Corydoras aquarium


De auteur schrijft onder andere wel dit:

Many of the reports that I have seen of hybridisation incidents have been when there has been a single specimen of a specie or a group of the same sex of a species in a tank with another species. The odd fish or single sex group, if sexually mature and in breeding mode, could become involved with a legitimate breeding group. In most cases if two or more species are kept together and there are both sexes present in each specie group then hybridisation is very unlikely.

En laat dit nu net zijn wat de TS van plan is: één individu van een soort (Goldstripe) bij een groepje van een andere soort (sterbai)...
Dus dergelijke situatie zou nu net het kruisen waarschijnlijker maken...
:juggle:

Dat klopt, echter is hij van plan om er op zeer korte termijn nog 10 bij te doen. Bovendien geldt dit voornamelijk voor soorten die genetisch erg dicht bij elkaar zitten. Als ze makkelijk te kruisen waren hadden we soorten kruisingen in de winkels gezien. Maar die zijn er (gelukkig) niet.
 
Dat klopt, echter is hij van plan om er op zeer korte termijn nog 10 bij te doen. Bovendien geldt dit voornamelijk voor soorten die genetisch erg dicht bij elkaar zitten. Als ze makkelijk te kruisen waren hadden we soorten kruisingen in de winkels gezien. Maar die zijn er (gelukkig) niet.
Alsof iedere amateurkweker zijn zooi brengt naar de winkel :juggle: :unsure:
Voorbeelden ten over dat ze kruisen, maar nee die ene bobo heeft alleen maar gelijk uiteraard......
 
Alsof iedere amateurkweker zijn zooi brengt naar de winkel :juggle: :unsure:
Voorbeelden ten over dat ze kruisen, maar nee die ene bobo heeft alleen maar gelijk uiteraard......

Wat ben jij verschrikkelijk arrogant, sterke mening, maar geen argumenten. Er zijn uitzonderingen bekend ja, maar het is zeldzaam.
Als het makkelijk ging zou een proffesionele kwekerij er al eens geld in hebben gezien een nieuwe soort te maken. Ik had het niet over amateurs.
 
Wat ben jij verschrikkelijk arrogant, sterke mening, maar geen argumenten. Er zijn uitzonderingen bekend ja, maar het is zeldzaam.
Als het makkelijk ging zou een proffesionele kwekerij er al eens geld in hebben gezien een nieuwe soort te maken. Ik had het niet over amateurs.
Serieuze kwekers kruisen niet, amateurkwekers wel (uit onwetendheid vaak) en winkels zijn heel selectief in het inkopen van vissen (kan het weten wij leveren aan diverse winkels) en absoluut niet bij amateurkwekers, dus nee kruisingen vind je niet in winkels
 
Nog steeds geen onderbouwde argumenten.. je danst er maar een beetje omheen. Serieuze kwekerijen doen dat wel degelijk als er geld te verdienen is. Denk flowerhorn. Je bent niet de enige die aan winkels verkoopt, bovendien geeft het geen meerwaarde aan je boodschap.

Ik ben het met je eens dat het bij bepaalde soorten mogelijk is. Ik heb ook nooit gezegd dat het niet mogelijk is, Maar het is zeldzaam en komt onder normale omstandighedenniet voor. En tussen c. Sterbai en de cw10 die niet zo nauwe familie zijn is die kans helemaal klein lijkt me. Als als je interesse hebt in corydoras raadt ik je erg aan eens iets van Ian Fuller te lezen. Kunnen wij allemaal nog veel van leren.
 
Ik hoef niks te onderbouwen want ik reageer enkel inhoudelijk op jouw reacties, en dat was dus o.a. dat jij zei dat je geen kruisingen vind in winkels waarop ik uitlegde waarom niet.

Overigens zijn flowerhorns slechts 1 voorbeeld, papegaaicichliden en allerlei soorten goudvissen zijn er nog meer.
 
Dat is dus het punt, reageert niet inhoudelijk. Je voert een discussie door te zeggen dat je kweekt, aan winkels levert. Je bent niet de enige en dat is niet iets beargumenteren, dat is arrogantie. Je gaat de inhoudelijke discussie juist uit de weg maar wil wel het laatste woord en je gelijk nog even halen.
 
Wat jij wil, als jij vind dat een opmerking van mij: "winkels nemen niks van amateurkwekers aan en er daardoor geen kruisingen zijn in winkels" niet onderbouwd vind,om vervolgens over flowerhorns te beginnen(die niet gekweekt zijn door amateurs overigens) dan moet jij terug naar de schoolbanken en nog eens opletten bij Nederlandse les wat discusieren werkelijk is
 
Ik zei ook niet dat die door amateurs gemaakt zijn. En deze discussie gaat niet over winkels. Dit ging over corydoras. Maar ga jij lekker door jezelf een autoriteit vinden. Ik ben best bereid normaal een gesprek te voeren maar niet als je dit vanuit de hoogte blijft doen. Arrogantie zit je bij mij echt verkeerd mee.
 
