combinatie CSM+B en profito zinvol?


Kikkervis

Well-known member
Lid geworden
21 september 2014
Berichten
1,361
Leeftijd
26
Locatie
Groningen
Beste Aquaforum,

Sinds 3kwart-jaar gebruik ik de sporenelementen van CSM+B(dosering:2,5ml stock/ 50L water), met goed resultaat. Echter begon ik te lezen over Profito en wel dat deze andere chelatoren en meerdere soorten sporen zou bezitten..

Verder las ik verschillende meningen over het combineren van deze twee middeltjes, sommigen beweren dat een plant door het wisselen van chelatoren beter zou gaan groeien, waar de anderen weer het tegengestelde beweren.

Hierdoor vraag ik me dus af of een combinatie van CSM+B en profito tot betere resultaten leidt of dat ik het gewoon bij CSM+B kan houden.

Tevens ben ik benieuwd naar de dosering van CSM+B gebruikers om te kunnen vergelijken.
 
Tevens ben ik benieuwd naar de dosering van CSM+B gebruikers om te kunnen vergelijken.
Op je eerste vragen kan ik je geen antwoord geven, maar wat betreft deze vraag.

Dosering is afhankelijk van oa de hoeveelheid licht en bv toedienen van CO2 of niet. Ik denk dat je moet aangeven wat jou situatie is om antwoorden te krijgen waarmee je kunt vergelijken.
 
Vergeten te melden inderdaad. Ik voeg zelf bio CO2 toe, niet super stabiel om echt een waarde te kunnen vermelden, maar meestal rond de 20mg/L.
Verlichting is 11 uur lang 16 lumen/L
 
Sinds 3kwart-jaar gebruik ik de sporenelementen van CSM+B(dosering:2,5ml stock/ 50L water), met goed resultaat.

Hierdoor vraag ik me dus af of een combinatie van CSM+B en profito tot betere resultaten

Als je goede resultaten hebt met je huidige methode is veranderen niet perse nodig toch? Of heb je het idee dat het toch beter kan qua groei/gezondheid planten?
Een beetje de redenering: "why change a winning team?"...

Verder las ik verschillende meningen over het combineren van deze twee middeltjes, sommigen beweren dat een plant door het wisselen van chelatoren beter zou gaan groeien, waar de anderen weer het tegengestelde beweren.

Er worden effectief wel andere/meerdere chelatoren gebruikt in bepaalde micro-oplossingen. Voor zover ik weet heeft dat vooral impact op de beschikbaarheid van bvb ijzer in water met verschillende ph.

In zeer zacht, zuur water gaan sommige chelaten te snel uiteen vallen waardoor stoffen niet langer beschikbaar zijn. Dus het is mogelijk dat je micro's de verkeerde chelaten bevatten voor je waterwaardes. Maar mocht dat het geval zijn zou je dat merken aan je plantengroei en zou je geen goed resultaat zien denk ik. ;)

Ik las ook al nu en dan dat afwisseling bevorderlijk zou zijn maar ik weet niet in hoeverre dat juist is. Maar met bovenstaand in gedachten (uiteenvallen van chelaten) kan je natuurlijk wel een voordeel vinden in afwisseling: Wanneer je twee verschillende sporenmixen (en dus meerdere chelaten) door elkaar gebruikt is de kans statistisch kleiner dat ze allemaal uiteen vallen en ben je dus iets zekerder dat alles beschikbaar is voor je planten...
Dus misschien zit daar wel een deel van de waarheid in?
 
Beste Aquaforum,

Sinds 3kwart-jaar gebruik ik de sporenelementen van CSM+B(dosering:2,5ml stock/ 50L water), met goed resultaat. Echter begon ik te lezen over Profito en wel dat deze andere chelatoren en meerdere soorten sporen zou bezitten..
Hierdoor vraag ik me dus af of een combinatie van CSM+B en profito tot betere resultaten leidt of dat ik het gewoon bij CSM+B kan houden..

Nee, heeft totaal geen nut en geeft geen merkbaar verschil. Daarbij is CSM wel sterker geconcentreerd dan profito.
Ze maken beide gebruik van dezelfde chelaten (EDTA) voor de metalen.
De enige meerwaarde van profito zijn de aanwezigheid van meer 'traces'. Maar mij is verteld dat deze elementen die ook gewoon in dezelfde concentraties in het kraanwater zitten.
Dus... zou niet gaan mixen
 
Dat is wel krapjes, dan heb je ook niet al te moeilijke plantjes denk ik?

Zelf gebruik ik plantenpracht en profito om en om, eerst alleen profito, verschil heb ik nooit gemerkt dus ik ga weer over op één soort.
Waarschijnlijk ga ik ook de Csm+b gebruiken straks.
 
Bedankt voor alle reacties!

Waterwaarden
pH=7
KH=7
Hieruit volgt dat CO2= 20 mg/l
NO3:kleine 10 mg/l
PO4:0,5 mg/l



Als je goede resultaten hebt met je huidige methode is veranderen niet perse nodig toch? Of heb je het idee dat het toch beter kan qua groei/gezondheid planten?
Een beetje de redenering: "why change a winning team?"...

Voornaamste reden is: spelen met de hobby. De plantjes vertonen niet gebrek kenmerken, alleen wat last van penseelalgjes op de javavaren en groene puntalgjes op de lobelia's.

Dat is wel krapjes, dan heb je ook niet al te moeilijke plantjes denk ik?

Zelf gebruik ik plantenpracht en profito om en om, eerst alleen profito, verschil heb ik nooit gemerkt dus ik ga weer over op één soort.
Waarschijnlijk ga ik ook de Csm+b gebruiken straks.

Voor plantjes raad ik mijn fotoalbum aan, staat alles in. Er zit een extra ledstrip(500lm) extra in de kap, die soms erbij aan gaat, maar de puntalgjes beginnen dan te snel toe te nemen..


Ik houd het dan maar gewoon bij CSM+B. Klinkt mijn gegeven dosering te weinig, correct of juist teveel?
 
Voor plantjes raad ik mijn fotoalbum aan, staat alles in
Net even gedaan, ziet er goed uit, en de planten doen het ook goed onder zo weinig licht.

Ik vond de 25 lumen/L die ik had al weinig, maar zelfs de (lage) gras soorten doen het goed bij jou:thumbs:
Maar met de Led strip aan heb je al 10 lumen/l meer natuurlijk
 
Bedankt voor alle reacties!

Waterwaarden
pH=7
KH=7
Hieruit volgt dat CO2= 20 mg/l
NO3:kleine 10 mg/l
PO4:0,5 mg/l





Voornaamste reden is: spelen met de hobby. De plantjes vertonen niet gebrek kenmerken, alleen wat last van penseelalgjes op de javavaren en groene puntalgjes op de lobelia's.



Voor plantjes raad ik mijn fotoalbum aan, staat alles in. Er zit een extra ledstrip(500lm) extra in de kap, die soms erbij aan gaat, maar de puntalgjes beginnen dan te snel toe te nemen..


Ik houd het dan maar gewoon bij CSM+B. Klinkt mijn gegeven dosering te weinig, correct of juist teveel?

Dat zijn dus wél kenmerken van tekorten; groene puntalgjes noemt men ook wel Green Spot Algae (GSA) met als oorzaak een CO2 en fosfaat tekort. Baard of penseelalg wijst op een CO2 tekort. Bekijk ook even je waterdistributie, komt je voeding wel overal?
 
Penseelalgjes groeien op de achterwand, vol in de stroming van het filter. De GSA groeit op de lobelia, dit komt vooral omdat ik PL lamp heb ipv een TL lamp. Hierdoor is het licht niet evenredig verdeelt in de bak. De lobelia, als langzame groeier, zit nota bene vol onder deze pl lamp en zodoende heeft hij ook als enige last van deze algjes..

Ik heb als filter een aqua-flow 100 (200l/uur) en dus ook weinig stroming in mijn bak. Hierdoor zijn er ook plekken met slechte/geen stroming. Echter zijn deze plekken volkomen algvrij en vinden de algen alleen houvast op de plekken met goede stroming/voeding..

Maar als je goede tips weet om dit weg te krijgen, ik sta er voor open!
 
Ik blijf het knap vinden dat je met zo weinig licht en het genoemde filtertje zo'n mooi resultaat hebt.

De Lobelia deed het bij mij onder het volle licht eigenlijk prima, en groeide nog best snel ook, juist in de schaduw kreeg ie wat zwarte alg soms.
 
Ik blijf het knap vinden dat je met zo weinig licht en het genoemde filtertje zo'n mooi resultaat hebt.

De Lobelia deed het bij mij onder het volle licht eigenlijk prima, en groeide nog best snel ook, juist in de schaduw kreeg ie wat zwarte alg soms.
Licht is natuurlijk ook niet de heilige graal ;)
Draait om balans met die gouden 3hoek, en als je licht beperkt is word de rest ook minder kritisch vanzelf.
Helaas werkt dat niet zo met CO2 en “mest”
 
Licht is natuurlijk ook niet de heilige graal ;)
Nee misschien niet, maar Ts heeft toch wel heel weinig licht, en ook nog gedempt door de planten die overhangen.
Al met al amper voldoende voor de easy plantjes.
In mijn bakje van 70 liter met 18 watt T8 merk ik toch wel dat de groei wat moeizamer gaat dan voorheen in mijn grote bak, sterrenkruid heeft het erg moeilijk, Belgisch groen wil nog wel.
Het Flame mos gaat ook maar net, het groeit wel maar daar is ook alles mee gezegd.
De Anubiassen vinden het wel fijn, die blijven mooi alg vrij:thumbs:
 
Penseelalgjes groeien op de achterwand, vol in de stroming van het filter. De GSA groeit op de lobelia, dit komt vooral omdat ik PL lamp heb ipv een TL lamp. Hierdoor is het licht niet evenredig verdeelt in de bak. De lobelia, als langzame groeier, zit nota bene vol onder deze pl lamp en zodoende heeft hij ook als enige last van deze algjes..

Ik heb als filter een aqua-flow 100 (200l/uur) en dus ook weinig stroming in mijn bak. Hierdoor zijn er ook plekken met slechte/geen stroming. Echter zijn deze plekken volkomen algvrij en vinden de algen alleen houvast op de plekken met goede stroming/voeding..

Maar als je goede tips weet om dit weg te krijgen, ik sta er voor open!
Bij goede plantengroei gaat alles om verhoudingen. Kijk dus allereerst hoeveel licht een plant nodig heeft. Daaraan wordt voeding aangepast, op de eerste plaats CO2. Zo kan je je voorstellen dat een Alternanthera in het volle licht staat maar een Anubias geef je een meer beschaduwd plekje. Omdat een Lobelia ook een plant is, ik ga er vanuit dat je de cardinalis hebt, die wel degelijk lichtbehoeftig is moet je er toch vanuit gaan dat deze plant een CO2 tekort heeft in verhouding tot het lichtniveau dat het vraagt.
 
Bij goede plantengroei gaat alles om verhoudingen. Kijk dus allereerst hoeveel licht een plant nodig heeft. Daaraan wordt voeding aangepast, op de eerste plaats CO2. Zo kan je je voorstellen dat een Alternanthera in het volle licht staat maar een Anubias geef je een meer beschaduwd plekje. Omdat een Lobelia ook een plant is, ik ga er vanuit dat je de cardinalis hebt, die wel degelijk lichtbehoeftig is moet je er toch vanuit gaan dat deze plant een CO2 tekort heeft in verhouding tot het lichtniveau dat het vraagt.

naar aanleiding van een te laag co2 niveau heb ik de co2 toevoer verhoogd mbv een groter oppervlakte omgekeerd bakje. Ik hoop het resultaat met een paar week te mogen medelen!
 
Als de fles minder wordt heb je ook minder productie en dan loopt de co2 vaak dus ook terug. Op tijd vervangen van de fles is dus wel belangrijk met bio co2. Het is niet echt stabiel dus mijn voorkeur heeft co2 uit de drukfles.
 
2% mag die met gemak zijn, ze geven 1.63 % op voor 25ppm Co2 maar dat haalt niemand volgens mij.
Heb je wel voldoende bellen?

ik zit nu op 1,5%. Bellen zat, vervang de fles met regelmaat.

Als de fles minder wordt heb je ook minder productie en dan loopt de co2 vaak dus ook terug. Op tijd vervangen van de fles is dus wel belangrijk met bio co2. Het is niet echt stabiel dus mijn voorkeur heeft co2 uit de drukfles.

tja, ik heb ook liever een Bentley dan mijn fiets, maar helaas moet ik het toch ook met mijn fiets voorlopig doen! :petjeaf:
 
vervang de fles met regelmaat.
je kunt ook met twee flessen werken, waarvan je er dan iedere week één vervangt, dan heb je een wat constantere toevoer.
De temperatuur is ook wel belangrijk, die moet niet onder de 20 graden komen eigenlijk, ik heb de flessen in een bak water met 25 watt heater staan.
 
Ja ik snap het. Mocht je (tzt) iets willen wat voordeliger is dan kun je eens op MP kijken want daar heb ik ook mijn co2 weg.

heb jij navulbare flessen of moet je de fles vervangen? en weet jij of je bij Frits Kuiper ook CO2 flessen kunt laten vullen?
 
Ik heb de navulbare en laat die vullen bij Chubb Varel aan de Wasaweg en dat kost 12 euro voor flessen tot 2 kilo. Frits doet dat namelijk niet. Ook kun je nog goedkoper bij Holthausen terecht in ik dacht Hoogezand maar ja dat is me te ver fietsen.
 
Ik heb de navulbare en laat die vullen bij Chubb Varel aan de Wasaweg en dat kost 12 euro voor flessen tot 2 kilo. Frits doet dat namelijk niet. Ook kun je nog goedkoper bij Holthausen terecht in ik dacht Hoogezand maar ja dat is me te ver fietsen.

wat voor soort flessen kunnen zij vullen? alle hervulbare flessen, ongeacht merk?
 

Terug
Bovenaan