CO2 op een kleiner aquarium (55 liter)


Tja zover ik weet zijn het allemaal biologische processen en in mijn beleving valt het dan ook onder bio :D. De een werkt net iets anders dan de ander maar ja het is en blijft biologisch volgens mij.
 
Ik weet de werking en samenstelling. Heb het zelf jaren gebruikt.
Maar je hebt recepten met basis ingrediënten zoals gist, suiker en water en je hebt recepten met de basis ingrediënten baksoda, citroenzuur en water.
Beide vormen zijn BioCO2.

Deze discussie heb ik al vaker gehad, en van mij mag je het rustig blijven denken als je dat wil.

Wat jammer is daarvan is dat je mensen die hier informatie over opzoeken op een verkeerd been zet, maar uiteindelijk is dat niet mijn probleem.
 
Beide varianten zijn diy (do it yourself) CO2

Ik zou de variant met gist inderdaad bioCO2 noemen vanwege het organisme (bio) dat de suikers in CO2 omzet,
en de variant met citroenzuur een andere naam geven aangezien het om een chemisch proces gaat zonder tussenkomst van een micro-organisme.

Vaak spreken we van 'bio' als er een gist/bacterie/plant of whatever bij betrokken is. Maar dit is geen wet of beschermde titel ;-)
Uiteindelijk zou je ook kunnen zeggen dat het citroenzuurproces in de natuur (bio?) ook voorkomt, dus tsja...
 
Het heeft echt geen zin om verder te discussiëren of het wel of geen BIO co2 is. Uiteindelijk gaat het om dat je diy CO2 krijgt vanuit een natuurlijk proces ipv uit een fles. Punt.
 
Eens 👍 ik vroeg me af of marije albiets heeft besloten of nog steeds met haar research bezig is.
 
Bio-co2 is echt geweldig. Ik heb zelf een 54L aquarium wat echt gebrekkig liep qua plantengroei tot iemand met het idee van bio-co2 kwam. Heb niet super moeilijke planten maar ze genieten er volop van en groeien zowat mijn bak uit. Ik gebruik zelf de suiker-gist methode, om de 2 weken een nieuwe fles is voor mij echt een kleine moeite, heb gewoon een recept en alles daarvoor in huis. Ik gebruik ook een zakje (30 g) geleisuiker om de opname van suiker wat te vertragen waardoor een fles wat langer mee gaat. Ik heb er zelf 2 flessen op aangesloten zodat als ik bezig ben met een nieuw mengsel, een oudere nogsteeds doorloopt. Bovendien produceert bio-co2 (zodanig weinig dat toevoer van co2 in de nacht geen kwaad kan. Hierbij 2 foto’s van het recept en mijn gebruikte opstelling:
62FE3EA7-2067-40BE-964C-A1EEA1681FB8.jpeg
C4AE0404-D298-453A-B211-4851B13526FB.jpeg
 

Terug
Bovenaan