Ik ben een tijdje weg geweest maar er is nog niets veranderd.. :)

Een mening of standpunt steeds blijven herhalen is geen discussie maar meer een debat. Bij een discussie moet je dus juist wel met argumenten komen. Jouw ervaring kan een argument zijn maar soms zal de ander in die discussie aangeven dat het voor hem/haar niet voldoende is. Dan zal je dus met meer argumenten moeten komen of de discussie beëindigen. Dat laatste is hier wellicht het verstandigst.

"Een discussie is een vorm van bespreking, zoals een gesprek of andere vorm van communicatie, tussen twee of meer partijen over een bepaald onderwerp, waarbij de partijen elkaar van een bepaald standpunt proberen te overtuigen. Met behulp van argumenten proberen de partijen elkaar te overtuigen om uiteindelijk tot een conclusie te komen waar alle partijen het mee eens zijn. Een partij kan dus van mening veranderen tijdens een discussie en zich tevreden stellen met een alternatieve (tussen)oplossing, mits hier argumenten voor zijn gegeven. Dit in tegenstelling tot een debat, waarbij de partijen niet van hun mening wijken."
 
Oke, maar zolang ik niet kweek kan het dus wel?
 
Haha, ja het kan altijd. Je loopt gewoon risico dat soorten die erg op elkaar lijken zich ook kunnen voortplanten waardoor er minder zuiver nageslacht ontstaat. Voor jou is dat waarschijnlijk geen probleem. Mocht je ze willen gaan doorverkopen of iets dergelijks dan is het wel een probleem.
 
Kroos wil je echt niet in je bak hebben, gore troep en je komt er bijna niet van af maar het slaat wel je water dood omdat het gigantisch woekert met alle ellende vandien (verkeerde waterkwaliteit bijv.)
[/QU
Ja helaas staan er heel veel onwaarheden op internet, iedere zool kan een website maken met zijn haar verhalen erop, wil niet zeggen dat die verhalen kloppen want er is geen autoriteit die die websites controleert
je bent wel vrij kort door de bocht met je berichten. Komt ontzettend negatief over. Niet prettig om te lezen. Ipv zo oordelend te zijn misschien iets vriendelijker en wat betere tips?
We zitten hier tenslotte om van elkaar te leren?!
Doe er mee wat je wilt!
 
Zo, de arrogantie druipt er vanaf hier, maar een beetje engels lezen is te moeilijk.
Maar inderdaad iemand die meerdere boeken over corydoras heeft geschreven meer soorten gekweekt dan wie dan ook heeft er absoluut minder verstand van dan jij. Je hebt mij overtuigd met je ruime ervaring en goede argumenten!
Oh haha ik ben niet de enige die dit blijkbaar vind. Ondanks dat ik hier pas net rond zwem :)
 
Ik reageer eigenlijk nooit in dit forum en dat heeft vooral te maken met de reacties die ik in deze topic lees... Het is ongelooflijk!

Ik wil mezelf voor de vorm best een beetje een Corydoras gek noemen. Ik heb een stelling waarin op dit moment 20 soorten zwemmen. Wat betreft Corydoras doen veel verhalen de ronde. De huidige theorie is dat er verschillende "lijnen" zijn binnen de soort Corydoras, 9 om precies te zijn. Dit heeft allemaal te maken met DNA. Dieren uit verschillende lijnen kruizen in principe niet met elkaar. Bij verschillende soorten uit 1 lijn is die kans beduidend groter. Dan nog zijn er soorten die gemakkelijk kweken en minder gemakkelijk kweken.
De Corydoras sterbai is een vis uit lijn 9, de Corydoras cw010 goldstripe (officiële naam) komt uit lijn 7. Daarmee kruizen ze dus in principe niet. Samen scholen zullen ze wellicht doen, maar zoals eerder genoemd vooral bij gebrek aan beter...

Als iemand zichzelf een serieuze kweker noemt van Corydoras en Ian Fuller als een Bobo omschrijft dan vraag ik me af of je echt weet waar je het over hebt. Een korte uitleg... Als je serieuze kennis hebt over Corydoras dan weet je dat er naast Corydoras met namen, zoals de Corydoras panda, Corydoras sterbai etc., ook C nummers en CW nummers zijn. Alle CW nummers zijn uitgegeven door Corydorasworld een website in beheer van... Ian Fuller. Deze man vangt de dieren voor een groot deel zelf en beschrijft ze dan. Daardoor krijgen ze een CW nummer. Als de wetenschap ze dan helemaal uit heeft geplozen en ze op die manier beschrijft (daar is Luiz Tencatt een grote naam) dan krijgen ze een officiele naam. De laatste soort die dat heeft ondergaan is de Corydoras granti, die voorheen Corydoras C020 heette en mensen meestal Corydoras arcuatus noemen vanwege de lijn in de vorm van een boog. Kortom, in dit proces is Ian Fuller al vele... Vele jaren, vanaf de jaren 70, actief betrokken. Het is een man die ik meerdere keren gesproken heb, van wie ik vissen heb en die echt bakken met kennis heeft. Hij heeft het niet altijd goed en is een beetje een oude zeur aan het worden, maar dan nog verdiend deze man respect als het gaat om de Corydoras familie.

Op de vraag van de TS... Je kunt ze bij elkaar houden, maar ik zou het afraden. De dieren zijn eenmaal beter op hun gemak met soortgenoten. Kruizen doen ze in principe niet...
 
@Homerno1 ik zie dat je hier niet vaak reageert, erg zonde! Heel erg bedankt voor je reactie. Dit soort kennis van zaken en verwijzingen naar bronnen en experts tillen dit forum naar een hoger niveau en maken topics waardevol voor iedereen die ze leest. Dus ook 'niet-leden' die hier via een zoekmachine terecht zijn gekomen.

Ik hoop dat je in de toekomst vaker wilt reageren en je niet zo veel aantrekt van storende reacties. Goed voorbeeld doet volgen zegt men (y)
 
Laten we proberen om een discussie zinvol te houden want anders kom je in een welles/nietes spelletje terecht en daar is niemand bij gebaat.
Mee eens. Maar laten we elkaar vooral ook mogen aanspreken op hoe we elkaar benaderen en over andere spreken!
 
Zullen we weer back on topic gaan, Corydoras kweken ging het over toch?
Op fishforums.net (klik) kwam ik nog een soortgelijke discussie tegen. En in dit topic (klik) gaat dezelfde discussie nog iets uitgebreider verder.
1585568718530.png

Net als hier bij ukaps.org (klik).
1585566815756.png

Op planetcatfish.com (klik) kwam ik een artikel tegen over het kweken van Corydoras door een zekere Ian Fuller.
En ook op theaquariumadviser.com (klik) staat een mooi overzicht met wat algemene informatie over de kweek.
 

Bijlagen

  • 1585567000706.png
    1585567000706.png
    190.3 KB · Weergaven: 86
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb zelf sterbai en julii zitten... ze negeren elkaar :) ondanks dat de groepjes verschillende grootte hebben. Zijn deze dichtbij familie van elkaar?
 
Als ik het goed heb begrepen kan je met behulp van het bestand in de bijlage de verschillende lijnen bekijken en weet je welke soorten tot dezelfde lijn behoren en je dus beter niet bij elkaar kunt zetten omdat ze dan kunnen kruisen. Het document komt van de website corydorasworld.com (klik).
 

Bijlagen

  • Corydoradinae lineages.docx
    30.5 KB · Weergaven: 103
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf sterbai en julii zitten... ze negeren elkaar :) ondanks dat de groepjes verschillende grootte hebben. Zijn deze dichtbij familie van elkaar?

Zoals je in het toegevoegde bestand kunt zien behoren de Corydoras sterbai en de Corydoras julii (vaak gaat het om de Corydoras trilineatus die verkocht worden als Corydoras julii) om dieren uit dezelfde lijn... Hoewel steeds meer mensen de ervaring hebben dat je ze kan mixen als je groep groot genoeg is (zeg maar 10 per soort) zou ik het niet aanraden. Zoals eerder genoemd, juist om de soort puur te houden.

Heb je een foto van je Corydoras julii?
 
Beste leden,
Gelet op het verloop van dit topic hebben wij gemeend wat te moeten opschonen en wij hebben wat posten aangepast.
Wij verzoeken jullie om on topic te blijven en respect voor elkaar en elkaars posten te hebben conform ons reglement. Posten die hier niet aan voldoen zullen wij zonder verdere aankondiging dan ook weer verwijderen.
 
Zoals je in het toegevoegde bestand kunt zien behoren de Corydoras sterbai en de Corydoras julii (vaak gaat het om de Corydoras trilineatus die verkocht worden als Corydoras julii) om dieren uit dezelfde lijn... Hoewel steeds meer mensen de ervaring hebben dat je ze kan mixen als je groep groot genoeg is (zeg maar 10 per soort) zou ik het niet aanraden. Zoals eerder genoemd, juist om de soort puur te houden.

Heb je een foto van je Corydoras julii?
Ik zal proberen om een foto van ze te maken. Ze zwemmen eigenlijk alleen met hun eigen soortgenootjes... heel zelden zie ik ze door elkaar :)
 
Hoi luckeyman,
Als je echt wilt gaan kweken met je corydorassen kan dat ook wel in een gezelschaps aquarium, maar je moet dan wel de eitjes na het afzetten apart zetten in een kweekbakje.
Anders eten de andere vissen ze zekers op.
Ikzelf heb nu een 80 tal jonge gold stripe cory's zitten, variërend van 2 dagen tot 3 weken oud.
Deze hangen nu in kweekbakjes in het grote aquarium.
Succes met je kweek.


Gr. Perry
 

Terug
Bovenaan