Wat is er nieuw

Superfish Home 80 van NicoleE

Heel mooi Nicole,daar gaan de garnalen het vast naar hun zin hebben!
Dankjewel John, ik ben benieuwd hoe het er uit gaat zien als het mos begint te groeien.

Erg leuk hoor Nicole.
Dank je John, met die grote Windelov enerzijds een bekende aanblik en toch weer anders. Ben er zelf ook wel tevreden mee tot nu toe. Niet echt ingewikkelde plantjes dus er kan op dat gebied eigenlijk weinig mis gaan.

Zodra er wat groei in zit kom ik natuurlijk weer met een update.

Mooi Nicole.

Ik zou alleen die plateaus niet op dezelfde hoogte hangen. Beetje speelser.
Ja heb je helemaal gelijk in! Zal eens kijken hoe ik dat ga veranderen. Bedankt voor de tip 🙂

In de loop van de komende weken ga je vast nog wel het eea veranderen Nicole:Dk:Dk

Mooi Nicole! Lekker groen!
Dankjewel, ik mis wel iets roods dus als je suggesties hebt.
Er zit niet zoveel licht in dit bakje dus dat maakt het lastig.
Alternanthera reineckii 'Mini'werd bij mij bijvoorbeeld erg hoog en langgerekt. Zou wel graag iets roods op de bodem hebben maar veel Crypto's (bruin blad) worden best groot.

Ziet er goed uit. Wat betreft de garnalen; denk dat citroengarnalen wat meer opvallen en de blues wat meer wegvallen vanwege de kleur en wat donkerdere bak

Ziet er goed uit. Wat betreft de garnalen; denk dat citroengarnalen wat meer opvallen en de blues wat meer wegvallen vanwege de kleur en wat donkerdere bak
Dankjewel!

Ik heb mijn keuze inderdaad laten vallen op citroengarnalen 🙂 en daarom heb ik ook dat zwarte zand gekozen in plaats van filterzand wat ik eerst van plan was. Dit is trouwens het zwarte zand van Hornbach. Veel dieper zwart dan de JBL Sansibar black die ik eerst had.

Ziet er mooi uit Nicole! Misschien is Cryptocoryne wendtii "Bruin"iets voor je bak. Kan goed met weinig licht.
Aan de rechterkant staat Saggitaria subulata (ik had daar wel wat meer van mogen bestellen maar als het aanslaat zal het zichzelf snel genoeg verspreiden).
Ja hoor deze gaat vanzelf "aan de wandel":)k

Ziet er mooi uit Nicole! Misschien is Cryptocoryne wendtii "Bruin"iets voor je bak. Kan goed met weinig licht.
Ik heb hem geloof ik gehad in dit bakje maar ik vond hem te groot worden. Ik had 2 soorten, 1 bleef aanmerkelijk kleiner maar dat was een groene. Zal eens opzoeken of dat de wendtii of walkerii (spelling?) is en kijken of ik hem in het bruin krijgen kan. Goed idee eigenlijk van je 😀

Afgelopen week een schooltje Otocinclus aangeschaft voor bij de garnaaltjes. Volgens alles moeten zij de garnaaltjes met rust laten. Ze stonden te koop als Otocinclus affinis. Volgens mij heten ze tegenwoordig O. macrospilus?

Ik heb een fotootje voor jullie, misschien dat jullie zien of het echt om de affinis/macrospilus gaat? Ik ben wel nieuwsgierig. Het is de eerste keer dat ik zowel komkommer als courgette voer, een aantal hebben al wat gegraasd van de courgette.

Voor de rest is de bak momenteel een paradijs voor de bruinalg 🙁
Ik had vanavond ook even een totaaltje moeten schieten maar ben dat glad vergeten, en inmiddels is het licht uit. Totaaltje houden jullie dus van mij te goed.

oto.jpg

oto2.jpg

Leuk gedrag hebben ze hé?😛
Ze hebben nu een heel mooi huisje!:thumbs:

Ze lijken heel erg op die van mij, en ik heb ze gekocht als de macrospilus.

This species is frequently mislabelled in stores, usually as O. affinis or O. vittatus. Isbrucker et.al. (2001) proposed the genus Macrotocinclus for O. affinis and this has been accepted (Eschmeyer, 2015). The similarity between O. macrospilus, O. vittatus and O. vestitus has frequently confused hobbyists. O. macrospilus can be distinguished from O. vestitus by the markings on the caudal fin. O. macrospilus has a dinstinctive large round black blotch at the base of the caudal fin; on O. vestitus the horizontal black band extends onto the caudal fin with no significant enlargement into a blotch. O. vittatus is another near-identical species, but the upper edge of the black horizontal band along the sides of the fish is bordered by a distinct white clear band separating theblack band from the mottled pattern; on O. macrospilus the white band is less distinct in places and on
O. vestitus the mottled pattern adjoins the black band with no definable white band.
http://www.seriouslyfish.com/species/otocinclus-macrospilus/

En het zand van JBL is stervensduur. Ik heb navraag gedaan bij de LFS, een zak van 5 kg was 20 euro. In de Home had ik 10 kg nodig, tel uit 🙁 Voor een grote bak gaat het helemaal in de papieren lopen.

Ik heb online 16.95 voor 10 kg betaald, even zoeken loont vaak.

Ojee, de Home 80 is vergeven van de bruinalg, had dit totaal niet verwacht omdat ik bij de eerste opstart daar totaal geen last van had. Het zit overal behalve op de ruiten. Op de zaaddragers op de bodem, de bodem zelf, de grote Windelov' zit onder... het mos is gelukkig zo goed als bespaard gebleven.

Vorige week heb ik een schooltje Otocinclus toegevoegd, niet vanwege de bruinalg maar omdat ik het geweldige visjes vind en ze goed bij garnalen schijnen te kunnen. Vooralsnog eten ze niet van de bruinalg maar doen ze zich te goed aan Courgette.

Op de foto zien jullie zowel komkommer als courgette, dat was om uit te proberen wat ze het liefst eten. De Oto's waren niet broodmager maar mochten zeker wat extra's hebben en gelukkig aten ze de courgette meteen goed.

Ondanks dat ik de bak nu een puinhoop vind, toch een totaaltje. Het lijkt erop dat er geen nieuwe bruinalg meer bij komt, dus hopelijk verdwijnt het met de tijd, het is echt een heel dikke laag.

Ik ben zelfs geneigd om de Windelov links te vervangen door Anubias maar ik laat het maar voorlopig zo en probeer vertrouwen te hebben dat het bruinalgprobeem zich vanzelf oplost.

Oja en als bonus ook nog draadalg... die laat ik maar lekker zetten, garnaaltjes schijnen het lekker te vinden.

Zucht... het ziet er niet uit. Het mos heeft trouwens nog niet zijn definitieve plaats maar ik laat het even zo omdat het op deze plekken goed lijkt te groeien.

0.jpg

Net wat je zelf al aangeeft, laat maar even gaan, veel problemen lossen vaak op na de opstart.

Jammer van de alg Nicole. Fijn dat de oto's al lekker eten.
En ik weet dat het een schrale troost is maar je garnalen en oto's vinden de alg denk ik geen enkel probleem😉

Net wat je zelf al aangeeft, laat maar even gaan, veel problemen lossen vaak op na de opstart.
Ja ik heb het idee dat er op dit moment geen bruinalg meer gevormd wordt, dus dat is een goed teken. Het is alleen zo jammer, maar het is niet anders. Het is door de structuur van het blad ook niet van de Windelov af te wrijven, helaas.

Jammer van de alg Nicole. Fijn dat de oto's al lekker eten.
En ik weet dat het een schrale troost is maar je garnalen en oto's vinden de alg denk ik geen enkel probleem😉
Klopt Thea, ik verwacht dat als er geen bruinalg meer gevormd wordt het probleem zich mettertijd wel oplost. De oto's eten er vooralsnog amper van, die hangen liever op de courgette. Nog liever dan dat ze het voer van de LFS eten en daar heb ik maar mooi geluk mee. Tot nu toe ook nog geen uitval zover ik gezien heb dus wat dat betreft gaat het goed.
Ik kan natuurlijk even geen courgette voeren, dan zullen ze waarschijnlijk aan de bruinalg beginnen maar ik heb liever dat ze zich nu mooi rond eten. Komt wel goed 😉

Maar goed, dit is niet leuk natuurlijk maar van de andere kant voor andere mensen met dit probleem ook goed om te zien en hoe het zich hopelijk vanzelf oplost. Zie je maar, geen bak is hetzelfde.

Kijk dat zijn de Otocinclus! Leuk hoor, veel plezier met je visjes.

Jammer van de alg, maar toch vind ik het er allemaal heel mooi uitzien. De donkere sfeer in het bakje is echt prachtig!

Kijk dat zijn de Otocinclus! Leuk hoor, veel plezier met je visjes.

Jammer van de alg, maar toch vind ik het er allemaal heel mooi uitzien. De donkere sfeer in het bakje is echt prachtig!
Dankjewel Madelief, hoop wel dat het snel een beetje minder wordt met de bruinalg maar als ik daar door heen kijk ben ik zelf ook wel tevreden hoor.
Ik denk dat de bak zo donker oogt door het zwarte zand en de zwarte achtergrond.

Ziet er goed uit Nicole!
Eigenlijk zijn Japonica garnalen de enige die draadalg eten dus zou het zelf zoveel mogelijk weghalen van het begin af aan hoor.

Ziet er goed uit Nicole!
Eigenlijk zijn Japonica garnalen de enige die draadalg eten dus zou het zelf zoveel mogelijk weghalen van het begin af aan hoor.
OK dat wist ik niet, dan ga ik het eruit halen. Het zit op het hoogste punt in de bak, vlak onder de verlichting dus.

Omdat ik ze zo geweldig vind... de Oto's. In totaal zaten er tien op de courgette, een paar op de achterkant.

oto pic.jpg

En omdat een filmpje meer zegt dan een foto...

Laatst bewerkt:
Echt een heel gaaf zicht!
Zie je net niet helemaal in de reflectie! 😉

Echt een heel gaaf zicht!
Zie je net niet helemaal in de reflectie! 😉
Ja gaaf is dat he? Ben echt verliefd op deze kleine visjes. En ze eten zo goed al. Was nog gaver geweest als je gezien had in de reflectie 😀

Ken je dit filmpje?

Duidelijk dat het een groepsdiertje is,bizar veel!

Ken je dit filmpje?

Nee dat filmpje kende ik niet 🙁

Ik geef maar geen like want dit is best triest om te zien 🙁
Ik wist trouwens niet dat ze in zulk groen water leefden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan