Wat is er nieuw

CO2 schommeling - wat te doen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter HardScapes
  • Startdatum Startdatum
H

HardScapes

Guest
Beste aquariumcollega's,

Ik ben nieuw en weet niet of deze vraag al eerder is gesteld. Ik heb 3 a 4 weken geleden een tweede nieuwe bak gekocht (110 liter). Ik heb hem beplant en heb een kleine voedigsbodem toegevoegd en voeg ook voeding toe. Een aantal van de planten haalt t simpel gewoon weg niet. Dus ik ben gaan meten met die teststrips van JBL.

Na wat onderzoek blijkt dat mijn CO2 iedere dag schommelt. Maar t gekke is, dat rond 9 uur in de avond de CO2 waardes hoog zijn, en rond 11 uur in de ochtend (als net t licht aangaat) is de CO2 bijna tot het laagste punt mogelijk.

Ik heb 1 led balk erin (die zat standaard bij t aquarium) en die draait 10 uur per dag. Er zitten momenteel nog geen vissen of andere dieren in. Maar de planten gaan zeer achteruit. Het is een hoge 110 literbak.

Mijn vraag: is het normaal dat mijn CO2 in de avond hoog is en in de ochtend laag? Mij lijkt namelijk eerder dat t andersom correct moet werken.

Ik zit te denken aan een CO2 systeem, maar wil eerst uitsluiten dat de 10 uur die ik heb niet te lang is. Dus tweede vraag: is 10 uur te lang voor miin huidige setup? Of juist te weinig?

De blaaderen vergaan en vervolgens vergaat de steel van de plant.

Iemand enig idee wat er mis gaat? Bijgevoegd een screenshot van de teststrips.

Thanks voor t lezen!

Nick

Bijlagen

• Screenshot_20200329-162331_JBL PROSCAN.jpg
    Screenshot_20200329-162331_JBL PROSCAN.jpg
    129.5 KB · Weergaven: 103
Zoiets dacht ik al. Momenteel nog geen CO2 setup. Licht staat 10 uur aan. En heb de meegeleverde pomp van superfish vol uit staan

Pomp voluit zegt helemaal niets over je waterdistributie. 10 uur is wat veel, helemaal zonder co2 toevoeging en kan prima verklaren waarom je planten achteruit gaan. Hoe meer licht je geeft, hoe langer je van je planten vraagt om te groeien. Daarvoor missen ze dus de bouwstoffen, anders gaan ze niet achteruit. CO2 is één van die bouwstoffen.

Even er vanuit gaande dat je geen CO2 behoevende planten in je bak hebt staan (dus in de categorie Easy plants):
Een CO2 schommeling zonder dat je extra CO2 toevoegt is niet relevant voor gezonde plantengroei.
Dwz: je hebt namelijk te maken met een natuurlijk evenwicht. Dat wil zeggen dat de natuurlijke CO2 waarden die de gehele dag fluctueren. En dat de CO2 waarden zich zich de hele dag herstellen naar een 'equbrilium state'.

Niet in die sterke mate zoals je test laat zien. Maar de testen die wij gebruiken zijn per definitie niet betrouwbaar.
Dus de kwaliteit van je plantjes is niet gerelateerd aan grote fluctuaties van de CO2 in je bak. Daar ligt iets anders ten grondslag aan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan