Colombo: Flora Base Pro of Flora Mano Base?


AquaTijs

Active member
Lid geworden
27 mei 2023
Berichten
26
Leeftijd
17
Locatie
Nieuw-Beijerland
Hallo,
ik heb een vraagje: wat is het verschil tussen de flora base pro en de mano base?
Ik wil graag één van deze 2 in mijn aquarium, welke raden jullie aan? en kan je die bodem ook nog afdekken met grof grind?

Ik hoor het graag!
 
Colombo mano base word in de regel gebruikt als toplaag. Feitelijk bedoeld om de onderlaag van Colombo FloraBase Pro af te dekken omdat deze erg licht is en lastig plantjes in te plaatsen zijn.
Oke, weet u of de mano base alleen genoeg is als voedingsbodem. of moet er per se florabase pro onder? want in mijn plaatselijke dierenwinkel hadden ze alleen mano base.
 
zeg maar jij tegen u :thumbs:

Colombo mano base word verkocht als voedingsbodem, bestaat hoofdzakelijk uit klei en heeft daarom dus CEC eigenschappen. Het kan overtallige voedingsstoffen opslaan en afgeven.
Het kan gebruikt worden als toplaag. En als we de verpakking moeten geloven kan het een optimale plantengroei mogelijk maken.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik ben nogal sceptisch met producten van colombo/ superfish
 
zeg maar jij tegen u :thumbs:

Colombo mano base word verkocht als voedingsbodem, bestaat hoofdzakelijk uit klei en heeft daarom dus CEC eigenschappen. Het kan overtallige voedingsstoffen opslaan en afgeven.
Het kan gebruikt worden als toplaag. En als we de verpakking moeten geloven kan het een optimale plantengroei mogelijk maken.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik ben nogal sceptisch met producten van colombo/ superfish
Oke duidelijk! Wat raad jij dan aan? ik ben namelijk een beginner en zou niet weten wat voor voedingsbodem, vloeibare voeding of voedingstabletten in je aquarium moeten (en of je die überhaubt moet gebruiken).
 
Dat is volledig afhankelijk van je plantenbestand. Dus wat wil je?
een eenvoudig bakje met wat visjes of wat plantjes of een felgekleurde aquascape
 
Dat is volledig afhankelijk van je plantenbestand. Dus wat wil je?
een eenvoudig bakje met wat visjes of wat plantjes of een felgekleurde aquascape
Nou, eigelijk wil ik aardig wat planten erin en dan een groepje bodembewoners (later danio's erin), maar aquascape vind ik wel overdreven.
 
Zover ik weet is het een standaard 54 liter dus de hoeveelheid licht is dan vaak niet teveel en zover ik heb gehad onder de 20 lumen per liter. Dan kun je prima af met een gewone bodem zoals Corne al aangeeft.
 
Oke dan wordt het een grindbodem. Bedankt allemaal!
dan is een grindbodem voldoende, aangevuld met de nodige voedingscapsules en een complete waterkolom bemesting.
En niet teveel licht natuurlijk
Zover ik weet is het een standaard 54 liter dus de hoeveelheid licht is dan vaak niet teveel en zover ik heb gehad onder de 20 lumen per liter. Dan kun je prima af met een gewone bodem zoals Corne al aangeeft.
 

Terug
Bovenaan