Corydoras hangen verticaal aan wateroppervlak


TheLuckeyMan

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2018
Berichten
212
Leeftijd
26
Halle allemaal,

Omdat ik mijn corydoras zo veel mogelijk wil laten groeien, geef ik ze de afgelopen dagen wat extra voedsel. Hierbij moeten jullie denken aan JBL NovoTabs, rode muggenlarven en daphnia. Nu valt het me op dat 45 minuten nadat ik gevoerd heb enkele corydoras verticaal aan het oppervlak gaan hangen. Dit gebeurt nu 3 dagen op rij. Als ik dit zie doe ik meestal 35-50% waterwissel omdat ik telkens denk aan een zuurstoftekort. Ongeveer 10 minuten geleden deden ze dat weer, dus ik maakte me weer klaar voor een waterwissel. Ik moest op de grond wat dingetjes opzij zetten om te zorgen dat die niet nat zouden worden. Toen ik omhoog keek zag ik dat aan het wateroppervlak wat daphnia dreef. Zou het kunnen dat als ze verticaal aan het oppervlak zitten dat ze dan die daphnia proberen te eten? Dat zou wel verklaren waarom het alleen na het voeren is, want door de dag heen zitten ze eigenlijk de hele tijd op de bodem of op het hout.
Ik ga nu voor de zekerheid alsnog even wat water wisselen, maar ik hoor graag jullie mening hierover!
 
Misschien nog even handig om erbij te zeggen: er zitten GEEN medebewoners in de bak, dus al het voedsel is voor de corydoras
 
Je bent extra gaan voeren, is dat ook aan aanzienlijke hoeveelheid meer?
Zou namelijk ook kunnen dat het de waterwaarden dermate verslechterd, en dat dit de reden is waarom ze aan het oppervlak hangen.

Heb zelf nog nooit een corydora verticaal op de waterrand zien staan, maar wellicht iemand anders wel.
 
Beelden van het gedrag, liefst een videootje, zouden enorm helpen om in te kunnen schatten of het normaal gedrag kan zijn. Het klinkt alvast niet normaal. Maar zonder meer info is er moeilijk iets van te zeggen.
 
Het zal inderdaad wel iets meer zijn ja, maar ik denk niet dat het dusdanig veel is dat het de waterkwaliteit verslechterd. Ik voer vooral meerdere keren per dag waardoor ze het voer meestal erg snel op hebben. Na 10 minuten zie ik meestal weinig op de bodem liggen. Als ik daphnia geef is dat wel anders, want dat zweeft meer een beetje door het water, maar als het op de bodem komt wordt het snel opgegeten door een van de cory's.

Ik zal proberen een video te maken, dit zal niet van te dichtbij zijn. Als ik te dichtbij kom schieten ze namelijk snel naar beneden. Als ik enkele minuten dichtbij blijf zitten zie ik ze overigens niet verticaal hangen.

Misschien is het handig om het hangen een beetje te beschrijven, voor als een video niet wil lukken: Ze gaan verticaal aan het wateroppervlak hangen en maken happende bewegingen. Als ze naar beneden zwemmen zie ik overigens wel een aantal bellen uit hun bekje vliegen. Dit zijn meer bellen dan als ze hun darmademhaling uitvoeren. Aks ze hangen is niet niet langer dan enkele secondes.
 
Ik heb mijn best gedaan, maar na de waterwissel zijn ze niet meer zo hoog gekomen. Er drijft overigens ook geen daphnia of ander voedsel meer aan het wateroppervlak.....
 
Vanwaar voer je dan daphnia? Aangezien het toch echt meer bodemeters zijn, lijkt me dat zwemmende voederdieren lastig voor ze te bereiken zijn en je hiermee het water onnodig vervuild als je het mij vraagt
 
De rode muggenlarven en daphnia zijn diepvries. Ik had er eerst een klein beetje ingedaan, en dat aten ze vrij snel op. Daarom leek het mij geen slecht idee om meer te geven
 
Daphnia schijnt weinig voedingswaarde te hebben, hoorde ik laatst. Ik heb zelf een aantal jongere M. Kubotai rondzwemmen en vroeg naar de noodzaak en mogelijkheden van bijvoeren, vandaar.
Misschien kan je die sowieso laten zitten.

Ik heb zelf drie opgroeiende C. paleatus in diezelfde bak. Twee 'pubers' en een 'peutertje', qua formaat. Resultaat van spontane kweek in de bak. Toen ik de eerste kleine ontdekte, ben ik zelfgekweekte artemia toe gaan voegen, omdat ik anders niet wist of er genoeg voor hem was. Ik deed ook stofvoer in de bak voor garnalen, omdat die er ook bij inzitten en er een paar zwanger waren.
De grote cory's kregen en krijgen om de dag tabimin. Dat bleek allemaal prima genoeg, getuige het feit dat één twee bleek, en er later nog een kleintje bij kwam.

Cory's die aan het wateroppervlak hangen lijkt me nog een slagje serieuzer dan cory's die veel vaker dan gewoonlijk een hap lucht gaan halen (wat ik "schieten" noem). Als mijn cory's gaan "schieten" is het tijd om de testkoffer er even weer bij te pakken, en vaak blijkt dan dat er inderdaad sprake is van verhoogde nitriet.

Ik zou je cory's Tabimin geven. Dat valt ook wat uiteen op de bodem zodat het als stofvoer opgepikt kan worden door de kleinste vissen. Ze grondelen verder genoeg op, er van uit gaande dat je een rijpe bak hebt met genoeg biofilm, waar ze in zitten. Al vanaf dat ze een centimeter of wat zijn, gedragen ze zich als grote cory's en scharrelen ze hun kostje prima op.
 
Tabimin en Novatab zijn hier ook het meest verkozen voedsel voor de Cory's. Valt lekker uit elkaar, verspreid zich dan wat, en een hele tijd later zitten ze daar nog in te "grondelen".


Als diepvries geef ik 1 keer per week Cyclops, Artemia of Rode Muggenlarven. Daar zijn ze gek op.

Jouw fenomeen heb ik ooit 1 keer gehad toen ik met een groot overschot van CO2 zat. Dat hebben ze allemaal overleefd omdat ik zeer snel heb kunnen ingrijpen (CO2 uit, water laten zakken zodat de spraybar boven water kwam, en dan verversen!

Heb je nitriet en Ph al gemeten?
 
Corydorassen willen wel boven in de bak gaan hangen wanneer ze daar , drijvend, voedsel opmerken. Mijn Sterbai's doen dat ook wel wanneer ze bijvoorbeeld tubifex zien drijven.
 
Ik voer hier overigens de dierlijke tabletten van www.voervoorvis.nl Wordt gretig gegeten, ook door de andere bewoners.

De rode muggenlarven en daphnia zijn diepvries. Ik had er eerst een klein beetje ingedaan, en dat aten ze vrij snel op. Daarom leek het mij geen slecht idee om meer te geven
Ah, ik dacht levend, haal een 2tal topics door elkaar denk ik :DD
 
Corydorassen willen wel boven in de bak gaan hangen wanneer ze daar , drijvend, voedsel opmerken. Mijn Sterbai's doen dat ook wel wanneer ze bijvoorbeeld tubifex zien drijven.
Die van mij wachten wel tot de Bassleer naar beneden zakt en niet door de kubotai is opgepikt. Luie donders :DD
 
Oh, ik dacht dat dat het befaamde ramenpoetsen is. Dat doen ze bij mij bijna elke avond, met meerdere tegelijk. Ik meende dat dat was om een geschikte plek voor ei-afzetting te zoeken/maken.
 
Bij mij is het wel echt iets anders dan ramenpoetsen, als ze dat doen zijn ze een stuk drukker.

Daphnia schijnt weinig voedingswaarde te hebben, hoorde ik laatst
Oke, dan denk ik dat ik geen daphnia meer ga voeren en misschien wat artemia en zwarte muggenlarven (beide diepvries) ga kopen
Heb je nitriet en Ph al gemeten
Dat heb ik gedaan, alleen wel met strips. De ph was 7,2 en nitriet was oke. Overigens heb ik wel een testkoffer besteld die als het goed is morgen binnenkomt, dus dan kan ik wat preciezer meten
Ik voer hier overigens de dierlijke tabletten van www.voervoorvis.nl Wordt gretig gegeten, ook door de andere bewoners
Ik heb daar zelf ook even naar gekeken, maar ik wil eerst het voer dat hier in huis is opmaken. Anders heb ik hier straks wel heel veel voedsel staan.
Die van mij wachten wel tot de Bassleer naar beneden zakt en niet door de kubotai is opgepikt
Zouden vissen dusdanig slim zijn dat ze weten dat als er geen medebewoners zijn het voedsel dat bovenaan de bak drijft blijft liggen als ze het zelf niet opeten?
 
Mijn Sterbais lijken geboren te zijn met een steen in hun buik.
Ze komen amper 10cm van de bodem, enkel als ze in paaistemming zijn komen ze hoger. De vrouwtjes om eitjes af te zetten, en de mannetjes om hun kas te wagen.
Lucht happen doen ze echt maar héél zelden.
 
Als vissen echt in nood zitten door zuurstof tekort schieten ze niet zomaar snel weer terug als je eraan komt is mijn ervaring. (Helaas een keer mee gemaakt).

Kun je het water testen met druppeltesten?

Als het alleen na het voeren is kan het inderdaad zoeken zijn naar meer voedsel wat nog drijft.. Na het eten happen ze ook wel eens lucht voor de vertering (darmademhaling).
 
Wanneer Corydorassen een hap lucht willen, wat ik trouwens maar heel zelden zie, schieten ze als een pijl uit een boog naar boven en weer terug. Op mijn filmpje hierbij zie je echt een rustig zwemmend visje op zoek naar eten.
 
Wanneer Corydorassen een hap lucht willen, wat ik trouwens maar heel zelden zie, schieten ze als een pijl uit een boog naar boven en weer terug. Op mijn filmpje hierbij zie je echt een rustig zwemmend visje op zoek naar eten.
Ja, dat is waar. Dat gaat heel snel
 
De mijne zijn vaak heel druk, vooral 's avonds (nu toevallig). Zie ik ze ook steeds langs de ramen gaan, zo nu en dan hangen er weer eitjes die worden opgegeten. Verticaal hangen doen de mijne ook wel eens maar dan zijn ze onderaan m'n Limnobiums (drijfplanten) bezig, zal wellicht ook wat te eten te vinden zijn, ik weet het niet. Verder schieten ze af en toe wel eens snel naar boven maar dat schijnt normaal te zijn bij Cory's. Zou inderdaad eerst even het een en ander meten. Geef heel af en toe daphnia's (zijn wel gedroogde) maar deze doe ik vaak eerst even een cupje met water zodat ze verzadigen, zakken ze sneller naar beneden.

Gr
Stefan
 
Even een kleine 'update':

Sinds de start van dit topic heb ik geen daphnia meer gevoerd. Ik zag ze weer richting het wateroppervlak gaan, dus ik begon me een beetje zorgen te maken. Als test deed ik er wat rode muggenlarven in om te kijken wat ze zouden doen. Natuurlijk bleef ik dichtbij, zodat ik indien nodig snel kon ingrijpen door water te wisselen. Ongeveer 10 minuten later zitten ze nu met z'n allen te smullen. Ze zijn niet omhoog gegaan, wat dus goed nieuws is. Kan ik hieruit opmaken dat ze naar voedsel aan het zoeken zijn als ze zo hangen? Het lijkt mij immers logisch dat een vis zuurstof boven voedsel verkiest, maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk...
 
Lijkt mij eigenlijk dat wanneer het aan de waterwaardes of zuurstof zou liggen ze dit niet alleen na het voeren moeten doen. Je kan even 2 weken aankijken en na 2 weken weer daphnias voeren. Doen ze het dan weer dan kun je wel aannemen denk dat het daarvan komt.

Gr
Stefan
 
(beetje late reactie) Maar ik heb bij meerdere soorten gemerkt dat (zeker jonge) Corydoras soms minuten lang aan de oppervlakte rondhangen/verticaal lucht lijken te happen.
Ook als er geen eten in het spel is.

De reden hierachter weet ik niet maar alle vissen hebben het overleefd, en leken nergens last van te hebben. dit gedrag lieten ze met tussenpozen zien.
Het rare is dat sommige groepen Corydoras (soms zelfs dezelfde soort alleen ander aquarium) dit gedrag totaal niet lieten zien, het is voor mij een raadsel.
 
Misschien nog even handig om erbij te zeggen: er zitten GEEN medebewoners in de bak, dus al het voedsel is voor de corydoras
Corydorassen zijn slimme vissen .
Dit gedrag heb ik elders nog gezien, ze durven te gaan hangen om te eten, dan kunnen ze lucht happen voor hun vertering.

Als je nadien stopt met dat te geven, kunnen ze dat nog wel doen omdat ze onthouden dag ze daar eten vinden!
Had er vroeger ook, en die waren gek op rode muggenlarven .

Niets mis mee, is eten dat in de natuur ook voorkomt .
Best combineren met algentabletjes .

Vissen eten continu !
Dus best meerdere keren op een dag en kleinere porties .

Uiteraard voor alle zekerheid je water eens testen, het is niet omdat deze vis dat soms doet dat het hier ook de oorzaak is .

Kan ook altijd van slechte waterwaarden zijn .
Ook kunnen sommige vissen gevoelig reageren op materialen .

Als je een buitenfilter gebruikt, ruik dan eens aan de plastic buizen.
Als deze fel naar plastic ruiken is het niet goed!
Ook al staat er: hoogwaardige kwaliteit.

Plastic dat fel naar plastic ruikt, AFBLIJVEN!
Ook oppassen met vele aquariumdecoratie.sommige hebben vanbinnen, vlijmscherpe randen!

Veel plezier nog .
Gtts
Kristel
 
We zijn nu 2 maanden verder, en ik heb het nog eens goed in de gaten gehouden. Het valt mij op dat elke keer als ik zwarte muggenlarven of daphnia voer ze dit gedrag vertonen. Ik heb ze afgelopen week 4x diepvries gegeven. 3x rode mug en 1x zwarte mug. Bij de rode muggenlarven vertoonden ze geen raar gedrag, maar bij de zwarte muggenlarven gingen ze wel weer hangen. Voor de zekerheid toch maar een waterwissel gedaan, maar ik denk dat het gedrag geen kwaad kan.
 
is normaal gedrag bij corydoras, doen sterbai en napoensis hier ook met dapnia en muggenlarven.
Bij problemen met je waterwaarden ga je wel ander gedrag zien als veelvuldig naar het wateroppervlak zwemmen, hap lucht en weer terug (darm ademhaling = slechte waterwaarden) of ze gaan schuren langs voorwerpen, nit-triet/traat.

Gevarieerd voeren is belangrijk dus niet alleen maar dierlijk voer anders krijgen ze andere problemen. (ook niet alleen algentabletjes).
 
(darm ademhaling = slechte waterwaarden)
Voordat de topic starter nu denkt dat darmademhaling per definitie een slecht teken is: zo bedoel je het niet denk ik? Aangezien ook in perfect gezond water een aantal soorten die aan darmademhaling doen, af en toe een hap lucht halen. Ik weet niet of dit voor alle cory's geldt, maar de habrosus deed dit bij mij altijd wel. Je ziet het ook bij bijvoorbeeld Megalechis thoracata; die schieten met enige regelmaat naar het wateroppervlak.

Maar bij sommige soorten is het dan weer wel foute boel. Misschien dat @Nicolientje-W hier meer over kan vertellen, maar ik heb bijvoorbeeld de Ancistrus cf. cirrhosus nooit lucht zien happen onder normale omstandigheden. Ik zag het wel herhaaldelijk bij iemand anders, wiens filter kapot was. Dan zal er iets van nitriet in het water hebben gezeten en gaat het beest op de overlevingsstand denk ik.
 
@Gino88 had inderdaad veelvuldig erbij moeten zetten, goed opgemerkt! :thumbs:

Heb L-nummers dit trouwens nog niet zien doen, bij problemen gaan die bovenin aan het raam plakken... of ze vallen gelijk om
 
Als corydoras continu lucht gaan happen is je water slecht inderdaad, dan gaan als eerste d ebodemvissen daar last van krijgen, dat zie je dan inderdaad ook bij L-nummers gebeuren (dat z elucht gaan happen) en ook inderdaad dat ze massaal bovenin gaan hangen, al doen ze dat laatste ook als ze massaal op het voer duiken hier in de kweekbakken, dan hangt de helft ook aan het raam
 

Terug
Bovenaan