Wat is er nieuw

Corydora black venezuela kweekpoging.

Seabait

Well-known member
Lid geworden
11 december 2011
Ik heb een groep van 10 Corydoras in m'n bak en die zijn op dit moment al 4 uur bezig met paren en eitjes afzetten.
Honderden eitjes zitten op verschillende planten en andere dingen in de bak geplakt en heb een apart bakje staan waar ik ze straks in ga doen.

Ik heb totaal geen ervaring met dit dus zal me niks verbazen dat het me niet gaat lukken om jonkjes te krijgen maar proberen kan altijd natuurlijk.

Hier wat foto's van het hele gebeuren,

876318_0_82_p1070796.jpg

Beetje lastig zien maar hier heeft ze een hele lading eitjes tussen haar vinnen.

813368_0_82_p1070797.jpg

812917_0_82_p1070801.jpg

Hier is ze aan het afzetten.

416923_0_82_p1070799.jpg

Op tientallen planten zitten de eitjes en ga die dus afknippen en in een aqua40 doen die ik zojuist heb gevuld met een liter of 5 water van de vision.
Er hangt een verwarmingselement in die het water op 25 graden houdt en een bruissteen.

Handige tips zijn natuurlijk welkom 😉

Bedankt mannen.

Ja die was ik ook tegengekomen maar specifiek iets van de blacks's is lastig te vinden.
Heb ook een pb naar Joost gedaan maar las in z'n topic dat hij vanwege samenwonen andere prioriteiten had dus misschien dat hij nu druk is met zelf te kweken 😉

Zal straks eens eitjes gaan oogsten in de bak voor de garnalen of andere diertjes het doen.

Achteraf niet zo handig om de blaadjes met eitjes afteknippen want moest ze alsnog van de blaadjes halen omdat anders de blaadjes rond gingen drijven door de bruissteen en lijkt me niet goed.
Als de kweek lukt is het een kale plant wel waard zullen we maar denken 😉

Heb nu tussen de 200 en 250 eitjes apart zitten.

843237_0_82_p1070807.jpg

Seabait zei:
Achteraf niet zo handig om de blaadjes met eitjes afteknippen want moest ze alsnog van de blaadjes halen omdat anders de blaadjes rond gingen drijven door de bruissteen en lijkt me niet goed.
Kiezelsteentje erop 😉

Dat had ook gekunt Ivo als ik de blaadjes niet zo afgeknipt had dat er weinig plek over was om er steentjes op te leggen.

Ik ook Fabienne.

Wie weet Aad,zou mooi zijn als het lukt want dan hebben we de Corydora black Zeelandia 😉

Zou toch mooi zijn als ze alle 200 uitkomen en je het voor elkaar krijgt ze groot te brengen. Maar waar laat je ze dan?

Zou natuurlijk heel zeldzaam zijn als het lukt om ze alle 250 tot een verkoopbaar maatje te krijgen maar denk dat er wel animo voor zal zijn hoor,250 maal een euro of 3... k-tching 😉

Voor deze vissies is zeker een afzetmarkt. Cory's zijn erg populair en dit is een soortje dat niet heel veel voorkomt.

dschaap zei:
Haha, ik wens je geluk, kan je reserveren??

Nou ik heb altijd geleerd om de beer niet te villen voor de put gedempt is... oid 🙄 😉

Ik reken gewoon nergens op want,moet eerst nog afwachten of ze uitkomen en dan komt er een nog grotere uitdaging om ze in leven te houden natuurlijk maar ga m'n best doen en wie weet dschaap.

Seabait zei:
Zou natuurlijk heel zeldzaam zijn als het lukt om ze alle 250 tot een verkoopbaar maatje te krijgen maar denk dat er wel animo voor zal zijn hoor,250 maal een euro of 3... k-tching 😉

Haha, waarom denk je dat ik mijn aeneus 'gold stripe' niet kon laten zitten 😛 Ik moest ze wel kopen om ze proberen te kweken.

mcc95 zei:
Seabait zei:

Haha, waarom denk je dat ik mijn aeneus 'gold stripe' niet kon laten zitten 😛 Ik moest ze wel kopen om ze proberen te kweken.

Ik had niet het plan om met ze te kweken maar nu ze zelf de boel met eitjes volplakken kan ik het niet laten.
Als ik ze had gekocht speciaal om te kweken was het vast niet gelukt om eitjes te krijgen 😉

Haha nee hoor geen dollartekens,die illusie heb ik inmiddels al afgeleerd door m'n garnalen.
Kocht ze zelf in het begin voor rond de 4 tot 7 euro per stuk maar krijg ze hier in het zuinige Zeeland bijna niet verkocht voor een kleine 2 euro 😉

Bertus zei:
Misschien esha 2000 tegen schimmelen doen.

Ja dat lees ik ook steeds Bertus maar moet ik ff halen morgen,weet alleen nog niet hoeveel en vaak je dat moet gebruiken...

Zelf heb ik nooit esha 2000 gebruikt als ik eieren van de cory's had. Wel is het belangrijk om te zorgen dat de bodem schoon blijft. Er komt snel een bacterie laagje op de bodem en dat is moet zo goed.

Het uitlaten komen is 1, maar om zoveel gezond groot te krijgen is 2.
In de gevallen dat ik 20-30 jongen had, dan kreeg ik ze bijna allemaal groot. Toen ik een keer ruim 100 jongen had, lukte me dat niet. Toen kreeg ik allerlei gezondheidsproblemen met ze. Ondanks dat ik toen zelfs een 1 meter bak had om ze op te laten groeien. Maar laat je vooral niet ontmoedigen. Al het begin is moeilijk.

Maar heel veel plezier met deze kweek. Het is waanzinnig leuk om dat kleine grut te zien opgroeien.
Ga je artemia kweken om ze te voeren of wil je het met stofvoer gaan proberen?

Ben beetje bij beetje het topic van Joost aan het doorspitten maar is ook wel een kwestie van geluk hebben hoe het allemaal ontwikkelt begrijp ik zo.

Ik heb nog geen idee wat voer betreft maar zelf artemia kweken gaat het niet worden igg,heb nog ff om dat uit te dokteren hoe en wat dan wel.

Hey John ,

Leuk als het je gaat lukken om de eitjes uit te krijgen en de ukken op te laten groeien en zeker is het bij cory`s belangrijk je water te verversen en je bak waar ze inzitten dus ook, meestal ververs ik s`ochtends en s`avonds. Ikzelf heb ook deze soort en het kan zijn dat de jongen meer naar bruin/zwart nijgen, dit kan in een volgende generatie weer volledig zwart zijn. Artemia is wel het powervoer en je kan dan ook goed zien of de jongen allemaal genoeg binnen krijgen!!
Wens je veel succes met grootbrengen.

PS: ook ik gebruik geen esha of schimmelwerende medicaties. Ik gebruik een klein slangetje om de schimmeleitjes weg te halen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan