Wat is er nieuw

Corydora Albino vol kuit...of ernstig ziek??

• Onderwerp starter Onderwerp starter EdwinLelystad
  • Startdatum Startdatum
E

EdwinLelystad

Guest
Ja..ik heb hier ook al een topic over mijn 132 corydoras van 1 week oud maar.

Vanmorgen zag ik 1 van mijn volwassen corydoras een wel HELE dikke buik hebben.
Dus 1e waar ik aan dacht was..OO SHIPS.. buikwaterzucht-ziekte!!

Hier de foto's
Het gaat dus om de linker maar dat lijkt me duidelijk!!
276457pene_0_84_cory.jpg

762352pene_0_84_cory1.jpg

Maar...toen ben ik dat eens gaan opzoeken en...de corydora vertoont niet de kenmerken van die ziekte.

uitstekende schubben....nee
Minder eetlust.....zeer zeker niet!!(beest vreet aan 1 stuk door)
Evenwicht problemen...nee hoor..zwemt net zo krom als altijd.
Eenzaam in een hoekje....nee echt niet,zwemt lekker met de andere mee.

Wat me wel opvalt is dat hij/zij zich vooral op de achter glazen wand bezig houd...daar waar de stroming bij mij het hardst is.
Dus ik dacht?? zou ze vol kuit zitten en daarom aan het "poetsen"zijn

Zal toch niet?? kep net een hele bak jonkies eraan hangen...
Zou niet weten wat ik met nog eens een hele bak eitjes moet doen
(tenzij die gewoon bij de jonkies in het kweekbakje gedaan kunnen worden)

Dus...Wie o wie kan me meer vertellen.

Uitstekende schubben zul je bij een Corydoras niet vinden aangezien ze beenplaten hebben ipv schubben.

Dit lijkt sterk op een inwendige tumor. En dat is vrijwel altijd einde verhaal.

Dat ziet er akelig uit zo op het eerste gezicht en vrees dat het niet goed is vergeleken met andere corydoras die ik gezien heb en kuitrijp waren.
Corydoras hebben trouwens ook geen schubben dus buikwaterzucht is wat dat betreft nog niet uit te sluiten.

EDIT-ondertussen heeft Botia al een reactie geplaatst dus een beetje dubbel van me nu.

Ja..ik was ondertussen ook al aan het lezen geslagen(moest vanmorgen eerst werken)
En idd...geen schubben bij een Corydoras...

Hmmm minder prettig dit!!!...

Is het beter om de vis apart te zetten?? en eventueel behandelen met esha2000??
Zou niet weten waar ik hem dan apart in moet zetten maar ok...wie weet kan ik wat knutselen.

In elk geval NIET in het kweekbak erbij in .hahaha straks zijn mijn 132 kleintjes ook allemaal ziek.

Van mijn eigen gevoel uitgaande samen met de reactie van Botia zou ik zelf de vis uit de bak halen en afmaken.

Ja...dat was mijn eigen idee ook al hoor...

Klinkt niet diervriendelijk maar:
Ik heb geen band met een vis...als een vis niet gezond is en niet/moeilijk te behandelen is,
dan is voor mij heel snel de keuze om het dier af te maken.

ten 1e om te voorkomen dat het dier ergens onder lijdt.
ten 2e om te voorkomen dat straks de hele bak ziek is en ze allemaal eraan gaan.

Nou...ik zal hem zo eens proberen te vangen en dan even apart zetten.
En dan even naar de apotheek ofzo gaan om kruidnagel olie te halen.

In een keukenrol en een tik met iets zwaars werkt het snelst en kleinste kans dat het mislukt...

ja dat kan ook natuurlijk...Al heb ik daar zelf meer moeite mee dan de vis zal hebben.hahaha.

als ik een dooie muis zie liggen ga ik al over mijn nek.hahaha...ja ja kweet het..>MIETJE!! hahaha

Nou..topic kan gesloten worden....beesie nog even vangen en dan is het BAY BAY beesie.

Mijn albino's hebben, weliswaar minder dan deze, allemaal een soortgelijk "bult" onder het lichaam.
Je kunt ervan uitgaan dat als dit buikwaterzucht haar ogen zouden uitpuilen en zou de vis zich 100% anders gaan gedragen. ALS dat niet zo is : NIETS DOEN, geen medicijnen !!!!

Vissen dood je alleen als ze nodeloos lijden.
Deze ziet er verder normaal uit (kerngezond), zwemt lekker in het rond, vreet zich ongans, etc etc.....
Dat zou letterlijk (een) doodzonde zijn.

Nou Aad...

Het lijkt erop alsof dit visje een engeltje op zijn vinnen heeft zitten.

Kruidnagelolie??? niet te vinden hier in dit gat(lelystad)
3 drogisterijen geweest en die hebben het niet
en apotheek stond een mega rij voor de balie dus daar had ik geen zin in.

Thuisgekomen op zoek naar de vis...Nou...vergeet het maar.
Die heeft zich lekker onder het stuk hout verstopt...die krijg ik dus echt niet zo 123 te pakken.

Ik ga hem goed in de gaten houden en dan kijk ik wel.
Als die zich zo blijf verstoppen is het snel genoeg afgelopen lijkt mij zo.
De andere vissen hebben net eten gekregen maar dit "zieke"visje kwam niet kijken...dat kan natuurlijk ook even door de stress zijn omdat ik hem heb proberen te vangen....of wel...ik hou het in de gaten.

Ik heb alleen gelezen dat buikwaterzucht besmettelijk is voor de andere vissen en nou kan ik wel voor de zekerheid esha2000 erin mieteren
maar het water is hetzelfde water als waar mijn kweekbakje op draait..dus dan krijgen die 1 week oude corydoras ook een volle lading
Esha2000..en dat lijkt me ook weer niet gezond.

Dacht dat de besmettelijke vorm van buikwaterzucht uiterst zeldzaam was en je die eigenlijk sowieso kan uitsluiten.

Je ziet dat de meningen wisselen over het lot van de vis.
Ben benieuwd.

Gewoon laten zitten, zoals het visje niet leidt kun je beter laten zitten.

Kuitrijpheid is het niet dan moet de bultmeer naar achter zitten.

@ seabait...ja..lekker he..al die verschillende meningen...de ene zegt meteen afmaken en de ander zegt lekker laten zitten.
Ook ik ben weer verder aan het studeren gegaan en inderdaad....de besmettelijke vorm is zeldzaam dus dat lucht al weer een stukje op.

Ik hou de vis gewoon in de gaten en als ik zie dat die achteruit begint te gaan in gezondheid dan is het een snel einde voor hem/haar.

Morgen komt 2e bak binnen...ben benieuwd...haha.

Wat voer je je cory's? Kan het geen probleem met de spijsvertering zijn?

Mijn cory's krijgen die speciale meerval tabletjes.

Maar die worden eigenlijk vooral door de vissen gegeten.hahaha.

De cory's eten mee met het vlokvoer en granulaatvoer wat op de bodem valt.

Vis ziet er nog steeds hetzelfde uit dus we blijven het in de gaten houden.

Meervaltabletjes heb je in verschillende soorten Edwin.
Je hebt namelijk meervallen die grotendeels vegetarier zijn en ander carnivoor.
Dat geldt overigens ook voor granulaatvoer.

Overigens vind ik de Corys er juist blakend van gezondheid uitzien.

Nog even terugkomend op de "verschillende meningen". Je gaat simpelweg geen vis doden, die zich niet ziek gedraagt, eet als een dijker, prima "meedoet" in de bak en geen risico is voor de rest van je vissen. Ik heb een Cory zonder staart (had heel progressieve vinrot toen ik haar kreeg). Ze doet, na behandeling, prima mee, eet het meest, is altijd voorin te vinden etc etc.....

Zelfs als een vis een tumor zou hebben, doodt je vissen pas als het lijden wordt in mijn optiek.

Persoonlijk denk ik dat er niets met je vis aan de hand is.

Groet,
Aad

AadMec zei:
Meervaltabletjes heb je in verschillende soorten Edwin.
Je hebt namelijk meervallen die grotendeels vegetarier zijn en ander carnivoor.
Dat geldt overigens ook voor granulaatvoer.

Cory's hebben, als ik het goed heb, ook dierlijk voer nodig.

Vis leeft ook nog steeds hoor.

Natuurlijk lees ik eerst wel verschillende sites voordat ik zomaar een vis ga afmaken omdat 1 iemand dat op een forum roept.haha.
Ik weet als geen ander hoe wisselend de adviezen op een forum kunnen zijn dus zomaar naar 1 iemand luisteren ik niet...

Tot nu toe gaat het nog goed met het visje dusss.

Dit kan maanden zo blijven. Als het een goedaardig langzaam groeiende is zelfs jaren. Maar deze lijkt me snel te groeien en dan is het vanzelf een x einde verhaal in de komende maanden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan