corydoras combineren


U

udomritthiruj

Guest
Beste iedereen,

Al jaren ben ik een enorme corydoras (en aanverwanten), dus eigenlijk corydorineae-fan. In ieder aquarium hebben wel corydorasjes gezwommen, en ook verschillende soorten gemengd.
nu is mijn vraag, waarom mogen corydoras soorten niet verschillende soorten door elkaar zwemmen, want dat zie ik hier op het forum erg vaak verschijnen. ik snap dat een extreem voorbeeld: brochis soorten, en kleine aspidorasjes lastig combineren, maar 2 soorten corydorassen van ongeveer 6cm, waarom zou dat niet samen scholen, dat doet het in het wild immers ook.

zo een flinke lap tekst, maargoed...
 
Door gebrek aan mobiel internet nu even een nieuwe poging, want volgens mij is het vorige bericht niet verzonden
Heb hier tot voor kort 5 similis, 5 sterbai en een enkele panda gehad. Allemaal ongeveer even grote vissen die gezellig samen zwommen. Naar mijn mening zou het dus prima moeten kunnen. Ik heb zelfs een groep habrosussen bij mijn panda's gehad destijds omdat een vriend de bak weg deed en niet van de vissen af kwam. Ook dit ging prima samen. Te grote verschillen kan een probleem zijn, maar hier heb ik geen ervaring mee
 
Ik heb hier delphax en sterbai gehad. Deze scholen niet samen. Inmiddels zijn alle sterbai overleden en ga ik er 1 grote groep delphax van maken.
 
Als je op het internet gaat zoeken komt je redelijk wat berichten tegen dat cory-soorten onderling kunnen kruisen. Voor welke soorten dat precies geldt en in welke omstandigheden/groepssamenstelling dat gebeurt weet ik niet, maar ik denk wel dat dit iets is waar je als verantwoorde aquariumbezitter op moet letten en dat je moet proberen te voorkomen.
 
Ik heb ook meerdere Corydoras soorten door elkaar zitten en dit gaat prima. Indien je dit gaat doen moet je wel Corydoras soorten hebben met dezelfde temperatuur eisen. Ook zou ik van elke soort dan minimaal 5 nemen en niet 15 soorten door elkaar en dan 1 stuk per vis.
 
Wat betreft het kruisen zou dan meer mogelijk zijn met de verschillende kweekvarianten van bijvoorbeeld de aeneus lijkt mij..
 
Nou, dat dacht ik dus ook, totdat ik op Planet Catfish een berichtje las van iemand die een Corydoras panda mannetje de eitjes van de habrosus vrouwtjes zag bevruchten. Ik vond dat behoorlijk verrassend, dus ben ik een beetje verder gaan zoeken op het internet en dan kom je veel meer van dit soort berichten tegen.

Google maar eens op corydoras hybrid.

Zelf heb ik Corydoras pygmaeus een tijdje bij panda's gehad. Deze laatste waren nog niet oud genoeg om te kunnen kweken, maar het viel me op dat ze altijd heel erg druk werden als de pygmaeus eitjes aan het afzetten waren. Ik dacht toen dat dit kwam omdat ze de eitjes als een lekkere snack zagen, maar inmiddels ben ik daar niet meer 100% zeker van.
 
van dat kruizen kan ik niets vinden, en als ik iets heb gevonden blijkt dat er of geen jongen uit kwamen, of dat de nakomelingen niet vruchtbaar waren. dus ik vraag me af of dit nou zo'n grote nadeel is aan het combineren van verschillende soorten.
dat het qua gedrag kan botsen, zoals in het voorbeeld met de delphax, en sterbai kan ik me wel voorstellen, maar als je dan bijv. panda, similis en concolor combineerd, dat ging bij mij in ieder geval meestal wel goed. ook bijv. paleatus, aeneus, elegans, en schwartzi ging wel redelijk.
 
maar of zo'n postzegelverzameling Corydoras nu de way to go is...
het blijven dieren die niet voor niets in hun natuurlijk habitat met zeer grote aantallen samen optrekken.
 
udomritthiruj zei:
van dat kruizen kan ik niets vinden, en als ik iets heb gevonden blijkt dat er of geen jongen uit kwamen, of dat de nakomelingen niet vruchtbaar waren.

Volgens mij heb je dan echt niet goed gezocht. Even een paar dingen na ongeveer 1 minuut zoeken. In de catalogus van Planet Catfish staan alleen al 2 hybriden genoemd. Ingo Seidel (toch niet de eerste de beste) heeft melding gemaakt van een kruising tussen de Corydoras panda en de sterbai.
In dit topic staat onderaan een lijst van soorten, waarvan het bekend is dat ze kruisen.
http://www.planetcatfish.com/forum/view ... hp?t=12026.

Dus a.u.b. voortaan wat beter zoeken, voordat je beweert dat er niets te vinden is.
 
beste,

ik geloof u, en ik zal dan wel verkeert zoeken, maar zou het niet zo zijn, dat als je van dezelfde soort in ieder geval van beide geslachten 1 dier hebt, de dieren niet naar een andere soort gaan voor de paring. in het wild leven verschillende soorten immers ook door elkaar.
dat het geen postzegelverzameling is begrijp ik, maar ik bedoelde idd 3-5 minimaal van iedere soort, en minstens 10 in totaal.
 
mijn vraag is trouwens wel beantwoord, dus allen dank voor uw antwoorden
 
Ik wil ook absoluut niet zeggen dat het niet 'mag' om verschillende cory-soorten bij elkaar te zetten, maar dan moet je m.i. op z'n minst van te voren goed nadenken over het gevaar van kruisen.
Persoonlijk heb ik het gevoel dat dit bij corydoras een soort taboe-onderwerp is en dat het risico vaak wordt weggewuifd. Bij bijvoorbeeld L-nummers is het wel gewoon bespreekbaar. Als je b.v. een Hypancistrus soort hebt en je vraagt advies over welk L-nummer erbij kan, dan krijg je bijna altijd als eerste het advies om er geen tweede Hypancistrus bij te zetten i.v.m. kruisen. Nu zal daar het risico groter zijn, maar er is m.i. wel een groot verschil tussen bijna altijd voor waarschuwen en nooit voor waarschuwen (en juist veel reacties dat dit risico niet bestaat).

Vandaag stond er ook weer een berichtje op Planet Catfish van iemand, die een eenzame Corydoras panda gered had en bij een groepje aeneus had gezet. Nu zijn er babyvisjes met een duidelijke streep over de ogen, wat dus waarschijnlijk kruisingen zijn. Hier is waarschijnlijk sprake van verschillende geslachten bij de aeneus en toch is het de enige panda gelukt om nakomelingen te krijgen. Dit kan in een gemengde groep ook gebeuren; b.v. wat als er maar ��n visje van een bepaalde soort overblijft?
In dit geval kan de eigenaar de nakomelingen zelf houden, maar wat als je daar de ruimte niet voor hebt? Dat heeft behoorlijk grote consequenties, want moet je de visjes dan in laten slapen? Ik vind dat al vreselijk bij een ziekte vis, laat staan bij ogenschijnlijke gezonde jonge visjes.
Dit is m.i. echt iets om van te voren over na te denken, al is het alleen al om jezelf dit soort moeilijke beslissingen te besparen.
 
Ik hoop dat ik deze vraag in dit topic kan stellen, want om nu weer een nieuw topic te openen over corydoras combineren terwijl er daar al veel van zijn leek me ook wat te veel van het goede.


Ik vroeg me af of die leden die verschillende corydoras soorten bij elkaar hebben zitten dan (inmiddels) ook hybrids hebben gekregen of niet?
Ik zag in het topic "persoonlijk visbestand leden" toch best veel mensen die verschillende corydoras soorten samen hebben.
Hoe staat dat er nu voor, zijn de soorten gaan kruisen of niet?
 
Hoi Ansi, er zijn bepaalde corysoorten die met elkaar kruisen.
Maar het gebeurt lang niet altijd.
Op you tube, als je zoekt op hybride vind je een paar filmpjes.
 
Hai Sanneke,

Ik had al wat filmpjes gevonden.
Maar was benieuwd wat de ervaringen zijn van de leden hier die meerdere soorten in hun bak bij elkaar hebben.
Welke soorten kruisen dan en welke niet, weet jij dat?
 
Ik heb al jaren de volgende soorten bij elkaar: Corydoras aeneus, Corydoras paleatus, Corydoras eques en Corydoras metae. Ik heb nog nooit iets gemerkt van een kruising of een poging tot kruisen.
 
Hai Ludger,

Dank voor je reactie.
Op you tube staat een filmpje van kruisingen tussen Sterbai en Panda, zouden die 2 soorten dan wel eerder kruisen en waarom anderen dan niet?
 
Kruisingen krijg je echt niet zo snel, maar ik kan je verzekeren dat 1 grote school van dezelfde Corys 10x meer genieten is dan verschillende soorten gemengd.
 
Het gaat allereerst altijd om het risico op kruisingen en niet om zekerheden. Goed om dat in het achterhoofd te houden.
Verhoogd risico op kruisen is tussen soorten uit dezelfde 'soortgroepen' (in het Engels 'species group' / 'species complex').
De adolfoi behoort bijv. tot de aeneus groep (Baensch / Mergus Aquarium Atlas nr. 3). Die twee zullen eerder kruisen dan twee soorten uit verschillende groepen.

Helaas nog nergens een lijst gevonden met een indeling van Corydoras in dat soort groepen.
 
Mijn ervaring is dat 'ze' niet kruisen. Ik zeg niet dat het niet kan tussen Corydorassen, en in het bijzonder bij de soorten die ik had, maar ik wil mijn ervaring wel delen. Ik had deze combinatie:
- Corydoras aeneus (ook goldstripe)
- Corydoras Paleatus (1 exemplaar)
- Corydoras sterbai

Momenteel heb ik nog 2 C. sterbais en 3 C. aeneus goldstripes.

Vaak zullen er enkele exemplaren overblijven als de groep in de loop van de jaren in aantal afneemt. Ik vind het fijn ze zelf te houden tot ze dood gaan.

Mocht er een ei-afzetsel zijn, kun je altijd beslissen om:
- als je weet dat het van een kruisend stel is, ze in de bak te laten zitten; in mijn bak worden die altijd opgegeten, of wellicht later als larfje opgegeten. Dit hangt natuurlijk af van de medebewoners.
- als ze toch groot worden, ze in je eigen bak te laten zitten.
 
Wat een hoop reacties, dank!

Maar als ik het zo begrijp heeft dus tot nu toe nog niemand die meerdere soorten samen houdt hybrids gekregen?
Voor de duidelijkheid dit is gewoon een vraag en niet bedoeld om meerdere soorten samen aan te moedigen of zo.

De Corydoras Panda en de Black Venezuela zijn die ook dezelfde familie?
Ik vind die zo leuk / mooi, de Habrosus ook overigens.


@ Cory,
Ik kan me ook zo voorstellen dat je ze niet altijd in je eigen bak kunt laten zitten als je daar de plek niet voor hebt en wat dan?
 
Mascha&Ivo zei:
Helaas nog nergens een lijst gevonden met een indeling van Corydoras in dat soort groepen.

Hier staat een aanzet tot een soortgelijke lijst. http://www.l-welse.com/reviewpost/showcat.php/cat/6

Dit is dan b.v. de pagina van de Acutus groep
http://www.l-welse.com/reviewpost/showp ... 1965/cat/6

Je zou eens op Planet catfish kunnen zoeken op 'cory hybrid' of 'interbreeding'. Daar is best veel te vinden, ook ervaringen van mensen die een kruising gehad hebben en lijstjes van soorten waar kruisingen van bekend zijn.
 
MarlonnekeW zei:
Mascha&Ivo zei:
Je zou eens op Planet catfish kunnen zoeken op 'cory hybrid' of 'interbreeding'. Daar is best veel te vinden, ook ervaringen van mensen die een kruising gehad hebben en lijstjes van soorten waar kruisingen van bekend zijn.

Hai Marlonneke,

Ja, dat had ik ook al gedaan, maar mede daarom was / ben ik zo verbaasd dat ik daar hier op het forum niet echt iets over lees, terwijl er toch veel leden zijn met een corymix.
 
Als ik die lijst zo bekijk zouden de Panda en de Venezuela beiden tot de Aeneus groep behoren.
 
Black Venezuela is een kweekvorm van de Schultzei. Zeker niet van de Aeneus zoals vaak beweerd wordt. Lijkt er nog niet op. (Afgezien van de kleur )
 
En de Habrosus dus ook

Theoretisch gezien zouden die drie dan met elkaar kunnen kruisen, of zie ik dat verkeerd?
 
Geen idee. Ik zeg alleen dat de black Venezuela een kweekvorm is van de Schultzei. Niet van de Aeneus. Ik heb duizenden black Venezuela's gekweekt. Een Aeneus is veel groter. Een black Venezuela die terugvalt in de natuurvorm is ook getekend als een Schultzei.
 
Ansi zei:
Als ik die lijst zo bekijk zouden de Panda en de Venezuela beiden tot de Aeneus groep behoren.

Bij deze groep is de tekst een beetje misleidend. Er staan eerst een paar lijstjes met namen van soorten die vroeger tot de Aeneus groep gerekend werden. De soorten bij de plaatjes, zijn de soorten die volgens de laatste inzichten tot deze groep behoren. De habrosus en de panda behoren tot de punctatus groep.
 
Ansi zei:
Hai Marlonneke,

Ja, dat had ik ook al gedaan, maar mede daarom was / ben ik zo verbaasd dat ik daar hier op het forum niet echt iets over lees, terwijl er toch veel leden zijn met een corymix.

Misschien heeft dat er ook wel mee te maken dat de cory's veel in gezelschapsaquariums gehouden worden, waar de medebewoners ervoor zorgen dat er geen kleine visjes overleven en je dus eigenlijk helemaal niet merkt dat ze kruisen.

Mocht je dit onderwerp interessant vinden, dan kun je ook eens zoeken op L-nummers (b.v. hypancistrus) en hybriden/kruisingen. Daar is vaak wat meer over bekend en wordt ook best goed duidelijk waarom het een 'probleem' kan zijn.
 

Terug
Bovenaan