Combiketel aansluiten op stekker blok ivm luchtpomp aansluiten


NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Berichten
10,980
Leeftijd
55
Ik wil graag een kuip op het balkon plaatsen waarop ik minimaal een luchtpompje wil laten draaien.

Nu heb ik maar 1 stopcontact beschikbaar en daar is de combiketel op aangesloten. Gebeld met service-afdeling van het bedrijf dat onderhoud doet maar ondanks doorvragen krijg ik niet echt antwoord op mijn vraag.
Namelijk, wat is het maximale wattage dat deze ketel verbruikt, of wel, kan ik die straffeloos aansluiten op een stekkerdoos van max 2300 Watt.

Ik hoop dat iemand van jullie uit de handleiding kunnen halen of ik deze ketel kan aansluiten op een stekkerblok van bv 2300 Watt. Het luchtpompje trekt maar een paar Watt dus dat zal het probleem niet zijn.
Het gaat om een Agpo Domina F24E

Handleiding staat hier: https://www.ferroliservice.nl/static/downloadcenter/2010/06/handleiding_domina_f124e_.pdf


Ik vermoed dat het antwoord op pagina 37 staat.

Een alternatief is natuurlijk een dubbel stopcontact te laten installeren maar aangezien ik gehuurd zit doe ik dat liever niet. Een alternatief is een lange luchtslang vanuit de keuken, maar dat verdient ook niet echt een schoonheidsprijs. Beide opties houd ik wel in overweging natuurlijk.
 
Die ketel trekt max. 150 watt, dus dat lijkt me geen enkel punt in combinatie met een luchtpompje.
 
Die ketel trekt max. 150 watt, dus dat lijkt me geen enkel punt in combinatie met een luchtpompje.
Tof dat je gekeken hebt!

Ondanks dat ik er een antwoord uit probeerde te trekken bij de service afdeling, kwam ik daar tot nu to geen meter verder.
Ik ga van de week nog even kijken naar een ander stekkerblok dan dan kan de lol echt beginnen.
 
In de handleiding staat het zover ik kan zien ook niet. Maar de stroom in zo'n ketel is alleen maar om de electronica aan te sturen en de pomp van de CV, dat kan nooit veel zijn.

Ik heb jaren terug toen we een dag geen elektriciteit hadden door een storing eens de combiketel vanuit mijn auto voorzien van stroom en dat ging prima (wel omvormer nodig!). Ik wilde toch douchen en een warm huis hebben.
 
Hmmm, raar toch dat zoiets niet makkelijk uit de handleiding te halen is.

In de handleiding staat het zover ik kan zien ook niet. Maar de stroom in zo'n ketel is alleen maar om de electronica aan te sturen en de pomp van de CV, dat kan nooit veel zijn.
Ja zo dacht ik ook, maar durf niet op mijn eigen idee te vertrouwen.
 
In de handleiding staat het inderdaad op p. 37: opgenomen vermogen (rust / max.) W 5 / 150

Hij trekt dus altijd 5 watt en gaat naar 150 watt op het moment dat hij wat moet. Maar sowieso trekken die dingen niet zo heel veel. Ik heb mijn ketel in combinatie met een hybride warmtepomp ook gewoon op 1 stopcontact zitten via een verdeeldoos en dat kan prima.
 
Ik durf het wel aan nu. Ben heel benieuwd wat ik ga horen van de service afdeling ;)
 
Ik ook. Vind het, eerlijk gezegd, heel raar dat ze je niet gewoon een simpel antwoord kunnen geven op zo'n vraag...
 
Je hebt helemaal gelijk staat inderdaad op pagina 37. Helemaal overheen gelezen!
 
Ik ook. Vind het, eerlijk gezegd, heel raar dat ze je niet gewoon een simpel antwoord kunnen geven op zo'n vraag...
De vrouw die ik aan de telefoon had (neem aan secretaresse) bleef maar schermen met "de veiligheid is dan waarschijnlijk niet meer gegarandeerd". Heb gezegd dat dat geen antwoord op mijn vraag was en na aandringen word ik dus nog teruggebeld.

Je hebt helemaal gelijk staat inderdaad op pagina 37. Helemaal overheen gelezen!
Joh, er staan zoveel gegevens dat ik niet meer wist waar ik kijken moest. Maar dan nog had ik navraag gedaan hoor. Elektriciteit is toch iets wat vaak lastig blijft voor me.
 
Als de ketel echt dik 2 Kilowatt zo verbruiken dan was het een dure kostganger ;)
Ja inderdaad, maar had de piek kunnen zijn of zo. Weet ik veel :juggle:
Ik heb nou tenminste gemoedsrust.
 
Ja inderdaad, maar had de piek kunnen zijn of zo. Weet ik veel :juggle:
Ik heb nou tenminste gemoedsrust.

Haha, ik weet het net zo goed niet hoor want ik heb er ook helemaal geen idee van.
 
Ik heb ook antwoord van de service-afdeling. "De ketel moet ten allen tijde aangesloten direct op het stopcontact aangesloten zijn". Omdat ik geen monteur aan de lijn had maar weer een secretaresse kwam ik weer geen meter verder met vervolgvragen.
Voor vragen over het vervangen van een enkel stopcontact naar dubbel was ze niet genoeg onderlegd en het werd alsmaar verwezen naar de verhuurder. Daar zou ik mijn vragen voor moet leggen. :stom:
Bij dit bedrijf kom ik dus geen meter verder. Wat een bureuacratie om een stopcontact.

Ik ga de opties eens verder bekijken. Eerst een proberen die luchtpomp zo op te hangen dat hij niet als een gek resoneert.
 
Tja ik ben geen kenner maar waarom zou dat niet vanuit een verdeeldoos mogen komen die vanuit het stopcontact komt?
 
Tja ik ben geen kenner maar waarom zou dat niet vanuit een verdeeldoos mogen komen die vanuit het stopcontact komt?
Kijk, dat is dus een vraag die ik wilde stellen maar absoluut geen ruimte voor kreeg omdat ik meteen werd doorverwezen naar de verhuurder (die daar natuurlijk advies moeten inwinnen).
 
Stroomverbruik van een combiketel is bijna verwaarloosbaar. En dat van je pompje al helemaal.

Totaal geen issue dus :)

Een alternatief is natuurlijk een dubbel stopcontact te laten installeren maar aangezien ik gehuurd zit doe ik dat liever niet. Een alternatief is een lange luchtslang vanuit de keuken, maar dat verdient ook niet echt een schoonheidsprijs. Beide opties houd ik wel in overweging natuurlijk.
Er bestaan ook gewoon splitters. Kost maar een paar euro bij de action/lidl of bouwmarkt.
 
Zijn die splitters nog wel wettelijk toegestaan?
 
Zijn die splitters nog wel wettelijk toegestaan?
Volgens mij verkoop Gamma ze zelfs nog voor van die platte stekkers zonder randaarde.
 
Ik begrijp zo'n bedrijf wel. Als ze zeggen dat het geen probleem is en er gaat iets fout dan zijn zij ineens aansprakelijk, want het was allemaal akkoord. En ze hebben natuurlijk geen invloed op hoe jij het aansluit. Misschien leg je die verdeeldoos wel buiten in de regen.

Op stroom gebied is er geen verschil tussen een dubbel stopcontact of een verdeeldoos er tussen, mits de gebruikte materialen het benodigde vermorgen kunnen leveren. Nu is het vermogen daar sowieso laag dus ik zie echt geen probleem.
 
Belachelijke reactie van dat bedrijf. Ik heb hier de afgelopen tijd een installateur gehad die ook het een en ander bij de ketel heeft gedaan en die jongens hebben er niks over gezegd dat ik ketel, warmtepomp, vloerverwarmingsverdeler en draadloze thermostaat allemaal via een verdeeldoos op dezelfde wcd had zitten.
 
Belachelijke reactie van dat bedrijf. Ik heb hier de afgelopen tijd een installateur gehad die ook het een en ander bij de ketel heeft gedaan en die jongens hebben er niks over gezegd dat ik ketel, warmtepomp, vloerverwarmingsverdeler en draadloze thermostaat allemaal via een verdeeldoos op dezelfde wcd had zitten.
Ik denk ook dat als ik een monteur toevallig thuis had gehad, ik in elk geval een gemotiveerd advies had gekregen.
Laatst een zeer kundige en nauwkeurig werkende man over de vloer gehad, die de zooi van zijn collega's op kon knappen - bleek toen hij eenmaal de stopcontacten van de muur had gehaald. Was iemand die me graag iets leerde en me er met de neus bovenop liet staan en stond open voor de gekste vragen.

Medewerker van dat bedrijf had een opbouw-stopcontact geplaatst zonder het vast te zetten in de muur. Goh... wat gek dat het steeds meer ging gapen en ik echt niets meer had om vast te draaien. Wat ik vast kon zetten zat vast.
 
De oudere verdeelstekkers zoals we die vroeger kenden zijn niet meer toegestaan in Nederland. De reden was dat die dingen stapelbaar waren en dat kon leiden dat de vermogensvraag hoger kon worden dan dat het stopkontakt kon leveren. En dat kan weer leiden tot brandgevaar. De huidige verdeelstekkers zijn niet meer stapelbaar en mogen dus gebruikt worden. Overigens moet je nog altijd letten op het gevraagde vermogen. Mijn buurman had onlangs een BB plaat en twee frituur bakken aangesloten op een verlengsnoer en vroeg zich toen af waarom zijn zekeringen eruit vlogen. Toen ik hem zei het verlengsnoer eens in de hand te nemen begreep hij het wat beter, gloeiende draden!
 
Ok een bepaald type verdeelstekker van vroeger (die waar je mooie 'kerstbomen' van kon maken door ze op te stapelen). Die mogen niet meer. Is van voor mijn tijd ;-P
Maar in dit geval mag je gewoon een moderne splitter of verlengsnoer gebruiken.
 
Ok een bepaald type verdeelstekker van vroeger (die waar je mooie 'kerstbomen' van kon maken door ze op te stapelen). Die mogen niet meer. Is van voor mijn tijd ;-P
Maar in dit geval mag je gewoon een moderne splitter of verlengsnoer gebruiken.

Ik doelde dan meer op die oude want ja ik stam nog uit de vorige eeuw :DD :DD
 
Vaak zit er sticker op de onderkant waarop dat soort data staat
 
Iedereen een dankjewel voor jullie hulp! :thumbs:

Vaak zit er sticker op de onderkant waarop dat soort data staat
Daar had ik onder andere gekeken, leek me zo voor de hand liggen. Misschien dat het onder de kap (voorkant) staat, geen idee. Hoor de monteurs vaak morren omdat ze die kap er lastig op krijgen dus ik haal hem er maar niet af.
 
Nee moet zichtbaar zijn vanaf de buitenkant
 
Als de ketel echt dik 2 Kilowatt zo verbruiken dan was het een dure kostganger ;)
wacht maar tot je een warmte pomp krijgt dan ga je war zien als het :brkis
 
Nee moet zichtbaar zijn vanaf de buitenkant
Misschien aan de linker zijkant dan maar daar kan ik niet bij, die hangt tegen een muur.
 
wacht maar tot je een warmte pomp krijgt dan ga je war zien als het :brkis
Heb speciaal daarvoor 5x4mm2 aangelegd :p
Misschien aan de linker zijkant dan maar daar kan ik niet bij, die hangt tegen een muur.
Dat zou knullig zijn, maar het hoort erop te zitten waar je het “normaal gesproken” zou moeten kunnen zien
 

Terug
Bovenaan