Constant nestjes van Apisto Cacatuoides


ricosiano

Well-known member
Lid geworden
21 september 2020
Berichten
260
Leeftijd
35
Ik heb 1m3v Apistogramma Cacatuoides in mijn bak en heel duidelijk 1 stel. Ze heeft nu voor de 4e keer in 8 weken een nestje, en ondanks dat ik het zeer vermakelijk vind, vraag ik me af of dit kwaad kan? Is dit schadelijk voor het vrouwtje, en zo ja, kan ik hier iets aan doen? Ik heb haar even apart gehad met 1 nestje maar toen ze de jongen vrij door de bak liet gaan en ze imo 'verveeld' oogde heb ik haar terug gezet. 2 dagen later zit ze alweer in een kokosnootje met een lading eitjes.
 
Ik denk van niet maar kan het niet met zekerheid zeggen. Ik had ooit de Pauwooggrondel en als daar de eitjes van weg waren dan zag je binnen 1-2 dagen alweer nieuwe en dat kan de vissen uitputten.
 
Tja.... als de omstandigheden goed zijn, dan kweken ze.

Als je de nestjes verwijdert, dan beginnen ze direct opnieuw. Laat je de nestjes zitten, dan heb je om de paar weken te veel exemplaren en daar geraak je niet zo makkelijk van af.
Mensen die ze kopen willen telkens maar 2-3 visjes, en meestal liefst vrouwtjes.
Als je de nestjes laat 'uitbroeden', dan krijgen de vrouwtjes wel een pauze hoor.

Ik heb mijn kweekkoppel verkocht...
 
Ja dat is zeer schadelijk, dat verkort de levensduur van de vissen behoorlijk want het kost ze bergen energie.
Het is vrij simpel op te lossen door de temperatuur 2 graden te verlagen of te verhogen zodat z euit d epaaistemming komen
 
Tja.... als de omstandigheden goed zijn, dan kweken ze.

Als je de nestjes verwijdert, dan beginnen ze direct opnieuw. Laat je de nestjes zitten, dan heb je om de paar weken te veel exemplaren en daar geraak je niet zo makkelijk van af.
Mensen die ze kopen willen telkens maar 2-3 visjes, en meestal liefst vrouwtjes.
Als je de nestjes laat 'uitbroeden', dan krijgen de vrouwtjes wel een pauze hoor.

Ik heb mijn kweekkoppel verkocht...
Ja opzich vind ik het niet zo erg, ik heb er een apart aquarium voor aangeschaft en met de lfs besproken dat hun ze wel willen hebben als ze groot genoeg zijn. Maar zoveel nestjes is misschien een beetje te gek. Ik zal ze eens laten zitten inderdaad, waarschijnlijk blijft er dan niet veel over ook.
 
Ja dat is zeer schadelijk, dat verkort de levensduur van de vissen behoorlijk want het kost ze bergen energie.
Het is vrij simpel op te lossen door de temperatuur 2 graden te verlagen of te verhogen zodat z euit d epaaistemming komen
Ik zal dit eens proberen.
 
Ja dat is zeer schadelijk, dat verkort de levensduur van de vissen behoorlijk want het kost ze bergen energie.
Het is vrij simpel op te lossen door de temperatuur 2 graden te verlagen of te verhogen zodat z euit d epaaistemming komen
dat een koppeltje wat voorplant schadelijk is? Nog nooit van gehoord. Een gezonde vis is een voortplantende vis in mijn boek.

Of de levensspan van de vis minder wordt, dat zou kunnen. Ook nog nooit eerder gehoord maar ik zie de logica er wel achter en wil het om die reden wel geloven. Wat ik me dan wel afvraag is hoeveel extra levens jaren je ermee wint?

Als de rest van de aquarium bewoners het aan kunnen en de temperatuur niet al vrij laag is kan je inderdaad de temperatuur verlagen. Over het algemeen kunnen apisto's lage temperaturen aan. Ik zou het persoonlijk niet lager dan 24 doen.

Echter denk ik niet dat je de vis schade aan doet door ze gewoon hun gang te laten gaan. Dat is wat ze in de natuur ook zouden doen. TENZIJ, het koppeltje de rest van de bak terroriseert of de andere vrouwtjes er onder leiden. Dan is het tijd voor interventie

Hoop dat je iets heb aan al dat geratel haha

Mvg
Bob
 
dat een koppeltje wat voorplant schadelijk is? Nog nooit van gehoord. Een gezonde vis is een voortplantende vis in mijn boek.

Of de levensspan van de vis minder wordt, dat zou kunnen. Ook nog nooit eerder gehoord maar ik zie de logica er wel achter en wil het om die reden wel geloven. Wat ik me dan wel afvraag is hoeveel extra levens jaren je ermee wint?

Als de rest van de aquarium bewoners het aan kunnen en de temperatuur niet al vrij laag is kan je inderdaad de temperatuur verlagen. Over het algemeen kunnen apisto's lage temperaturen aan. Ik zou het persoonlijk niet lager dan 24 doen.

Echter denk ik niet dat je de vis schade aan doet door ze gewoon hun gang te laten gaan. Dat is wat ze in de natuur ook zouden doen. TENZIJ, het koppeltje de rest van de bak terroriseert of de andere vrouwtjes er onder leiden. Dan is het tijd voor interventie

Hoop dat je iets heb aan al dat geratel haha

Mvg
Bob
Dit klopt niet (dat dikdruk) in de natuur planten ze zich 1x p/j voor en in een aquarium met wat pech iedere 3 maanden en dat is ongezond voor vooral de moedervis en beperkt met heel wat jaren haar levensduur
 
Dit klopt niet (dat dikdruk) in de natuur planten ze zich 1x p/j voor en in een aquarium met wat pech iedere 3 maanden en dat is ongezond voor vooral de moedervis en beperkt met heel wat jaren haar levensduur
Kijk aan, leer ik ook wat nieuws vanavond. Daar is het forum voor gelukkig. Mijn excuus Nicolien, ik praatte mijn mond voorbij. Is het maar 1 keer of 2 keer vanwegen het droog en nat seizoen ipv winter en zomer?
 
De hobbykweker waar ik mijn Sterbias haalde heeft een kweekgroepje dat vrijwel elke 1-2 weken eitjes afzet. Die vissen zijn 13 jaar oud, dus ....
 
De hobbykweker waar ik mijn Sterbias haalde heeft een kweekgroepje dat vrijwel elke 1-2 weken eitjes afzet. Die vissen zijn 13 jaar oud, dus ....
Dat is een beetje wat ik bedoelde met hoeveel jaren extra win je ermee. De meeste aquarianen houden hun bak niet eens 13 jaar lang met de zelfde vis.
 
Nestjes zijn geen ramp, cichliden eigen om nestjes te maken (muilbroders daargelaten die het op een iets andere manier doen :)))
Hier een koppel cichliden die eens in de 2 maanden bezig is, maar ik laat de eieren/jongen dan ook zitten tot ze vanzelf weg zijn.
Ik denk ook dat ik dat is zou proberen ipv verwijderen, mits de rest van de bak niet geterroriseerd wordt door verdedigingsdrift van ma.

Let wel dat de vrouw in kwestie voedsel tot zich krijgt, daar kan het nog wel eens steken.

Dit klopt niet (dat dikdruk) in de natuur planten ze zich 1x p/j voor en in een aquarium met wat pech iedere 3 maanden en dat is ongezond voor vooral de moedervis en beperkt met heel wat jaren haar levensduur

Mag ik vragen waar je dit vandaan haalt? het klopt dat jaargetijden een rol spelen, maar ook binnen een jaargetijde kunnen er meerdere nestjes zijn (een nest mislukt nog wel eens door predatoren ect).
 
Nestjes zijn geen ramp, cichliden eigen om nestjes te maken (muilbroders daargelaten die het op een iets andere manier doen :)))
Hier een koppel cichliden die eens in de 2 maanden bezig is, maar ik laat de eieren/jongen dan ook zitten tot ze vanzelf weg zijn.
Ik denk ook dat ik dat is zou proberen ipv verwijderen, mits de rest van de bak niet geterroriseerd wordt door verdedigingsdrift van ma.

Let wel dat de vrouw in kwestie voedsel tot zich krijgt, daar kan het nog wel eens steken.



Mag ik vragen waar je dit vandaan haalt? het klopt dat jaargetijden een rol spelen, maar ook binnen een jaargetijde kunnen er meerdere nestjes zijn (een nest mislukt nog wel eens door predatoren ect).
Dan nog is het niet zo dat ze in de natuur iedere 3 maanden een nest hebben, kwestie van natuurdocumentaires kijken?
 
Dan nog is het niet zo dat ze in de natuur iedere 3 maanden een nest hebben, kwestie van natuurdocumentaires kijken?

Waarom beweer je dan dat ze zich maar 1x p/j voortplanten?
Jij hebt een natuurdocumentaire speciaal gekeken omtrent de apistogramma cacatuoides? of scheer je nu maar even alles uit Zuid-Amerika over 1 kam?
 
Waarom beweer je dan dat ze zich maar 1x p/j voortplanten?
Jij hebt een natuurdocumantaire speciaal gekeken omtrent de apistogramma cacatuoides? of scheer je nu maar even alles uit Zuid-Amerika over 1 kam?
Omdat voor meerdere nesten p/j in het wild de omstandigheden zeer optimaal moeten zijn voor een langere periode en dat ook niet ieder jaar is, dus vandaar de opmerking 1x p/j
De natuurdocumentaire ging niet specifiek over de cacatoides nee maar over broedgedrag van vissen
 
Omdat voor meerdere nesten p/j in het wild de omstandigheden zeer optimaal moeten zijn voor een langere periode en dat ook niet ieder jaar is, dus vandaar de opmerking 1x p/j
De natuurdocumentaire ging niet specifiek over de cacatoides nee maar over broedgedrag van vissen

Dus kortgezegd die 1x p/j is uit het luchtledige gegrepen.
Omdat jij een keer een documentaire hebt gezien over broedgedrag, vertonen alle vissen over de hele wereld altijd dit broedgedrag? dus ook vissen uit het malawi meer in afrika ect doen maar 1x p/j aan voortplanting.

Ik snap wel waar het vandaan komt hoor (zeker in zuid amerika, maar ook op veel andere plekken spelen jaargetijden een grote rol), begrijp me niet verkeerd, en voel je ook vooral niet aangevallen.
Maar dit houd ook misverstanden in de lucht.

En heel eerlijk vraag ik me ook af waar je vandaan haalt dat cichliden vrouwtjes die vaak nesten hebben een kortere levensduur hebben.
Daar kunnen factoren in spelen die dat inderdaad beïnvloeden, maar geloof het of niet, bij mij zijn het regelmatig de vrouwen met een langere levensduur dan de mannen :))
 
Laatst bewerkt:
Daar kunnen factoren in spelen die dat inderdaad beïnvloeden, maar geloof het of niet, bij mij zijn het regelmatig de vrouwen met een langere levensduur dan de mannen
Zover ik weet is het bij Guppen die als konijnen kweken ook juist zo dat de vrouwen ouder worden dan de mannen. Mannen zijn altijd de pineut denk ik ;)
 
Dus kortgezegd die 1x p/j is uit het luchtledige gegrepen.
Omdat jij een keer een documentaire hebt gezien over broedgedrag, vertonen alle vissen over de hele wereld altijd dit broedgedrag? dus ook vissen uit het malawi meer in afrika ect doen maar 1x p/j aan voortplanting.

Ik snap wel waar het vandaan komt hoor (zeker in zuid amerika, maar ook op veel andere plekken spelen jaargetijden een grote rol), begrijp me niet verkeerd, en voel je ook vooral niet aangevallen.
Maar dit houd ook misverstanden in de lucht.

En heel eerlijk vraag ik me ook af waar je vandaan haalt dat cichliden vrouwtjes die vaak nesten hebben een kortere levensduur hebben.
Daar kunnen factoren in spelen die dat inderdaad beïnvloeden, maar geloof het of niet, bij mij zijn het regelmatig de vrouwen met een langere levensduur dan de mannen :))
Die 1x p/j is niet helemaal uit d elucht gegrepen omdat ze het in die documentaire daar ook over hebben en dat meerdere nesten p/j eerder uitzondering zijn dan regel statistisch gezien.

Waarom ik beweer dat cichlidevrouwtjes ene korter leven beschoren zijn bij iedere 3 maanden een nest is wel uit de lucht gegrepen en puur een aanname er vanuit gaande dat de kweek/eitjes produceren enorm veel energie kost en dat ze in 3 maanden tijd weinig tijd krijgt te herstellen en dat de vis dan uitgeput raakt
 
Waarom ik beweer dat cichlidevrouwtjes ene korter leven beschoren zijn bij iedere 3 maanden een nest is wel uit de lucht gegrepen en puur een aanname er vanuit gaande dat de kweek/eitjes produceren enorm veel energie kost en dat ze in 3 maanden tijd weinig tijd krijgt te herstellen en dat de vis dan uitgeput raakt
Ik lees hier wel vaak dat Manen om de haverklap eitjes hebben en ik denk niet dat ze dit uitput.
 
Dat hangt toch van de soort af.
Een echte zalm kan maar 1 keer in zijn leven eitjes leggen en paren...
En andere vissen doen het continu.

Zomaar concluderen dat het de levensduur verkort is wat simpel.

Los daarvan... de gemiddelde levensduur van een vis kan in gevangenschap ook een stuk hoger zijn door afwezigheid van vijanden.
 
Dat hangt toch van de soort af.
Een echte zalm kan maar 1 keer in zijn leven eitjes leggen en paren...
En andere vissen doen het continu.

Zomaar concluderen dat het de levensduur verkort is wat simpel.

Los daarvan... de gemiddelde levensduur van een vis kan in gevangenschap ook een stuk hoger zijn door afwezigheid van vijanden.
Weet niet of het "simpel" is, zwangerschap vreet bergen energie en andere dingen van een vrouw, bij vissen is dat niet anders, eitjes produceren is niet zomaar iets wat ff gebeurd daar word vooral door mannen veel te lichtzinnig over nagedacht
 
Die 1x p/j is niet helemaal uit d elucht gegrepen omdat ze het in die documentaire daar ook over hebben en dat meerdere nesten p/j eerder uitzondering zijn dan regel statistisch gezien.

Waarom ik beweer dat cichlidevrouwtjes ene korter leven beschoren zijn bij iedere 3 maanden een nest is wel uit de lucht gegrepen en puur een aanname er vanuit gaande dat de kweek/eitjes produceren enorm veel energie kost en dat ze in 3 maanden tijd weinig tijd krijgt te herstellen en dat de vis dan uitgeput raakt

Weet niet of het "simpel" is, zwangerschap vreet bergen energie en andere dingen van een vrouw, bij vissen is dat niet anders, eitjes produceren is niet zomaar iets wat ff gebeurd daar word vooral door mannen veel te lichtzinnig over nagedacht

Je zit (gok ik) je eigen zwangerschap te projecteren op de cacatuoides van de TS... no offence maar er zit zo'n wereld van verschil tussen.
Bij vissoorten onderling kan er al een gigantische wereld van verschil tussen zitten :deal:
Daarom ook mijn opmerking dat het heel kortzichtig is om te roepen dat vissen (vissen = al een heel breed begrip) maar 1x per jaar een nest maken... dat kan zeker! maar dat kan ook zeker anders zijn!

Volgens mij ben jij zelf iemand die roept dat men niet zomaar wat moet roepen omdat dit daarna meteen als waarheid gezien kan worden en tot treurens toe in de jaren daarna wordt verspreid.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor deze discussie. De eitjes zijn inmiddels uitgekomen, wel zit ze nog in een kruikje met de jongen. Ik laat het nestje deze keer mooi zitten en dan zie ik het wel.

Ze zit in een kruikje aan de linkerzijde van de bak en jaagt enkel de vissen weg die dicht bij de ingang van het kruikje komen, maar niet dusdanig dat ze ze beschadigd of de hele bak doorjaagt. Acceptabel, wat mij betreft. Het mannetje helpt ook in die zin, dat hij vaak achter het kruikje rondhangt en daar wat vissen wegstuurt, maar ook die doet dat op een acceptabele manier.

Ze eet wel maar alleen enkele korrels en schiet dan terug naar het kruikje. Ik probeer dit op te lossen door 75% aan de rechterkant van de bak te voeren (en daarmee alle medebewoners die kant op te lokken) om vervolgens het laatste schepje aan de linkerkant te gooien, dicht bij het kruikje. Dit lijkt vooralsnog te werken, hiermee overvoed ik de bak wellicht wat, maar doordat het voer links de kans krijgt om volledig tot de bodem te zakken, kan ze in meerdere 'sprintsessies' wat meer te eten binnen krijgen op korte afstand van de ingang van het kruikje.

Ik kweek baby artemia voor het kweekaquarium waar haar vorige nestje in zit, ik denk er nu over om met een spuit wat artemia in de buurt van de kruik te spuiten om haar en de jongen wat (extra) voedsel te geven. Even kijken of dat werkt.
 
Nou heb ik weer wat anders moois, blijkt een van me vrouwen toch een man te zijn. 'Ze' had altijd al de meest gekleurde staartvin van de vrouwtjes, maar nu begint hij ook ineens verlengde stekens en vinnen te krijgen en kleurt de rugvin ook. Het rare is dat hij vaak het geelst in van al me Apisto's. Wellicht uit camouflage voor de dominante man? Mooi hobby dit, altijd weer nieuwe verassingen en uitdagingen.
 

Bijlagen

  • IMG-20210120-WA0015.jpg
    IMG-20210120-WA0015.jpg
    77.3 KB · Weergaven: 78

Terug
Bovenaan