CO2 set, problemen


jasper-94

Well-known member
Lid geworden
2 september 2010
Berichten
694
Leeftijd
29
Locatie
Maastricht
He allemaal!

Sinds kort weer een nieuw aquarium ingericht. Nu wik ik voor het eerst gebruik gaan maken van een CO2 fles met atomizer van JBL. Kort ingelezen in het onderwerp, van bioCO2 tot reactor, en uiteindelijk via Marktplaats een leuke set op de kop getikt.

Nu lees ik overal steeds over het naaldventiel, werkdrukventiel en een hoofdventiel. Nu kan ik bij mijn drukregelaar met de beste wil van de wereld maar 2 knoppen vinden.

Zie ik nu iets stoms over het hoofd? Ook na het andere topic in dit subforum gelezen te hebben, kom ik er niet uit. Ik vermoed dat er ergens een naaldventiel zit wat ik niet kan vinden ofzo.

Voor de duidelijkheid, de 2 grote zwarte plastic knoppen, had ik al gevonden.

Jasper
 

Bijlagen

  • 20200317_163824.jpg
    20200317_163824.jpg
    54.1 KB · Weergaven: 136
  • 20200317_163759.jpg
    20200317_163759.jpg
    53.5 KB · Weergaven: 134
  • 20200317_163819.jpg
    20200317_163819.jpg
    59.1 KB · Weergaven: 130
  • 20200317_163809.jpg
    20200317_163809.jpg
    52 KB · Weergaven: 131
Je mist er inderdaad 1. Tevens mis je een solenoid die snachts de co2 toevoer uitzet daarachter zit mijn laatste knop.
 

Bijlagen

  • 20200317_133907.jpg
    20200317_133907.jpg
    54.3 KB · Weergaven: 112
je mist geen knop,daarvoor in de plaats heb je in het midden een grote afstel schoef,voor de werkdruk.niet iedere regelaar heeft 2 knoppen
 
Bedankt voor de reacties, ik heb er ook gewoon een magneetventiel bij gekregen. Maar dat is weer n ander probleem, want die lijkt niet goed te werken. Alleen als ik de werkdruk erg hoog zet, dan knallen er ineens enorm veel bellen uit, en daarna kan ik m rustig terugdraaien tot bv 20bpm.

Als ik dan vervolgens de stroom aan en uit zet, dan blijft de klep de hele tijd dicht, terwijl hij wel lijkt de 'klikken' elke keer als de stroom erop of eraf gaat
 
je moet de werkdruk ook niet te hoog zetten,meestal is 1,5 tot 2 bar voldoende voor de meeste diffusors.hoe hoog heb je hem gehad want een magneetventiel kan ook maar een bepaalde druk aan
 
Je hebt via marktplaats iets dergelijks aangeschaft wat ik eerst ook heb gedaan. Je weet dat er geen garantie wordt geboden en waarom de ander het verkocht was voor mij een broodje aap verhaal. Ik heb een CO2 set gekocht en magneetventiel en die aangesloten op een schakelklok.. Nooit geen probleem meer gehad.

De draaiknop op de fles is voor het openen/sluiten van de toevoer. En de draaiknop op de CO2 regelaar voor het regelen van het naaldventiel, aantal druppels.
 

Bijlagen

  • IMG_20200317_173545_compress52.jpg
    IMG_20200317_173545_compress52.jpg
    169.6 KB · Weergaven: 91
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties, ik heb er ook gewoon een magneetventiel bij gekregen. Maar dat is weer n ander probleem, want die lijkt niet goed te werken. Alleen als ik de werkdruk erg hoog zet, dan knallen er ineens enorm veel bellen uit, en daarna kan ik m rustig terugdraaien tot bv 20bpm.

Als ik dan vervolgens de stroom aan en uit zet, dan blijft de klep de hele tijd dicht, terwijl hij wel lijkt de 'klikken' elke keer als de stroom erop of eraf gaat

Het voordeel van het door jou gekochte is dat het een standaard set is. Het is dus heel gemakkelijk om er delen bij te kopen en aldus uit te breiden naar bijvoorbeeld een automaat. Bij merkartikelen heb je vaak het probleem dat alleen delen van hetzelfde merk passen die dan ook nog vaak onnodig duur zijn.
 
Laatst bewerkt:
je moet de werkdruk ook niet te hoog zetten,meestal is 1,5 tot 2 bar voldoende voor de meeste diffusors.hoe hoog heb je hem gehad want een magneetventiel kan ook maar een bepaalde druk aan

Ik heb de werkdruk een paar keer helemaal open gezet, maar dan komt hij tot ca. 3 bar denk ik
 
ik zie op de meter staan dat hij van het merk dupla is mischien kun je op hun site nog iets vinden over deze regelaar,of spendeer er een mailtje aan als je meer wilt weten.
 
Ik heb de werkdruk een paar keer helemaal open gezet, maar dan komt hij tot ca. 3 bar denk ik

Dat is wel wat te hoog. @ropje heeft gelijk met z'n opmerking dat zo'n 1,5 tot 2 bar voldoende is. Althans voor een diffuser. Wanneer je zo'n trapje zou gebruiken, die ik afraadt want naast inefficiënt zijn ze ook nog eens lelijk, kan je met een nog lagere werkdruk toe.
 
met atomizer van JBL.
Heb je het over de online diffusor van jbl, die je op een externe filter aansluit? De terugslag klep hierin wil wel eens blijven plakken, dat zou onderstaande ook wel kunnen verklaren.
Alleen als ik de werkdruk erg hoog zet, dan knallen er ineens enorm veel bellen uit, en daarna kan ik m rustig terugdraaien tot bv 20bpm.
 
Oh dat zou het kunnen verklaren. Ik ben er na veel geklooi achter dat de magneetventiel gewoon werkt, had hem er volgens mij verkeerd om in zitten.

Nu kan ik nog steeds de werkdruk niet instellen. Want als ik aan de grote afstelschroef draai, verandert er niks aan de werkdruk, maar ik merk dat de flow van lucht meer of minder wordt. De werkdruk blijft altijd op 3bar staan
 
Heb je het over de online diffusor van jbl, die je op een externe filter aansluit? De terugslag klep hierin wil wel eens blijven plakken, dat zou onderstaande ook wel kunnen verklaren.

Inderdaad die inline diffusor. Nu je dat zegt, denk ik dat dit het probleem zou kunnen zijn. Ik heb alleen geen goed idee hoe ik dat t beste kan oplossen?
Misschien gewoon een normale diffusor gebruiken?
 
Ik heb de werkdruk een paar keer helemaal open gezet, maar dan komt hij tot ca. 3 bar denk ik
nu snap ik het niet meer,nu zeg je weer dat de druk niet verandert als je aan die schroef draait
 
Ja, als ik de hoofdknop van de fles opendraai, dan reageren beide wijzertjes, de ene voor hoofddruk en de andere voor werkdruk. En die veranderen niet als ik aan de 2e zwarte knop draai.
 
volgens mij is die zwarte knop op de regelaar je naaldventiel om de bellen af te stellen,of ik moet er naast zitten
 
Ja dat denk ik ook, daarmee kan ik redelijk nauwkeurig de bellen afstellen.
Alleen dan blijft de vraag uiteindelijk op welke manier ik de werkdruk kan aanpassen, of misschien kan dat wel gewoon niet.
Ik kan nergens informatie vinden over deze drukregelaar.
 
dat kan waarschijnlijk alleen met die schroef waar je van boven af opkijkt in het midden van je regelaar,indraaien om druk te verhogen uitdraaien om te verlagen,maar als de meter 3 bar aangeeft gewoon laten staan kan geen kwaad
 
Er zijn magneetventielen waar het niet uitmaakt hoe je ze aansluit maar meestal staat er een pijl op het ventiel die de CO2 stroomrichting aangeeft en zo verklaart hoe het ding aan te sluiten. De zwarte knop is je fijnafstelling en middels de stelschroef is de werkdruk bepaald. Dupla werkt namelijk met een vooringestelde werkdruk. Vermoedelijk zou je die wel kunnen wijzigen met die stelschroef maar ik zou het eerst maar eens zo proberen.
 
Bedankt voor je reactie,

Ik heb hem nu juist met de pijl in tegengestelde richting gezet, en juist nu lijkt hij te werken. Best verwarrend, maar wel waar.
Wat ik nu zie, is dat de CO2 wel gewoon door een simpel slangetje het water in stroomt, maar het eerste deel van de JBL atomizer blokkeert alle lucht. Ik denk dat daar het probleem zit. Misschien dat ik gewoon een kleine diffusor in mn bak hang, want die atomizer van JBL heb ik uit elkaar gehaald en lijkt niet echt aanpasbaar of te repareren.
 
Inderdaad die inline diffusor. Nu je dat zegt, denk ik dat dit het probleem zou kunnen zijn. Ik heb alleen geen goed idee hoe ik dat t beste kan oplossen?
Misschien gewoon een normale diffusor gebruiken?

Ik heb de inline van jbl ook, bij 2 bar ondervind ik geen problemen, lager wel. Je kan de winkel contacteren of jbl zelf, misschien kunnen zij je helpen aan een nieuw exemplaar?
Als je geen garantie meer hebt zou ik het zelf even uit elkaar halen en terug in elkaar stoppen, wie weet is dat probleem dan toch al opgelost.
 
je kunt om te proberen ook het veertje met afsluitertje eruithalen,heb in het verleden ook een jbl gehad en volgens mij is dat mogenlijk
 
Dank, ga ik proberen!
 
Bedankt voor je reactie,

Ik heb hem nu juist met de pijl in tegengestelde richting gezet, en juist nu lijkt hij te werken. Best verwarrend, maar wel waar.
Wat ik nu zie, is dat de CO2 wel gewoon door een simpel slangetje het water in stroomt, maar het eerste deel van de JBL atomizer blokkeert alle lucht. Ik denk dat daar het probleem zit. Misschien dat ik gewoon een kleine diffusor in mn bak hang, want die atomizer van JBL heb ik uit elkaar gehaald en lijkt niet echt aanpasbaar of te repareren.
Je weet wel dat co2 geen lucht is? Wat bij mij ook gelijk de vraag oproept; gebruik je wel co2-slangen ipv luchtslangen?
Als je besluit om een diffusor te gaan gebruiken; kan ik die van Twinstar erg aanraden.
 
Haha ja ik gebruik gewoon co2 slangetjes
 
Met wat telfontape wilde ik net de koppelingen luchtdicht maken (tussen drukregelaar en magneeventiel). Die zijn namelijk met een simpel schroefdraad aan elkaar bevestigd. Maar nu is die koppeling tussen drukregelaar en magneetventiel afgebroken.

Ik kan nergens vinden waar ik die kleine koppelstukjes zou kunnen kopen? Het gaat om schroefdraad met de dikte van fietsventielen.

Ik heb nu dus een simpele man - man koppeling nodig met schroefdraad. Iemand suggesties?
 
ik neem aan dat je zoiets bedoeld.deze heb ik bij pehavo technische groothandel gekocht,in oss maar heeft meerdere vestigingen .maar ik denk dat wildkamp ofzo ze ook wel heeft.gewoon even het interweb op dan vind je ze wel.dat is het mooie aan deze hobby dat je soms dingen uit moet zoeken
 

Bijlagen

  • 004.jpg
    004.jpg
    113.9 KB · Weergaven: 82
Laatst bewerkt:
mocht je ze echt niet vinden,ik heb er nog 2 liggen
 
Ja, dat is precies wat ik zoek haha, ook op t wereldwijde web zijn die dingen moeilijk te vinden, terwijl het zulke standaard koppelingen lijken.
 
je kunt mij een gefrankeerde enveloppe sturen dan stuur ik ze jou.laat maar weten via een p.b
 
Gok op een 1/4” - 1/4” messing ding, kan ff niet op de naam komen..
 
Ja! Dubbele nippel, dat is het toverwoord waar ik naar opzoek was. Ze zijn blijkbaar ook bij de praxis te koop gelukkig.
 
Amazon product ASIN B07X5ZPNYV
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan