Colisa Lalia dood door?


bosman

Well-known member
Lid geworden
20 december 2009
Berichten
54
Ik heb vorige week een harem Colisa Lalia gekocht en helaas ging het mannetje en een vrouwtje al snel dood. Dus vrijdag en nieuw stelletje gekocht ter aanvulling. Helaas is nu dit mannetje ook al weer dood. Ik heb geen idee hoe dit nou zou kunnen. Rest van de vissen hebben totaal geen problemen. Lichtkap is niet helemaal afgesloten dus de lucht is warm maar zeker niet te warm.

Zijn er plantjes waar ze niet tegen kunnen? Ik geef co2 met een omgekeerd bakje, maar dat zou toch ook geen probleem moeten zijn, aangezien de andere vissen er ook prima uit zien.

Iemand enig idee wat er niet goed gaat?
 
Met deze vissen kun je tegenwoordig weddenschappen afsluiten over hoe kort je ze zal hebben... Ivm dat virus.

Ze verlangen verder ook veel drijfplanten en niet warmer dan een graad of 22.
 
Ik vindt het wel erg makkelijk om alle sterfgevallen op het virus af te schuiven.
Het is best mogelijk maar sluit andere ziekten ook niet uit. Vaak ook door allerlei medicatie die de meeste vissen in hun reis naar NL ondergaan verzwakken een vis ook al. Daardoor kan hun afweersysteem al aangetast zijn en of nieuwe ziektes kunnen toeslaan.
Ik zie ook vaak nieuwe ladingen vissen al in medicatie,in de aquazaak. Dus vaak maakt dat een vis nog zwakker. Waarschijnlijk ook een vis uit dezelfde bak?
Ik heb ook geleerd vissen met een labyrinthoorgaan rustig te laten wennen aan het nieuwe water, ik gooi ze niet direct in het aquarium maar laat ze eerst aan het water wennen in een klein bakje,waar ik laagje voor laagje nieuw water toevoeg,verdeeld over een aantal dagen.
 
Vreemde is wel dat de nu overgebleven twee dames het zo te zien erg naar hun zin hebben, maar wie weet hoe het er over een paar dagen uit ziet. Zeker als ik lees dat een dergelijk virus zo enorm besmettelijk is.
 
Dat klopt, maar niet alleen voor labyrinthen.
 
Osi granulaat. Zeer fijn en aan de vissen te zien leuk om op te jagen als ze zinken. Daarnaast verschillende soorten diepvries voer.
 
Ze mogen geen rode muggenlarven. Door hun lange verteringskanaal blijft het te lang in het verteringskanaal waardoor het van binnen kan gaat rotten en/of vertopping kan veroorzaken.
. De gourami kan dan ziek worden of zelfs dood gaan.
 
bosman zei:
Ik geef co2 met een omgekeerd bakje, maar dat zou toch ook geen probleem moeten zijn, aangezien de andere vissen er ook prima uit zien.

Hoe bedoel je met een omgekeerd bakje?
 
Kermit je kan hier even kijken om meer info te vinden over bio co2 en het bakje.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... w=1#UNREAD

Overigens even OT, de twee dames zijn nog super fit en zwemmen er lekker op los in de bak. Wat nou de oorzaak ik geweest ??
 
Na nogmaals een mannetje te hebben gekocht...(de aanhouder wint natuurlijk) is het mannetje nu bezig meen mega schuimnest te bouwen. Vrouwtje komt af en toe even kijken en wordt dan weggejaagd. Hij laat haar eerst een beetje toe en daarna mag ze vertrekken. Erg leuk om te zien. Zeker het mannetje dat druk doende is met het bouwen van het nest.

Behalve de belltjes is hij ook wat plantenresten aan het meenemen om in het nest te spugen.

Ik ga er nu van uit dat ze wel wat langer blijven leven. Het lijkt erop dat ze het erg naar hun zin hebben. Ik zal binnenkort wel wat foto's plaatsen in mijn album.
 

Terug
Bovenaan