Co2, teveel bellen?


yazman

Well-known member
Lid geworden
1 februari 2015
Berichten
53
Goedemorgen,

Ik ben sinds 2 weken weer begonnen met een aquarium opstarten nadat ik 3 a 4 jaar geleden alles heb verkocht.

Ik heb een Superfish Home 60 aquarium gekocht inclusief bijpassend filter en verwarmingselement en ben weer super blij en enthousiast met mijn oude hobby.

Ik heb afgelopen weekend ook via marktplaats een co2 systeem aangeschaft en deze geïnstalleerd maar hier heb ik wat vraagtekens bij.
Jaren terug bij mijn 200 liter bak heb ik altijd 1 bel/per seconde toegevoegd en kleurde mijn indicator mooi groen, jaren zo probleemloos gedraaid en genoten van mijn bak. Gezien mijn huidige bak aanzienlijk kleiner is ben ik maar eens begonnen met 15 bellen /per minuut en de indicator in de gaten gaan houden, die bleef maar donker blauw. Iedere dag heb ik de bellen verhoogd en inmiddels zit ik op 1,5 bel /per seconde en nu na 2 dagen stabiel hier op draaien kleurt mijn indicator eindelijk donker groen. Mijn vraag is nu, is dit niet veeeel te veel bellen? Ik heb nu immers een veel kleinere bak dan ik in het verleden had. Indicator vloeistof is voor 30 mg/l en mijn licht brand van 10:00 tot 22:30 op timer.


Waterwaardes:
Ph 7.8 (inmiddels gedaald naar 7.6)
Kh 14

Gemeten met strips, uiteraard niet heel nauwkeurig, maar ik weet dat dit ook ongeveer de kraanwaterwaardes waren in het verleden. Destijds had ik een vloeistof druppel test.
We hebben hier erg hard water, dat is een feit.

Ik heb nog geen beestjes in mijn aquarium dus kan nog fijn experimenteren. 🙂
 
De kleur mag gerust wat lichtgroen of in elk geval niet donkergroen meer zijn en ik gebruikte op 200 liter zo n 150 bellen. Dat verschilt natuurlijk per bak en met veel oppervlaktebeweging zal de co2 ook snel met gasuitwisseling weg zijn.
Heb je veel beweging aan het oppervlak? Ook duurt het een aantal uren voor de dropchecker goed op kleur is.
 
Volgens de tabel zit je nu rond de 7mg dus dat is nog geen vetpot. je zou naar 7.4-7.5 moeten met de ph.
 

Terug
Bovenaan