Wat is er nieuw

Colisa chuna dood...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zanziee
  • Startdatum Startdatum
Z

Zanziee

Guest
Hallo allen,

een half uur geleden nog in mijn bak gekeken, zwom het koppel nog prima rond, keek alleen net naast mij (nu 15 minuten geleden), ligt ��n van de twee colisa chuna's dood op de bodem! Heb hem even uit de bak gehaald voorzichtig en in een bakje gedaan met aquariumwater, maar er zit geen leven meer in..

Gisteren heb ik deze vissen gehaald. Koppeltje. Thuis aangekomen vissen rustig laten wennen (water bijvoegen, temp. laten overgaan). Na anderhalf uur heb ik ze over gezet, even wennen, begonnen ze te zwemmen, leek goed te gaan.

Ben even naar de winkel geweest en toen ik terug kwam zag ik nog maar ��n colisa chuna zwemmen. De andere lag dood op de bodem, volgens de winkel was het stress. Ze waren pas een paar dagen bij de LFS, heb een nieuw visje hiervoor gekregen.

Nu heb ik dus weer een dood visje uit mijn bak moeten halen.. 🙁

Heb direct de waterwaardes getest, maar ik vind niets raars..

PH 7.0
KH 11
GH 11
NH4/NH3/NO2 0
NO3 0
PO4 1,0
CU 0
FE 1,0

De neons zwemmen gewoon rond, garnaaltjes doen het goed, en de andere colisa chuna zwemt ook gewoon normaal rond..

Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn? Stress? Of toch wat anders?

Hoe is de stroming in je bak? Deze vissen houden niet van een sterke stroming. Heb je ook drijfplanten?
Maar ook al zijn de omstandigheden ideaal, mijn ervaring is dat deze visjes weinig kunnen hebben. Ze zijn gewoon zwak. Misschien omdat ze te ver zijn doorgekweekt?

Stroming is matig, niet super hard.. Zouden ze daar aan dood kunnen gaan?
Heb de halve bak vol drijfplanten. Korte worteltjes, dat wel. Baal er flink van..

Stress zou wel fataal kunnen zijn.
Colisa chuna's zijn naar mijn mening vaak fragiel en kunnen niet goed tegen verandering.
Wat is de watertemperatuur ?

Gourami's houden van zo min mogelijk stroming.
Kun je veel visjes aan verliezen als de stroming te hard is.. (Gourami's en andere labyrinthvissen).

Temperatuur is 23 graden.
De goerami die nu nog in de bak zit is erg 'fanatiek' aan het zwemmen bij de ruit (denk dat hij zichzelf erin ziet). Zal even filmpje maken van het gedrag.
Stroming is middelmatig denk ik, niet super hard.. Zie je zo in het filmpje terug.

Ik had mijn chuna's altijd op 25 graden.
Ben benieuwd naar het filmpje.

Hij is aan het uploaden, bijna!

Hee heb het filmpje gezien.

De vis vertoont een horizontale streep (hoogstwaarschijnlijk stress).
Mijn vis deed dit ook wel eens, komt door de weerspiegeling.
Probeer planten aan de zijkant van het aquarium, geeft de vis een fijner "beschut" gevoel.
Wellicht dat dit helpt.

Hmm, zijn die strepen niet dat het vrouwtjes zijn?

De andere kant van het aquarium is beplant en de achterwand is ook dicht beplant.. Daar zat hij vanmiddag gewoon tussen de planten en was hij vrij rustig. Nu is hij al ruim een uur aan het rondjes zwemmen. Kan het ook komen omdat hij alleen in de bak zit?

Puur stressgedrag. Ik heb even in je fotoalbum gekeken maar je bak is verre van dicht beplant. Zeg maar gerust kaal. Daar moeten veel meer bossen planten in waar de vissen zich volledig in kunnen terugtrekken. Deze bossen zijn nog vrij open, beter zorg je ervoor dat de bossen zo dicht zijn dat je er niet doorheen kan kijken.

Dat waren ze ook, maar heb vorige week gesnoeid. Het groeit alweer hard moet ik zeggen. Visje is nu een stuk rustiger en zit tussen de planten te zwemmen. Heb verder drijvers besteld met lange wortels (heb nu max 1/2 cm wortels).

Om eerlijk te zijn is je bak op geen enkele foto dicht beplant...

Eerlijkheid wordt gewaardeerd! Bedankt, aangezien ik morgen even terug ga naar de LFS zal ik ook eens kijken of ik extra planten bij kan plaatsen in het aquarium. Wat adviseer je?

Ik snap goed Wat Jeffrey bedoelt, maar ik herinner me ook wel nog meer bakken die net zo 'open' waren als je jouwe waar het gewoon goed ging. Misschien zat er ook een bepaalde portie pech bij?

~ Ivo

Pech zou inderdaad wel een factor zijn die mee speelt hierin.
Overgebleven visje is erg rustig tussen de planten aan het zwemmen.

Ik vind de stroming ook wel redelijk hard staan voor labyrinten. Kan aan mij liggen, dus correct me if I'm wrong 😉
Maar de chuna's hier vinden het fijner als de stroming een stuk zachter staat. En hoewel de stroming voor mijn gevoel bij mij nu erg zacht staat, hebben ze er soms toch nog wat moeite mee om er tegenin te zwemmen, waardoor ze dat gedeelte van de bak ook uit de weg gaan.

Dit is een normale stroming, kunnen chuna's gemakkelijk in. Als je drijvers erin hebt remmen die de stroming ook aardig af.

Heb drijvers erin, maar met kleine worteltjes. Heb andere besteld met langere wortels. Komen morgen als het goed is binnen.
De colisa chuna die er nu in zit zwemt gewoon rustig door de bak heen, ook tegen de stroming in, kost hem geen moeite om eerlijk te zijn. Hij zit een beetje naar de blaadjes te happen en heeft zo straks meegegeten met de neontetras.

Raden jullie het aan om er weer een koppeltje van te maken?

Je hebt wel drijfplantjes, maar weinig. Ik zou eerst er voor zorgen dat je bovenaan alles bedekt hebt met drijfplantjes en er dan weer een koppeltje van maakt.

Bedankt voor de tip / het meedenken.

Heb de halve bak nu met drijfplanten gevuld (maar korte wortels) en heb nieuwe drijvers besteld met langere wortels. Met beetje geluk is dat vanmiddag binnen, even kijken hoe en wat.

Bij de LFS geweest, situatie uitgelegd en ze hebben ook even alles getest / bekeken. Ze vermoeden dat ik veel pech heb gehad en hebben mij een nieuw mannetje meegegeven. Deze zit sinds gisterenavond in de bak en het koppeltje zwemt rustig door de bak (niet zoals de andere twee eerst deden). Leven beide nog en lijken erg rustig.

Kijk dat is nog eens klantvriendelijk! Hopelijk heb je met deze meer geluk.

Dat kun je wel zeggen ja. Ze hebben het nu al langer volgehouden dan de vorige twee, en ze zwemmen rustig door de bak tussen de planten en zoeken elkaar soms even op. Volgens mij had ik ze zo straks zelfs betrapt op het paaien van elkaar!

Ik heb ze zelf ook, maar bij mij weinig problemen, stroming niet aangepast en snoei ook gewoon mijn planten. Gedrag van de goerami's veranderd eigenlijk niet.

Doen ze het dit keer beter?

Zijn helaas beide dood. Afgelopen vrijdag mannetje dood uit de bak gevist, waardes prima. Nu had ik bedacht vandaag het vrouwtje terug te brengen, alleen is ze gisterenmiddag overleden.. Dreef tussen de drijvers, heel erg jammer. Waar het aan ligt... Geen idee.

De waardes bedoel je? Ik maak gebruik van de Sera testkoffer. De LFS heeft ook gemeten (met dezelfde koffer), resultaten zijn hetzelfde.

Wat vreemd zeg...Vind je bak idd ook niet echt dicht beplant en de stroming ook aan de harde kant. Maar dat ze daar nou meteen aan dood gaan lijkt me ook een beetje gek.
Zit er een kap op je bak?

Ja er zit een kap op mijn bak. Maar heb twee klepjes achter uit gehaald (voor filter) moet nog dicht worden gemaakt.

Ok, misschien dat dat er mee te maken heb. Het is voor goerami's belangrijk dat de temperatuur boven het oppervlak ongeveer hetzelfde is als het water, omdat ze van de oppervlakte happen en als het verschil in temp dan te groot is kunnen ze ziek worden.
Dan nog vind ik dat ze wel erg snel dood zijn gegaan, misschien is dit in combinatie met andere factoren, zoals iets te harde stroming, iets te weinig beschutting en stress van de nieuwigheid ze fataal geworden. Vissen die sterk en rustig zijn worden ook minder snel ziek.

Hmm, dat zou een mogelijkheid kunnen zijn ja. Voorlopig komen er voor mij helaas geen Colisa chuna's meer. Na vier doden wil ik het niet nogmaals meemaken..

Wouteraqua zei:
Ok, misschien dat dat er mee te maken heb. Het is voor goerami's belangrijk dat de temperatuur boven het oppervlak ongeveer hetzelfde is als het water, omdat ze van de oppervlakte happen en als het verschil in temp dan te groot is kunnen ze ziek worden.

en dit is nu de grootste fabel over de goerami's. Hoe dacht je dat dit in de natuur moest? Daar is het water niet even warm als de lucht daar omdat water veel langzamer afkoelt. In een huis koelt de lucht niet lager dan een graad of 15/17 af.

Hmmm nu je het zegt, is dat ook logisch.. :! Hahaha

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan