Corydoras aeneus albino lijken dood


De druppeltest geeft aan:

NO2- 0
PH 7
GH 10
KH 9

Ik heb zo’n vermoeden dat de druppeltest van NO3- niet meer goed was, die heb ik namelijk al open gekregen van een kennis, die gaat nu gelijk de prullenbak in! Daar heb ik gelukkig een nieuwe voor!

Ik heb nu bijna de helft ververst en de waardes van het kraanwater gemeten.

NO3- 0
NO2- 0
GH 16
KH >20
PH 7 Cl2- 0

De hardheid is in het hoge noorden in het kraanwater helaas erg hoog!


Hier is de kh rond de 9 en de gh 13 dus dat valt best nog mee. Hoe kan je nitraat dan zo hoog zijn want dat zit hier niet in het leidingwater? Is de bak wel goed ingedraaid en hoelang draait deze?
 
Ik heb geen idee waarom dit zo hoog is, ik ben ook echt nog een groentje met aquariums! Maar ik heb hem nu 1,5 jaar staan en hij heeft ruim 2 maand ingedraaid.
 
Ik heb even wat extra planten toegevoegd en zojuist opnieuw gemeten.

NO3- 50
NO2- 0
GH 8
KH 10
PH 7,2
Cl2- 0

zojuist lag weer dezelfde albino helemaal overdwars in een hoekje. Dit keer dacht ik echt dat hij het loodje had gelegd. Maar toen ik hem eruit wou vissen schoot hij overeind. Nu ligt hij weer in een andere hoek. Ook mis ik 1 albino, ik denk dat die al dood is.

50A55335-BD04-479B-A878-8DB239E18178.png
 
Ik heb even foto’s gemaakt van de albino waarvan ik elke keer denk dat hij dood is en van de cory die zijn volledige kleur kwijt is.

3E18B6C6-FD4E-4550-A47F-6CF058851361.jpeg


5E4271F4-DE49-424D-8313-9FB1BCD61066.jpeg
 
De hardheid is in het hoge noorden in het kraanwater helaas erg hoog!
Ja behoorlijk, hier in Gelderland (Rheden) is het juist heel zacht.

Nitraat van 50 is hoog maar kan nog net, of een erg hoge KH slecht is weet ik eigenlijk niet
 
Inmiddels heeft 1 albino het nu echt begeven. Die heb ik er zojuist uitgevist. 2 andere Cory’s hebben een dikke buik, maar ze lijken mij nog te jong om eitjes te hebben. Ik begrijp echt niet waarom dit mis blijft gaan in de bak, de waardes dalen en de nitraat blijft momenteel rond de 50 zitten.
 
Ik heb er even foto’s van gemaakt, het is niet helemaal te zien maar deze heeft een dikke witte buik, een andere heeft een kleinere bult. Weet iemand wat dit kan zijn? Ik heb even gekeken naar buikwaterzucht maar hij vertoont verder geen symptomen daarvan.

EB47B683-D93E-4E2B-88AB-1E70D3B90699.jpeg


3600AF30-426C-4FBE-B4B6-D68F02BFC1D7.jpeg
 
Het kan aan mij liggen maar de doe vindt ik juist een magere buik hebben.
 
Het kan aan mij liggen maar de doe vindt ik juist een magere buik hebben.

Is dat niet omdat het nog jonkies zijn? Ik voer ze nu wel wat extra en ook diepvries voer. Maar ik zie echt witte een bult bij 2 Cory’s.

Ik ververs nu dagelijks water, maar het nitraat blijft rond de 50. Iemand ervaring met aquabalance of iets dergelijks?

Ik heb nu een aantal snel groeiende planten toegevoegd en Esha 2000 toegevoegd omdat meerdere vissen scheef beginnen te zwemmen en sloom worden. Ook zal ik nog een pompje erin doen zodat er wat extra zuurstof in de bak doen. Ik zou echt niet weten wat ik verder nog kan doen!?
 
Is dat niet omdat het nog jonkies zijn? Ik voer ze nu wel wat extra en ook diepvries voer. Maar ik zie echt witte een bult bij 2 Cory’s.

Ik ververs nu dagelijks water, maar het nitraat blijft rond de 50. Iemand ervaring met aquabalance of iets dergelijks?

Ik heb nu een aantal snel groeiende planten toegevoegd en Esha 2000 toegevoegd omdat meerdere vissen scheef beginnen te zwemmen en sloom worden. Ook zal ik nog een pompje erin doen zodat er wat extra zuurstof in de bak doen. Ik zou echt niet weten wat ik verder nog kan doen!?

Juist jonge dieren moeten goed doorvoed zijn om goed uit kunnen groeien.

Hoeveel water ververs je?
Geen middeltjes gebruiken, oorzaak opsporen. Ik weet het niet meer uit mijn hoofd. Meet je met druppels of strips?

ESHA2000 is al zo’n oud middeltje, ongewijzigd van samenstelling, dat het nagenoeg niets meer dier door resistentie.

Was het licht boven de bak toevallig uit toen ze scheef gingen zwemmen?t
 
Ik heb de laatste dagen ongeveer 1/5 deel per keer ververst, sinds afgelopen zaterdag, toen heb ik de helft ververst. Ik meet met beide, strip en druppels. Ik denk dat de GH en KH te snel omhoog schieten als ik meer per keer ga verversen.

En ik heb geen idee of het licht uit was, het is ookbest geleidelijk gegaan de laatste 2 week. Het begon met de nieuwe bodemvissen en nu ook de tetra’s waar het slechter mee gaat.

Net gekeken en het zag er nog vrij levendig uit. Vanmiddag zal ik opnieuw testen, voeren en zonodig verversen.
 
Hoe hoog is de nitraatwaarden van het kraanwater eigenlijk?
 
Waarom zouden de KH en GH te snel stijgen door verversen. Doe je iets om deze waardes in de bak te verlagen? Wat zijn deze waardes van je bak en van het kraanwater?

Vergeet de strips maar, deze zijn te onnauwkeurig :sorry:

Als deze waardes niet ver uit elkaar lopen een keer 50% verversen. Vooraf meten met druppels, achteraf ook. Dan moet de waarde NO3 met 50% gezakt zijn.
 
Ik vermoed dat de problemen met de vissen het gevolg zijn van een niet goed ingedraaide bak. Je frut teveel aan het filter en de bodem lijkt het wel.
Filter maak je nooit schoon tenzij de doorstroom duidelijk verminderd is.

De bodem zou je vanaf moeten blijven, bij een bak die goed draait reinigt die zichzelf.

Ook heb je de bak recent verhuisd, daarbij wellicht ook de bodem verstoord?

Het aquariumwater bevat nagenoeg geen bacteriën en zal niets gedaan hebben om een goede doorstart te bewerkstelligen.
Getuige hiervan ook het nitriet dat je gemeten hebt eerder deze week.
 
Ik sluit me ook aan bij de me NicoleE.

Om de 2 weken aan het filter medium zitten lijkt mij wat overdreven. Als je jou medium wil uitkuisen, kuis je best de helft. Dan blijven de bacteriën in de andere helft ongemoeid. De volgende keer spoel je dan de 2de helft uit. Dan heeft iedere helft maandelijks een spoeling.
Om te voorkomen dat jou biologische medium te snel vuil wordt werk je best met mechanische filtrarie voor her biologische medium. Ik gebruik hier filter wol voor. Dat mag je gerust wekelijks uit halen en vervangen door nieuwe.
Verder met het toevoegen van nieuw zand bij de verhuizing zal er ook een groot deel van de bacteriën (op de bodem) het niet overleefd hebben.
De KH en GH waardes zou redelijk constant moeten zijn in je aquarium (en leidingwater). Tenzij je ergens een gesteente hebt die hier invloed op heeft.
 
Ah fijn! Dit zijn antwoorden waar ik wat mee kan! Het kraanwater heeft de volgende waardes:
NO3- 0
NO2- 0
GH 16
KH >20
PH 7 Cl2- 0

Maar dit heb ik gemeten met de stripjes en de app. Maar die is dus absoluut niet betrouwbaar.

Dus ik moet sowieso even alle in druppeltestjes halen. Ik heb ze nu alleen voor PH, KH, GH en NO2-. En dan gelijk 50% verversen. Minder het filter uitspoelen (dit doe ik altijd wel in water uit het aquarium). Ik heb trouwens een aquaflow XL biofilter, kan dit er ook mee te maken hebben?

Zijn er verder nog dingen die ik aan kan passen om het te verbeteren?
 
Is de kh groter dan 20???? Waar woon je dan als ik vragen mag?
 
Is de kh groter dan 20???? Waar woon je dan als ik vragen mag?


Provincie Groningen, super hard water. Maar ik heb het gemeten met een stripje, dus echt betrouwbaar is het dan weer niet!
 
Het kraanwater heeft de volgende waardes:
NO3- 0
NO2- 0
GH 16
KH >20
PH 7 Cl2- 0

Ik zou de test niet geloven. Kh is gigantisch en No3 van 0 is naar mijn weten onmogelijk in een ingedraaide bak. Bij twijfel kan je eens kijken op de site van de watermaatschappij in jou regio. Daar vind een gemiddeld samenstellen van het water en kan je meteen ook zien of je het kraantjeswater moet ontchloren of niet.
Ik heb geen ervaring met die filter. Maar filter medium moet je inderdaad altijd in aquarium water spoelen, dat is goed. Zorg gewoon dat je niet al het biologische filter materiaal in 1 keer spoelt.
 
Provincie Groningen, super hard water. Maar ik heb het gemeten met een stripje, dus echt betrouwbaar is het dan weer niet!

Nou ik woon in de stad zelf en hier is de gh rond de 13 en de kh rond de 9. Test het eens met druppels of laat het als het kan met druppels meten zou ik zeggen.
 
Minder het filter uitspoelen (dit doe ik altijd wel in water uit het aquarium). Ik heb trouwens een aquaflow XL biofilter, kan dit er ook mee te maken hebben?


Nee, het merk, type, filter staat hier los van.

Ah fijn! Dit zijn antwoorden waar ik wat mee kan! Het kraanwater heeft de volgende waardes:
NO3- 0
NO2- 0
GH 16
KH >20
PH 7 Cl2- 0

Maar dit heb ik gemeten met de stripjes en de app. Maar die is dus absoluut niet betrouwbaar.

Dus ik moet sowieso even alle in druppeltestjes halen. Ik heb ze nu alleen voor PH, KH, GH en NO2-. En dan gelijk 50% verversen. Minder het filter uitspoelen (dit doe ik altijd wel in water uit het aquarium). Ik heb trouwens een aquaflow XL biofilter, kan dit er ook mee te maken hebben?

Zijn er verder nog dingen die ik aan kan passen om het te verbeteren?

Het stond helemaal aan het begin van je thread. Doordat allerlei andere opties genoemd werden denk ik dat er overheen gelezen is.
 
Nee, het merk, type, filter staat hier los van.



Het stond helemaal aan het begin van je thread. Doordat allerlei andere opties genoemd werden denk ik dat er overheen gelezen is.

Haha kan gebeuren!

Ik ga zo de nieuwe testjes halen en wat aquariumwater meenemen om te laten testen. De vissen zijn weer wat actiever vandaag en heb gister avond nog water ververst. Het enige vreemde is dat ik nu opeens een hele rij dode Helena slakken zie liggen!
 
Haha kan gebeuren!

Ik ga zo de nieuwe testjes halen en wat aquariumwater meenemen om te laten testen. De vissen zijn weer wat actiever vandaag en heb gister avond nog water ververst. Het enige vreemde is dat ik nu opeens een hele rij dode Helena slakken zie liggen!
:(

Er is dus echt wat mis in je bak. Misschien vanzelfsprekend maar de dode slakken verwijderen.
Goed dat je gisteren nog ververst hebt, hoeveel?
 
:(

Er is dus echt wat mis in je bak. Misschien vanzelfsprekend maar de dode slakken verwijderen.
Goed dat je gisteren nog ververst hebt, hoeveel?

Ik heb gister ongeveer 1/4 ververst. Ik heb net met de druppels getest en dit zijn de waardes:
NO3-25
NO2- 0
PH 7,2
GH 11
KH 14

Ik heb ook een CO2 test gehaald maar die heb ik volledig leeg gedrupt in het buisje, het lijkt me niet dat het klopt?!
 
Toch nog even verder gezocht, in de eerste instantie dacht ik namelijk niet aan vin- of bekrot. Nu zag ik dus net dat een tetra een opgezette bek heeft en de symptomen komen enigsinds overeen met de tetra die volledig zwart is verkleurd.

Ik denk dat het dan toch vin- en/of bekrot kan zijn.
 
Het kan een samenloop zijn want als de waarden niet goed zijn door teveel rommelen dan kunnen ze vatbaarder worden voor ziektes. Heb je een foto van deze Tetra?
 
Die Corydoras die zijn kleur heeft verloren dat zie je vaker gebeuren. Ik heb ook weleens expres zulke dieren gekocht. Ze bleven wit met blauwe ogen.

En zoals eerder gezegd zien deze Corydoras er erg mager uit.
 
Het kan een samenloop zijn want als de waarden niet goed zijn door teveel rommelen dan kunnen ze vatbaarder worden voor ziektes. Heb je een foto van deze Tetra?

Ja dat moet dan haast wel! Ik durf niet te optimistisch te zijn maar het lijkt alweer een stuk beter. Ik heb gister de esha kuur afgemaakt. Ik merkte ook de laatste tijd dat de tetra’s steeds lichter van kleur werden en schuwer. Normaal als ik de kamer binnen kom, zwemmen ze altijd mijn kant op en met voeren zijn ze erg druk en eten ze uit je handen. De laatste tijd al niet meer. Ook zwemden een aantal scheef en over de bodem.

Sinds gister zijn ze weer erg actief en komt de zwarte glinstering weer over ze heen! Ook zie ik de cory’s opknappen, ze eten goed en een aantal is al aan het groeien!

964684CF-FB14-4F23-8D27-FCEE31C3492E.jpeg


C0F43A75-21F0-42B1-8B06-E59C5C087EE2.jpeg
 
Helaas is toch de verkeurde Cory ook gegaan. De waterwaardes zijn vrij stabiel en ze krijgen meer eten om aan te sterken. Ook heb ik er luchtpomp in gedaan en de timer gezet op minder uren licht per dag.

De tetra’s hebben ups en downs, gister lagen er 2 op de bodem toen het licht uit was en de zwarte lijkt sterk achteruit te gaan. Ik las hier meerdere dingen over: het kon gaan om het slapen van een hersenhelft als het licht al een aantal uren uit is, de sterke wisseling van waterwaardes of de verandering naar meer voer. Kan iemand mij hier misschien wat meer over vertellen?
 
Ik zou dan toch denken dat er wat in het water zit waar de vissen niet tegen kunnen of dat je nieuwe vissen wat mee hebben genomen. Vissen zullen kleur verliezen als er geen licht op ze staat, maar diezelfde kleur hebben ze ook vaak weer snel terug. 's avond zal er niks aan je waterwaarden veranderen lijkt mij, hooguit de hoeveelheid co2 of zuurstof. Dit omdat planten in de avond co2 aanmaken en zuurstof nodig hebben, overdag doen ze het andersom.

Weet wel dat meer voer ook meer vervuiling betekend. Nu weet ik niet welke planten je in je bak hebt maar snelgroeiers hebben over het algemeen enkel een positief effect.

Wat zwemt er nu aan soorten en aantallen in je bak? Kan het zo even niet vinden
 
Ik zou dan toch denken dat er wat in het water zit waar de vissen niet tegen kunnen of dat je nieuwe vissen wat mee hebben genomen. Vissen zullen kleur verliezen als er geen licht op ze staat, maar diezelfde kleur hebben ze ook vaak weer snel terug. 's avond zal er niks aan je waterwaarden veranderen lijkt mij, hooguit de hoeveelheid co2 of zuurstof. Dit omdat planten in de avond co2 aanmaken en zuurstof nodig hebben, overdag doen ze het andersom.

Weet wel dat meer voer ook meer vervuiling betekend. Nu weet ik niet welke planten je in je bak hebt maar snelgroeiers hebben over het algemeen enkel een positief effect.

Wat zwemt er nu aan soorten en aantallen in je bak? Kan het zo even niet vinden

Op het moment zitten er (hopelijk) 11 rouwtetra’s, 6 Cory’s (1 panda, 3 aeneus, 2 albino) en ongeveer 10 helenaslakken in. Ik heb inderdaad snelgroeiers erin. Het voedsel is overigens wel elke keer op, er blijft niets liggen.
 
Nou schiet mij maar lek, ik begrijp er niets meer van. Het ging de afgelopen dagen een stuk beter en gister heb ik nog wat water ververst. Ik wil net even meten, en de ph is gewoon niet te meten. Ik heb hem 4 keer opnieuw gemeten, met 2 verschillende druppeltesten en de stripjes. Hij wordt gewoon paars, terwijl 10 donker blauw is. Hij is altijd mooi rond de 7,5 geweest en er zit ook turf in het filter. Het kraanwater is ook gewoon neutraal. Iemand een idee wat dit opeens kan zijn? De vissen vertonen verder geen geen vreemd gedrag. Ik heb zojuist 1/3 water ververst.
 

Terug
Bovenaan