Corydora Pygmaeus kweekverslag


OME_SJAAKY

Well-known member
Lid geworden
18 april 2022
Berichten
169
Leeftijd
24
Locatie
Utrecht
Jaaaaaa!!!

Na een week of 4 heel mijn gezelschapsaquarium leeg te hebben gehaald, nieuwe bodem er in ivm bodemrot, de vissen hun schrik van hun leven te geven door ze (helaas minder subtiel dan gehoopt) tijdelijk over te zetten en weer teruggeplaatst te hebben in hun nieuw ingerichte aquariumhuis, bedachten mijn groepje van 6 corydoras pygmaeus dat het tijd was voor kinderen.

Even een overzicht van de omstandigheden:
image.jpg

60l tank, 6x pygmaeus (2 vrouwen, 4 mannen), 5x sulawesi slakken, 8x galaxy rasbora, 100+ vuurgarnalen en 7 Japonica’s.

Doordat mijn filter wellicht wat was aangetast door de verhuizing, voor de zekerheid een ingedraaide superfish 50 erbij gezet en omdat het me wel leuk leek om met de cory’s te kweken deze op een redelijke stroomsnelheid gezet, wieweet…

De vrouwen werden dikker en dikker want ik voer ruim om al het leven (snel en traag) in mn bakkie een kans op eten te geven.

En jahoor ineens waren mijn cory’s wel heel druk! Tot ik die bekende T-houding zag!!


Er leuk om te zien, ik ben helemaal enthousiast.
Ik heb tijdens dit ritueel de eitjes die ik spotte aan de andere kant van de bak waar ze telkens bezig waren weten te pakken met een vaste en voorzichtige vinger, je rolt ze redelijk makkelijk los waarna ze op je vinger blijven plakken.
Daarna het eitje en vinger in zn geheel in een bakje onder water gedaan, en zo mn vinger in dat bakje onder water over gezet in mijn tot omgetoverde babykamer quarantinebak. Deze heb ik van tevoren gevuld met kraanwater.

Ik heb zo’n 20 eitjes weten over te zetten. De temperatuur van mijn quarantinebak is 19-21 graden, kamertemperatuur.
Ik heb hem voorzien met een bruissteentje die zachtjes bellen blaast en een geïmproviseerde waterververser. Zie onderstaande video voor de setup:


De fles druppelt gedurende ongeveer 9 uur 0,5 liter erbij. Deze vul ik elke ochtend en avond voor het slapen. Elke avond haal ik weer voor 2 flessen water uit de bak. Ik had namelijk gelezen dat je je waterkwaliteit optimaal houd door meermaals per dag te verversen, iets wat ik ondanks mijn stage nu alsnog kan doen :).

De eitjes zijn nu 3 dagen oud en zien er allemaal goed uit (naar mijn onervaren oog, ik heb al redelijk wat gelezen over veschimmelen etc). Ik heb zelfs het idee dat ik al een visje zie groeien in het eitje wat op de voorste ruit zit!!
IMG_5009.jpeg


Het lijkt of je zelfs de oogjes al ziet:engel:

Zodra ze uitkomen kunnen ze 2 dagen teren op hun dooier las ik, het voeren daarna is de grote uitdaging. Ik heb gelezen dat je als eerst kan proberen om wat filtermedia uit te knijpen in de bak, daar zitten voldoende micro organismen in voor de eerste keer(en) voeden. Dit ben ik dan ook van plan. Daarna stap ik over op een mix van gestampte en aangelengd met water corydora tabletten. Als dit lukt wil ik als ze wat groter zijn diepvries artemia fijn malen en ze dat voeren met een pipet.

Ik ben heel benieuwd of het lukt, ik ben me er van bewust dat ze de eerste dagen aan een zijden draadje hangen en dat het zomaar kan mislukken. Ik wil ze zo veel mogelijk kans geven dus als jullie op of aanmerkingen hebben, laat het gerust weten! Ik zal hier updates geven als er wat te melden valt.

Gr. Sam
 
Laatst bewerkt:
Oeh spannend! Ik leef met je mee, maar heb zelf helaas nog geen succes gehad met cory's kweken, dus ik heb geen tips voor je.
 
Leuk om te zien Sam en mss kun je de kleintjes voeren met Liquifry.

 
Ga ik bestellen, thanks!!
 
Wat zijn ze kleín!!

Vanochtend twee mini corydorasjes gespot! Ze verplaatsen zich zo af en toe en lijken nog een deel van hun eitje bij zich te dragen met hun koppie? Is dat hoe ze de komende dagen hun eidooier op eten?

Het zijn er dus twee, ik heb nog eens geteld en heb nog 24 eitjes die er goed uit zien, tot nutoe is geen enkel gered eitje gaan schimmelen. So far so good.

Mijn plan nu;
Zaterdag ochtend het eerste voer geven en dan 2 maal daags voeren. Het is “first bites” van Hikari tropical geworden, liquifry is overal uitverkocht. Hierbij ga ik mijn verversings schema aanhouden zoals ik dat afgelopen dagen deed. 1l toevoegen met de druppelaar per 24 uur en dan weer 1l er uit en de druppelaar weer aan. Overtollig voer en viezigheid haal ik weg met een pipet.

Goed plan?
 
Correctie, hun eitjes zijn leeg, moet ik die weghalen?
 
Bedoel je die 24 eitjes?
 
Haha nee gelukkig niet, de 2 eitjes waar de pasgeborenen uit komen zijn leeg!
 
O zo, ik snapte het al niet. Tja als die geen dienst doen dan zou je ze weg kunnen halen.
 
Top, niet dat ze die nog op eten ofzo :)
 
Tot nutoe nog steeds twee visjes uit het ei, ze liggen vooral stil op de bodem en heel af en toe verplaatsen ze zich. De overige 24 zien er goed uit, duidelijk verandering te zien tov vanochtend. De zwarte puntjes zijn nu overal goed zichtbaar. Morgen zullen ze er ook wel uit komen.
Verder is het me gelukt er eentje op de foto te zetten, toch onder indruk van de camera van mijn iphone 12!
IMG_5052.jpeg

Het glas is 3mm dik…
 
Vanochtend keken op zijn minst 9 oogjes mij aan vanachter het glas. Verder weinig tijd om te observeren maar toch nog maar 7 niet uitgekomen eitjes kunnen spotten! Ik zal er ongetwijfeld een aantal gemist hebben.

Het lijkt toch wel alsof ze het donker prefereren om uit het ei te komen, iets wat mij vanuit natuurlijk oogpunt ook wel logisch lijkt. Ik laat de gordijnen van mijn kamer voor vandaag dan ook dicht!

Gr. Sam
 
Veel larfjes zijn gevoelig voor licht en kan stress veroorzaken waardoor ze niet goed eten en dan doodgaan.
Goh interessant, waar haal je deze info vandaan? Lijkt me toch enigszins onnatuurlijk aangezien er in de natuur toch ook daglicht is, of bedoel je bijvoorbeeld een flits van een camera?
 
Inmiddels zijn alle eitjes leeg op 3 na. Hier zitten duidelijk ook visjes in maar of ze nog uitkomen betwijfel ik. Ik laat ze er nog tot morgen in en anders beschouw ik ze toch maar als verloren.
De overige 24(? Bijna niet te tellen, je ziet ze zo moeilijk!) zien er goed uit en lijken zich normaal te gedragen (voor zover ik dat kan beoordelen, its a first). Zo af en toe zwemmen ze een stukje, zwemmen ze naar de oppervlak net zoals papa en mama dat doen om vervolgens weer een rustplek te zoeken. Soms tikt de één de ander aan waarna ze beiden toch verrast zijn van elkaar en even wegschieten. Bij een enkeling heb ik zelfs de borstvinnen kunnen zien bewegen terwijl hij op zijn plekje bleef liggen, echt gaaf om te zien dat ze eigenlijk nu al het zelfde gedrag als hun volwassen versies laten zien.

Ik ben ook begonnen met het voerschema van 2-3x daags een pipetje verdeeld over heel de bak. Hierbij zorg ik dat er overal wat ligt zodat ze in hun zoektocht sowieso wat tegen komen.

Dan heb ik nu wel het volgende waar ik graag jullie mening over hoor. Als dit voer (deels) niet wordt opgegeten, hoe houd ik mijn waardes dan oké zonder filter? Ik ververs dagelijks 1/3 van het water, is dat voldoende?
Ik bedacht me net (misschien een heel dom idee) om over een week wanneer de kleintjes iets minder klein zijn, een aantal vuurgarnalen toe te voegen die het overtollige materiaal en eventuele overleden jonkies kunnen opruimen voordat ze de waardes aantasten?

Ik ben benieuwd of dit kan, of zal er het gevaar zijn dat de garnalen deze jonge cory’s als voedsel aanzien?

Gr. Sam
 
Wat leuk zeg, dat kleine grut! Bij geen filter opkweken hanteer ik 100% waterwissel 1 x per dag. Omdat veel overgebleven voedsel blijft liggen en deze ammoniak zich op de bodem verzameld; juist waar de babies liggen. Heb je bewust gekozen voor geen filter?

Toen ik op een blauwe maandag panda’s kweekte, kregen een deel van de kleintjes kromme lijfjes. Dit kwam toen blijkbaar omdat ik enkel eiwitten voerde terwijl neervallen ook “groenvoer” nodig hebben. Tip van Flip zodat het jou niet overkomt 😊
 
Super thanks! Ik had gelezen dat een zuurstof steentje genoeg zou zijn. Ik heb de mogelijkheid een ingedraaid filter toe te voegen, als ik jou zo hoor is dat dus een goed idee?

Gr. Sam
 
Beweging van het water zorgt ervoor dat de giftige stoffen zich niet opstapelen op de bodem. Zuurstofsteentje is al super, filter helemaal top. Maar flink verversen erbij hielp mij om ze gezond op te laten groeien. Bij al mijn beestjes trouwens. Ik kweek nu de axolotls ook zonder filter want ze houden niet zo van stroming. Maar ze krijgen wel dagelijks 100 % wissel (zoveel poepies en niet opgegeten eten 🤢) doe wat voor jou werkt!! Ieder heeft zo z’n eigen maniertjes. Dit zijn mijn ervaringen en hopelijk heb je er wat aan
 
Corydoras en garnalen geen probleem.
 
Super bedankt voor je advies gebaseerd op ervaring! Ik heb nu het filter met een panty eroverheen getrokken toegevoegd in de bak. Meteen een mooie plek voor de visjes om wat extra beschutting te zoeken.
Nu dus zuurstofsteentje en filter.

Dan laat ik mijn verversings schema zoals het nu is. Zo nog even langs de lfs voor vloeibaar voer, vind de korreltjes toch wat groot in verhouding tot de visjes, al zouden ze t best op kunnen misschien.

I will keep you updated!
 
Net nog een van de laatste twee eitjes uitgekomen. Dit visje lijkt alleen niet helemaal goed te zijn, zwemt de hele tijd rond zn as. Ik kijk het voor de nacht nog aan, is het morgen nog zo dan help ik m ff.

Gr. Sam
 
Ja dat is de natuur Sam en niet alles gaat zoals je graag zou willen.
 
Ja, zo is het. Is vast wel een goeie snack voor Jessy de Betta (uiteraard eerst wel uit zn leiden verlossen). Verse proteïne!…
 
Het manke visje heeft de nacht niet overleefd, gelukkig vond Jessy (mijn betta) hem heerlijk!…
Ik tel er op het moment 15, al is het dus lastig in te schatten of dit getal klopt, de zwarte panty over het zwarte filter helpt hier niet bij… waarschijnlijk ligt dr her en der nog eentje die ik dan mis.

Het lijkt of ze al ietsje groter zijn geworden. Tegen de stroming van het pompje in zwemmen lukt ze soms zelfs al, waarna ze een leuke mini tour door de bak maken.

Gr. Sam
 
Laatst bewerkt:
Zeker, alle eidooiers zullen nu zeker op zijn. Vanavond kom ik weer thuis (in de tussentijd krijgen ze alsnog voer en vers water), als ze nu nog in leven en in beweging zijn hebben ze misschien ook wel een hapje voer geproefd (hoop ik).

Voorderest is het afwachten! Let the nature do it’s work…
 
Voor de leuk kan je kijken of je watervlooien kan vinden in de winkel. De groten zijn te groot om te eten natuurlijk maar degene net uit t ei kunnen ze al op jagen, eten en blijft vers. En omdat de grote niet gegeten worden, blijven ze eieren leggen. Plus dat ze tussen maaltijden door dan kunnen eten, mocht dat nodig zijn.
 
Dat is een hele goeie, ik zag wel al wat miniscuule beestjes zwemmen naast de cory babies. Misschien dat die dan vanuit mijn grotere bak zijn meegekomen met de eitjes? Ik zou geen idee hebben of ze dat wel verkopen bij mijn lfs. Ze hadden een vervanger voor liquifry (dit wordt nietmeer geproduceerd vertelden ze me) maar das een mini potje jonge artemia voor 17 (!) euro…
 
Huh, zijn dat ontkapselde artemia ofzo dan?
 
 
Geen idee, het was een potje met net uitgekomen artemia in water, meer info heb ik niet want na de prijs van 17 euro heb ik het er maar op gelaten haha
 
Update:
Weer een halvering van mijn groepje (ik tel er nu nog maar 7) gaat niet helemaal lekker zo. Ik denk dat ze het voer wat ik aanbied dus lastig tot zich nemen.
Bij een eventuele volgende poging toch maar eens daphnia proberen te gebruiken. Klinkt inderdaad wel top dat je een zelf onderhoudende voer voorraad toevoegd in de bak.
Verder vind ik dat de jonkies in leven ook wel veel stil liggen.

Gr . Sam
 
Al doende leert men! Misschien Een artemia kweek je opzetten volgende keer, samen met wat daphnia. Tis veel lastiger dan het lijkt hoor, kweken! Voel je niet naar, je doet je best :)
 

Terug
Bovenaan