Wat is er nieuw

Corné zijn plantenresten bakje - 2024 (Cornelius)

Dat is inderdaad aardig wat ja 😊
 
Eigenlijk willen we wel een foto zien van na de snoei:foto:
 
U vraagt wij draaien. 😉

Het is aardig kortgewiekt dus het ziet er echt niet uit. 😱
Behalve het tapijtje, maar dat ik laatst al een gesnoeid en is weer mooi aan het teruggroeien. Achterin stond een bacopa soortje, die heb ik verwijdert omdat ie te groot groeit voor dit nano bakje.
Als je goed kijkt zie voor tegen het glas een aantal sprietjes gras. Dat zijn uitlopers van eleocharis acicularis. Ik had achterin een klein plukje neergezet, maar na een tijdje er toch uitgehaald omdat ie te wild groeide. Het werd te groot.
Maar intussen had het een groot wortelgestel en ik kom dus nu telkens overal in het bakje kleine uitlopers tegen.
Nu gaan we weer alles laten groeien en bij de volgende snoei kijken op ik er wellicht wat vorm in kan krijgen.

20240603_141404.jpg
 
U vraagt wij draaien. 😉

Het is aardig kortgewiekt dus het ziet er echt niet uit. 😱
Behalve het tapijtje, maar dat ik laatst al een gesnoeid en is weer mooi aan het teruggroeien. Achterin stond een bacopa soortje, die heb ik verwijdert omdat ie te groot groeit voor dit nano bakje.
Als je goed kijkt zie voor tegen het glas een aantal sprietjes gras. Dat zijn uitlopers van eleocharis acicularis. Ik had achterin een klein plukje neergezet, maar na een tijdje er toch uitgehaald omdat ie te wild groeide. Het werd te groot.
Maar intussen had het een groot wortelgestel en ik kom dus nu telkens overal in het bakje kleine uitlopers tegen.
Nu gaan we weer alles laten groeien en bij de volgende snoei kijken op ik er wellicht wat vorm in kan krijgen.

Bekijk bijlage 376290
Ziet er niet uit zegt ie dan 😉, staat er niet verkeerd bij Corné.
 
Ziet er niet uit zegt ie dan 😉, staat er niet verkeerd bij Corné.

wellicht had ik het anders moeten formuleren; het ziet er nog niet uit zoals ik het graag zou willen hebben.
Maar bedankt voor het compliment :thumbs:
 
Hoe rood wil je het hebben. Straks snoeien en als er nieuwe uitlopers komen de verlichting weer opschroeven.
Dit blijf ik net zolang opvoeren tot er algen komen. Kijken of de kleuren nog intenser kunnen.
En nee, deze foto is niet bewerkt met een filter ofzo.
20240719_180208.jpg
 
Dat knalt eruit Corne en hoeveel lumen heb je daar nu boven?
 
Hoeveel tijd laat je tussen het opschroeven intensiteit van de verlichting?
Ondanks dat je rotala al super op kleur denk ik dat die nog wel meer licht kan verdragen (bij teveel zal die meer horizontaal willen groeien)
 
Ligt aan veel factoren. Hoe stabieler de bak hoe sneller de tijdsinterval. Deze draait nu probleemloos dus een week na het snoeien gaat de intensiteit omhoog.
Ik heb een keer een bakje gehad die ik tot het uiterste heb 'geperst' en toen kwam ik uit op 140 lumen per liter. Meer vermogen had mijn led niet.
(bij teveel zal die meer horizontaal willen groeien)
Die ervaring heb ik eigenlijk alleen met de H'ra wat betreft sterk gebogen of kruipende groei. Dit is Rotala Blood Red en weet nog niet wat de groeiwijze word bij veel licht
 
Dat ziet er goed uit zeg! Goed idee.
 
Ik neem aan dat je dan ook veel voeding in de bak moet hebben met hoge co2 waarden.
Dat valt in principe best mee.

Co2 heb ik eigenlijk niet zo hoog, kijk maar naar de kleur van mijn dropchecker. Ik gok dat ik zo rond de 20ppm zit.

20240720_131854.jpg

Vraag me ook vaak af waarom mensen zoveel CO2 toevoegen en dan met name met relatief weinig licht.
Ik zie vaak gele dropcheckers, zelfs in bakken bij planten die feitelijk helemaal geen CO2 nodig hebben om goed en gezond te groeien. Ik ben persoonlijk van mening dat stabiliteit belangrijk is dan 'hoge' CO2 waarden.

Voeding ook niet zoveel.
Volgens mijn recept voeg momenteel wekelijks toe: 6ppm nitraat, 1.5ppm fosfaat en 24ppm kalium.
Tenminste; zo ongeveer. Soms komt er wat minder uit mijn pompje, soms wat meer. Het luistert allemaal niet zo nauw

En er wel bij te vermelden dat ik verschillende stoffen gebruik als bron voor mijn nitraat.
 
Volgens mijn recept voeg momenteel wekelijks toe: 6ppm nitraat, 1.5ppm fosfaat en 24ppm kalium.

Heb jij een indicatie wat de nitraat/fosfaat waardes zijn na één week voordat je gaat toevoegen?

Heeft dagelijks 1/7 toevoegen geen meerwaarde als het gaat om stabiele waarden v.w.b. beschikbare voedingsstoffen?
Of zelfs deze dagelijkse portie te verdelen over de lichturen.
Ik doe dit omdat het technisch kan maar weet niet of het een meerwaarde heeft.



Ik ben erg nieuwsgierig naar alle aanbevelingen
 
Laatst bewerkt:
Heeft dagelijks 1/7 toevoegen geen meerwaarde als het gaat om stabiele waarden v.w.b. beschikbare voedingsstoffen?
Tja meningen zijn divers maar met de EI stijgt bv de no3 en po4 vaak ook flink na toevoegen als je dat in 1x doet en ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.
Maar geen bak is gelijk maar door in 1x toe te voegen vergeet ik het niet.
 
Heb jij een indicatie wat de nitraat/fosfaat waardes zijn na één week voordat je gaat toevoegen?

Heeft dagelijks 1/7 toevoegen geen meerwaarde als het gaat om stabiele waarden v.w.b. beschikbare voedingsstoffen?
Of zelfs deze dagelijkse portie te verdelen over de lichturen.
Ik doe dit omdat het technisch kan maar weet niet of het een meerwaarde heeft.
Ik doseer elke dag, dus de bovengenoemde waarden zijn een totaal van wat ik toevoeg.
Bemesting voeg ik bij voorkeur dagelijks toe. Als ik alles in 1x doseer krijg ik een overschot en dat wil ik, met de hoge lichtintensiteit, liever niet hebben.
Reden is het gebruik van een rijke bodem en daarbij het gebruik van ammonium en urea als gedeeltelijke stikstofbron.

Dus ik geen idee wat de waardes zijn na een week. Ik meet eigenlijk nooit, dat heeft geen meerwaarde voor mij.
Ik weet wat ik toevoeg en ik in hoeverre de concentratie kan op een veilige manier kan verhogen. Zo eenvoudig is het.
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Morge
      Terug
      Bovenaan