Wat is er nieuw

Conditie Trichogaster chuna na nitrietpiek

bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Leeftijd
42
Hi allen,

Twee weken geleden heb ik in de 80 centimeter de bodem gewisseld.
Nadat het twee weken goed ging is er gisteren toch een nitrietpiek geweest. Het viel me op dat 1 van mijn chuna's heel dicht bij de bodem bleef en er niet ok uit zag.
Ik heb direct 70% water gewisseld, vanmorgen nog een keer 50%.
Hij zwom wel weer rond, maar inmiddels ligt hij bijna constant op de bodem, en ziet er alles behalve gezond uit.
Heb even een paar foto's om jullie oordeel te vragen, want ik ben niet zeker van wat er nu aan de hand is.
Hij zwemt af en toe wel rond, maar is volledig van kleur af en lijkt zich niet happy te voelen.
Ik wil hem niet laten lijden maar ook niet onnodig euthanaseren.

IMG-20171217-WA0006.jpg
IMG-20171217-WA0008.jpg
IMG-20171217-WA0009.jpg

Heb net wederom 70 liter water ververst (70% ongeveer dus), nitriet was weer zichtbaar, nog wel onder 0,5 maar beter het zekere voor het onzekere nemen.

Waar meet je mee? kun je NH 3 meten?

Zou het gewoon even afwachten hoor. Misschien knapt hij op als je waterwaardes weer in orde zijn en je niet zo veel meer hoef te verversen wat toch ook weer stress geeft.

Ik meet met een Colombo testkoffer, NH3 is aldoor 0 wanneer ik meet.

Ik hoop dat hij opknapt, maar ben er bang voor als ik hem zo zie.
Ik twijfelde net voor de verversing, het is inderdaad kiezen tussen 2 kwaden.

Als ik de vis zo zie dan zou ik hem ook echt nog wel een kans geven hoor.

Die komt er bovenop Ben

Ik geef hem zeker een kans, maar als het achteruit gaat dan moet ik even goed bedenken wat ik doe.
Vanochtend was de NO2 bijna onmeetbaar, dat is mooi want was wat aan de late kant.
Als ik thuis kom meteen weer meten.
Visje zat weer op zijn plekje op de bodem, reageerde wel dus laten zitten.

Ja dat snap ik en toch vreemd want vissen zouden volgend de link die ik eerder vond pas bij hogere waarden last kunnen krijgen en ik denk niet dat je al langere tijd last van een lage nitrietwaarde hebt gehad.

Als je geen nh3 meet en wat NO2 kun je misschien beter wat kleinere hoeveelheden verversen ipv 70%. Als hij niet opknapt kun je wellicht zoutbadjes overwegen misschien dat hij hier wel van opknapt. Is natuurlijk ook weer stress maar het is altijd lastig om keuzes te maken.

Ik zou eerder kiezen voor Filtermedium en Voogle in plaats van zoutbad. Filtermedium voor eventuele vergiftiging in het water en Voogle om de natuurlijke weerstand te verhogen.

Ik heb zelf nog nooit Voogle gebruikt maar heb er wel goede geluiden over gehoord.

Zal er eens naar kijken.
Als er NH3 geweest is zou het heel snel weer weg geweest zijn want ik meet in de ochtend, meting savonds was omdat het dier gek deed.
Het is ook maar 1 van de vissen die echt ergens last van heeft gehad...
Ik houdt het gewoon in de gaten en kijk wel even of ik iets moet ondernemen verder.

Update:
Nitriet is na gisteravond niet meer opgelopen, dus dat lijkt onder contorle.
Het is nog niet helemaal op 0 maar zo licht roze dat het niet meer te benoemen is.

De gourami lijkt niet achteruit te gaan, hij eet weer wat en hangt af en toe op zijn favoriete plek onder de drijvers.
Ik blijf het in de gaten houden.

Ik zou eerder kiezen voor Filtermedium en Voogle in plaats van zoutbad. Filtermedium voor eventuele vergiftiging in het water en Voogle om de natuurlijke weerstand te verhogen.
Aangezien de meting geen of een hele lage no2 waarde aangeeft lijkt me filtermedium niet nodig maar Voogle heb ik Ben ook al aangeraden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi dat je in elk geval geen achteruitgang waarneemt.

Oh gelukkig maar

Pfew, hopelijk gaat vanaf nu de bak weer stabiel draaien. Fijn om te horen dat de chuna man zich weer wat lijkt te herstellen.

Gisterenavond was de nitriettest nog heel licht roze, nu is hij weer helemaal helder.
Ik denk dat het dus achter de rug is. Ik zie het dier ook weer vrij normaal zwemmen, af en toe wel nog even bij de bodem maar lijkt wat actiever te zijn.

Goed om te horen Ben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan