Corydoras dood


T

Tamaraqua

Guest
Ik trof gisteravond laat deze corydoras aan. Im heb hem gelijk apart gezet. Hij is inmiddels overleden. Ik denk aan columnaris door stress.
De bak waar deze inzit bevat:
7 corydorassen Venezuela Orange
Garnaaltjes
1 ancistrus cf cirrhosus (jonkie 4 cm)
3 waaierhandgarnalen
En (tijdelijk) 7 zebra danio
Bak is 60x30x30
Teststrip geeft aan dat GH te hoog is, nitriet en nitraat enigszins verhoogd. Waterwissel stond vandaag op de planning.
Wat moet ik verder doen? Ik wil er niet nog meer verliezen....

20210228_085539.jpg
20210228_085737.jpg
20210228_085539.jpg
 
Waterwissels doen tot er geen nitriet te meten is.
 
Een kraanwater-GH lijkt me niet gauw zo hoog dat dieren ervan gaan neervallen. Hoe zijn die metingen in het verleden geweest? En hoe lang draait de bak?

Columnaris, het kan. Ik roep het ook wel eens op dit forum. ;) Maar wat waren nu de verschijnselen dan, dat je daaraan moest denken? En over welke stress heb je het?

Oh ja en hoe gaat het met de andere vissen, zie je daar nog iets afwijkends aan in uiterlijk of gedrag?
 
Een kraanwater-GH lijkt me niet gauw zo hoog dat dieren ervan gaan neervallen. Hoe zijn die metingen in het verleden geweest? En hoe lang draait de bak?

Columnaris, het kan. Ik roep het ook wel eens op dit forum. ;) Maar wat waren nu de verschijnselen dan, dat je daaraan moest denken? En over welke stress heb je het?

Oh ja en hoe gaat het met de andere vissen, zie je daar nog iets afwijkends aan in uiterlijk of gedrag?
Ik heb de zebra danio tijdelijk hier in deze bak ondergebracht, maar ik denk dat die te druk zijn voor de andere bewoners. Columnaris denk ik vanwege de verkleuring naar heel donker, rode buik en loslaten van huid/schubben. De bak draait al een bijna een jaar met prima waarden. Alleen de danios zijn nieuw. Ik moet een interne verhuizing organiseren denk ik. Ze moeten in de vijver, maar dat is nog te koud. Ze zaten eerst in mijn 50x30x25 bak omdat mij verteld was dat dat kon maar ik wilde ze meer zwemruimte geven. Maar nu lijden mijn corydoras hieronder. Ze verstoppen zich, dus daarom denk ik stress....
 
Ik mis ook baarddraden bij deze vis? Weet niet op welke bodem de vissen zitten?

Elk beetje nitriet dat je meet is teveel, dat is uiterst dodelijk voor vissen. Gelijk wisselen als je het meet
 
Die baarddraden waren me ook opgevallen ja. Had hij ze nog?

Ik kom ook dit tegen: https://be.chewy.com/red-blotch-disease-in-corydoras-catfish/

Heb van die ziekte verder geen verstand, maar iets dergelijks (bodemgerelateerds) heb je bij cory's sneller aan de hand dan bij veel andere vissen. De baarddraden zouden dan ook bij zo'n ziektebeeld betrokken kunnen zijn.

Maar dit is speculeren hoor. Altijd lastig zo'n diagnose op afstand.
 
Baarddraden had hij wel, zitten vast geplakt. Als je goed kijkt zie je die aan beide zijden. Bodem is een mix van fijn zand, afgerond grind en iets grover grind
 
Okee, hmm. Jammer dat het niet makkelijk is om verder te komen. Ik zou dan in elk geval blijven letten op schoon water en een frisse bodem. Wat waarschijnlijk vaak het geval is bij cory's, is dat zij als woelende bodemvissen het eerst in contact komen met rottende materialen. Dat kan in stromingsarme hoekjes zijn of tussen bodemsteentjes. Als daar dan bacties lopen te broeien kan het een keer foutgaan.

Houd het maar in de gaten met de andere vissen? :)(y)
 
De interne verhuizing is achter de rug. Na de waterwissel x 2 zijn verschillende bewoners verhuisd. De zebra danio zitten in een andere bak, waar ik de daar verblijvende corydoras pygmeaus uit heb gehaald. Ik heb nu een corydoras bak en een zebra bak met een ancistrus cf cirrhosus. Als het mooier weer wordt gaan de drukke danios lekker de vijver in. De corydoras zijn al weer tevoorschijn gekomen en lijken wat meer ontspannen. Geen zieke kunnen ontdekken. Hele foute keuze om daar danios bij te doen.....
 

Terug
Bovenaan