Wat is er nieuw

Corydoras eitjes ... En nu?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guppie82
  • Startdatum Startdatum
G

Guppie82

Guest
Leuk leuk!! Mijn corydoras hebben eitjes gelegd. Ze zaten aan een plantje dus ik heb het plantje in een apart kweekbakje gestopt wat ronddrijft in mn aquarium.. In elk geval to ik weet hoe ik het t beste aan kan pakken.

Wie geeft advies?!

Ik lees wel dingen over schimmelen enzo.. Komt dat goed als ik ze in een kweekbakje laat drijven? Of moet ik ze in een apart bakje met bruissteen doen?

Ik heb zelf het idee als ze ronddrijven dat dat niet goed is en haal ze altijd van de plantjes af.
Kan je geen bruissteen in het kweekbakje doen dan?

Vrees dat ie dan zinkt.. Kan een vaas oid neer zetten met een bruissteen er in?

Het drijvende kweekbakje

Kan toch niet zinken,als je er een steentje in doet?
WElke Cory,s zijn het?

De Corydoras - Cichlidenkwekers

30 april 2011 ... Corydoras hebben de neiging om redelijk tolerant ten opzichte van water, maar
als je kweken moet je je wel aan een paar regels houden, wat ...
www.cichlidenkwekers.nl/corydoras/ -

Oohw een drijvend kweekbakje,dacht al.
Zijn het veel eitjes?

Daar passen de kleine visjes wel doorheen dacht ik.

Ik heb nu zo'n 20 eitjes er uit gevist, ze zijn nog druk bezig. Plakken telkens weer nieuwe eitjes tegen de planten.

Het zijn corydoras paleatus.

Ik heb een vaasje naast de bak gezet met een bruissteentje er in (die zachtjes borrelt) is dat goed? Ik lees dat mensen ook antischimmelmiddel er in doen als esha 2000? Is dat nodig?

Moet het bruissteentje bovenin, of onderin t vaasje?

Als ze uit komen heb ik ook nog een 20 liter bak waar ze in kunnen trouwens

Een vaasje is niet ideaal hoor en iets van verwarming is ook wel prettig voor ze.
Voor een paar euro heb je zo'n netbreeder bij bv de petsplace en werkt best goed.

Daar kan ik wel aan komen, moet t bruisteentje in dat netje?

Nee als je de netbreeder in de stroming van het filter hangt hoef je geen bruissteen te gebruiken,enige is dat als de visjes groter worden ze natuurlijk niet in je breeder kunnen blijven maar kunnen ze misschien wel in je bak zelf als je geen echte rovers hebt zitten.

Oke bedankt, krijg er straks 1 van een kennis die ik zolang mag lenen. Doe ik ze daar in over zetten 🙂

Ik weet niet van deze soort wanneer ze uitkomen maar de kleintjes hebben eerst nog wel een dooierzakje met voeding wat na een paar dagen leeg is en dan moet je ze voeren met heel fijn voer.

Vloeibare voeding? Of een heel fijn versnippert voertabletje?

Oke, en gaan ze zonder eshaa 2000 niet schimmelen?

Met Esha heb je ook geen garantie dat ze niet gaan schimmelen.

Oke, nou ik wacht t wel af, ze zitten nu in de net breader heb t bruissteentje er bij in gedaan. Duurt ongeveer een week begreep ik.. ben benieuwd!

En hoe gaat het hier met de eitjes?

Hallo,

Zelf kweek ik met de Corydora Aneus.
Afgelopen week zelfs mijn eerste kweek verkocht. En het is best lastig om ze groot te krijgen moet ik zeggen.
Vandaag zelf weer heel veel eitjes afgezet, en ik kan je hier wel wat over vertellen.

zelf doe ik de eitjes na een half uur na het afzetten overzetten in een andere bak.
Dit omdat de andere vissen de eitjes opeten, maar ook omdat de ouders de pas uitgekomen jongen ook opeten.
Het zelf kunnen overleven in de bak is dus erg moeilijk. Ik heb een breader bakje gehad maar hier zitten gleuven in zodat er vers water bij kan komen. dit gaat niet goed want de pas uitgekomen jongen zijn zo klein dat ze hier gewoon doorheen kunnen.
En ook al zitten er gleuven in, er komt niet voldoende vers water doorheen wat de eitjes en de jongen wel nodig hebben.
Ik heb toen gekozen voor een breading box die je aan je aquarium hangt aan de buitenkant en koppelt aan de lopende gezeldschaps aquarium.
Via een pomp en een slang wordt er water vanuit je aquarium in die externe bak gepompt. aan de andere kant zit een gleuf waar het water de externe bak weer verlaat en in je lopende aquarium terecht komt. Dit om te zorgen voor een continu stroming en water wisseling. Voor die gleuf had je ook roostertjes maar ook dit was geen succes. Het was allemaal te krachtig waardoor de jonge vast kwamen te zitten en overleden.

Mijn aparte bak bestaat gewoon uit een zandbodem waar ze lekker in kunnen woelen en plantjes.
Hier heb ik een bruissteen in zitten zodat het water in beweging blijft. Het water in deze bak is 28 graden.
Hoe warmer je bak, hoe eerder de eitjes uitkomen maar 28 graden is voor de eitjes en de jongen erg aangenaam.
In de bak heb ik ook puntslakken zitten. De puntslakken halen de eitjes die gaan beschimmelen weg van de andere eitjes.
Ook moet er iedere dag een water wissel gedaan worden. Door de waterwissels voorkom je schimmel.
Om schimmel ook te voorkomen laat ik de lamp niet te lang aan staan. Dit verschilt ook hoe het daglicht op het aquarium valt.
Verder gebruik ik geen middelen om de schimmel tegen te gaan.

De eitjes zullen over 2/3 dagen uitkomen. Ik hoef ze dan nog niet gelijk te voeren want ze hebben een reserve in een buikje zitten.
Hier leven ze nog 2/3 dagen op.
Daarna geef ik de jongen artemia stofvoer.
Ik heb een 5 ml spuitje waar ik een een klein beetje van het stofvoer in doe.
De rest van het spuitje vul ik met het water uit het aquarium.
Dan laat ik dit 10 minuutjes zitten zodat het stof voer week wordt.
Het voordeel hiervan is dat het naar de bodem zakt voor de visjes en het niet te hard is voor de visjes.
Wanneer dit wel te hard is kunnen de jongen hier namelijk aan doodgaan omdat hun lichaampje er nog niet zo goed tegen kan.

Wanneer ze ongeveer 1 cm groot zijn haal ik het bruissteentje uit de bak en plaats ik een klein pompje.
Ze zijn dan zo groot dat ze tegen de stroming van de pomp bestand zijn en ze hier niet door opgezogen worden.
Na een kleine 3/4 weken kunnen de jongen al vast voedsel eten.
Zelf geef ik mijn vissen korrels die ik fijn maal. Daarna even met een lepel door de bak zodat het naar beneden zakt en dan kunnen de jonge corydorassen zit eten.
Wanneer ze weer wat groter zijn geef ik de jonge Artemia en watervlooien.

Zelf heb vandaag mooie filmpjes kunnen maken van de bevruchting ( T-houding ) en het afzetten van de eitjes. Goed begin van het nieuwe jaar dus.

zie de volgende links:
De bevruchting ( T-houding )
http://www.youtube.com/watch?v=ApgjSqMg ... O-kAnqI6cg

Het afzetten:
http://www.youtube.com/watch?v=UjDY14CJ ... O-kAnqI6cg

Duidelijk filmpje van bevruchting en afzetten:
http://www.youtube.com/watch?v=O50MVjra ... e=youtu.be

hoop dat je hier wat aan heb !!

Ben benieuwd of de eitjes al uitgekomen zijn?? schimmel eitjes vis ik er uit met een klein pipetje of een pincet. Zo hou je de schimmel redelijk weg, ik gebruik nooit geen schimmelwerende middelen, misschien eerder een amandelblad wat ook goed tegen schimmel werkt!!

Artemia werkt ook goed bij cory`s als voeding (zelf je eitjes uitbubbelen)daardoor gaan ze echt als kool met de groei.

Ik heb piuntslakjes. Die verwijderen de beschimmelde eitjes. Is ook erg fijn/leuk.
Gebruik ook nooit anti-schimmel middelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan