Wat ik niet begrijp is dat men loopt te klungelen met een relatief gevaarlijk systeem zonder te beseffen waar men mee bezig is.
Dat is exact de reden van mijn reacties! Velen kopen een gans systeem, sluiten het zonder ervaring aan op een bak vol dieren, ze beginnen te draaien aan de gaskraan en vergeten vervolgens ineens dat het snel (met een kleine draai aan de kraan) kan omslaan van "bemeste bak" naar een "gasbak" waarin je je ganse bestand op enkele uren kan vergassen.
n een ander topic zei ik al dat ik vind dat CO2 niet voor starters is.
True!
Maar stel dat je het als starter toch doet ( maar eigenlijk is iedereen die voor het eerst met co2 aan de gang gaat een 'beginner' op co2 vlak, dus ook ervaren aquarianen) dan kan (en moet) je dat leerproces ook verantwoord en doordacht aanpakken, net door de inherente risico's
Volgens mij is de makkelijkste manier om te starten met experimenteren in een indraaiende bak.
Dan heb je iets omhanden tijdens de indraaiperiode en kan je van boven naar onder werken: dus hoog beginnen (alles open desnoods tot gele dropchecker) en vervolgens terugschakelen naar goede levels. Zo leer je snel en bereik je snel de ideale levels. Zonder risico op dode dieren.
Maar start je voor het eerst met co2 in een bak met bewoners dan moet je imo net omgekeerd, dus opbouwend tewerk gaan: zeer laag beginnen en zeer traag opbouwen. En dan is nachtschakeling essentieel wil je de controle bewaren.
Op die manier leer je het ook maar alles gaat wat trager, je hebt minder "speelruimte" door de bewoners.
Lijkt me zeer logisch maar blijkbaar gaat het veelal anders...