Wat is er nieuw

Colisa lalia onduidelijkheid over geslacht

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tjaapcore
  • Startdatum Startdatum
T

Tjaapcore

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb al enkele jaren een koppel dwerggourami's
Ik dacht in ieder geval dat het een koppel was.
Ik heb een rode variant en een blauwe.
Nu is op dit moment de rode vis een schuimnest aan het bouwen en daarmee dus duidelijk een mannetje. Ik vraag me echter af of de blauwe wel echt een vrouwtje is.
9oipacwpv

j3hh4y53t

Kan iemand mij hierbij helpen?

ik denk aangezien ze niet vechten, het 2 van verschillend geslacht zijn.

Als je via Google de beschrijving van deze soort opzoekt dan staat het verschil in geslacht er vaak wel bij.
Ik kan het zo niet zeggen tot mn spijt.

Volgens die beschrijving zou de blauwe dus het mannetje zijn:
Het mannetje heeft mooie roodblauwe schuine strepen, het vrouwtje is zilverachtig.

De rode is echter een Trichogaster lalius red bij deze omschrijving is te vinden:
Volwassen mannen zijn roodvan kleur
Vrouwen zijn meer grijsachtig van kleur

Dit zou dus betekenen dat het twee verschillende vari�teiten zijn, maar wel beide mannen?
Het valt wel op dat de blauwe de laatste tijd wat weggekropen zit.
Mocht iemand uitsluitsel kunnen geven, en het blijken twee mannen, is het dan mogelijk er twee vrouwen bij te kopen?
Of is dit niet aan te raden?

Beide foto's zijn zonder twijfel mannen. De vrouwen zijn zilverkleurig bij beide varianten. Ik zou gaan voor 1 variant en daar vrouwen bij zoeken in verband met mogelijke kruisingen.

hmm dat is balen!

Nou dan hoop ik er hier iemand blij mee te maken. De rode mag dan gratis naar een nieuwe eigenaar.
Ik zal het ook nog eens in de verkoophoek van het forum zetten.

Bedankt!

Heb je drijfplanten? Deze zijn belangrijk voor hun welzijn.

Er is beschutting genoeg en doorgaans gaat het prima tussen de twee. Nu is de rode echter een nest aan het bouwen en lijkt met de minuut agressiever te worden.

Gourami's worden inderdaad agressiever als ze nesten gaan bouwen.
Ze worden agressief naar alle vissen, maar dat hoort bij hun gedrag.
Ik heb ook een colissa laila man, die heeft ook geen vrouwtje maar die heeft nog nooit een nest gebouwd, hij doet het al anderhalf jaar goed verder, ik heb er wel een spatgourami koppel bij, en als dat mannetje een nest bouwt schuilen al mijn vissen zich weg, hij is dan echt de koning van de bak.
Ik ben altijd blij als het weer over is.

Als je ze er samen in laat zitten is er straks slechts ��n uitkomst : Dat je er ��n overhoudt.

Probleem opgelost!
De rode man heeft plaats gemaakt voor een vrouwtje..
Eind goed al goed!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan