Continu luchthappen


Aqua<3

Well-known member
Lid geworden
15 september 2021
Berichten
106
Leeftijd
21
Omdat het steeds ernstiger wordt heb ik toch besloten hier maar een apart topic voor aan te maken. Inmiddels denk ik niet meer dat het zo onschuldig is als eerst namelijk.

Als eerste wat informatie over het aquarium.

Waardes (druppeltest):
Ammonia: 0
No2: 0
No3: 10

Ik heb een Juwel Rio 180 met 3 sluiers. De bak staat sinds begin juli. Er staat het normale intere filter op, maar ook een extern JBL e1502. Verder ververs ik 2x per week 70%.

Ze krijgen gevarieerd eten. 2x per week erwten en voot de rest krijgen ze 3 verschillende soorten zinkend korrel voer van hikari. 1x per week krijgen ze ook een ander soort groenvoer zoals sla. Ze krijgen 2x per dag een kleine hoeveelheid.

De symptomen:
Gewoon continu luchthappen. Dus niet alleen na het eten geven, of als ik ervoor sta. Gewoon continu. Af en toe gaan ze weer naar beneden om 1 minuut te grondelen en daarna hangen ze weer bovenin.

Eerst dacht ik aan zuurstof te kort, dus toen heb ik er een luchtpompje bij gedaan. Het oppervlak is nu continu in beweging. Temperatuur is 23 graden wat prima moet zijn voor sluiers. Ook heb ik gedacht dat het wellicht komt door slecht kraanwater, maar ook het toevoegen van een waterverbeteraar helpt niet.

Verder zwemmen ze wanneer is niet bovenin hangen wel actief rond. Omdat dit inmiddels al 2 maanden speelt (het wordt steeds erger), en ze dus geen andere symptomen krijgen kan ik er ook niet echt een ziekte aan vast koppelen. Ze schuren niet, ook bewegen ze beide kieuwen, en lijken ze in een regelmatig ritme te ademen. Af en toe zwemmen ze tegen de stroming van het filter in, maar met af en toe bedoel ik 1 a 2 keer per dag voor een hele korte tijd (minder dan 20 seconden). Dus dit zie ik niet als bij het filter hangen denk ik.

Het enige andere wat er wel is gebeurt qua andere symptonen, is dat één van de drie, 3 weken geleden buikwaterzucht kreeg. Dit is inmiddels over alleen blijft ze luchthappen dus ik ben bang dat dit weer terug zal komen.

Voorbeeld van het luchthappen (water is troebel omdat ze net erwten hebben gehad):


Close up van kieuwen van 1 van de sluiers (ze is aan het kauwen omdat ze net erwtjes gekregen heeft). Voor mij gevoel is er niks vreemds aan, maar ik weet ook niet hoe het er echt uit hoort te zien.

Screenshot_20221016-174058_Gallery.jpg




Bedankt voor het lezen, ik hoop dat ik hier uiteindelijk een oplossing voor kan vinden.
 
Ik denk dat het gewoon patrouille is :cooll: Stel je voor er land een mugje op de waterlijn of er zweeft nog een brokje ofzo :eek:

Sommige zijn altijd op patrouille boven in en de ander gaat gedrag kopieren want stel hij vind wel wat en ik niet. In sommige LFS word drijvend voer gegeven en zit nog in de hersens.

Soms gaat dit gedrag over en soms ook niet. Ik heb hier wel smak uurtjes gehad want als ze wat groter zijn hoor je dit duidelijk. Is verder niet af te leren dus jezelf er maar in schikken dat je smakkerds heb.

In geval van kieuwworm zie je vaak slijmdraden als ze kieuwdeksels bewegen, schuren, gapen/bek tuiten, of een keiuwdeksels dicht laten, het laten flubberen van kieuwdeksels.. Als je in de keiuwen kijk moet het goed rood van binnen zijn en vooral geen zwarte plekken tenzij het doorschemering zwart pigment is van buiten op deksel. Als je twijfel is een wormenkuurtje nu ook niet iets is om te denken oooh zeer gevaarlijk. Beetje afhankelijk wat je gebruik want je heb wel straffe middeltjes waar ze niet blij van worden. Ik zou kijken naar iets van Manaus, cypricil of bilocil sensitive zo iets. In ieder geval niet iets op basis van flubenol/flubendazole.
 
Ik heb vroeger ook nog sluierstaarten gehad en ik herken dit gedrag wel. Voor zover ik uit de beelden kan opmaken zijn ze gezond. Hetis niet dat ze op 1 plaats bewegingsloos blijven hangen happen?
 
Is de watertemperatuur 23°C met of zonder een verwarming in het aquarium?
 
Is de watertemperatuur 23°C met of zonder een verwarming in het aquarium?
Doel je op een kortsluiting in de verwarming? Het water staat duidelijk niet onder stroom. Dat merk je wel aan de beweging van de vissen.
 
Ik denk dat het gewoon patrouille is :cooll: Stel je voor er land een mugje op de waterlijn of er zweeft nog een brokje ofzo :eek:
Mij lijkt het ook eerder hier op. Ik heb dan wel geen ervaring met sluiers of goudvissen ofzo maar ik zie onze guppen dit ook dagelijks doen.
 
Doel je op een kortsluiting in de verwarming? Het water staat duidelijk niet onder stroom. Dat merk je wel aan de beweging van de vissen.
Ten eerste kan het water weldegelijk onder stroom staan zonder dat aan de vissen zelf te zien er bestaat ook nog iets als lekstroom.

Ten tweede doel ik dus niet op kortsluiting, maar op het gebruik van de verwarming opzich.
Goudvissen (ook de verschillende sluierstaartsoorten) zijn nog altijd koudwatervissen.
Het feit dat ze bijna continu op 23°C worden gehouden kan weldegelijk meespelen in de genoemde situatie. Dat is voor continu simpelweg te warm voor goudvissen. En nee, ze zullen er niet gelijk dood door gaan.
 
Ik heb vandaag gelezen dat methaangas bij bodemrot ook zuurstof te kort veroorzaken kan wat luchthappen tot gevolg kan zijn. Hoewel goudvissen al snel lucht kunnen happen volgens mij. Maar luchthappen is in mijn ogen toch wel een teken van zuurstof tekort. Vooral als je zelf al vermoedens hebt. Je merkt zelf verschil op in het gedrag dat is een teken dat er toch wel meer dan wat patrouille gedrag is waarschijnlijk. Dan kan het nooit kwaad wat zuurstof toetevoegen. Met extra zuurstof in het water kan je ook goed na gaan of dit daadwerkelijk het probleem is of dat het gedrag blijft aanhouden. Dan weet je gelijk ook of dat de oorzaak is of niet.
Ook geef je aan voer toe te voegen wat zinkt. In tegenstelling tot voer wat blijft drijven dus het zou ook erg vreemd zijn dat ze in eens een patroullegedrag aan leren.
 
Ten eerste kan het water weldegelijk onder stroom staan zonder dat aan de vissen zelf te zien
Ten eerste kan het water weldegelijk onder stroom staan zonder dat aan de vissen zelf te zien er bestaat ook nog iets als lekstroom.

Lekstroom? In een isolerende glazen bak?
Tenzij jouw aquarium een aardesonde heeft is dit praktisch onmogelijk.

Maar goed, je had het dus over de temperatuur. Dan zitten we dus op 1 lijn.
 
Is dit luchthappen als negatief te beoordelen, weet ik niet misschien nemen ze extern de zuurstof ermee op, koi karpers zijn ook van die vissen die het zelfde patroon laten zien.
 
Lekstroom? In een isolerende glazen bak?
Tenzij jouw aquarium een aardesonde heeft is dit praktisch onmogelijk.
In een gemiddeld aquarium zit elektrische apparatuur waar stroom door afgegeven kan worden aan het water wanneer de apparatuur toch een (klein) defect heeft. Daar zullen de vissen niet gelijk heel anders gaan zwemmen of trillen o.i.d.
Vaak genoeg tegen gekomen.
Hoezo praktisch onmogelijk?
 
In een gemiddeld aquarium zit elektrische apparatuur waar stroom door afgegeven kan worden aan het water wanneer de apparatuur toch een (klein) defect heeft. Daar zullen de vissen niet gelijk heel anders gaan zwemmen of trillen o.i.d.
Vaak genoeg tegen gekomen.
Hoezo praktisch onmogelijk?
Omdat we enkel van lekstroom spreken wanneer een apparaat stroom verliest naar aarde, en alles wat je in je water zet klasse 2 machines zijn (ongeaard).

Je aquarium is omhuld door glas, waardoor geen stroom naar aarde kan. Stroom kan dus enkel door de draden van je apparaten. Wanneer er "lekstroom" is tussen deze twee draden spreken we van een sluiting.
 
Omdat we enkel van lekstroom spreken wanneer een apparaat stroom verliest naar aarde, en alles wat je in je water zet klasse 2 machines zijn (ongeaard).

Je aquarium is omhuld door glas, waardoor geen stroom naar aarde kan. Stroom kan dus enkel door de draden van je apparaten. Wanneer er "lekstroom" is tussen deze twee draden spreken we van een sluiting.
Volgens mij weet je heel goed wat ik bedoel(de).
 

Terug
Bovenaan