CO2 set (beginner) 180L aquarium


Arasazi

Well-known member
Lid geworden
11 mei 2012
Berichten
151
Allen,

Nu mijn verhuizing achter de rug is, is het langzamerhand tijd om mijn aquarium op te starten.

Echter doordat ik er niet aan toe kom om te verdiepen in de wondere wereld van co2 sets blijf ik het maar uitstellen. Daardoor gaat de lol er langzamerhand vanaf. Ondertussen staat er een lege bak in de woonkamer. Vandaar dat ik jullie hulp inroep!

Mijn bak is 180L, die ik qua planten eigenlijk voornamelijk wil vullen met een matje aan Eleocharis acicularis mini. Vissenbestand wordt nog aan gewerkt, maar waarschijnlijk aanvankelijk vrij simpel. Een groep schoolvissen a la tetra's en daarna zie ik verder.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een complete co2 set, waarmee ik als co2-set-leek gewoon aan de slag kan. Ik ben met wat zoeken deze tegengekomen:

https://www.azaqua.nl/co2-systemen/...ller-regular_990/640-co2_diffusor-bowl_30_990

Is dat iets? Of hebben jullie andere suggesties voor complete sets? En raden jullie aan om bijv. een teller erbij te nemen?

Alvast bedankt!
 
Ik heb al mijn setjes op MP gekocht en gebruik daarbij een flipper van Dennerle. Zo kun je vaak flink geld besparen.
 
Opzich is iedere set met hervulbare fles wel goed hoor.
Diffuser is meer een kwestie van smaak en overige techniek.
Als je een extern filter hebt zou je ook voor een inline diffuser/atomizer kunnen gaan om minder techniek zichtbaar te hebben.
 
Ik zou wel voor een set gaan met een grote fles want dat is goedkoper navullen en je kan er langer mee doen en dan hoef je niet steeds naar een vulstation toe.
 
Wil sowieso voor een 2 kilo fles gaan inderdaad. Lijkt me voldoende?

Zit er nog veel verschil tussen de onderstaande sets in termen van wat je krijgt wat betreft kwaliteit?

https://www.aquariaveldhuis.nl/nl/c...maat-nu-met-2-000ml-fles-tot-700ltr-aqv23707/
https://www.aquaplantsonline.nl/co2...plete-co2-systeem-voor-aquarium-tot-500-liter
https://www.azaqua.nl/co2-systemen/...ller-regular_990/640-co2_diffusor-bowl_30_990

Marktplaats is me iets te riskant, heb te weinig kennis hieromtrent om te beoordelen of iemand rotzooi verkoopt of niet. :)
 
Marktplaats zou ik ook niet zomaar doen als je niet 100% weet waar je mee bezig bent.

Controller vind ik persoonlijk behoorlijk onzinnig..
Met een continu tester van €10 ben je klaar, 1x je CO2 goed instellen en klaar.

Set zonder fles scheelt bij APO dus €60, ik haal hier 10kg voor €47 (minus de 1 malige €120 statiegeld)
 
Wil sowieso voor een 2 kilo fles gaan inderdaad. Lijkt me voldoende?

Zit er nog veel verschil tussen de onderstaande sets in termen van wat je krijgt wat betreft kwaliteit?

https://www.aquariaveldhuis.nl/nl/c...maat-nu-met-2-000ml-fles-tot-700ltr-aqv23707/
https://www.aquaplantsonline.nl/co2...plete-co2-systeem-voor-aquarium-tot-500-liter
https://www.azaqua.nl/co2-systemen/...ller-regular_990/640-co2_diffusor-bowl_30_990

Marktplaats is me iets te riskant, heb te weinig kennis hieromtrent om te beoordelen of iemand rotzooi verkoopt of niet. :)

Ik heb 3 weken geleden die set van veldhuis gekocht. Ik heb alleen item 5 omgewisseld met een wat kleinere en naar mijn mening mooiere diffusor. Deden ze daar niet moeilijk over.De set bevalt mij tot nu toe erg goed. Met een 2L fles zou je op een 180L aquarium ongeveer 5maand kunnen bij gemiddeld gebruik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zoals je ziet zijn er veel mogelijkheden.
Het is maar net wat je zelf wilt en wat je wilt bereiken/monitoren.
Maar 1 ding heb ik wel geleerd, ga voor een goede set, geef desnoods wat meer uit dan besparen omdat je budget niet voldoende is.
Hier krijg je gegarandeerd spijt van.
Zoals tuinkabouter al aangaf, als je een extern filter hebt kan je voor een diffusor of reactor gaan, afhankelijk of je er plaats voor hebt in je kast.
Er zijn zoveel merken en mogelijkheden dat het voor een beginner vaak lastig is om een goede set aan te schaffen.
Maar met de adviezen die je hier krijgt kan je vast een keuze maken.

succes.
 
Uiteindelijk de set van Azaqua aangeschaft. Vandaag de aansluitingen gedaan, vanaf morgen gaat ie meedraaien.

De uitstroom zit linksboven en zorgt voor stroming door de hele bak. Rechtsonder bij de instroom voor de pomp is dan de beste plek voor de diffuser?

IMAG2116.jpg
 
Ik heb inmiddels drukregelaar aangesloten en alle slangetjes ed, verder volgens de instructies de fles opengedraaid. Klopt dat een van de meters inderdaad volgens de instructies richting zestig bar loopt, maar tegelijkertijd sist en voel ik dat er lucht/co2 uit de fles komt... Krijg het gevoel dat dit niet helemaal normaal is?
 
Er komt lucht onder de knop vandaan waar ik de fles opendraai.

Lekkage dus?
 
Of niet goed vast gezet, of er mist een pakking, zou ik in eerste instantie vermoeden.
 
Sorry, mijn fout. Had de drukregelaar wel vastgedraaid, maar alleen de moer op de schroefdraad. Net nog eens de drukmeter een paar keer rondgedraaid en nu hoor ik inderdaad geen gesis meer en staan de meters op de goede standen.

Misschien had ik met mijn geduld een andere hobby moeten zoeken...
 
Sorry, mijn fout. Had de drukregelaar wel vastgedraaid, maar alleen de moer op de schroefdraad. Net nog eens de drukmeter een paar keer rondgedraaid en nu hoor ik inderdaad geen gesis meer en staan de meters op de goede standen.

Misschien had ik met mijn geduld een andere hobby moeten zoeken...
Mooi. Anders ga je wel snel door de CO2 heen.
 
Blijkbaar toch iets verkeerd gegaan... De fles is een dikke week later namelijk leeg. De bellentelller stond op ongeveer 2 bellen per seconden, kreeg nou niet echt het idee dat ik er keihard co2 aan het inpompen was. Enige keer dat het wat harder ging was bij het openen magneetventiel, toen kwamen er wat grotere bellen uit. Maar ging er vanuit dat dit normaal was gezien de druk plotseling verandert.

Is het zetten van een drukmeter op zo'n fles echt zo'n moeilijke klus? Zijn er dingen waaraan ik had kunnen zien dat er iets in de afstelling niet in orde was?
 
een drukmeter? je hebt toch een dubbele manometer erop zitten? de ene geeft je flesdruk, de ander je werkdruk. en met je stelschroef bepaal je het aantal bpm.

het lijkt me niet dat je al die co2 in een week tijd in je bak gepompt hebt, want dan had je een enorme ph daling gehad en je vissen hadden dat zoiezo nooit overleefd. dus ik denk dat je nogsteeds een lekkage hebt.
 
Nee, denk het ook niet. Ben niet 24/7 thuis geweest, maar heb nooit absurd veel bellen gezien. Er zit overigens nog geen vissen in de bak, alleen een twintigtal vuurgarnalen.

En ja ik bedoelde manometer dan inderdaad. ;)

Ik ga nu de fles laten hervullen (via ruilsysteem) en alles nog maar een keer nalopen... Zijn er bepaalde plekken waar de grootste kans op lekkage is? Of heeft iemand misschien een goede instructievideo?
 
De grootste kans op lekkage zit hem in de aansluiting van de fles en de manometers, daar zit een (wat harde) ring in ter afsluiting, dus even controleren of deze er zit, als je de fles aansluit nog even met een waterpomptang of een sleutel deze een stukje na draaien.
 
Inmiddels met wat gerotzooi weer een co2 toevoer van dezelfde fles... Alles dichtgedraaid en weer open, manometer extra aangedraaid.

De vorige keer bleef mijn werkdruk hoog (5 bar), maar toevoer was prima dus heb me daar niet druk om gemaakt. Nu staat ie op 1 bar. Als de werkdruk te hoog is, blijf het systeem dan werken tot een bepaalde flessendruk oid?


Flessendruk staat nu op 50, zakt volgens mij voorzichtig. Maar neem aan dat als de fles lees zou zijn, gewoon meteen door was gezakt naar 0?

Mysterie, mysterie...
 

Terug
Bovenaan