Corydoras Black Venezuela


Benji_

Active member
Lid geworden
24 mei 2020
Berichten
36
Beste leden,

Ik zit met een merkwaardig probleem.

Ik heb een aantal maanden geleden een groep Black Venezuela Cory's gekocht. Om de zoveel tijd gaat er ineens eentje dood. Iedere keer ziet de vis er gewoon 'gaaf' uit. Geen magere vis, geen gekke vlekken of kleuren, netjes zwart, baarddraden zijn aanwezig. Dus ik denk dan van wellicht iets met de waterwaardes. Nee die zijn ook steeds netjes op orde. Ik meet namelijk steeds direct na de ontdekking voor de zekerheid. Wat opvalt is dat ik daags voor een dode corydoras wel vaak gedesoriënteerd gedrag zie.

(PH rond de 6,5, nitraat 0 en nitriet rond de 20, GH10, geen chloor) Temperatuur is trouwens 24 graden. Ik ververs zo om de week het water en genoeg (echt) groen aanwezig.

De overige vissen: Harem diamant gourami's, ongeveer 20 zwarte fantoomzalmpjes en nog een 6 corydoras elegans tonen totaal geen problemen.

Qua voer krijgen ze van voervoorvis de dierlijke tabletten en zo nu en dan artemia.

Zie ik iets over het hoofd of doe ik iets fout voor deze soort? Of kan mijn theorie kloppen dat ik gewoon de pech heb dat ik een zwak soort/lijn heb gekocht?
 
Gebeurd dat nadat je in de bak heb zitten frutten (onderhoud) want dan zou het door het giftige stresshormoon kunnen komen, uitleg: corydoras scheiden een giftig stresshormoon af als ze denken dat er gevaar is dat is dan als signaal naar de groep dat er gevaar is, 1 nadeel: ze gaan er zelf aan dood. Oplossing: 24 uur over verse actieve kool filteren nadat je in de bak heb zitten frutten
 
Nee, dat niet. Als voorbeeld, vandaag uit het werk lag er eentje op de bodem. Gisteren en vandaag niets bijzonders gedaan/gebeurd.
 
Beste leden,

Ik zit met een merkwaardig probleem.

Ik heb een aantal maanden geleden een groep Black Venezuela Cory's gekocht. Om de zoveel tijd gaat er ineens eentje dood. Iedere keer ziet de vis er gewoon 'gaaf' uit. Geen magere vis, geen gekke vlekken of kleuren, netjes zwart, baarddraden zijn aanwezig. Dus ik denk dan van wellicht iets met de waterwaardes. Nee die zijn ook steeds netjes op orde. Ik meet namelijk steeds direct na de ontdekking voor de zekerheid. Wat opvalt is dat ik daags voor een dode corydoras wel vaak gedesoriënteerd gedrag zie.

(PH rond de 6,5, nitraat 0 en nitriet rond de 20, GH10, geen chloor) Temperatuur is trouwens 24 graden. Ik ververs zo om de week het water en genoeg (echt) groen aanwezig.

De overige vissen: Harem diamant gourami's, ongeveer 20 zwarte fantoomzalmpjes en nog een 6 corydoras elegans tonen totaal geen problemen.

Qua voer krijgen ze van voervoorvis de dierlijke tabletten en zo nu en dan artemia.

Zie ik iets over het hoofd of doe ik iets fout voor deze soort? Of kan mijn theorie kloppen dat ik gewoon de pech heb dat ik een zwak soort/lijn heb gekocht?
Ik denk (hoop) dat je nitriet en nitraat hebt omgedraaid hierboven.....
 
Nee, dat niet. Als voorbeeld, vandaag uit het werk lag er eentje op de bodem. Gisteren en vandaag niets bijzonders gedaan/gebeurd.
Heb je huisdieren die je toevallig behandeld heb met vlooienmiddel? of toevallig wat te dicht bij de bak met je deodorant gesprayt? voeg je co2 toe? (probeer te ontdekken wat er loos is, vooral met co2 of andere plantenvoeding gaan bodembewoners als eerste)
 
Ik denk (hoop) dat je nitriet en nitraat hebt omgedraaid hierboven.....
Ho foutje inderdaad.. Moet andersom zijn. 🙂

Heb je huisdieren die je toevallig behandeld heb met vlooienmiddel? of toevallig wat te dicht bij de bak met je deodorant gesprayt? voeg je co2 toe? (probeer te ontdekken wat er loos is, vooral met co2 of andere plantenvoeding gaan bodembewoners als eerste)
Goeie punten! Nee dat eerste is niet het geval. Ik heb wel een hondje, maar niet recent tegen vlooien behandeld. Deo gaat ook niet op in de betreffende ruimte. Qua plantenvoeding gebruik ik al jaren Flora Carbo van HS in alle aquaria thuis. Geen losse co2. De plantenvoeding verdenk ik alleen niet zo gauw.. Dit is namelijk de enige groep die uitvalt. Verder is 't ook niet dat ik iets van wierrook of oliën gebruik in de kamer.

Iemand toevallig vergelijkbare ervaringen met - naar het lijkt - onverklaarbaar stervende Corydoras?
 
Hoe groot is je bak en hoeveel van deze flora carbo voeg je toe?
 
Ho foutje inderdaad.. Moet andersom zijn. 🙂


Goeie punten! Nee dat eerste is niet het geval. Ik heb wel een hondje, maar niet recent tegen vlooien behandeld. Deo gaat ook niet op in de betreffende ruimte. Qua plantenvoeding gebruik ik al jaren Flora Carbo van HS in alle aquaria thuis. Geen losse co2. De plantenvoeding verdenk ik alleen niet zo gauw.. Dit is namelijk de enige groep die uitvalt. Verder is 't ook niet dat ik iets van wierrook of oliën gebruik in de kamer.

Iemand toevallig vergelijkbare ervaringen met - naar het lijkt - onverklaarbaar stervende Corydoras?
Ik denk eigenlijk dat de flora carbo de schuldige is, dergelijke producten stapelen zich op onderin het aquarium waardoor bodembewoners als eerst eraan gaan, kwestie van trial and error door gewoon een fikse waterwissel doen (water vanaf de bodem afhevelen) en dan een 3-tal maanden geen flora carbo toevoegen
 
Doel op de andere corydoras die er al in zaten. Als er een groep nieuwe dieren is toegevoegd die een voor een gaan terwijl het oude bestand in tact blijft zou ik het toch eerst bij de nieuwe dieren zoeken.
Heb zelf met easy Carbo icm corydoras nooit problemen gehad, druppelde het wel over het gehele oppervlak of ik de stroming. (gebruik het niet meer ivm makkelijkere planten).
 
De coreadoras black venezuela vragen volgens mij om de zelfde benadering als de discusvissen, qua water huishouding.

Verder ga ik mee in de al gegeven reacties dat de Ph met carbo verlagen voor deze vissen niet ideaal is.Als de Ph verlaging met carbo echt ideaal was voor vissen houden dan kwamen deze problemen ook niet om de hoek kijken.

Menigeen zou ook eens bij de locale viswinkel moeten vragen om de huidige waterwaarde's.

Lijkt mij verder gewoon een plantenvoeding, en geen ideale Ph verlager voor en om de vissen in onder te brengen.

Verder is het gewoon een prachtige coreadoras, die nog dicht bij de natuur staat, vaak import, en dat is dan weer terug te zien aan en in de kosten van deze vis.

Voor de liefhebber's van coreadoras die geen problemen ondervinden met easy-carbo, waarschijnlijk overleven ze dan met de boven-water ademhaling.
 
De coreadoras black venezuela vragen volgens mij om de zelfde benadering als de discusvissen, qua water huishouding.

Verder ga ik mee in de al gegeven reacties dat de Ph met carbo verlagen voor deze vissen niet ideaal is.Als de Ph verlaging met carbo echt ideaal was voor vissen houden dan kwamen deze problemen ook niet om de hoek kijken.

Menigeen zou ook eens bij de locale viswinkel moeten vragen om de huidige waterwaarde's.

Lijkt mij verder gewoon een plantenvoeding, en geen ideale Ph verlager voor en om de vissen in onder te brengen.

Verder is het gewoon een prachtige coreadoras, die nog dicht bij de natuur staat, vaak import, en dat is dan weer terug te zien aan en in de kosten van deze vis.

Voor de liefhebber's van coreadoras die geen problemen ondervinden met easy-carbo, waarschijnlijk overleven ze dan met de boven-water ademhaling.
Kan geen wildvang import zijn. Deze variant komt niet voorin de natuur. De correcte benaming is Corydoras Schultzei Black.
 
Ik gebruik dat Flora Carbo echt al jaren zonder problemen. Het is trouwens geen PH verlager maar een plantenvoeding met 'CO2 vervanger'. Easy Carbo is een ander product! Ik vraag me alleen af waarom de Black Venezuela dit dan fataal wordt en de Elegans blijft zwemmen? De laatste zijn zelfs kleiner en lijkt me dan gevoeliger voor dit soort stoffen. Daarnaast heb ik in verschillende andere aquaria Aeneus, Aeneus albino, Pygmaeus en nog wat soorten zitten. Wees gerust allemaal netjes verdeeld en van verschillende gezinsleden. 😉

Maar daar gaat dezelfde Flora Carbo in, zonder uitval.

Het is inderdaad geen wildvang vis. Heb ze bij een hobbykweker vandaan en zijn zelf opgekweekt. Zijn volgens ook niet in 't wild te vinden?

Maar goed ik kan er ook naast zitten natuurlijk. Wellicht is deze plantenvoeding (koolstofbron) dan voor specifieke vissen giftig.

Parasieten zou wellicht kunnen. Maar dat lijkt me wel lastig om uit te vinden. De vissen zien er levend goed uit en als ze dood zijn, zien ze er nog steeds zo uit. Dus wellicht zit het dan in de organen?
 
Je komt er maar op 1 manier achter of het d eplantenvoeding is: gewoon een fikse waterwissel doen en dan 3 maanden geen plantenvoeding geven, kweekvarianten zijn vele malen gevoeliger voor allerlei dingen dan andere vissen
 
Lastig, dan verplaats ik het probleem van dode corydoras naar dode planten en 'n weelderige algenmassa.

Hoe doen andere leden dit? Welke plantenvoeding is gegarandeerd 'veilig' voor deze bodembewoners?
 
Die weelderige algenmassa en dode planten heb ik hier nog niet meegemaakt en voeg 0,0 plantenvoeding toe, je zou een topic kunnen starten in het plantenforumonderdeel en daar eens wat naar tips vragen, plantenvoeding is vaak totaal niet nodig als je bijv. de lichtduur aanpast
 
Lastig, dan verplaats ik het probleem van dode corydoras naar dode planten en 'n weelderige algenmassa.

Hoe doen andere leden dit? Welke plantenvoeding is gegarandeerd 'veilig' voor deze bodembewoners?
Een voedzame bodem. Kleibollen in de grond stoppen I.p.v. het water vervuilen met chemicaliën. Nicolien heeft het ook aan het rechte eind. Vloeibare voeding is symptoombestrijding.
 
Even m'n mond gehouden, niet omdat ik met de noorderzon vertrokken ben. Meer omdat ik het een maandje de kans gegeven heb. Tot nu toe geen enkele uitval van de Venezolanen gehad. Dus lijkt dus echt aan deze voeding te liggen. Ik ga eens op zoek naar een andere voeding, heb namelijk de oorzaak gevonden binnen deze specifieke voeding.
 
Uiteindelijke conclusie is toch dat het niets met plantenvoeding te maken heeft. Er is na mijn laatste post toch nog steeds onverklaarbare uitval en dat zonder plantenvoeding!

De andere corydoras (elegans) is er nog geen ene van uitgevallen. Evenals de andere soorten in andere aquaria hier thuis.

Mijn conclusie is dus tóch dat het een zwakke soort/groep is. Zoals gezegd; ik gebruik de genoemde plantenvoeding al een hele tijd zonder enige uitval. Vallen deze vissen dan zonder plantenvoeding nog steeds uit, kan het niet aan de plantenvoeding liggen. Het heeft in ieder geval wel m'n planten gekost..
 
Dat is jammer maar op deze manier kom je er wel achter wat het niet is, kwestie van trial&error, dat is het nadeel met dierenziektes ze kunnen je niet vertellen wat ze mankeren
 

Terug
Bovenaan