Congo biotoop van Jeppo


Bedankt allemaal!

Zijn echte prachtige vissen, komt je ook maar zelden tegen online (laat staan in de winkel)

mag ik vragen waar jij ze vandaan trekt?

Ik surf het internet af op zoek naar soorten die bij elkaar voor zouden kunnen komen. Heel precies ben ik ook weer niet. Neolebias komen in kleine poeltjes voor, Microctenopoma in nog kleinere, troebelige poeltjes, Distichodus in rivieren met wat meer stroming. Hetzelfde geldt voor Pelvicachromis. Maar het zou kunnen in het regenseizoen. Ik weet natuurlijk niet precies hoe het er in Congo allemaal aan toe gaat.

De Neolebias heb ik van @John. De rest van de vissen heb ik van Utaka. Erg behulpzaam personeel die een oogje in het zeil houden voor als er nieuwe soorten beschikbaar zijn.
 
Prachtig. Ik heb nog nooit gehoord van deze vissen. Die Microctenopoma ansorgii vind ik echt bijzonder
 
Dank je. Het zijn ook hele leuke vissen!
 
Ik heb gelezen dat ze geen droogvoer aannemen, klopt dat?
 
Dat klopt, dat spugen ze weer uit. Ze krijgen hier diepvriesvoer. Dat lusten ze heel graag, met name zwarte en witte muggenlarven. Artemia gaat er ook wel in.

In de zomer krijgen ze weleens levend voer als ik ergens muggenlarven kan scheppen.
 
Het zijn zeer leuke vissen. Maar duidelijk iets meer voor gevorderden. Ik ben content dat ik vandaag een nieuwe soort heb leren kennen, bedankt :D
 
Bekijk bijlage 266907

De Distichodus teugelsi doen het ook erg goed. Het zijn de pareltjes van de bak. Altijd mooi gekleurd. Deze vissen zijn niet geschikt voor plantenbakken. Zelfs de zachtste delen van Anubias moeten het ontgelden. De meeste Distichodus zijn erg agressief tegenover soortgenoten, maar de D. teugelsi is één van de weinige die het gezelschap van anderen op prijs stelt. Hoewel het geen scholenvissen zijn en er een duidelijke rangorde heerst, trekken ze doorgaans veel met elkaar op.

Bekijk bijlage 266909

Met de nieuwe Microctenopoma ansorgii gaat het ook goed. Hoewel ik eerst twijfelde of mijn oude M. ansorgii de jongelingen wel zouden accepteren, bleek juist de man van de P. ocellatus nogal territoriaal te zijn. Gelukkig is de rust ondertussen wel wedergekeerd, weet iedereen zijn plek en kunnen ze vredig samen zwemmen.

Bekijk bijlage 266908

Maar dat wilt niet zeggen dat deze pubers altijd poeslief zijn.

Bekijk bijlage 266910

Of nooit een tikje uitdelen.

Bekijk bijlage 266911

Om aan de anderen te laten zien wie de baas is.

Bekijk bijlage 266912

Geniet van jullie avond! Dat doe ik zeker. :)

Zeer mooie, 'stoere' visjes en vooral ook schitterend gefotografeerd!
Die Microctenopoma ansorgii pubers zijn onwaarschijnlijk mooi gekleurd!
 
Dank je! Het scheelt dat de visjes bepaald gedrag op vaste momenten laten zien. Dan weet je wanneer je moet fotograferen. :)

Het zijn zeer leuke vissen. Maar duidelijk iets meer voor gevorderden. Ik ben content dat ik vandaag een nieuwe soort heb leren kennen, bedankt :D

Valt reuze mee hoor! Het is wel fijn om met makkelijkere soorten te beginnen. Dat houdt de hobby leuk. Uiteindelijk ga je je ergens in verdiepen en word je daar steeds beter in. Ik vind het wel leuk om me te verdiepen in biotopen en de bak natuurlijk over te laten komen. Ik kan daar nog wel flink wat stappen in maken hoor, maar ik vind het ook wel leuk om een beetje speelruimte voor mezelf over te houden.

Maar nogmaals, het is geen moeilijke bak hoor. Osmosewater, diepvriesvoer, de juiste inrichting, niet te veel vis erin en het gaat als een trein.
 
Ziet er goed uit hoor! Ben benieuwd naar hoe het aquarium zich verder ontwikkeld. Kijk uit naar nieuwe foto's: topic volgen.
 

Terug
Bovenaan