezel bodem.

Het was nu maar heel minimaal hoor. Pas zichtbaar toen ik met filterwatten over de ruit ging. Stelde deze keer niet veel voor.
Het gekke is dat het ook niet op de planten zit.

Ik wil graag Cory's en daar Otocinclus bij vind ik teveel van het goede met een intern filter.

Tegen de tijd dat er extern filter op draait is speciaal filtermateriaal wellicht een optie, als het erger wordt dan nu. Het probleem is dat de glazen afdekplaat geen uitsparingen heeft voor de slangen. Ik heb een bedrijf op het oog dat wellicht een stuk uit de plaat kan snijden ;-)
 
.... Het probleem is dat de glazen afdekplaat geen uitsparingen heeft voor de slangen. ...

De pecunia-vriendelijke oplossing is om een reepje van het glas af te snijden en uitmeten waar de slangen komen. Dan de delen van het stripje met siliconenkit.terug kitten in de uitsparingen.
 
Zou dat houden? Met die kit bedoel ik. Ik hoop dat het bedrijf wat ik op het oog heb er een rechthoek (of twee) uit kan snijden. Gelijk het glas dan ook weer laten afronden ( kopse kanten).
 
Ja dat houdt zeker. Probeer maar eens een spetje uitgeharde siliconenkit van glas te trekken. het is natuurlijk een afweging wat het beste is, maar het is best handig om enige vaardigheid te hebben met glas snijden en lijmen met siliconen kit. Met wat afvalglas maak je zo je eigen kweekbakjes en buitenfilters en aangepaste dekruiten.
 
Ja dat houdt zeker. Probeer maar eens een spetje uitgeharde siliconenkit van glas te trekken. het is natuurlijk een afweging wat het beste is, maar het is best handig om enige vaardigheid te hebben met glas snijden en lijmen met siliconen kit. Met wat afvalglas maak je zo je eigen kweekbakjes en buitenfilters en aangepaste dekruiten.
Oh maar ik kan dat zelf echt niet... en ik heb maar 1 afdekplaat om te oefenen :D
Klopt dat kit heel lastig te verwijderen is, daar had ik even niet bij stil gestaan. Ik heb wel nog glas liggen waar ik het eens op zou kunnen proberen, moet ik wel eerst de juiste materialen aanschaffen. Ik zal eens kijken wat het kost om het te laten doen en dan een afweging maken. Voordeel van laten doen is dat ik de kanten mooi kan laten afwerken.
 
Gewoon even een plaatje. Moest zo lachen om dit garnaaltje. Ik had net de vissen gevoerd en er was redelijk wat granulaat naar beneden gedreven doordat het in de stroming terecht was gekomen. De meeste garnaaltjes hadden 1 korrel, deze had er denk ik wel vier en hield alle andere garnalen op afstand. Verplaatste zich ook met alle vier de korrels door de bak. Hoezo hebberig :D

hebberig garnaaltje.jpg
 
Afgelopen week de knoop doorgehakt. De superfish Home 80 wordt een garnalenbakje.

Ik ga in elk geval voor Neocaridina maar welke precies heb ik nog niet besloten. Dit weekend ga ik beginnen met het ombouwen van het bakje.

De huidige zwarte bodem heeft er wat licht grind doorheen zitten, deze ga ik vervangen door het zwarte zand van Hornbach (besteld). Het filterhuis ga ik dit weekend proberen te verwijderen. Het filter dat erin gaat komen is een Aquel turbo 500, wordt vandaag geleverd als het goed is.
Verder heb ik nog wat kleine dingetjes besteld zoals Catappa en garnalenvoer.

Planten: ik dacht eraan om de Javavaren Windelov' te handhaven. Is dat wel zo handig met garnalen? Die plant zal regelmatig uitgedund moeten worden, is dat te doen met garnalen in de bak? Wat denken jullie? Nu haal ik het stuk hout met de Windelov uit de bak om flink onder handen te nemen, met garnalen kan dat misschien niet meer omdat de garnalen zich erin verstoppen?
Verder komt er alleen nog wat Javamos in de bak.

Ik ga hier bijhouden hoe het ombouwen vordert.
 
Laatst bewerkt:
Geen probleem, even tegen de plant tikken tot ze weg zijn en na het snoeien je afval even controleren.
OK goed om te weten. Er zitten nu maar een paar garnalen in en daarmee was het goed te doen. Die Windelov doet het goed in dat bakje en is een prachtige plant (als je van Windelov houdt), ik vond het zonde om hem niet te gebruiken.
 
Wat ga je eigenlijk met de huidige bewoners doen? Blijven sommige erin?
Nee die gaan eruit, de Chuna’s heb ik vanavond verkocht. De espei twijfel ik over of die naar de Fusion gaan en dan de school uitbreid, de Japonica’s hoop ik terug te plaatsen bij de andere garnalen maar of dat kan, ik moet dat nog vragen in een nieuw topic.
Er staat een oud bakje stand-by te draaien, niks moois maar voor tijdelijk prima.
 
Ze zitten bij mij bij de garnalen. Maar niet iedereen is een voorstander van het combineren van garnalen met vissen.
Als ik naar hun gedrag kijk denk ik dat het wel kan, maar durf het zelf niet goed aan. Het was misschien anders als ik al een uitdijende groep garnalen zou hebben.
 
Filterhuis heb ik eruit kunnen slopen, het ging moeilijker dan gedacht, maar dat komt deels ook omdat je maar beperkte werkruimte hebt.

Voor wie geïnteresseerd is.

Zo zat het vast gekit.

bak kit.JPG
filterhuis kit.JPG


Inmiddels heb ik alle bewoners op drie na uitgevangen, nog 3 Japonicagarnalen te gaan.

En dan kan het beginnen van de oude bodem beginnen. Het zwart zand van Hornbach is binnen en ik moet zeggen, dat is veel dieper zwart dan de Sansibar black van JBL (dat is meer donker antraciet). Ik vind het er mooi uitzien.
 
De klus is geklaard maar de bak is nog niet af hoor.

In elk geval gaat de varen Windelov' terug in de bak. Ik heb besloten geen vaste planten te plaatsen maar alles op te binden. Ik ga volgende week Limnobium en Anubias en/of Bucephalandra bestellen. Het hout dat ik hiervoor kocht moet nog inwateren.

De turbo 500 hangt er nu in, naast het filter dat al draaide in de bak, zie er even niet uit maar het is niet anders. Techniek wegwerken wordt nog wel een puntje. Zie even niet zo goed hoe ik dat grote filter weg kan werken, misschien straks toch wat Vallisneria erin of zo.

vol.JPG


En zoals jullie zien heb ik toch besloten de espei niet terug te plaatsen (omdat uitvangen niet zo makkelijk is).

Het mos wat ik kocht is slecht, het ligt in de bak om te zien of en hoe snel het zich herstelt, ik heb het bewust nog niet aan het hout bevestigd. Het heeft in de stroming een plekje gevonden boven op de varen.

mos.JPG


Tot zover, dus nog wat plantjes bestellen en onder andere chollawood, wachten tot het hout ingewaterd is en een oplossing bedenken voor het wegwerken van de techniek. Ideeën welkom!

PS ook als de turbo 500 linksachter hangt loopt hij flink in het oog.
 
Kun je de media van het oude filter niet in de nieuwe plaatsen? Dan hoef je niet beide filters tegelijk te gebruiken.
In het oude filter zit spons en keramische filtermedia, in het nieuwe ook (alleen de spons is anders). Ik zou de keramische buisjes kunnen ruilen maar dan vervalt de spons en daarmee ook een misschien te groot deel van de bacteriën. Ik heb natuurlijk ook de bodem gewisseld dus ik ben al aardig wat kwijt.

Zitten ook nog een paar Japonica garnalen in dus dit leek me de veiligste oplossing.

Ik wil het zo 3 weken laten meedraaien, dan het oude filter eruit halen en nog eens 3 weken laten indraaien of zo nodig langer.

Ik kan het wel aan hier een paar weken tegenaan te kijken, het bakje is sowieso nog niet af.
 
Filterhuis heb ik eruit kunnen slopen, het ging moeilijker dan gedacht, maar dat komt deels ook omdat je maar beperkte werkruimte hebt.

Voor wie geïnteresseerd is.

Zo zat het vast gekit.

Bekijk bijlage 154773 Bekijk bijlage 154774

Inmiddels heb ik alle bewoners op drie na uitgevangen, nog 3 Japonicagarnalen te gaan.

En dan kan het beginnen van de oude bodem beginnen. Het zwart zand van Hornbach is binnen en ik moet zeggen, dat is veel dieper zwart dan de Sansibar black van JBL (dat is meer donker antraciet). Ik vind het er mooi uitzien.
Nicole heb je een foto van de 2 typen zand zodat ik eens kan kijken wat een verschil er op zit want ik ga me ook zwart zand en zwarte kiezeltjes kopen voor in m'n nieuwe bak dus als ik een foto kan te zien krijgen van de verschillen zou dat makkelijker zijn in mijn definitieve keuze.
 
Maar, als je het toch 6 weken wil laten indraaien, kan je toch net zo goed de keramische buisjes van de ene naar de andere filter verplaatsen? Er zijn dan zeker genoeg bacteriën om het afval van 3 japonica's te verwerken. Het overgrote deel van de bacteriën zit bovendien in het filter, en niet in de bodem.
 
Nicole heb je een foto van de 2 typen zand zodat ik eens kan kijken wat een verschil er op zit
Ik heb geen foto's meer van het oude zand, staan er wel een paar in dit topic. De verschillen zijn met name dat de JBL wat meer naar antraciet neigt. Het is niet uniform van kleur en het zand van Hornbach is echt uniform van kleur. Ook is het zand van JBL veel zwaarder wat misschien minder is voor bv Corydora's (geen idee, heb er zelf nooit Cory's op gehad) maar dat maakt het denk ik ook makkelijker om planten te laten wortelen, ze hebben meer houvast ook in een ondiepe bodem.
Het zand van JBL is wat stoffig en moet grondig gewassen worden, bij het zand van Hornbach kon ik niet zien dat er stof vanaf kwam.
 

Terug
Bovenaan