Wat is er nieuw

Conditie planten achteruit

• Onderwerp starter Onderwerp starter TRB
  • Startdatum Startdatum
T

TRB

Guest
Hallo,

De conditie van mij planten gaat hard achteruit.
De bladeren krijgen rare vormen,er komen gaten in de bladeren en de kleur word minder.Sommige planten groeien wel.
Ik heb een Dennerle co2 160 primus systeem en gebruik nu Sera plantenvoeding.Ook zit er een voedingsbodem in van Sera.
Ik heb de co2 ladder een tijdje tegenover de uitlaat van de pomp gezet.
En nu weer naast de pomp/filter.
Ik geef ongeveer 60 bpm.De dropchecker is mooi groen.
De ph waarde is telkens rond de 7 en de kh zit ongeveer op 6.
Het licht staat 8 uur aan.
Ik weet niet wat er fout gaat,of wat ik niet goed doe.Ook merk ik dat de bellen niet constant zijn,hij loopt soms harder.
Heeft iemand een idee en kan mij helpen?Zou een foto mee sturen van hoe het er nu bij staat.

Bijlagen

• 20191225_130739.jpg
    20191225_130739.jpg
    32.2 KB · Weergaven: 167
Wat zijn de waterwaarden en wat voeg je aan voeding toe?

Ik meet met Sera strips,misschien niet helemaal de beste meting.
PH7
KH6
GH>10d
CI mg/L 0
NO2 mg/L 0
NO3 mg/L 15.
Dit heb ik net gemeten.

Ik voeg nu Sera Ferro toe en Sera vloeibare voeding.

Strips zijn inderdaad niet echt betrouwbaar. Po4 kun je hier ook niet mee meten maar is wel belangrijk voor de groei. Wat voeg je verder toe aan bemesting?

Die sera voeding en Ferro is eigenlijk het enigste.En de co2.Heb 3 weken terug wel een paar sera tabletjes in de bodem gestopt.

Op de foto zie ik zo geen rare dingen maar goed dat is ook van afstand genomen en wat minder goed te zien. Je gebruikt sinds kort dus de plantenvoeding begrijp ik. Het is belangrijk om nu dat consequent te geven en ook te zorgen voor voldoende nitraat en fosfaat.
Je co2 zou ook stabiel moeten zijn want schommelde co2 waarden kunnen baardalgen veroorzaken. Waarom die niet goed loopt kan ik zo niet zeggen.
Wanneer loopt hij harder? Bij het aangaan is het vaak even zo dat je wat meer bellen ziet maar dat moet al snel rustig worden en constant.

Ik heb geen magneet ventiel dus hij loopt snachts door.
Smorgens als ik beneden kom dan kan die veel harder lopen als de middag/avond ervoor.
Ik geef nu wel constant voeding.
Ik weet ook niet of ik de co2 ladder op de juiste plek heb staan.
Ik merk wel dat de planten vervormde bladeren krijgen.De kleur word minder.En aan de stengelplanten vallen de onderste bladeren eraf.

Je beide anubiasplanten (rechts op de foto) horen niet in de bodem te staan dan gaan ze dood)

Ik heb geen magneet ventiel dus hij loopt snachts door.

😱 Dat is echt geen goed idee hoor.
Het zorgt voor wisselende co2-levels maar nog veel belangrijker: vroeg of laat ga je je vissen vergassen op die manier. Je mag nooit vergeten wat de risico's zijn voor de bewoners dus zoveel ruimte om te experimenteren is er niet met vissen in de bak.

Smorgens als ik beneden kom dan kan die veel harder lopen als de middag/avond ervoor.

In zo'n geval zal het zelfs eerder vroeg dan laat verkeerd lopen vrees ik.
:sorry:
Als je met co2 (potentieel dodelijk gas eigenlijk) werkt is het sturen/controleren ervan essentieel dus een magneetventiel met timer of een automatische sturing is onmisbaar.

Je magneetventiel kan ook haperen hoor of je pH sonde die geen juiste waarde meer aangeeft.
Met ieder systeem kun je in de problemen raken

Je magneetventiel kan ook haperen hoor of je pH sonde die geen juiste waarde meer aangeeft.

Dat is waar maar ook met een volwaardig en functionerend systeem moet je oplettend blijven.
Daarvoor gebruiken we bvb een dropchecker, kijken we nu en dan eens naar de bellenteller en naar de flessendruk, houden we de vissen in het oog en ijken we de sonde op gezette tijden...
😉

Juist, maar mijn punt is: de ts werkt nu eigenlijk zonder systeem, of beter: met een half systeem!
En co2 toevoegen met de natte vinger, zonder schakeling 's nachts en met een wisselende bellenstroom = recipe for disaster! :deal:

Ik zeg dat niet om ambetant te doen, het is gewoon een niet te ontkennen feit.

Ik zou ook zeker gaan werken met een magneetventiel en ja overal kan een hapering inkomen maar dat heb je nu eenmaal met techniek.

Ik wou er enkel op wijzen dat het met ieder systeem fout kan gaan.
Een co2 continu test + kijken naar ademhaling vissen bij aangaan verlichting zijn zeer belangrijk.

Ik was ook van plan om een magneet ventiel aan te schaffen.Ik houd wel elke dag de vissen en de dropchecker en bellenteller streng in de gaten.
Maar jullie hebben dus niet echt een verklaring waarom mijn planten het minder gaan doen.
De plek van de co2 ladder is wel juist?En elke week de juiste dosering van voeding moet toch voldoende zijn?

Je beide anubiasplanten (rechts op de foto) horen niet in de bodem te staan dan gaan ze dood)

Ja ik had ze op een stuk kienhout voorheen.Dit hout heb ik eruit gehaald en een poging gedaan om ze in het grind te laten groeien.

Met een magneetventiel zal de waarde tijdens de nacht minder oplopen en zul je de vissen niet vergassen. Ook zal het dan stabieler blijven. Ik laat meestal de co2 een dik uur voor het licht gaat branden al starten zodat er voldoende co2 aanwezig is als het licht aangaat.
Een digitale ph pen is wel makkelijk om ook de ph goed te kunnen meten zodat je weet dat het verloop over de dag een beetje stabiel is.

Ja ik had ze op een stuk kienhout voorheen.Dit hout heb ik eruit gehaald en een poging gedaan om ze in het grind te laten groeien.
Ja dan doen ze het niet, je kan ze ook op een steentje lijmen met plantenlijm

Je kan morgen van geluk onder de trein komen.... Zonder gekheid, dit is natuurlijk geen argument. Dat kan je beter in een hoekje met je armen over elkaar gaan zitten. Tenslotte kan er altijd was mis gaan.

Met een magneetventiel zal de waarde tijdens de nacht minder oplopen en zul je de vissen niet vergassen. Ook zal het dan stabieler blijven. Ik laat meestal de co2 een dik uur voor het licht gaat branden al starten zodat er voldoende co2 aanwezig is als het licht aangaat.
Een digitale ph pen is wel makkelijk om ook de ph goed te kunnen meten zodat je weet dat het verloop over de dag een beetje stabiel is.
Als aanvulling; dat betekend dus dat je je CO2 toevoer stopzet gedurende de nacht. Met de hand of met een timer.

Je kan morgen van geluk onder de trein komen.... Zonder gekheid, dit is natuurlijk geen argument. Dat kan je beter in een hoekje met je armen over elkaar gaan zitten. Tenslotte kan er altijd was mis gaan.
Murphys law komt wel eens voor in onze hobby

Magneet ventiel gaat er komen.
Moet ik voor als ik vragen heb over de co2 installatie in het onderwerp CO2 vragen stellen?
Want wil graag weten of ik het goed heb staan,ladder etc.En de stroming in het water.
Want baal ervan dat de planten achteruit gaan.

Moet ik voor als ik vragen heb over de co2 installatie in het onderwerp CO2 vragen stellen?
Want wil graag weten of ik het goed heb staan,ladder etc.En de stroming in het water.
Want baal ervan dat de planten achteruit gaan.

Een apart topic is geen slecht plan.
Plaats dan meteen ook zoveel mogelijk informatie (plantenbestand, ph met en zonder co2, pompcapaciteit, richting van de uitstroom,...) en een foto van je hele co2 installatie (inclusief dropchecker op kleur, naaldventiel, ...) indien mogelijk.

Want aangezien je sprak van wisselend aantal bellen heb ik het vermoeden dat er ergens iets mis gaat.
Stabiliteit is essentieel bij co2 toevoeging en dat begint bij een stabiele én regelbare toevoeging. Dus de toevoer van het gas moet je eerst en vooral onder controle krijgen.

En nogmaals: ik denk dat je co2 nu sowieso enorm schommelt doordat het gas 's nachts blijft door lopen.
Want er is geen verbruik gedurende de nachturen, meer nog: de planten (en ook je vissen) geven zelfs co2 af tijdens de donkere periode waardoor je nu 's nachts hoogstwaarschijnlijk (te) hoge (piek)waardes hebt
Slecht voor de stabiliteit (slecht voor plantengroei en goed voor algen) en zeker niet ideaal voor je dieren... Lees: lastig/gevaarlijk door de grote schommelingen en de onopgemerkte piekmomenten 's nachts.

Meer nog: als ik moet kiezen tussen een bak zonder co2 of een bak met schommelende/instabiele co2-toevoeging dan kies ik altijd een bak zonder.
Zonder te twijfelen!
😉

Er wordt hier alleen gehaamerd op Co2 en een magnet ventiel maar aangezien zijn dropchecker groen is heeft de weg kwijnende of zoals aangegeven planten die hun kleur verliezen daar niet veel te maken..er is voldoende Co2 en hem door laten lopen in de nacht kan een risico zijn maar over het algemeen gaat dat hier ook goed op de rio180 zonder magneet ventiel.
Het is wel aan te raden om er een magneet ventiel met timer tussen te zetten wat hier ook nog moet gebeuren.

Maar nu de planten, ik kan een beetje uit het verhaal op maken dat dit aquarium nog niet erg lang draaid en er al voeding wordt toegedient met voedingstabletten + voedingsbodem.
Dan kan het maar een aantal zaken zijn waarom de planten nog niet lekker op gang willen komen.,

Planten staan er korter in als 2 maanden en zijn nog niet voldoende geworteld en hebben zich nog niet helemaal aangepast aan het aquarium, remedie geduld !
Fosfaat is niet f nauwelijks aanwezig, meten is weten en indien nodig aanvullen tot minimaal 0,5mg de liter.
indien wel voldoende fosfaat belichtingsduur langer maken naar 9-10uur om de -planten extra te stimuleren een wortelstelsel aan te maken.. aangezien je Co2 toevoegd moet dit dan geen probleem zijn.
Kleine waarschuwing met Anubis soorten, niet in substraat planten wat al gezegd is maar Anubis houd niet van fel licht en zijn schaduw planten, dus bij langer belichten kan de Anubis gaan weg kwijnen door teveel licht..

Laatst bewerkt:
er is voldoende Co2 en hem door laten lopen in de nacht kan een risico zijn maar over het algemeen gaat dat hier ook goed op de rio180 zonder magneet ventiel.
Kan een risico zijn?
Leuk voor de dieren in de bak hoor: hun "baasje" pompt gas in hun water "a l'improviste", "met de natte vinger", "op het gevoel"...
Waarom?
Welja, het gaat over het algemeen wel goed...
:stars:
Het moet maar één keer fout gaan en al je bewoners zijn er geweest.
Heb je ooit al eens de kleur van de dropchecker bekeken na een ganse nacht co2 toevoegen zonder enig verbruik?

Ik vind het bijna ongelooflijk dat jij het zo aanpakt (hoe bepaal je dan het juiste aantal bellen?)
Nog straffer vind ik dat je zelfs bijna "reclame" maakt voor deze 'manier' van werken.
ps: Niet te vergeten: de ts zei eerder dat het gas soms ('s nachts!!!) vanzelf harder gaat lopen.....
...
Samenvattend voor een goed begrip:
1+1+1=3
's nachts geen uitschakeling + extra bellen + geen controle tijdens deze donkere periode = Danger Danger! High Voltage!!!
Duidelijk?

Ten overvloede: ten eerste speel je daardoor met het leven van de dieren maar bovendien heeft 24/24u gas toevoegen geen meerwaarde voor de planten aangezien je zo teveel schommelingen krijgt.

Kan een risico zijn?
Leuk voor de dieren in de bak hoor: hun "baasje" pompt gas in hun water "a l'improviste", "met de natte vinger", "op het gevoel"...
Waarom?
Heb je ooit al eens de kleur van de dropchecker bekeken na een ganse nacht co2 toevoegen zonder enig verbruik?

Ik vind het bijna ongelooflijk dat jij het zo aanpakt (hoe bepaal je dan het juiste aantal bellen?)
Nog straffer vind ik dat je zelfs bijna "reclame" maakt voor deze 'manier' van werken.
ps: Niet te vergeten: de ts zei eerder dat het gas soms ('s nachts!!!) vanzelf harder gaat lopen.....
...
1+1+1=3
's nachts geen uitschakeling + extra bellen + geen controle tijdens deze donkere periode = Danger Danger! High Voltage!!!
Duidelijk?

Ten overvloede: ten eerste speel je daardoor met het leven van de dieren maar bovendien heeft 24/24u gas toevoegen geen meerwaarde voor de planten aangezien je zo teveel schommelingen krijgt.

Zo slechte Kerst gehad ?

Co2 snachts blijven toevoegen kan een risico zijn ...geef ik al aan dat het een RISICO IS DIE JE NEEMT !
Vervolgens raad ik aan om een magneet ventiel met timer te gaan gebruiken...

Dus hou lekker even je gezeik voor je met je overdreven gezeik.. respectloos reageren heet zoiets.

wees eens lief voor elkaar

En als je toch perse zonder magneetventiel wil werken dien je minimaal een paar zaken aan te passen of mee te nemen in je aanpak.

Ofwel kan je 's nachts zorgen voor extra oppervlaktebeweging (door bvb een luchtpompje op timer 😀 of door je uitstroom wat hoger te plaatsen). Zo zorg je ervoor dat je water beter ontgast en vermijd je pieken.
Ofwel bouw je zeer langzaam op en zorg je ervoor dat je gaslevel overdag vrij laag blijft (bvb door 20ppm dropcheckervloeistof te gebruiken) zodat je zeker geen te hoge gaslevels krijgt tijdens de nachturen.

Dus hou lekker even je gezeik voor je met je overdreven gezeik..

Je mag me ook lekker negeren hoor!
Tussen ons gezegd en gezwegen: al mijn reacties hier zijn eigenlijk aan de ts gericht (en met goede intenties)...
Dus doe je best en trek het je niet te hard aan, Ed!

respectloos reageren heet zoiets.

Ah? :stars:
Speciale redenering vind ik.

Dus hou lekker even je gezeik voor je met je overdreven gezeik..

En onder welke noemer valt dit soort reactie precies?
😀😀

Kan een risico zijn?
Waarom?

...
1+1+1=3
Duidelijk?

En als je toch perse zonder magneetventiel wil werken dien je minimaal een paar zaken aan te passen of mee te nemen in je aanpak.

Ofwel kan je 's nachts zorgen voor extra oppervlaktebeweging (door bvb een luchtpompje op timer 😀) of door je uitstroom wat hoger te plaatsen. Zo zorg je ervoor dat je water beter ontgast.
Ofwel bouw je zeer langzaam op en zorg je ervoor dat je gaslevel overdag vrij laag blijft (bvb door 20ppm dropcheckervloeistof te gebruiken) zodat je geen te hoge gaslevels hebt tijdens de nachturen.

Je mag me ook lekker negeren hoor!
Tussen ons gezegd en gezwegen: al mijn reacties hier zijn eigenlijk aan de ts gericht (en met goede intenties)...
dus trek het je niet te hard aan, Ed!

Ah?
Speciale redenering vind ik.

En onder welke noemer valt dit soort reactie precies?
😀😀

Joh als jij die argumenten zo goed weet over Co2 extra water beweging of luchtpompje had an lekker zelf je smoel open gedaan en reclame gemaakt wijsneus…
dus jij snapt niet waarom jouw manier van reageren respectloos is ? en ik moet er maar niet te hard aan trekken ?
nee zal ik zeker niet doen..je staat vanaf nu op mijn negeerlijst..heel simpel en opgelost..zoals je al zei negeren.

Ik zie dat het om een hervulbare gasfles gaat.
Natuurlijk moet daar een magneetventiel op, maar tot die tijd kan ook gewoon de gasfles dichtgedraaid worden in de avond.

en ik moet er maar niet hard aan trekken

Oeioeioei, waskeburt?
ik zei gewoon
"Trek HET je niet te hard aan'!
En echt niet
"Trek ER niet te hard aan"
(Ik zou niet durven)

😀 :thumbs:😀
Jongens toch, de humor....!

dus jij snapt niet waarom jouw manier van reageren respectloos is

Nee, nog steeds niet...
Maar ik vrees dat je het nu niet meer wil uitleggen door het negeren en zo? :S
Too bad.
Oh well...
I'll survive, i guess..
:zwaai:

Ik zie dat het om een hervulbare gasfles gaat.
Natuurlijk moet daar een magneetventiel op, maar tot die tijd kan ook gewoon de gasfles dichtgedraaid worden in de avond.

Kijk jij snapt het. zo simple kan een oplossing zijn om snachts Co2 te stoppen ook al zit er een risico aan dat je het een keer kan vergeten om de fles dicht te draaien.
Zo doe ik dat momenteel ook maar deze week komt er een magneetventiel op met timer..stukje veiliger.

Zelfs na het opnieuw lezen van mijn reacties hier snap ik nog steeds niet zo goed waar en wanneer ik precies respectloos ben geweest. Jammer dat Ed me nu niet meer leest dus ik zal het nooit exact weten waarom hij zo boos werd... A real loss that is... 🙁

Het lijkt me toch niet verkeerd dat ik aanvankelijk wees op het gevaar van constante toevoeging?
En na Ed's verhaal herhaalde ik mijn waarschuwing omdat we niet mogen vergeten dat de ts aangaf dat zijn BPS spontaan durft oplopen. Het is nu eenmaal zo dat dit oplopen icm nachtelijke toevoeging heel riskant is.
Ik blijf erbij dat deze situatie een tikkende tijdbom is voor de dieren en dat is imo altijd een onverantwoord risico. Experimenteren met gas doe je beter zonder dieren in de bak. En anders bouw je zeer voorzichtig en stabiel op...

Soit...
In één en dezelfde post iemand (zonder duidelijke argumenten) betichten van "respectloos reageren" en vervolgens die persoon in één adem aanmanen "te stoppen met zijn overdreven gezeik"... :thumbs: Je moet het maar klaarspelen denk ik dan
Makes sense!
Or maybe not....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan