Wat is er nieuw

Corydoras geschikt in plantenbak?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Annie
  • Startdatum Startdatum
A

Annie

Guest
Misschien dat ik later ooit Corydoras wil, als ik een grotere bak heb.
Maar ik hou nogal van beplante bakken.
Is een Corydoras wel geschikt voor een plantenbak?
Er zal niet super veel ruimte zijn op de bodem, maar ze zullen wel overal tussendoor kunnen enz.

Nadeel is denk ik dat ik ze niet zoveel zal zien, omdat er veel planten in staan.

Maar vind een Corydoras dat erg?
Of mogen ze graag tussen de planten zitten?
Vind een Corydoras dan wel voedsel tussen de planten?

Ja,hoor,die vinden hun weg wel.
Dan wel met 5,of meer ,he.

Ik heb een redelijk dichtbegroeide bak, en sommige dingen gaan beter met corydoras dan andere. De Hemianthus woelen ze telkens uit de bodem, heb al veel plukjes weggegooid omdat die telkens weer naar boven komen.

Het naaldgras (Eleocharis Acicularis) vinden ze echter geweldig, daar gaan ze rustig op de kop in zitten om er uitgebreid in te neuzen. Samen met de garnalen, die niet echt aan de kant gaan 🙂

Het kan prima, maar je moet wel veel geduld hebben in het begin, omdat ze graag plantjes loswoelen. Het is het beste om de planten eerst een beetje te laten wortelen en dan pas de Corys erbij te voegen.

Ik heb de Pandas en die zie je prima hoor en lekker levendig. Wel zoals bertus al zegt een redelijk groepje nemen van 5 of meer.
Ik vind de Panda zelf erg leuk.

Ik heb meer dan 20 c. Aeneus in mn plantenbak. Gaat prima.

Ik heb ook panda's....deze worden niet zo groot...woelen niet zo heel erg alles overhoop..zit vaak gezellig bij elkaar

Maar je zult ze dan dus alleen minder vaak zien denk ik?
Of zoeken ze wel een plekje waar wat open ruimte vrij is?

Vervelend dat ze plantjes los woelen, maar dus niet alle soorten begrijp ik?
Alleen de kleine/lichte plantjes?

Bij mij zie ik ze vaak genoeg. Ze moeten ook nog regelmatig naar boven om lucht te happen. Je moet wel een flinke school hebben anders worden ze schuw. Een flinke school begint bij 10-12 stuks.

Als er plantjes losgewoeld worden is er volgens mij iets mis met de planten. Bij mij worden er geen plantjes losgewoeld en ik heb toch een wat grotere soort.

Goedemorgen,

Wat is het formaat bak wat je hebt staan? Zelf heb ik een bak van 80x50x40 cm (160 liter)
Daar heb ik een klein groepje Panda's in zitten..5 stuks.
Deze zitten er al een jaar of ander half in.
Ze gebruiken de gehele bak..vaak als groep..soms als 1-ling.
Ze zijn mooi..ze zijn niet al groot (heb nog een meter bak staan..met 9 cory's (Corydoras Rabauti)
die worden best wel groot..een centimeter of 7...dus dat is wel een flinke jongen of meisje.)
maar ook daar geen problemen met planten gehad..kwestie van eerst goed laten wortelen.

Suc6

Heb 6 Corydoras panda's (overgebleven, had er eerst 10) in een 120 cm, zie ze niet zo vaak omdat ze veel onder het wortelhout zitten samen met de Panaque. Als er wordt gevoerd komen ze wel, evenals zo af en toe naar boven ademen.
Ze zaten eerst in 80 cm en zag ze veel vaker.

En ja, als er een nieuw plantje inkwam zag je de volgende ochtend de plant weer drijven...

Voor in een 120 zou ik een grotere soort nemen. Anders zie je inderdaad nauwelijks.

darter zei:
Bij mij zie ik ze vaak genoeg. Ze moeten ook nog regelmatig naar boven om lucht te happen. Je moet wel een flinke school hebben anders worden ze schuw. Een flinke school begint bij 10-12 stuks.

Als er plantjes losgewoeld worden is er volgens mij iets mis met de planten. Bij mij worden er geen plantjes losgewoeld en ik heb toch een wat grotere soort.

Hoezo iets mis? Ik had de HC net gepland, en heb met uitgebreid onderzoek geconstateerd dat het aanslaan van deze plantjes sowieso een uitdaging is vanwege de korte wortels, laat staan met een stel gravers die graag ertussen snuffelen. Niets mis met de plantjes, meer met de soort denk ik dan.

Het staat er nogal kort door de bocht ja, maar zo zal het vast niet bedoeld zijn 🙂

Hier komt er ook wel eens een nog wortelende Crypto naar boven drijven na grondelpraktijken van een Corydoras.

Als je net plantjes plant kan er wel eens wat los komen natuurlijk, dat heb ik ook. Wat ik bedoelde is als plantjes eenmaal staan zouden ze niet los horen te komen door wat gewoel. En misschien dat er soorten zijn die daar wat meer last van hebben. Mijn antwoord was geen reactie op jou bericht. Daardoor lijkt het misschien wat aanvallend, maar dat was natuurlijk niet de bedoeling. Ik bedoel het dus meer algemeen. Dus over het algemeen horen planten niet los te komen door wat gewoel. Uitzonderingen zullen er vast wel zijn.

In dit filmpje zie je volgens mij hc en corydorassen. Is wel een hele kleine soort maar vind het wel een leuk filmpje:

[video]https://m.youtube.com/watch?v=DWuDZxvE1lw[/video]

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan