Wat is er nieuw

Columnaris uitbraak

Rubz

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2016
Leeftijd
35
Hallo,

Mijn vissen hebben wat last gehad van stress door uitval co2. Met als gevolg dat mijn hele schooltje microdevario kubotai naar de zevende hemel is gezwommen, nja op 2 na maar die gaan ook spoedig.

Mijn Betta Splendens vertoont ook symptomen waaronder de rode aanzet van de staartwortel. Nu wil ik een zoutbadje gaan overwegen maar ik weet niet of een betta hier tegen kan. En is het dan inderdaad 20 gram de liter?

Kunnen je helpen?

Alvast bedankt!
Ruben

Zoutbadjes tript de slijmhuid in geval van parasieten en wormen goed ding maar of je betta die last heeft van stress hier blij van word lijkt mij niet echt.

Jeetje wat klote zeg!
Ja jammer, denk dat er ineens een ph verschil was door uival co2, waardoor mijn planten gingen reageren. Veel nitraat plus verschil ph, stress maar dit ging wel heel snel, over een periode van een 2 weken, 16 dooien. De betta en dario dario zijn nog wel oke maar in vrij vroeg stadium heb ik het idee.

Zoutbadjes tript de slijmhuid in geval van parasieten en wormen goed ding maar of je betta die last heeft van stress hier blij van word lijkt mij niet echt.

Ja dat weet ik maar de titel is niet betta heeft last van stress, dan had ik hem wel een valium gegeven😉

In principe kan een Betta tegen een zoutbadje volgens mij.

Als de colomnaris zeker is en het is al enige tijd in je aquarium aanwezig is het redden van je vissen erg moeilijk. Persoonlijk zou ik dan niet aan de gang gaan met zoutbadjes maar met bactopur direct of de vloeibare versie.

Colomnaris is iets bacterieels.

Zie je al plekken bij de bek?

Er zijn speciale medicijnen voor de behandeling van columnaris, dus als je zeker weet dat het dat is, zou ik daar naar gaan kijken. Het is niet de meest makkelijk te behandelen ziekte, maar ik denk dat je met een echt medicijn meer succes gaat hebben dan met een zoutbad.
Overigens lijkt 20g/liter me wel erg veel. Zelf heb ik namelijk altijd een eetlepel per 4 liter aangehouden.

Er zijn speciale medicijnen voor de behandeling van columnaris, dus als je zeker weet dat het dat is, zou ik daar naar gaan kijken. Het is niet de meest makkelijk te behandelen ziekte, maar ik denk dat je met een echt medicijn meer succes gaat hebben dan met een zoutbad.
Overigens lijkt 20g/liter me wel erg veel. Zelf heb ik namelijk altijd een eetlepel per 4 liter aangehouden.

100% zeker weet ik niet, heb geen microscoop en ben dierenarts maar je wilt toch wat doen.
Zie je al plekken bij de bek?

rode aanzet staart, wat bij zowel de betta zichtbaar is als bij de kubotai. Bij de kubotai zou zou ik het ook omschrijven als schubben ruigheid als ik het zo bekijk.Gedrag was afzonderen van de school en de volgende dag dood. Dan vond ik alleen nog een visgraatje terug omdat de japonica ze gelijk opeten als ze dood zijn. Ohja sommige kubotai hadden inderdaad een plekje bij de bek, maar dat waren er 2 of 3.

Al gelezen bedankt! Vandaag water verversen want nitraat was boven de 25 mg/l.

Die info haal ik hier vandaan, betrouwbaar...?
https://www.visaquarium.nl/term/Zoutbad

Dit product heb ik in huis http://discuszolder.nl/medicatie/columbo-cerpofor-bactyfec/ maar de adviseren in de gebruiksaanwijzing het filter stil te leggen. http://colombo.nl/pdf/manual Bactyfec.pdf

Vind ik best wel een eng idee. Dan raakt me aquarium alleen maar verder uit balans. Ik heb de mogelijkheid om de vissen te behandelen in mijn 60 cm aquarium. Maar daar ben ik bang voor stress ivm met verschillende waterwaarden dan deze bak. Moeilijk hoor.. Eerst dat bakje maar eens doormeten vanmiddag.

Kun je niet het filter verplaatsen naar je 60cm dan, en het wat in leven houden met wat kleine visjes?

Welke kuur je ook gebruikt tegen een bacteriele infectie, ze doden ook vaak de goede bacterien en dus ook die in je filter.
Ook na bactopur van sera zul je de goede bacterien moeten aanvullen uit een gezond aquarium.
Of in elk geval je waterwaarden goed proberen te houden met heel veel waterwissels.

Welke kuur je ook gebruikt tegen een bacteriele infectie, ze doden ook vaak de goede bacterien en dus ook die in je filter.
Ook na bactopur van sera zul je de goede bacterien moeten aanvullen uit een gezond aquarium.
Of in elk geval je waterwaarden goed proberen te houden met heel veel waterwissels.

Net de waarden gemeten in het aquarium met zieke visjes maar ik verbaasde me over de waterwaarden in positieve zin.

Alleen nitraat is boven acceptabel.

Kun je niet het filter verplaatsen naar je 60cm dan, en het wat in leven houden met wat kleine visjes?
Is een idee maar ik was van plan de 60 cm op te doeken. Dus ik denk dat mijn beste optie is die een grote waterwissel te geven en dan de betta overzetten.

Ikzelf zou toch het hele aquarium inclusief filter behandelen om zeker te zijn dat deze ellendige bacterie geheel uitgeroeid is. snap dat je liever je bacteriecultuur in stand wil houden maar het schiet niet op als je vissen weer terug gaan en de bacterie zit nog in je filter/aquarium.

Ikzelf zou toch het hele aquarium inclusief filter behandelen om zeker te zijn dat deze ellendige bacterie geheel uitgeroeid is. snap dat je liever je bacteriecultuur in stand wil houden maar het schiet niet op als je vissen weer terug gaan en de bacterie zit nog in je filter/aquarium.

Ja maar columnaris zit in de meeste aquaria als ik de theorie erop nalees. Komt vaak tot uiting als de vissen zich niet prettig voelen.

In je aquarium zit van alles, bacterieen, parasieten, ongedierte etc. Je geef aan dat er 7 vissen zijn gaan hemelen 2 gaan ook spoedig en de Betta is ook niet goed. Er zou bij mij een luid belletje gaan rinkelen. Mijn inziens kan dat niet zijn omdat CO2 uitvalt en wat stress. Zou ieder aquarium zonder CO2 toevoegingen en stress leeg zijn. Er zijn vele soorten bacterieen en verschillende symptomen en je weet nooit zeker wat de boosdoener is tenzij je een kweek laat zetten.

Co2 uitval was de trigger, daarna ging het mis. Ph stijgt, planten reageren, nitraat heb ik gister gemeten en zal ongetwijfeld hoger geweest zijn. Klopt maar dat zei ik eerder al heb geen microscoop en het meeste kwaad is al geschied.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan