Wat is er nieuw

Co2

andre 275

New member
Lid geworden
3 april 2026
Leeftijd
77
Goededag
Heb een vraag over co2. Wil beginnen met bak van 180 liter. Ben me eigen aan het inlezen. Is het beter of nodig om zo, n instelling te gaan gebruiken. Wil graag goed opstarten zonder te veel verassingen. Mijn gevoel zegt van wel. Dus mijn vraag is dat nodig of kan je ook zonder .

Goededag
Heb een vraag over co2. Wil beginnen met bak van 180 liter. Ben me eigen aan het inlezen. Is het beter of nodig om zo, n instelling te gaan gebruiken. Wil graag goed opstarten zonder te veel verassingen. Mijn gevoel zegt van wel. Dus mijn vraag is dat nodig of kan je ook zonder .
Als je eenvoudige planten hebt uit de categorie “Easy” die weinig verlichting (10 - 20 lm/L) nodig hebben heb je meestal geen aanvullende CO2 nodig, de natuurlijke aanwezige CO2 in aquarium water door de uitwisseling/opname met de buitenlucht (die ook CO2 bevat) volstaat dan veelal.

Planten worden meestal verkocht met label met de categorie waarin ze vallen > gemakkelijk, gemiddeld of gevorderd (easy/medium/advanced)

Zie mijn markering in deze link hierover in https://www.tspt.nl/planten/ID_ema.html#:~:text=Deze Easy Plants,zo makkelijk assimileren.

Koop dan zeker geen gevorderd/advanced planten omdat ze op de label er zo mooi rood/kleurrijk uitzien, daar heb je veelal veel CO2 en sterke verlichting voor nodig

IMG_0613.jpeg

De goude driehoek moet in evenwicht zijn, heb je een plant die veel licht nodig heeft dan is er ook een grotere vraag naar CO2 en aanvullende bemesting met nitraat/fosfaat
IMG_0614.jpeg

Laatst bewerkt:
Goededag
Gebruik vooral weinig licht (lage intensiteit) als je geen CO2 geeft.
Planten die weinig licht nodig hebben kun je alsnog veel licht geven en dat is vragen om algen-problemen zonder CO2.
Als het je eerste aquarium is zou ik ook zonder CO2 gaan werken en nogmaals, dus ook weinig licht.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan