Wat is er nieuw

Corydora Panda met witte pluis aan vinnen

Kemphaan

Member
Lid geworden
21 november 2021
Leeftijd
33
Hallo medehobbisten,

Ik heb sinds 4 dagen 10 corydora panda toegevoegd aan mijn aquarium. Ze doen het erg goed, eten veel en scholen leuk samen, maar 1 ziet er niet gezond uit en heeft witte pluizen op de onder en achtervinnen (zie plaatje). Wat mij doet denken aan een schimmel infectie.
IMG20211226180429.jpg

Toen in de cories had gekocht heb ik het water getest, geen amonium of nitriet, alleen was de DH aan de lage kant. Toen hebben ze mij geadviseerd om zout toe te voegen.
Na verder zoeken op internet heb ik toch besloten om geen zout te te voegen, omdat ik mat platen niet wilde stressen in mijn redelijk jonge bak (5 weken)

Vragen:

Kan iemand deze ziekte identificeren en is het besmettelijk?

Kan het toevoegen van aquariumzout helpen?

Specificatie:
Afmetingen:125l X 55h X 45b
Filter:Eheim prof 4+ (1250l/h)
Buiten thermostaat 24 graden

Ik heb geen quarantainebak

Alvast Bedankt voor jullie reactie

Ik weet op basis van deze foto niet wat het zou kunnen zijn. Erg lastig te zien. (Ik krijg zelf een goede foto ook maar zelden voor elkaar hoor. 😅) Ik kan wel al vertellen dat zout toevoegen niet gaat helpen. De concentratie die nodig is om sommige ziektekiemen aan te pakken, gaat je planten killen en ook je vissen niet heel blij maken...

Even aankijken misschien? Wellicht slaag je er nog in een mooie close-up van de witte plekken te maken.

Corydora nooit met zout. Dat soort kan niet tegen zout.

Betere close up zou inderdaad helpen. Is de staart ook beschadigd/rafelig wat ik denk te zien?

Of wellicht een filmpje maken?

Heb je wellicht meer fotos? Ik vermoed dat het een plekje op de vin is onstaan door het uitvangen met een netje in een stressvolle situatie. Bij kweken of lfs of wellicht thuis? Gemerkt dat een vin bleef haken?
heb dit zelf ook wel eens gehad in mijn kweek ruimte

Een curverbox kan ook als quarantainebak dienen, gewoon dagelijks verversen met water uit het aquarium

Corydora nooit met zout. Dat soort kan niet tegen zout.
Dit is een fabeltje beste Michelle. De (weinige) onderzoeken die er naar zouttolerantie bij corydorassen en andere "armored catfish" gedaan zijn, tonen niet aan dat zij slechter tegen zout zouden kunnen dan vissen die normale schubben hebben. Een paar gram per liter kunnen ze goed aan. Niet dat je dat in je water moet willen hebben, maar goed.

Dit is een fabeltje beste Michelle. De (weinige) onderzoeken die er naar zouttolerantie bij corydorassen en andere "armored catfish" gedaan zijn, tonen niet aan dat zij slechter tegen zout zouden kunnen dan vissen die normale schubben hebben. Een paar gram per liter kunnen ze goed aan. Niet dat je dat in je water moet willen hebben, maar goed.
Er zit nogal een verschil tegenwoordig in de kwaliteit van de vissen zelf de panda is over het algemeen behoordelijk “verprutst” door dat er te weinig vers bloed in de kweek is gekomen bij grote kwekers.

was voorheem een stuk sterkere vis gemiddeld gezien.

Laatst bewerkt:
Tja dat is keuze maken maar om nu alles fabeltjes te noemen is ook zo wat.

Ik heb deze vissen niet en ook niet wetenschappelijk onderzocht maar is een vrij algemeen advies op menig "betrouwbare" sites.

https://aquainfo.nl/artikel/corydoras-metae/
Het is een vrij algemeen advies ja, maar als er één hobby is waarin "algemeen advies" af en toe met een korreltje zout mag worden genomen (pun intended), dan is het de aquariumhobby wel.

Goedbedoeld gaat er allerlei informatie rond en die informatie is zeker niet altijd slecht hoor. En je moet ook niet steeds het wiel opnieuw uit willen vinden of zo. Maar de waarheid is niet democratisch. Op bepaalde gebieden moet je kennis van zaken hebben, of inzicht in de processen, om het kaf van het koren te kunnen scheiden zeg maar en goed advies te kunnen geven. Elkaar verhalen doorvertellen is een leuk stukje aquariumcultuur maar daar willen nog wel eens foutjes in sluipen. ^^

Helaas worden inderdaad verhalen doorverteld en sluipen er inderdaad wel eens foutjes in. De vorige keer dat je vraagtekens zette bij een stukje op AquaInfo ging over zwarte mug om Corydoras paairijp te krijgen. Dat heb ik nagevraagd bij kwekers en die geven inderdaad aan dat de resultaten met zwarte mug beter zijn dan met rode (door hen zelf ondervonden en getest). Niet alles wat wordt doorverteld is foutief en wat voor de een werkt, werkt helaas bij de ander weer niet. Algemeen advies is dan ook niet meer dan dat. Het geeft de beginner een algemene richtlijn om zo probleem vrij de vissen te houden, misschien zelfs tot kweken te krijgen. Maar ook hier geldt weer, meerdere wegen leiden naar Rome. Alleen (ver) afwijken van de algemene richtlijn zal vaker zorgen voor problemen. Een ervaren aquariaan zal dat onderkennen en bijsturen, voor een beginner is dat echter het begin van het eind.....of in ieder geval voor zijn vissen.

Zout kan in sommige gevallen helpen bij sommige problemen. Alleen niet alle vissen zijn even tolerant bij het gebruik van zout. Corydoras zijn minder tolerant tegen zout dan veel andere vissen. Hoeveel kunnen ze dan wel aan? Dat hangt af van de overige watersamenstelling, temperatuur, nakweek of wildvang.....daarom het advies om liever geen zout te gebruiken bij Corydoras.

Ik zet sowieso mijn vraagtekens bij (continu) doseren van zout bij strikt zoetwater vissen. Ook daar is waarschijnlijk ergens een misverstand ontstaan. Water maak je harder door zouten toe te voegen....maar zouten betekent niet hetzelfde als puur (tafel of zee) zout.

Tof dat je over die muggenlarven nog navraag hebt gedaan. 🙂 En inderdaad huist er in die jarenlange ervaring kennis die je niet zomaar moet negeren.

Zout kan in sommige gevallen helpen bij sommige problemen. Alleen niet alle vissen zijn even tolerant bij het gebruik van zout. Corydoras zijn minder tolerant tegen zout dan veel andere vissen. Hoeveel kunnen ze dan wel aan? Dat hangt af van de overige watersamenstelling, temperatuur, nakweek of wildvang.....daarom het advies om liever geen zout te gebruiken bij Corydoras.
Dat is dus dat gangbare verhaal, maar als er geen duidelijke onderbouwing voor is (en daarbij gaat het me niet om jou of wie dan ook persoonlijk! 🙃), kan ik er niet zoveel mee. Dat klinkt misschien suf, of eigenwijs, maar als we maar alles van elkaar gaan aannemen op basis van autoriteit, of algemene ervaring in de hobby, of als we het gedachtegoed van de meerderheid overnemen zonder eigen kritische blik....

Ik heb zelf denk ik wel een redelijk gevoel voor biologie en voor (zo goed als het kan) objectief kijken naar oorzaak-gevolgketens, om het zo te zeggen. Dus als een onderbouwing niet duidelijk aanwezig is, valt dat op en wil ik weten hoe het zit. Op die manier kom je veel dingen in deze hobby tegen die interessant zijn om uit te zoeken. Iemand als David Bogert (aquariumscience.org) vind ik daarom een voorbeeld.

Overigens over Cory's nog: Cory van "aquarium co-op" .... knipoog knipoog... heeft met de combi corydorassen en zout ook nooit problemen gehad. Als ik het goed heb (uit mijn hoofd) zegt hij zelfs dat voor behandelingen zo'n beetje alle vissen ongeveer 3 2 gram zout per liter kunnen hebben. De enige uitzondering daarop die ze bij co-op hebben gezien, was geloof ik de Hara jerdoni of een vergelijkbare, specifieke soort meerval...

Laatst bewerkt:
Een kritische blik is juist goed om de informatie te verbeteren. Ik neem dan ook niet direct aan dat je hier fout zit. Ook ik vraag eea na om zaken helder te krijgen. Helaas wordt er binnen de hobby niet echt wetenschappelijk onderzoek gedaan (aquariumscience.org komt het dichtst bij) en moeten we het doen met veel algemeenheden.

Ik zal zijn video over zout in combinatie met Corydoras eens kijken...wellicht mag ik mijn mening bijstellen

Oh, ik wist niet dat hij daar specifiek een video over had. 🙂

Had deze pagina eens langs zien komen: https://www.aquariumcoop.com/blogs/aquarium/aquarium-salt-for-sick-fish?_pos=2&_sid=ee059a742&_ss=r

Bij deze mag ik mezelf ook even corrigeren: ik had dus 3 gram per liter in m'n hoofd maar de "veilige" dosis is volgens hun artikel een kleine 2 gram. Vervolgens is dat op te hogen maar dan zal het meer en meer per soort verschillen hoe ver je kunt gaan.

Hallo Allen,

Bedankt voor jullie reacties. Als je genoeg op internet zoekt, vind je vanzelf tegenstrijdigheiden. Dus dat maakt het soms lastig.

De cory is inmiddels overleden😥. Nadat hij haast niet meer zwom en op zijn zij bleef liggen, heb ik hem appart in een maatbeker in het aquarium gehangen. Kort daarna is hij overleden.

Hieronder nog wat foto's van de pluizige vinnen, en overlede cory. Mijn camera is niet erg professioneel maar de pluizige vinnen zijn er wel op te zien.
IMG20211226223956.jpgIMG20211227125000.jpgIMG20211227125303.jpg

Ik maak me wel een beetje zorgen over de gezondheid van mijn levende Corydora's, ze zijn actief en zien er gezond uit, maar zien er sinds de aankoop wel een stuk donkerder uit. Af en toe maakt een enkeling een beweging om zijn kiewen over het zand te schuren (Als een vis dit af en toe doet is dat normaal?). Ik wil er eigenlijk vanuit gaat dat er gewoon 1 zwakke vis tussen zat en dat de ik geen zorgen hoef te maken voor mijn andere vissen, maar hoor graag jullie mening.

let niet op de bruinalg, dat begint al af te nemen.

Laatst bewerkt:
Als ik zie hoeveel kleurverschil er zit in de panda's hier, das echt niet normaal. De ene is een bleekscheet en de ander lijkt alsof hij al weet ik hoe lang heeft liggen bakken in de zon. Staan wel foto's van in mijn topic

Het schuren (Flashen) is een stuk erger geworden, en ik begin steeds meer te denken dat er een parasiet of iets dergelijks in de vissen zit.

Zie hieronder de aanvallen die de vissen soms krijgen.

Na de overleiding van gister heb ik de helft van mijn water ververst. Ik ga morgen naar de vissenwinkel voor een extra watertest en advies.

Andere dingen die opvallen, ze worden erg donker van kleur. Sommige hebben een hele ronde buik (kan ook van het veel voeren zijn). Ook zwemmen sommige voor langere tijd in het bovenste deel van het water (niet voor snel en bel te happen).

Keep you updated

Dit ziet er wel extreem uit. Laat je waterwaarden ook noteren, beste is als ze dit niet met strips doen.

En tip, laat je niet zomaar wat aansmeren. Goedbedoelde tips zijn toch vaak daar met een kassa in het achterhoofd

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan