Wat is er nieuw

Co2-set met PH Controller - graad advies

• Onderwerp starter Onderwerp starter Karper1975
  • Startdatum Startdatum
K

Karper1975

Guest
Inmiddels staat mijn nieuwe aquarium (Trofis Colisa 1500) in de woonkamer. Achterwandje zit er nu in. Dan nog terrassen / filterzand en dan vullen die bak.
Echter ik zit toch sterk te denken aan een CO2-set met PH Controller en via dit forum aan het kijken geweest. Nu viel mijn oog op:

http://www.co2art.co.uk/collections/com ... up-to-500l

en dan erbij:

http://www.brouwmarkt.nl/bierbrouwen/bi ... egeld.html

Bij elkaar ben je dan voor 380 Euro klaar.

Wat denken jullie hierover?

Gr. Jan

Waarom wil je gebruik gaan maken van een Co2 set met controller?

Hobbygroet,
Jos Hut

Hoi Jos,

Om eerlijk te zijn leek het mij gewoon makkelijk. Daarnaast heb je een besparing in Co2-gebruik. Het is allemaal net wat secuurder volgens mij.

Ik wil dit omdat ik denk dat Co2-toevoeging mij zal helpen om het aquarium mooi te houden.
Ik wil geen hollandse plantenbak maar wel een aquarium met een aantal mooie plantengroepen.
De bedoeling is een aquarium met als hoofdbestand regenboogvissen al moet ik zeggen dat ik jouw maanvissen ook er wel mooi in zouden passen 🙂

Ik persoonlijk zou het niet doen! Gewoon CO2 fles en toevoegen maar!
Een enkele plantengroep doet het prima zonder ph controller!
Alleen maar meer werk en onkosten!
of wil je een bepaalde ph perse aanhouden?

Met behulp van een CO2 installatie met controller houd je je PH stabiel. Je stelt hem namelijk gewoon in op een bepaalde PH die gunstig is voor je vissen en/ of planten. De PH electrode die hang je in je aquarium en die geeft de PH door aan je controller. Die electrode moet je een keer per vier weken ijken. Na ongeveer anderhalf tot twee jaar moet je een nieuwe PH electrode kopen. Kost �60 tot �80,-, hangt een beetje van het merk af.
Af en toe zal je je CO2 fles moeten laten vullen. Hoe vaak is afhankelijk van de instelling van je PH. Kost enkele tientjes

Echte waterplanten gaan vaak harder groeien met behulp van een CO2 installatie maar daarnaast zal je plantenmest moeten gaan gebruiken omdat de planten ook extra mineralen nodig hebben , naast de CO2 om goed te gaan groeien.
Crypto,s kunnen lang niet altijd tegen extra CO2 en gaar daardoor soms verslijmen.
Planten gaan dus extra hard groeien en dat betekent dat je die ook extra vaak zal moeten toppen.

Omdat je extra CO2 toevoegt krijg je ook een andere verhouding van zuurstof en CO2 in je water. Vooral als je je PH laag instelt kan het zijn dat bepaalde soorten vissen dat niet gaan waarderen.
Spraybars en luchtpompen zorgen voor extra waterbeweging maar halen veel CO2 uit het water.

Vaak worden CO2 installaties gebruikt voor de Hollandse plantenbakken. Kijk maar eens op de site van de nbat bij de A1 aquaria bij de keuringen. Onderwatertuintjes op hoog niveau , veelal van liefhebbers die aangesloten zijn bij aquariumverenigingen, en die meedoen aan keuringen.
Ook als je vissen wilt houden die een lagere PH nodig hebben dan die van het kraanwater is een CO2 installatie handig.

Voor de meeste gezelschapsaquaria zal het echter een overbodige toevoeging zijn om CO2 te gaan gebruiken.

Hobbygroet,
Jos Hut

Dank voor de reacties.

Ik wil eigenlijk de volgende planten houden:

Cryptocryne species (heb ik al ruim 25 jaar) - zal een keer een foto maken hiervan maar volgens mij is het: Cryptocoryne wendtii `Brown`
Anubias var Nana (idem dito)
Egeria Najas
Belgisch Groen
Eikebladvaren (drijfplant)
Javavaren
Braziliaanse klimop
Vallisneria

En nog een mooie blikvanger

Wat ik altijd veel in mijn aquarium heb zijn draadalgen en penseelalgen. Ik heb op zolder een 60 cm bak staan met 1 T8 lamp van 15 watt zonder vissen maar wel met vuurgarnalen en op dit moment ervaar ik daar vooral bovengenoemde algen die erg hardnekkig zijn.

Vissen: Corydoras en minimaal 2 soorten regenboogvissen.

Door gebruik van PH controller zou ik dan de PH mooi stabiel kunnen houden rond de 7. Dat is ook een overweging voor mij.

Gr. Jan

De planten die hierboven staan zijn gemakkelijke aquariumplanten.
Daar heb je zeker geen dure CO2 installatie voor nodig.
Als je bij het water verversen osmosewater bijmengt en filtert over een beetje turf krijg je ook een wat lagere PH. Ga niet te laag want dan gaat je Vallisneria dood. Je Ceratopteris ( Eikenbladvaren) heeft nitraat nodig om goed te kunnen groeien. Wordt ook op prijs gesteld door je Hydrocotyle leucocephala ( Braziliaanse klimop).
Laat je die drijven dan gaat hij beter groeien en vertakken dan dat je hem in de bodem plant.
De Cryptocorine wendtti komt veel voor. Grote hoeveelheden CO2 worden niet verdragen. De plant slaat het teveel aan CO2 op en op een gegeven moment verslijmt de Crypto.

Bij aquariumbemesting.nl kan je goede plantenmest bestellen: csm+b. De draadalgen en penseelalgen geven een tekort aan. Waarschijnlijk los je dat hiermee op.

Hobbygroet,
Jos Hut

Persoonlijk zou ik ook geen dure controller nemen maar ja dat is aan jou natuurlijk.
Door het gebruik van co2 kunnen de planten dus een groeispurt krijgen maar dat hangt ook af van de verlichting. Bakken met vrij weinig licht hebben aan minder co2 voldoende en door meer toe te voegen gaat de groei dan niet echt harder. Nu heb jij wel een bak geloof ik met gemiddeld licht dus daar zal het best kunnen helpen.
Ik lees dat je wel algen hebt en daarvoor kan het een oplossing zijn. Wel opletten dat je ook voldoende nitraat en fosfaat hebt en plantenvoeding.

Dank nogmaals.

Ik ga hem eerst opstarten zonder Co2 en regelmatig de waarden meten.

Gr. Jan

co2 toevoeging kan altijd nog en die controller daarna nog ook altijd.
Vind de dierenwinkel vast niet erg! ;-)

Aquarium inmiddels opgestart met plantjes. Beetje ProFito toegevoegd vandaag. Verlichting staat nu 13 uur aan waarvan de achterste 2 ongeveer 9 uur branden (11.00-20.00) en de voorste twee lampen (54w per stuk) 7 uur branden (17.00-24.00). Plantjes staan alleen achterin. Voorgrond wil ik vrij houden voor de corydoras die ik er in wil doen.

Okee dan. Vind je belichtingsduur nogal lang en zeker voor een startende bak.
Zou beginnen met een 7 uur en dan langzaam opbouwen naar een uur of 10.

Hoi Peter,

OK. Wat is het maximum wat je aanraad voor een bak: 12 uur?

Een opstartende bak rond de 7 of 8 uur.
Langzaam langer, half uurtje per week doe ik meestal.
Planten die bovenwater gekweekt zijn moeten zich nog aanpassen aan de onderwaterwereld.
De balans moet nog in je bak komen, ga je te hard is de kans op alg groter.

Soms lees ik wel eens dat ze een "pauze" inlassen van een uurtje, maar dat heb ik nooit gedaan.... Dus 4 uur aan, uurtje pauze en dan weer 4 uur.
Zorg dat je ook snelgroeiers hebt in de opstartfase!

Karper1975 zei:
Hoi Peter,

OK. Wat is het maximum wat je aanraad voor een bak: 12 uur?

Maximaal 10 uur met alle lichten aan en dan nog een uurtje met ong. helft van je lampen.

OK. Dit heb ik inmiddels ook zo ingesteld.
In de ochtend starten de achterste twee T5 54w voor ongeveer 8 uur (12.00-20.00).
In de avond starten de voorste twee (17.00-23.00).

Gr. Jan

Ik ben het eens met Peter want bij lang belichten heb je meer voeding nodig.
Ik belicht dik acht uur.

Enkele foto's:
Eerste bewoners zitten er in: Endlers type Campona 2012. Hopelijk volgende week de eerste regenboogvissen...

Lichtduur van 12.30 - 23.00 waarvan achterste twee TL 54 watt van 12.30-20.00 en voorste twee: 17.00-23.00. Originele TL Lampen van Trofis zitten er nog in overigens.

Planten beginnen (langzaam) te groeien. Drijfplantjes doen het best.
Slakjes zijn er alweer 🙂
Wat kiezelalg gehad op de voorruit en het filterzand. Dit is nu nog nog niet teruggekomen.
Gisteren waterwaarden gemeten (met oude velda (druppel)vijverset - bewaard in de koelkast):
PH: 8 / KH: 6 / GH: 8. PH is dus een punt te hoog. Die wil ik op 7 hebben.

354792karper1975_0_85_colisa_150.jpg

262288karper1975_0_85_colisa_150.jpg

686939karper1975_0_85_colisa_150.jpg

376751karper1975_0_85_colisa_150.jpg

Vraag: ik wil graag het onderwerp veranderen en verplaatsen. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Gr. Jan

Niemand?

Als je even een PB stuurt naar Jessicapilon (beheer), kan deze je topic mogelijk verplaatsen of aanpassen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan