Wat is er nieuw

Corydoras keuze stress

bink79

Active member
Lid geworden
17 maart 2026
Leeftijd
47
Goede morgen luitjes

Ik ben al lang aan het kijken en zoeken voor een schooltje mooie corydoras

Mijn keus was nu gevallen op de corydora venusuela aneus

Van wegen de mooie kleurenstelling

Maar elke zouden jullie nog meer aan raden voor mijn aquatlantis splendit 80 ultra aquarium

Ik zat te denken om 2 soorten te nemen van 6 stuks per schooltje

Maar er komen ook nog wat garnalen in

Bijlagen

• md_061577 (1).jpg
    md_061577 (1).jpg
    74.7 KB · Weergaven: 7
Zou persoonlijk 1 soort nemen, en wat voor soort bodem heb je ?

Zou voor een groep van 8 of 10 Osteogaster venezuelanus gaan in die bak.
Mixen van corydora's soorten raad ik af.
Een donkere (zwarte) bodem daarbij komen ze goed tot hun recht, als het maar geen scherpe of grove bodem is.

Voor de volledigheid, de corydora's namen zijn een poosje terug opnieuw onderverdeeld en veranderd.
Vandaar Osteogaster 😉
Meer daarover kun je hier lezen https://www.practicalfishkeeping.co...vision-changes-names-for-hundreds-of-species/

Ik vind de Hoplisoma Adolfoi ook erg mooi.
En heb zelf de Brochis Splendens, mooie groen-blauwe gloed, maar is wel een van de grotere soorten en misschien wat minder geschikt voor jouw bak (?)

Zou persoonlijk 1 soort nemen, en wat voor soort bodem heb je ?
Zandbodem special voor corydoras omdat ik die zeker weer erin wou hebben corydoras

Een donkere (zwarte) bodem daarbij komen ze goed tot hun recht, als het maar geen scherpe of grove bodem is.

Voor de volledigheid, de corydora's namen zijn een poosje terug opnieuw onderverdeeld en veranderd.
Vandaar Osteogaster 😉
Meer daarover kun je hier lezen https://www.practicalfishkeeping.co...vision-changes-names-for-hundreds-of-species/

Vandaar Osteogaster 😉
Zijn ook erg mooi lijken veel op die ik mooi vind

Deze bodem heb ik een lichte bodem

Maar jij zou voor 8 of 10 stuks gaan

Bijlagen

• 20260411_203027.jpg
    20260411_203027.jpg
    2.4 MB · Weergaven: 7

Vandaar Osteogaster 😉

Vandaar Osteogaster 😉
Zijn ook erg mooi lijken veel op die ik mooi vind

Deze bodem heb ik een lichte bodem

Maar jij zou voor 8 of 10 stuks gaan
Ik vind de Hoplisoma Adolfoi ook erg mooi.
En heb zelf de Brochis Splendens, mooie groen-blauwe gloed, maar is wel een van de grotere soorten en misschien wat minder geschikt voor jouw bak (?)
Zijn erg mooi maar wil liever wat meer kleur erin

Persoonlijk lijkt me die bodem nog wat grof maar dat kan aan de foto liggen.
Ze willen echt op zand zitten zodat de baardraden niet beschadigen en ze lekker kunnen grondelen.

Weet je de korrelmaat?

Persoonlijk lijkt me die bodem nog wat grof maar dat kan aan de foto liggen.
Ze willen echt op zand zitten zodat de baardraden niet beschadigen en ze lekker kunnen grondelen.

Weet je de korrelmaat?
Dit is goed hoor heb het in een aquarium winkel gekocht alles wat hun verkopen is voor corydoras geschikt

Dit is goed hoor heb het in een aquarium winkel gekocht alles wat hun verkopen is voor corydoras geschikt

Tsja hier verkopen ze rustig de corydora's samen met een zak grind.
Zolang ze maar kunnen verkopen dan doen ze dat.

Heb lang diverse soorten corydora's gekweekt en gebruikte uitsluitend filterzand met korrelgrootte 0.4 tot 0.8mm.
Zowel dat van de wildkamp als dat van de hornbach.

Hier zie je in slow motion het natuurlijke gedrag, hoe meer je dat kan stimuleren hoe gezonder de vis is.

Tsja hier verkopen ze rustig de corydora's samen met een zak grind.
Zolang ze maar kunnen verkopen dan doen ze dat.

Heb lang diverse soorten corydora's gekweekt en gebruikte uitsluitend filterzand met korrelgrootte 0.4 tot 0.8mm.
Zowel dat van de wildkamp als dat van de hornbach.

Hier zie je in slow motion het natuurlijke gedrag, hoe meer je dat kan stimuleren hoe gezonder de vis is.

ik weet het deze aquarium winkel niet prachtig om te zien dat filmpje

Prima bodem voor ze hoor. In het wild hebben ze echt niet altijd een fijne zandbodem. Zat plekken waar je ze over scherp vulkanisch gesteente ziet snuffelen bijvoorbeeld.

Het ding met echt grove bodems is vooral dat er sneller troep in komt te zitten. Daar raken de baarddraden van geïnfecteerd en dan korten ze in.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan