Superfish Home 80 van NicoleE


Maar, als je het toch 6 weken wil laten indraaien, kan je toch net zo goed de keramische buisjes van de ene naar de andere filter verplaatsen? Er zijn dan zeker genoeg bacteriën om het afval van 3 japonica's te verwerken. Het overgrote deel van de bacteriën zit bovendien in het filter, en niet in de bodem.
Ja misschien wel, maar vind het niet zo erg hier tegenaan te kijken hoor. Het zijn overigens nog 7 Japonica's maar dat zal het verschil niet maken. Ben gewoon bang ze kwijt te spelen. Denk overigens dat het prima kan wat jij voorstelt, daar niet van.
 
Ik heb geen foto's meer van het oude zand, staan er wel een paar in dit topic. De verschillen zijn met name dat de JBL wat meer naar antraciet neigt. Het is niet uniform van kleur en het zand van Hornbach is echt uniform van kleur. Ook is het zand van JBL veel zwaarder wat misschien minder is voor bv Corydora's (geen idee, heb er zelf nooit Cory's op gehad) maar dat maakt het denk ik ook makkelijker om planten te laten wortelen, ze hebben meer houvast ook in een ondiepe bodem.
Het zand van JBL is wat stoffig en moet grondig gewassen worden, bij het zand van Hornbach kon ik niet zien dat er stof vanaf kwam.
Conclusie is dat het zand van Hornbach het beste is maar wat wil de term uniform zeggen ?
Verzend Hornbach ook naar Belgie ?
 
Conclusie is dat het zand van Hornbach het beste is maar wat wil de term uniform zeggen ?
Verzend Hornbach ook naar Belgie ?
Uniform van kleur: een kleur (zwart)
Niet uniform van kleur: verschillende zwart en grijstinten gemengd

Hornbach verzendt niet naar BE.

HORNBACH levert uitsluitend aan Nederlandse adressen op het vaste land en de Waddeneilanden. De levertijd bij levering op de Waddeneilanden kan 1 tot 2 dagen langer duren
 
Uniform van kleur: een kleur (zwart)
Niet uniform van kleur: verschillende zwart en grijstinten gemengd

Hornbach verzendt niet naar BE.

HORNBACH levert uitsluitend aan Nederlandse adressen op het vaste land en de Waddeneilanden. De levertijd bij levering op de Waddeneilanden kan 1 tot 2 dagen langer duren
Dus bij deze kan ik er dan niet aan geraken bij Hornbach das echt jammer.
 
Dus bij deze kan ik er dan niet aan geraken bij Hornbach das echt jammer.
En het zand van JBL is stervensduur. Ik heb navraag gedaan bij de LFS, een zak van 5 kg was 20 euro. In de Home had ik 10 kg nodig, tel uit :( Voor een grote bak gaat het helemaal in de papieren lopen.
 
Das te gek voor woorden he Nicole dat men daar zo'n schandalige prijzen voor zou betalen pffff.
 
Lekker bezig Nicole , maar alles komt goed met geduld .
 
Je kan bij mij het komen ophalen want de Hornbach zit hier vlakbij Johnny:D:D
Groningen ligt net als Friesland aan het uiterste van Nederland John dus dat zou gezien de benzinekost een dure grap worden voor mij als je begrijpt wat ik bedoel.:eek:
 
Ziet er al goed uit! Ik ben benieuwd hoe het bakje er over een paar weken bij staat.
 
Ziet er al goed uit! Ik ben benieuwd hoe het bakje er over een paar weken bij staat.
Tja nog wat plantjes nodig, maar ik ben bang dat het daar te koud voor is. Straks eens bellen met APO hoe zij omgaan met verzenden bij deze temperaturen.
 
Nu is het in de auto onderweg natuurlijk minder koud en bij PostNL ook in de opslag van de pakketten neem ik aan. Maar even overleggen kan geen kwaad natuurlijk.
 
Ik heb even gebeld, met -1/-2 verzenden ze nog wel, dan wordt de manier van verpakken aangepast.
 
Zomaar een vraagje dat bij me op kwam. Stellen Citroengarnaaltjes nog bepaalde eisen aan (een laag) nitraat en fosfaat?
 
Nou niet dat ik weet Nicole want het zijn kweekvormen van de Vuurtjes en er zijn zat leden die deze ook bij de EI houden.
 
Nou niet dat ik weet Nicole want het zijn kweekvormen van de Vuurtjes en er zijn zat leden die deze ook bij de EI houden.
Dat wist ik niet dat ze ook met de EI gehouden konden worden. Maar ja beter een vraag te veel gesteld dan te weinig he?
 
Citroentjes en Blue Fairy dragen mijn voorkeur om te starten als beginneling met garnalen.:smitten:
 
Mogen citroentjes en de blue fairy samen gehouden worden in 1 bak of zouden ze dan kruisen ?
 
Ja dat is zo Nicole. Zover ik weet kunnen ze wel wat hebben dus.
 
Mogen citroentjes en de blue fairy samen gehouden worden in 1 bak of zouden ze dan kruisen ?
Bij mijn weten zijn het beiden Neocaridina en gaan ze kruisen, dan houd je op den duur wildkleur over. Zou wel prachtig zijn samen :)
 
Bij mijn weten zijn het beiden Neocaridina en gaan ze kruisen, dan houd je op den duur wildkleur over. Zou wel prachtig zijn samen :)
Ja net daarom dat ik het vroeg,dus welke soorten kunnen/mogen dan wel samen die niet gaan kruisen ?
 
Ja net daarom dat ik het vroeg,dus welke soorten kunnen/mogen dan wel samen die niet gaan kruisen ?
Met mijn beperkte kennis... volgens mij niet zoveel... omdat alle neocaridina met elkaar zullen kruisen en het samen houden van Neocaridina en caridina afgeraden wordt.
 
Met mijn beperkte kennis... volgens mij niet zoveel... omdat alle neocaridina met elkaar zullen kruisen en het samen houden van Neocaridina en caridina afgeraden wordt.
Oeps dan houden we ze wel gescheiden en zal ik een keuze moeten maken als ik met garnalen ga starten maar ik zou ook 1 soort in de grote bak kunnen doen en een 2de soort in een apart garnalen bakje kunnen doen maar das nog niet 100% zeker.
 
Denk er dan aan dat garnalen via de aanzuigkorf je filter in verdwijnen. Je zult er dus een stuk spons op moeten zetten of een speciale hele fijne aanzuigkorf. Die gaat natuurlijk snel dichtzitten dus vraagt veel onderhoud. En het uitselecteren op kleur is in een grote bak met planten natuurlijk amper te doen.
 
Denk er dan aan dat garnalen via de aanzuigkorf je filter in verdwijnen. Je zult er dus een stuk spons op moeten zetten of een speciale hele fijne aanzuigkorf. Die gaat natuurlijk snel dichtzitten dus vraagt veel onderhoud. En het uitselecteren op kleur is in een grote bak met planten natuurlijk amper te doen.
Ok dat zal hem dan al niet worden,blijft dan wel nog heel lastig om een keuze te maken maar daarvoor kan ik dan best bij iemand gaan die beide soorten heeft zitten zodat ik makkelijker een keuze kan maken van welke ik liefst zie.
Indien ik voor de blauwe zou gaan moeten het wel heel donkere diepblauwe zijn he.
 
Groningen ligt net als Friesland aan het uiterste van Nederland John dus dat zou gezien de benzinekost een dure grap worden voor mij als je begrijpt wat ik bedoel.:eek:
Je kan ook met de fiets gaan zo bespaar je benzinekosten .
 
Ik ben een stukje verder.
Eerst maar eens een totaaltje en dan mijn eigen commentaar.

Garnalenbak totaal.jpg


Sorry voor de nog lichte reflectie, het was blijkbaar nog niet donker genoeg in huis.

De oude Windelov is gebleven. Rechts achter staat nog een windelov', mochten beiden te groot worden zal ik die rechtsachter misschien nog eens vervangen door wat anders. Op het stuk hout zit Anubias nana paxing opgebonden (3x). Aan de rechterkant staat Saggitaria subulata (ik had daar wel wat meer van mogen bestellen maar als het aanslaat zal het zichzelf snel genoeg verspreiden).

Het bakje is vrij hoog en om wat met de hoogte te kunnen heb ik dit soort "ledges" gekocht.

ledge-115-centimeter-halfrond.jpg


Ik heb er javamos op gebonden (3 x)
Ik heb de mijne in zwart besteld maar helaas hebben ook deze een doorzichtige zuignap die onderwater wit kleurt. Ik hoop dat die zuignappen snel achter het mos zullen verdwijnen.

En dan het rechter hoekje
Garnalenbak rechts.jpg


Verder liggen en er nu Savu pod, sapucainha pod in en een sororoca bloem. De boeddha noot is nog niet genoeg ingewaterd en komt er straks ook al in.

Zo laat ik het bakje voorlopig indraaien. Een week of twee voordat er citroengarnaaltjes komen gaat er ook Catappa in.
 

Terug
Bovenaan