Wat is er nieuw

CO2 tabletten voor vakantie?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter YKL
  • Startdatum Startdatum
Y

YKL

Guest
Hallo,

Ik ben nieuw hier en heb een bakje met een paar guppies, garnalen, planten en rotsen. Ik heb na lang tobben eindelijk de algengroei onder controller door dagelijks een paar druppels vloeibaar CO2 toe te voegen.

Nu ga ik binnenkort op vakantie en degene die voor het aquarium zorgt komt om de dag, wat prima is voor ruim een weekje. Dus de dagelijkse dosering voor een stabiele CO2 hoeveelheid gaat hem niet worden. Ik ben bang dat als ik terug kom, ik weer overnieuw kan beginnen met instellen en mijn planten weggegooid kunnen worden.

Nu las ik ergens over CO2 tabletten die langzaam doseren, zodat het niet elke dag toegevoegd hoeft te worden. Dat leek me wel wat om die periode te overbruggen. Hebben jullie daar ervaring mee?
 
Co2 is een gas welke alleen in een drukfles vloeibaar is, wat je bedoeld is Carbo, welke geen Co2 toevoegt maar een koolstofbron en een middel waar algen van dood gaan en planten van "eten".
 
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik voeg idd elke dag druppels Carbo toe.

Gezien ik binnenkort naar een grotere bak wil, wil ik voor alleen de vakantie nu niet een heel CO2 systeem met drukfles etc aanschaffen. Dat kan later altijd nog als ik de grotere bak heb.
 
Dan zou ik gewoon door je verzorger ook Carbo laten toevoegen, never change een winning team.
 
Geeft dat niet te veel schommelingen als dat om de dag wordt toegevoegd ipv elke dag?
 
Nee, daar zie ik geen probleem in mits je waterwaarden verder goed zijn, om de dag is ook een regelmaat.
 
Hartstikke bedankt!!!
 
De invloed van carbo is minimaal en het kan allen wat helpen bij low tech bakken. Onderstaand een uitleg van @Cornelius:

Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)

Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.
 
zou het gewoon langzaam afbouwen de hoeveel carbo die je gebruikt als je daar nog tijd voor hebt want als je in een keer mee stopt kan je dat wel merken met de algen
 
Je kunt ook met een doseerpomp elke dag een paar ml automatisch toevoegen. Ikzelf heb een viervoudige via een Chinese site gekocht maar je kan ook een enkele aanschaffen en die kun je heel eenvoudig via je telefoon (WiFi verbinding) instellen en de rest gaat dan vanzelf.
Zie bijvoorbeeld:
https://zeeaquarium-winkel.nl/jecod...eT-1uEKPU5ReUrNGR6GCWizhGkCIhV3RoCuucQAvD_BwE
 
Pas er wel voor op dat de verzorger niet teveel carbo erin doet. Dat is echt enorm schadelijk
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Pas er wel voor op dat de verzorger niet teveel carbo erin doet. Dat is echt enorm schadelijk
Ja voor de lange termijn wel zegt men soms maar of dit ooit wetenschappelijk is vastgesteld dat weet ik niet. Ik heb weleens een stootkuur gegeven met 5x de aanbevolen dosis zonder merkbare klachten.
Nu zal de ene vis er ook beter tegen kunnen dan de ander denk ik.
Aanbevolen dosering is 1 ml per 50 liter en pas op bij garnalen.
 
Laatst bewerkt:
Ja voor de lange termijn wel zegt men soms maar of dit ooit wetenschappelijk is vastgesteld dat weet ik niet. Ik heb weleens een stootkuur gegeven met 5x de aanbevolen dosis zonder merkbare klachten.
Nu zal de ene vis er ook beter tegen kunnen dan de ander denk ik.
Er is wel onderzoek naar gedaan met dierproeven op verschillende zoogdieren (en ook op mensen) maar niet met vissen.

Anyway, de resultaten waren o.a. onvruchtbaarheid. Ik denk zelf dat je dit zonder onderzoek niet keihard kan overnemen op vissen, maar toch. Denk dat het ook voor vissen niet gezond is.
 
Er is wel onderzoek naar gedaan met dierproeven op verschillende zoogdieren (en ook op mensen) maar niet met vissen.

Anyway, de resultaten waren o.a. onvruchtbaarheid.
Dan vraag ik me meteen af bij welke concentratie/hoeveelheid... want wordt dat er dan bij verteld? Bij zulke onderzoeken worden vaak nogal forse hoeveelheden gebruikt.
ik ga zeker niet betwisten dat het schadelijk is, maar los van bovenstaande zijn er ook heel wat onderzoeken die niet echt goed zijn opgezet waardoor de resultaten wellicht beter met een korrel zout genomen kunnen worden.
 
Volgens mij heeft @biljoenblik ooit eens iets gepost met maximale hoeveelheden waar bacterien, algen en bewoners tegen zouden kunnen maar ik kan dat niet meer vinden en wellicht vergis ik me ook.
 
Ik lees daar dat het voor algen bij 0,9mg giftig is maar met de aanbevolen dosering lees ik dat je rond de 0,3-0,6 mg zit. Afhankelijk of je 1 of 2 ml per 50 liter doseert. Maar goed dat is onder de 0,9 wat voor algen giftig is dus hoe kunnen algen dan doodgaan als die 0,9 mg niet wordt bereikt?
Ik denk omdat algen er wel een tik van krijgen, half lamlendig op bed liggen om vervolgens door de planten afgemaakt te worden 😬 (lees: planten kunnen de concurrentie overnemen)
 
Wat ikzelf heb gemerkt in het verleden is dat ze bij de aanbevolen dosering ook niet dood gingen maar wel minder zich ontwikkelden en pas met een stootkuur met 5x de aanbevolen dosering echt het loodje gingen leggen.
Als ik er zo bij nadenk dan denk ik dat ze pas echt doodgaan boven die 0,9 en daaronder zullen ze minder snel groeien omdat de omstandigheden minder zijn voor de algen. Althans dat is mijn theorie dan. Onder de 0,9 zal wellicht giftig zijn maar niet in die mate dat ze daarvan verdwijnen/afsterven. Garnalen en een stootkuur gaat vaak niet goed samen.
 
Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan